Nätfel = byta moderkort ?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Nätfel = byta moderkort ?

Post by toob »

Min bärbara dator gick sönder nyligen, eller sönder och sönder.

Jag kunde endast köra datorn på batteri. När nät-adaptern är kopplad till datorn så blinkar laddningsikonen, för att sedan slockna när datorn sätts på.

I mina ögon låter det som ett glapp.

Jag ringer HP och får adress till ett av deras scervice center,
idag ringer snubben upp mig från scervice centret och säger att man måste byta moderkortet (!!) och att det kommer kosta mig ca 6000 (!!!!).
Det låter helt galet, antingen är det fel på adaptern eller på nätaggregatet (om det nu heter det på bärbara). Om det är fel på nätagget så måste man väl kunna löda, eller byta ut det. Inte hela moderkortet.
Visst jag är inte så bra på hårdvara, men jag har fan satt ihop X antal datorer i mina dagar, och skruvat i sär några bärbara för att veta att moderkort och nätagg inte är samma sak...

För att tilläga är datorn 14 månader gammal (HP NX9110 P4 3.2 ghz 512), och därför går det ej på garantin.

Alltså,
Är det verkligen vettigt att man byter ut moderkotet i sådana fall?

Kanske finns det någon 64bitare i stockholms området som kan ta sig en titt för en billigpenning?eller som vet om en bra (billig) butik som reprarerar?

6000 är helt uteslutet att betala..
Då säljer jag hellre datorn i delar.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Nyare datorer brukar ha lösa "nätaggregat". Men i ditt fall vet jag faktiskt inte. Förresten tror jag att du kan köpa en mycket mycket bättre laptop för 6000 än vad du har nu, istället för att reparera en 14 år gammal.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Nätfel = byta moderkort ?

Post by elvenman »

6000:- antar jag är komplett med arbete och allt eller?

Helt omöjligt vore det väl inte att hitta på ett nytt/annat moderkort + laddare på tex tradera/ebay/eller likande ställen och göra det själv (om du nu inte är helt grön på att mickla med datorer), då en stor del av kostnad lär nog vara HP compaq´s tekniker.

Har en kompis som byggt ihop en dell D600 del för del som han köpt på internet (tradera/ebay).

Alternativt kan du väl slakta den och sälja del för del.
_JesteR_ wrote:Nyare datorer brukar ha lösa "nätaggregat".
Vad jag vet då har de flesta laptops lösa nätagg (finns iofs en del compaq armador som det är inbyggt och du bara pluggar in 230V direkt i datorn).
_JesteR_ wrote:istället för att reparera en 14 år gammal.
toob wrote:För att tilläga är datorn 14 månader gammal (HP NX9110 P4 3.2 ghz 512), och därför går det ej på garantin.
Bara en liten fråga: läser du hela inlägget och/eller ditt svar innan du postar?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

Liten undran. Kör du med den adaptern som följde med eller har
du en annan?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Re: Nätfel = byta moderkort ?

Post by _JesteR_ »

elvenman wrote:
_JesteR_ wrote:istället för att reparera en 14 år gammal.
toob wrote:För att tilläga är datorn 14 månader gammal (HP NX9110 P4 3.2 ghz 512), och därför går det ej på garantin.
Bara en liten fråga: läser du hela inlägget och/eller ditt svar innan du postar?
Jag postar och hoppas att det blir rätt. Nädå, jag tyckte faktiskt jag läste 14 "år".

Då är det ännu krångligare, för den är ju inte direkt billig. Isåfall hade man väl bara köpt en annan ::)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

Hittade detta på ett HP-forum: http://forums1.itrc.hp.com/service/foru ... dId=815709

Inte samma modell som din men ändå :)
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

MrSandman wrote:Liten undran. Kör du med den adaptern som följde med eller har
du en annan?
Kör med standard adaptern. Har försökt hittat en ny / låna av kompisar som också har HP, men eftersom min dator har för hög spänning 6.9a och 18V på adaptern så har jag inte hittat någon som har en likadan.

MrSandman: Tack för svaret det var intressant,
det är liknande problem som jag har. Felet borde ligga i adaptern, dels blir den väldigt varm (har gjort marken i golvet). Detta borde nöta på funktionaliteten. Samtidigt känns det ju dumt att lägga ut mer pengar på en ny adaptern om det inte är felet.

Men visst borde ett HP Scervice Center har en adapter till alla deras modeller?
Detta har tydligen inte megabyte, som jag lämnade in datorn hos.. de ringde upp mig och frågade om jag kunde fixa en från någon kompis.

Lite arrogant svarade jag att det var det första jag gjorde. "jaha tack då, sa killen i telefonen och la på luren".

Sen har de mage att ta 560kr i undersökningsavgift, när de inte ens har tekniken till att kunna felsöka.
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

MrSandman wrote:Här är din adapter: http://www.getpartsonline.com/dr910aaba.html
cheers!

Fast den var ju inte direkt billig, men billigare än 6k så klart, men lite surt att köpa den och sen är det något annat fel.

Hoppas att HP-centret har en adapter att låna ut (vilket de i dagsläget inte har..)
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Tycker det låter som det är lödningarna på kontakten där du stoppar in ströpadaptern som har låssnat eller nått sådant. Om du är händig kan du ju försöka ta dig en titt där och löda dit dem igen.
#mac.se @ EFnet
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

Xmel wrote:Tycker det låter som det är lödningarna på kontakten där du stoppar in ströpadaptern som har låssnat eller nått sådant. Om du är händig kan du ju försöka ta dig en titt där och löda dit dem igen.
Det har du rätt i.
Jag läste nåt förut om att det kan vara en liten kabelrackare som
inte sitter som den ska.
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

Xmel wrote:Tycker det låter som det är lödningarna på kontakten där du stoppar in ströpadaptern som har låssnat eller nått sådant. Om du är händig kan du ju försöka ta dig en titt där och löda dit dem igen.
något sådant, eller fel på adaptern tycker jag också att det är.

Jag må vara händig, men jag äger ingen lödkolv. Men det kan jag kanske fixa ändå genom bekantas bekanta eller nåt...
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Kan du inte hävda 2 år enligt lag som privatperson?
Det vet jag att privatpersoner kunde göra under mitt jobb hos HP.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

rokk wrote:Kan du inte hävda 2 år enligt lag som privatperson?
Det vet jag att privatpersoner kunde göra under mitt jobb hos HP.
Häva köpet?
Jag kan ju reklamera köpet, men då måste jag bevisa att jag inte orskat skadan eller att produkten inte fungerat som den ska vilket är svårt.
Post Reply