tjutande CPU

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
zarnexx
Posts: 42
Joined: 2005-10-04 17:53:16

tjutande CPU

Post by zarnexx »

varför tjuter min cpu.... när ja t.ex använder 3dmark så tjuter den, när jag spelar vissa spel så tjuter den..
vad kan vara felet??? ?!?
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Säkert att det är cpu:n? Kan kanske bero på att CPU:n stiger några grader och fläktvarvet ökas?
DIM kalsonger As String
zarnexx
Posts: 42
Joined: 2005-10-04 17:53:16

Post by zarnexx »

de är inte fläkten... fläkt hastigheten ökar inte mer än 1600rpm
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Med cpu:n, menar du hela lådan då eller?

Det kan juh vara så att någon komponent i datorn blir för varm och därför talar datorn om detta för dig genom att pipa.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Rookkeer
Posts: 179
Joined: 2005-10-29 19:56:19
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: tjutande CPU

Post by Rookkeer »

zarnexx wrote:varför tjuter min cpu.... när ja t.ex använder 3dmark så tjuter den, när jag spelar vissa spel så tjuter den..
vad kan vara felet??? ?!?
Morsan hade samma problem hennes data spelade fyrelise med jämna mellan rum och då fick man ta bort cpu:fläkten och lägga ny pasta med jämna mellan rum fick göra det hela tiden. den är den mest skumma propp jag varit med om, kanske din har samma problem.


= Värme
Datorer kan vara en hel vetenskap

[Razor1911 dom är tillbaks]
[Tycker ni jag skriver konstigt eller formulerar skumt detta beror på min Dyslexi]
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Det är "Cpun" eller någon Kondning på Mobbot, hade själv prob med en P4 som lät jävel vid belastning, bytte nätagget sedan höll den käft ;D

Inte så konstigt om det låter när man belastar dock, för det går åt mer ström, och komponenterna får jobba mer än brukligt.

Ett sätt att minimera risken är som sagt att byta nätagget, samt "bränna" in komponenterna så att dom tål "lite" mer påfrestning!

Dock skall man ta allvarligt på detta så att man inte grillar burken helt!

Låter någon komponent vid OC?, sluta klocka annars dör din burk med största sannolikhet!

/SM
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Kan vara transformatorn i nätaggregatet. Kondensatorer kan inte låta annat än när dom exploderar.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det sitter även spolar på moderkortet som kan ha ljud för sig, framför allt dom som switchar strömmen till processorn.

Liknande annordningar brukar även finnas på grafikkort.

Sen kan även skärmen tjuta, t.ex. vid vissa specifika upplösningar (ex. låga upplösningar i spel)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply