Finn filmfel.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
rotas
Posts: 177
Joined: 2005-04-18 9:34:15
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Finn filmfel.

Post by rotas »

Som URL lyder.
Här har du felen
Moonraker
Frisyrerna är alldeles för ordnade. I verkligheten skulle håret stå åt alla håll – även för James Bond och hans älskarinnor.

Star trek I början av serien var explosionerna i rymden ljudlösa. Men tittarna blev arga – eftersom de tyckte att det skulle smälla även i rymden. Producenterna ändrade sig och det började smälla.

Armageddon
En av de senaste årens största science fiction-filmer innehåller mängder med fel. Ett av dem är att när astronauterna landar på en asteroid är den full av spetsiga pålar – dessa kundeinte ha bildats där.

Levande måltavla
I en scen får James Bond så mycket fart i en nedförsbacke att han fortsätter upp för en ännu högre uppförsbacke. Det är omöjligt i fysikens värld – men långt ifrån omöjligt i specialeffekternas Hollywood.

Goldfinger
Laserstrålar syns inte i luften – något som inte hindrar James Bond från att se hur laserstrålen kommer allt närmare honom.

Fotnot: Lär dig mer om filmbluffar på moviephysics
Tråkigt att så dyra filmer har sådana dyra fel.
Har ni några andra "filmfel" att bjuda på som kunde vara intressanta att spana in när man väl ser filmen.
Eller är det någonting ni stör er på?
Ordet är vårt!
/// o l d v e r s i o n . c o m

Hårdvara:
EPoX 8rda+ | AMD Barton 2500+ | GeForce 6800 128mb | 2*256mb DDR | 300gb
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag vet inte rktigt vad jag ska svara. Välkommen till hollywood!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Mer kul "filmfysik" för den intresserade:
http://www.intuitor.com/moviephysics/
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

DN-kultur hade en artikel om det häromdagen. Kolla på DN.se.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

När skådespelare håller en pistol i varje hand. Pistoler är i regel byggda för högerhänta, att hålla en i vänster hand skulle vara obekvämt och göra det svårt att sikta. Dessutom sitter knapparna för säkring och magasin på vänster sida, vilket gör eleganta manövrar högst osannolika.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Själv fann jag det notabelt hur det i irefly och Serenity hölls en lagom ljudnivå ute i rymden, ända ram tills det var dags för lite seriöst pang-pang i slutet av Serenity, då de slog på ljudet helt plötsligt...

Dags att skaffa ryggrad IMO.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns ju ett par klassiker:

Fordon exploderar när dom beskjuts, och ibland även helt av sig själva.
Ett exempel är en motorcykel som exploderar när föraren blir skjuten i ryggen.

Sen finns det ju fel som uppstår när man inte tar reda på hur dom verkliga versionerna av en rekvisita ska funka, som när ett engångs handhållet pansarskott används 3 gånger i rad utan att ens laddas om...

Jag kan tyvärr inte minnas namnen på dessa filmer.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Dissident wrote:När skådespelare håller en pistol i varje hand. Pistoler är i regel byggda för högerhänta, att hålla en i vänster hand skulle vara obekvämt och göra det svårt att sikta. Dessutom sitter knapparna för säkring och magasin på vänster sida, vilket gör eleganta manövrar högst osannolika.
När siktar dom på film?

Det finns faktiskt vapen byggda för vänsteränta också. Visserligen fick jag nöja mig med vapen konstruerade för högerhänta under min lumpartid men jag fikc veta att det fanns iaf.

Alla dessa amerikanska krigsfilmer där huvudpersonen alltför ofta har sitt automatvapen i ena handen och lite nonchalant traskar fram i djungeln eller den ruinerade staden. Vilken smart soldat som helst framrycker inte så.
(förutom en polare till mig som tyckte det var intressnt att leka rambo under övning så han tog sin ak5 Rambo style och ställde sig och mejade mitt på vägen) Tyvärr så var det ingen SimFire utrustning så ingen vet vad som egentligen hände.
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

sen så kanske det här med laserstrålar man ser och ljud i rymden är till
för att tittaren ska kunna förstå vad som händer lite mer i filmen.

men visst finns det gott om överdrivna effekter
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

American History X:
När killen blir skjuten i slutet, så tappar han först papprena han har i handen, i nästa scen när han ligger på marken så håller han de i handen igen.
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Tre män och en baby:
Nån jäkel som står bakom en gardin.

