Varning för Sony

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Varning för Sony

Post by trappski »

Nu börjar det gå lite för långt med DRM.
När stora skivbolag installerar malware på din dator som dessutom äter resurser så är det något otroligt fel.
Dessutom ska det vara svårt att få bort då det döljer sig otroligt väl.

Läs mera själv:
http://www.theinquirer.net/?article=27349
http://www.sysinternals.com/blog/2005/1 ... ights.html
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Intressant att det känns som att nackdelarna med att skaffa musik lagligt bara blir fler och fler.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

http://www.lafkon.net/tc/
Helt jävla underbar film!! måste se den igen...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

TinyTeeth wrote:Intressant att det känns som att nackdelarna med att skaffa musik lagligt bara blir fler och fler.
Otroligt sant
Som dom skriver på the inquirer
So, it has finally come down to this, you don't have a choice about DRM, your rights are removed and there is no recourse. All of this to protect the profit margins of Sony Corp, at your expense. If there was ever a good argument for piracy, to me, this is it. No, better yet people, just say no and don't buy this crap, it is the higher ground
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Blir lätt så när pengar styr allt, finns ju inte så mycket cash att hämta hos wärschare.
Kan inget om mycket
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

ADiS wrote:http://www.lafkon.net/tc/
Helt jävla underbar film!! måste se den igen...
Jag håller med! Jag seedar den på torrent nu och tänker göra det ett tag framöver när jag inte behöver bandbredden för något annat (inte för att jag har speciellt hög upload bandbredd, men iaf). Jag är antagligen inte den enda som tänker så, för det gick ovanligt snabbt att ladda hem.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

I mina ögon är Sony ganska bra på att tvätta bort sitt forna goda rykte. Med 'mp3 spelare' som inte kan spela mp3 filer och musikskivor där det inte bara är att man inte kan använda de hur man vill, utan som dessutom förstör.


Jag är inte principiellt mot att köpa musik oavsett om det är på skiva eller betalnerladdning, men jag kommer nog försöka kolla vilket utgivande bolag det är som släpper en viss skiva om jag tänker beställa skivor. Är det Sony och de fortsätter med dessa metoder så avstår jag nog hellre.

Jag tycker det är synd att skivbolag ska hålla på på det här viset, för jag tycker det är roligare att ha ett orginal album när det är något man tycker är riktigt bra än att bara ha musiken på mp3 filer eller dyl.



Finns det någon lista över vilka bolag som släpper sin musik på CD?

Jag försökte göra ordet CD till en länk, men det gick inget bra, verkar som att forumet inte gillar adresser som innehåller paranteser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_( ... _standard)
Använd Copy & paste istället för att klicka på länken.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hela grejen med DRM, Palladium, TCPA etc, tror jag inte kommer att hindras då själva "massan" av datoranvändarna (Leif på kontoret, Anne vid datorn i vardagsrummet, CSpojke_13 med sin spelmaskin etc) inte känner till tekniken och vad den innebär, de kanske märker vissa biverkningar av tekniken av dess tidigare stadier och avfärdar dessa som buggar eller virus.

Helt vanliga människor känner helt enkelt inte till teknologin och dess innebörd vilket gör att dessa inte tar ställning eller ens bryr sig. Det borde uppmärksammas mer, annars kommer våra datorer vara marknadsverktyg, kontrollerade av andra och i vissa fall göra mer skada än nytta då ens framtida lagligt betalda mp3 arkiv, köpt och betalt försvinner i en hårddiskkrasch, eller ett dokument inte kan öppnas på en annan dator för den andra datorn har ett dokumenthanteringsprogram från en annan tillverkare.

Censur och kontroll kommer förmodligen hindra det relativt "fria" internet vi har idag, Open Source kommer troligen dö ut då marknaden kommer styra datorerna.

