Gröna sträck när man spelar film och vid andra tillfällen

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Gröna sträck när man spelar film och vid andra tillfällen

Post by Svempa »

Fick nya datorn idag och slängde in lite gamla filmer samt codecs. Skulle kolla på dom men då är det gröna sträck över filmen. Väldans störande. Hur blir man kvitt dessa? Har testat med lite olika spelare med samma trubbel i alla
Last edited by Svempa on 2004-08-06 1:54:13, edited 1 time in total.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Gör som jag gjorde (fast jag hade det när jag startade datorn) stäng av datorn, koppla ut strömmkabeln, öppna chassit, dra ut grafikkortet, blås lite i AGP porten ocg GF-kortet, stoppa in GF-kortet i AGP'n, stäng chassit, stoppa i strömmkabeln, starta datorn, vipps så funkar det (om du har tur som jag)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Jo har tänkt på det med för dom där sträcken dyker upp när man ser XP loggna under bootningsprocessen. Hoovrar man med musen över text så får man ett fet sträck precis efter markören samma sak när man för musenpilen över en ruta där man kan mata in text. t.ex. nu när jag sitter och skriver detta inlägg. Men öppnar jag burken tappar jag garantin på den. Nedrans Hem-PC
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Uppfattade det först som codec relaterade problem när du skrev i första inlägget, för dem problemen har jag också haft. Byt codecs så är det löst.

Men sedan såg jag att du även hade dessa streck under uppstart, stämmer det? I så fall låter det ju som om grafikkortet inte sitter 100%-igt i. Eller krånglande drivrutiner (inte så troligt men...).
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Har testat att installera om grafikkortet nu. Drog in Omega istället för Catalyst också. Men inte blev det bättre för det :(
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Kolla om du:
1 Har böjt några pinns ;D i Skärmsladden.
2 kolla om du satt i Graffet ordentligt (snäppte det i AGP platsen)
3 testa med en annan skärm om den du använder är gammal.
4 Sänk färgdjupet
5 Kolla om alla drivrutiner blev laddade under enhetshanteraren > Graffe > Egenskaper > fliken drivrutiner
Om detta inte löser ditt problem gå in på http://www.microsoft.com och kolla vilken smart "lösning" de har :)
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Sänkte färgdjupet från standarden 32bitar till 16bitar vilket resulterade i ännu fler sträck. Så om man kanske kunde höja det på nåt sätt istället. Om det nu går.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Krånglar det redan vid uppstart är det knappast drivrutinerna som strular. Är det en ny dator tycker jag nästan du borde ta kontakt med återförsäljaren och se om de kan göra något åt det.
» the empire never ended
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Håller med ovanstående...
Men har du kollat så att kortet sitter rätt i AGP platsen och att det inte är några pinns böjda i skärmsladden
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Tyvärr verkar det ju som han inte ens får öppna chassit utan att bryta garantin. Ovanligt sniken återförsäljare det där.
» the empire never ended
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Jo det är riktigt dåligt tycker jag. Iofs hyr vi datorn men det hade varit bättre att man fått betala nån form av straffavgift om man har sönder nåt istället för att inte ens få öppna och titta lite.

Ska dock kolla imorn om det kanske inte går och fiffla upp chassit utan att ha sönder den lilla garantigrejen för det börjar bli aningens störande nu.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Ring till deras support o fråga... Du har dell eller?!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Skicka ett mail till dom o säg vad som är probet och fråg om du själv kan öppna den o kolla om kortet inte sitter i ordentligt, om det inte hjälper så är det bara att skicka tillbaka den till återförsäljaren
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Måste tyvärr dra upp den här gamla tråden igen då lite nya grejer har uppenbarats. Efter att jag skrivit tråden så märkte jag av en slump att det gick att spela upp utan gröna om man använde Media Player Classic så allt var frid och fröjd iaf.
Nu var det dags för en formatering igår och efter denna försvann alla sträck jag hade på andra ställen men vid filmuppspelning är dom kvar. Även med Media Player Classic. Har testat en uppsjö olika kombinationer av Codecs och Codecpacks tillsammans med Media Player Classic, vanliga Media Player samt VLC. Inget funkade.

Mysko dock att jag har ett klipp som funkar perfekt i alla Media spelerna. Codecen i det är DivX 3 Low-Motion.

Nån som kan sånt här och kanske kan hjälpa till att reda ut detta?
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Har suttit och testat vidare och tog bort ATI Catalyst drivisarna för skojs skull. Då vart det bra. Sen installerades det några Windows standard drivrutiner för kortet per automatik vid nästa start av datorn (som trollade fram gröna sträcken igen) så jag tänkte bara kolla om det finns andra drirutiner för ett Radeon 9800 XT som funkar istället för senaste Catalyst?
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Upptäckte en flummig grej idag. Om man startar uppspelningen av en filmfil i vanliga Media Player och sen pausar eller stoppar uppspelningen så går det att se en film felfritt i t.ex. Media Player Classic om man samtidigt har vanliga Media Player öppen.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
Post Reply