Har varit massa snack hit o dit om att det är ett spöke. Lär ju ha fått några extra tittare pga detta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

2mAz wrote:Har varit massa snack hit o dit om att det är ett spöke. Lär ju ha fått några extra tittare pga detta.
Det är en kartongperson.
User avatar
rotas
Posts: 177
Joined: 2005-04-18 9:34:15
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Post by rotas »

Najze wrote:American History X:
När killen blir skjuten i slutet, så tappar han först papprena han har i handen, i nästa scen när han ligger på marken så håller han de i handen igen.
I've noticed! :D
/// o l d v e r s i o n . c o m

Hårdvara:
EPoX 8rda+ | AMD Barton 2500+ | GeForce 6800 128mb | 2*256mb DDR | 300gb
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

BRAVEHEART.

finns en sen när dom anfaller varandra, då har mel gibson först ett svärd i handen när han springer.
kameran byter vinkel och då har han en yxa.
kameran byter vinkel igen och då har han svärdet igen.

GLADIATOR.

i typ början av filmen i ett läger så går en statist i bakgrunden och har et par vanliga jeans på sig :)
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Ga in pa www.imdb.com , soek pa valfri film, klicka pa goofs.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Braveheart har ju en sekvens där dom slåss vid en bro mot engelsmännen. Det enda som saknas är väl just en bron.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Stör mig generellt på att det alltid blixtrar och mullrar samtidigt i filmer och sedan att ljudet av fjärran explosioner tycks fortplanta sig genom luften i ljusets hastighet.

Har inte skjutit med automatvapen själv men 20 pers som "pepprar" mot en gubbe borde väl träffa något skott? Sen ska man inte ens tala om hur bilar flyger upp i luften och voltar efter att ha frontalkrockat med en annan bil ;D

Men filmer hade ärligt talat inte varit lika häftiga ifall man skulle följa fysikens alla lagar i alla väder. Några rambo och james-bond typer skulle knappast överleva mer än 10 minuter av filmen och actionsekvenserna skulle bli mer stela (bilar som bara krockar utan att det sprängs och brinner är inte lika kul).

Trots alla faktiska fel, upplägget och förutsägbarheten i alla hollywoodfilmer så gör de ändå jobbet väldigt bra (att underhålla). Vill man ha verklighet finns det massor av dokumentärer man kan titta på :)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

onskan:
i början av filmen filmar kameran ut från ett tåg medans det kör längs spåret.. kollar man till vänster står det en soptunna, en grön av plast.
Hmm när började dessa tillverkas?

Bravehart:
Det ska visst finnas en skåpbil ståendes på nån kulle i bakgrunden. har dock inte sett den själv.

Starwars:
I en scen ser man kameramannens spegelbild i ett fönster.

Indiana Jones:
Kommer inte ihåg vad filmen heter men indiana ramlar ner i ett hål och möts av en orm. Glaset imellan dem syns rätt bra.

Som glargh sa så finns det ju rätt många helt otroliga saker som exploderar så fort dom blir beskjutna, en klassiker som verkligen målar upp dessa saker är ju siste actionhjälten (tänker speciellt på toyota previan som exploderar i luften ;D )
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

perhaven wrote:Som glargh sa så finns det ju rätt många helt otroliga saker som exploderar så fort dom blir beskjutna, en klassiker som verkligen målar upp dessa saker är ju siste actionhjälten (tänker speciellt på toyota previan som exploderar i luften ;D )
Den filmen är ju dock en parodi av actionfilmer där man överdriver alla effekter något jävulskt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

ja det är ju det som är så kul med den!
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

mission imposible 2 "mi2"
under mc jakten så ser man först mc´n har mc däck bak sen helt plötsligt
så har den crossdäck bak
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Precis efter att den första patrullmedlemmen dött i Rädda Menige Ryan så klipps det ut till ett wideshot där hela patrullen, inklusive den döde, går över en kulle.

I en scen i Ingmar Bergmans "Jungfrukällan" så ser man i en spegel ljudmannen ligga och hålla i bommen. När man påtalade detta vid inspelningen lär Bergman ha sagt:
"Skit i det, scenen är så stark att ingen kommer att märka det ändå."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Reservoir Dogs: Steve Buscemi springer längs en gata och i ett fönster ser man hela kameratemet.

På tal om exploderande bilar så gillar jag scenen i Family Guy när en amisch kraschar sin hästdragna vagn och hela skiten exploderar =)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Så,... ni bryr er varför? Star Wars hade säkert varit jättebra om den till 75% hade varit ljudlös...
Post Reply