Kalla mig paranoid, men det är min bild av framtidens datorer. Under en 5 års period lär tekniken utvecklas så pass att det lär vara en realitet i slutet av decenniet.
Kan inget om mycket
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Låt oss hoppas att det inte blir så att Open Source försvinner. Open Source kommer nog aldrig försvinna helt, då de fria operativsystemen körs på dom. Visst kanske det kan försvinna ur marknaden men aldrig hos de individuella utvecklarna.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Hmm.. nu ska vi se? You got what you asked for? Ni piratkopierar och mjukvaru/musikbolagen förlorar intäckter. Dem försöker "åtgärda" problemet genom TCPA,DRM,Whatever.


Cause and effect
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

thr wrote:Hmm.. nu ska vi se? You got what you asked for? Ni piratkopierar och mjukvaru/musikbolagen förlorar intäckter. Dem försöker "åtgärda" problemet genom TCPA,DRM,Whatever.


Cause and effect
Detta går ju ut över de som ärligt köper musiken och inte de som laddar hem den på olaglig väg.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Mephisto wrote:
thr wrote:Hmm.. nu ska vi se? You got what you asked for? Ni piratkopierar och mjukvaru/musikbolagen förlorar intäckter. Dem försöker "åtgärda" problemet genom TCPA,DRM,Whatever.


Cause and effect
Detta går ju ut över de som ärligt köper musiken och inte de som laddar hem den på olaglig väg.
Problemet är ju att man måste börja i någon ände? Det är ju *de* som ladar ner musikens fel, eller hur? Folk får skylla sig själva.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

thr wrote:Problemet är ju att man måste börja i någon ände? Det är ju *de* som ladar ner musikens fel, eller hur? Folk får skylla sig själva.
Nej, om man vill att folk ska köpa ens varor är det inte direkt smart att göra varorna sämre...

Dessa metoder kommer bara stoppa småskalig kopiering som "jag tror jag ska ge brorsan en kopia av min skiva", internetkopieringen kommer fortsätta som förr eftersom det räcker med att en person knäcker skyddet för att man ska få ut skivan över hela internet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

thr wrote:Hmm.. nu ska vi se? You got what you asked for? Ni piratkopierar och mjukvaru/musikbolagen förlorar intäckter. Dem försöker "åtgärda" problemet genom TCPA,DRM,Whatever.


Cause and effect
Vilka ni?

Om man är så jekla smart så att man packar sina produkter med skit då lär juh folk dra sig mer för att köpa skiten och piratkopieringen knappast minska. Cause and effect på dig själv.

Film och skivbolagen verkar inte alls tänka speciellt framåt, utan bara sikta på vint på kort sikt.
thr wrote:Problemet är ju att man måste börja i någon ände? Det är ju *de* som ladar ner musikens fel, eller hur? Folk får skylla sig själva.
Då kan de väl börja i rätt ände istället. Mao inte "straffa" de som uppenbaringen köper deras produkt©.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote: Dessa metoder kommer bara stoppa småskalig kopiering som "jag tror jag ska ge brorsan en kopia av min skiva"
De kan inte ens göra det.
Du kopplar din vanliga CD-spelare (som de inte kan hindra dig från att spela skivan på) till line-in på ljudkortet och du spelar in skivan som om du skulle spela in ett annat ljud. Okej, det tar cirka 45 minuter att rippa. Men du får en aldeles utmärkt kopia på skivan och Sony kan inte göra någonting alls annat än att sitta och gråta över att de lägger ner pengar på att försämra sina produkter och skada sitt varumärke.
(Fast är de inte smarta nog att inse att de gör det nu, kommer de nog inte att göra det i framtiden heller)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag läste denna artikel igår:
http://bigpicture.typepad.com/comments/ ... ed_cd.html

Den var ganska intressant/underhållande. Författaren skriver ett E-mail och klagar över DRM skyddet som ställer till det för honom och får tipps på workaround så han kan använda musiken.
Dessutom så skriver de detta i svaret:
Please note an easier and more acceptable solution requires cooperation from Apple, who we have already reached out to in hopes of addressing this issue. To help speed this effort, we ask that you use the following link to contact Apple and ask them to provide a solution that would easily allow you to move content from protected CDs into iTunes or onto your iPod rather than having to go through the additional steps above.
Så lösningen på problemen med DRM skydd på Sonys skivor är alltså att klaga hos Apple? Lysande!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

thr wrote:Problemet är ju att man måste börja i någon ände? Det är ju *de* som ladar ner musikens fel, eller hur? Folk får skylla sig själva.
Låt oss se här, hmm...

