ASUS släpper ljudlöst X1600 XT

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

ASUS släpper ljudlöst X1600 XT

Post by ficklampa »

The Register skriver att ASUS snart kommer att släppa ett grafikkort i X1600-familjen som ska vara fläktlöst. De har valt att nyttja värmeväxlare och en stor kylfläns, lite lik Zalmans produkter. Grafikkortet i övrigt kommer att ha 256 MB GDDR3 med en klockfrekvens på 690 MHz (1,38 GHz effektiv frekvens), grafikprocessorn kommer att ha en klockfrekvens på 590 MHz. DVI, VGA och TV-ut återfinnes också på kortet, relativt standard. Vi skulle föredra dubbla DVI-utgångar, då det blir mer flexibelt vid dubbla skärmar.

Läs och se mer hos The Register!
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

Underbart :) Passivt kylda grafikkort är något jag föredrar :) Hoppas bara på en AGP version, heh. Tänker inte skaffa nytt moderkort/processor förrän 2007 eller så, men skulle gärna vilja uppgradera mitt grafikkort då det var lite gammalt redan när jag köpte det. Och jag vill ha något som kan hantera mina spel i 1600x1200.
Fred

Post by Fred »

Väldigt bra att de satsar på passivt kylda lösningar. Hatar att alla dagens grafikkort kräver fläktar. Kommer aldrig att köpa ett grafikkort med fläkt!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Vad spelar det för roll om den är fläktlös eller inte om den ändå avger lika mycket värme? Att den är fläktlös betyder bara att den inte kan användas i system med dåligt luftflöde, (Vilket oftare än icke är ekvivalent med tystare system) varför man är körd i vilket fall. Det ligger på Chipsetskaparna att komma på lösningar som avger mindre värme, inte tystare kylningslösningar.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
boep

Post by boep »

Eller så är den passiva kylflänsen större och effektivare så att en fläkt inte behövs?
Sture

Post by Sture »

Fläkten på grafikkort används för att transportera bort värme från kortet till lådan, lådan behöver i båda fallen ventilering och då lådan är stor så går det att använda stora och tysta fläktar så en tyst lösning är möjlig, det är inte lika enkelt med ett fläktkyllt grafikkort.
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

HLC wrote:Vad spelar det för roll om den är fläktlös eller inte om den ändå avger lika mycket värme? Att den är fläktlös betyder bara att den inte kan användas i system med dåligt luftflöde, (Vilket oftare än icke är ekvivalent med tystare system) varför man är körd i vilket fall. Det ligger på Chipsetskaparna att komma på lösningar som avger mindre värme, inte tystare kylningslösningar.
Är kylaren tillräckligt stor så behöver inte värmeutvecklingen bli speciellt hög.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

ficklampa wrote:Är kylaren tillräckligt stor så behöver inte värmeutvecklingen bli speciellt hög.
Du säger emot dig själv, samma värme sprids över en större yta ja men det ändrar inte det faktumet att samma värme produceras av grafikkortet, oavsett vilken typ av kylare man använder.

Vad gäller kylare med eller utan fläkt så måste man även komma ihåg att en kylare med fläkt skapar ett visst luftflöde, något en passiv kylningslönsing inte gör utan får lita helt och hållet på luftdensitet och lådans luftflöde i allmänhet.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

HLC wrote:
ficklampa wrote:Är kylaren tillräckligt stor så behöver inte värmeutvecklingen bli speciellt hög.
Du säger emot dig själv, samma värme sprids över en större yta ja men det ändrar inte det faktumet att samma värme produceras av grafikkortet, oavsett vilken typ av kylare man använder.

Vad gäller kylare med eller utan fläkt så måste man även komma ihåg att en kylare med fläkt skapar ett visst luftflöde, något en passiv kylningslönsing inte gör utan får lita helt och hållet på luftdensitet och lådans luftflöde i allmänhet.
Syftade på att värmeutveckligen från kylflänsen inte blir speciellt hög om kylflänsen är gigantisk, eftersom värmen leds bort fortare än vad den hinner värmas upp.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Värmeutvecklingen är densamma men lägre per ytenhet, jag tar för givet att det var detta du menade. (Vilket jag redan konstaterade i mitt förra inlägg) Däremot kommer inte värmen bara försvinna magiskt så fort den blir överförd till luften. Har man inget bra luftflöde i chassit och låt oss vara ärliga, att bara värma luft skapar inget vidare luftflöde i de små skalor vi pratar om här, så kommer kylningslösningen fortfarande vara oeffektiv. (Om än kanske tillräckligt för just denna generationen, men vad med nästa? Vad med X1800?) Zalman gjorde en av de enda lösningarna man kan göra för ett helt passivt system, nämligen TNN systemen och den är knappast perfekt ens den.

Termodynamikens lagar gäller och jag ser inget mer att diskutera, det var aldrig en fråga om huruvida lösningen är brukbar i sin nuvarande form eller inte, utan snarare huruvida det är en acceptabel lösning på ett påtagande problem.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Locked