Grupp A piratkopierar Sonys musik.
Grupp B köper Sonys musik.

På grund av att Sony förlorar intäkter av att Grupp A piratkopierar inför man detta som går ut över Grupp B. Förstår du hur orimligt ditt och Sonys resonemang är?

Inte bara är detta olagligt, det är dessutom fullkomligt idiotiskt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Kalimac wrote:Aftonbladets artikel:
http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,27 ... 04,00.html
Jaaaaaa! Det blåser till volkssturm.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Det tråkiga är ju att det inte sägs något om DRM eller någon av dom övriga teknikerna som kan kontrollera datorerna.

Trusted computing borde uppmärksammas bland "vanliga" användare.
Kan inget om mycket
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ett problem tror jag består i det orimliga upphovsrättsskyddet. Det ger monopol till innehavaren under alldeles för lång tid vilket ger dålig balans mellan konsumenternas och skaparens intresse. Hade skyddet bara varit i ett par år så hade ny musik fått konkurrera med äldre musik av samma typ istället för som nu när det inte riktigt finns några substitut.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det kommer komma motsvarande produkter utan något sådant tjafs. Dom stora företagen kommer att gå så mycket i förlust. Vem köper idag en cd-spelare kräver original skivor i sig och inte brända? Ingen.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

ADiS wrote:Det kommer komma motsvarande produkter utan något sådant tjafs. Dom stora företagen kommer att gå så mycket i förlust. Vem köper idag en cd-spelare kräver original skivor i sig och inte brända? Ingen.
Det tror jag inte riktigt på, folk i allmänhet kommer nog köpa CD-spelare bara skivorna kommer i ett annat format, som kanske bjuder på några spår extra eller bättre ljudkvalité. Finns det bara säljargument för att smyga in tekniken smidigare så ska du nog se att det hamnar bland vanligt folk med.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:De kan inte ens göra det.
Du kopplar din vanliga CD-spelare (som de inte kan hindra dig från att spela skivan på) till line-in på ljudkortet och du spelar in skivan som om du skulle spela in ett annat ljud. Okej, det tar cirka 45 minuter att rippa. Men du får en aldeles utmärkt kopia på skivan och Sony kan inte göra någonting alls annat än att sitta och gråta över att de lägger ner pengar på att försämra sina produkter och skada sitt varumärke.
(Fast är de inte smarta nog att inse att de gör det nu, kommer de nog inte att göra det i framtiden heller)
Ta ett realistiskt exempel... "Peter" 15 år blir frågad av sin lillebror om han kan kopiera sin nya CD.
Om det tar 1 minut att stoppa i båda skivorna, öppna Nero och trycka på "copy" så är det ju inga problem, men måste han sitta och spela in, klippa upp, sortera och sen skapa en audioCD blir det nog inget av med den saken bara för att "den där snorungen ska ha en kopia".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Ta ett realistiskt exempel... "Peter" 15 år blir frågad av sin lillebror om han kan kopiera sin nya CD.
Om det tar 1 minut att stoppa i båda skivorna, öppna Nero och trycka på "copy" så är det ju inga problem, men måste han sitta och spela in, klippa upp, sortera och sen skapa en audioCD blir det nog inget av med den saken bara för att "den där snorungen ska ha en kopia".
Tja, om peter inte orkar kopiera skivan åt lillbrollan så kan han ju alltid låta lillebror göra grovjobbet. Eller helt enkelt låna ut skivan åt honom.
Det skiljer sig inte nämnvärt från när man spelade av skivor på kassettband, vill minnas att det tog LP:ns hela speltid att göra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply