Material till chassi

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Material till chassi

Post by Rose Brass »

Jag börjar bli lite rastlös på kvällarna nu när det är vinter så jag tänkte bygga ett chassi. Antec P180 verkar ha en vettig design så jag har skissat lite på något liknande...

Den stora frågan nu är förstås vilket material jag ska använda. Chassit måste vara tyssssst och ha bra kylegenskaper. Vad är tystast, ljudisolerad metall eller 8 mm trä? Finns det något bra alternativ som jag missat?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om du vill göra det enkelt för dig så bygger du lådan (utan fronten) av spånskiva...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Spånskiva kan funka men jag kör nog på 8 mm björkfanér...
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Vill du ha en sval dator bör du undvika aluminium och koppar i stora mängder. Dissekera ett gammalt liggunderlag så har du perfekt ljudisolering till din trälåda.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

ZoM wrote:Vill du ha en sval dator bör du undvika aluminium och koppar i stora mängder. Dissekera ett gammalt liggunderlag så har du perfekt ljudisolering till din trälåda.
Sen när då? Både koppar och aluminium leder värme bra, så länge rummet inte är varmare än inuti datorn så komemr det bara vara till hjälp!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Se om du kan fixa marmorskivor som är blankpolerade och så tunna som möjligt, de är ju ganska massiva och hur fränt bore det inte med en dator i sten?
Kan inget om mycket
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

syntetisk wrote:Sen när då? Både koppar och aluminium leder värme bra, så länge rummet inte är varmare än inuti datorn så komemr det bara vara till hjälp!
Inte om luftgenomströmningen inte är optimal och i värsta fall, rummet varmt.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ZoM wrote:Inte om luftgenomströmningen inte är optimal och i värsta fall, rummet varmt.
Sluta hitta på skit som inte stämmer.

Aluminium och koppar har absolut inga negativa egenskaper i bygget av ett chassi så länge du inte använder kompressorkylning av luften inne i chassit.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Min server är ju helt byggd i Alu... även klädd med ljudisolering på insidan. Tempen då? det vill ni inte veta ;) (mkt mkt sval)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

BTW, Adis, hur mycket skulle du ha för den där servern? (Ville inte förstöra din CNC-tråd :P)
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Stuggi wrote:BTW, Adis, hur mycket skulle du ha för den där servern? (Ville inte förstöra din CNC-tråd :P)
För att inte sabba denna tråd så PMar ja... ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

ADiS wrote:Min server är ju helt byggd i Alu... även klädd med ljudisolering på insidan. Tempen då? det vill ni inte veta ;) (mkt mkt sval)
Aluminium är rätt använt en smidig metall att arbeta med och en professionell chassitillverkare vet nog vad som krävs och som ni säger kan dra fördelar av egenskaperna.

Fel använt är dock ett material med högre temperaturkoeffecient en risk.

Ghlargh: Hur kan förutseende av risker vara skitsnack? Lådan skulle ju vara ljudisolerad, tänk bara på hur mycket en fläkt kan låta.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

ZoM wrote:Aluminium är rätt använt en smidig metall att arbeta med och en professionell chassitillverkare vet nog vad som krävs och som ni säger kan dra fördelar av egenskaperna.

Fel använt är dock ett material med högre temperaturkoeffecient en risk.

Ghlargh: Hur kan förutseende av risker vara skitsnack? Lådan skulle ju vara ljudisolerad, tänk bara på hur mycket en fläkt kan låta.
Kanske är det bara jag som är dum, men för att jag ska förstå vad du snackar om så får du nog omformulera dig.
ZoM wrote:Ghlargh: Hur kan förutseende av risker vara skitsnack? Lådan skulle ju vara ljudisolerad, tänk bara på hur mycket en fläkt kan låta.
Och? Vi snackade om värmeledningsförmågan hos aluminium/koppar. Inte ljudisolering.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ZoM wrote:Aluminium är rätt använt en smidig metall att arbeta med och en professionell chassitillverkare vet nog vad som krävs och som ni säger kan dra fördelar av egenskaperna.

Fel använt är dock ett material med högre temperaturkoeffecient en risk.

Ghlargh: Hur kan förutseende av risker vara skitsnack? Lådan skulle ju vara ljudisolerad, tänk bara på hur mycket en fläkt kan låta.
Hur kan material med hög temperaturkoefficient vara en risk? Kommer troll från urskogen och äter dig om du använder fel metall?
Det finns ingen mätbar ljudisoleringsskillnad mellan metaller med hög och låg värmeledningskoefficient.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

Ghlargh wrote:Kommer troll från urskogen och äter dig om du använder fel metall?
Ah, de berömda chassimetalltrollen. Mången modig moddare har slutat upp sina dagar uti deras magar. (lägg märke till det taffliga rimmet)
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

ZoM snackar nog mest skit!
i massa trådar har jag sett han säga saker som låter helt fuckat!
Hehe ja
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Hock wrote:ZoM snackar nog mest skit!
i massa trådar har jag sett han säga saker som låter helt fuckat!
Okej, nu var ju inte tråden om huruvida det mesta som kommer ur ZoM är skit eller inte, utan om han har rätt i fråga om att Alu är farligt pga. dess höga värmeledningsförmåga. Jag själv, då min farsa är ingenjör och min morsa är fysiker, vilket resulterar nörden jag, har väldigt svårt att förstå vad du menar ZoM. Hur i helvete kan det vara negativt med att ett material leder värme bra, oberoende ljudisolering, varmluftsfläkt, webasto, jordvärme, mikrovågor eller vad fan som helst?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Det känns som om någon moderator kanske skulle rensa tråden lite. Jag har ingen lärarutbildning och utger mig inte för att uttrycka mig särskilt lättbegripligt, men där ifrån till citat: "säga saker som låter helt fuckat" är det en bit.

Stuggi: Inget ont om nördar, jag tillhör själv den skaran, men mer åt det matematiska hållet.

Tråden skulle handla om tips för ett tyst chassibygge och ledde in på spåret aluminium. Vad jag i korthet föreställde mig var en minimal låda utan fläktar där värmeenergin inte har någonstans att ta vägen. Detta är en dålig lösning oavsett val av material, men temperaturen lär knappast avta särskilt snabbt om ytterligare värme tillförs utifrån, allra minst med ett så värmeledande material som aluminium i chassiet. Förstår ni vart jag vill komma nu? Jag tror iaf inte jag kan förklara tydligare.

Dessutom är träfanér mycket trevligare att titta på än plåt.
Last edited by ZoM on 2005-12-08 18:12:29, edited 1 time in total.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Materialet i chassit har marginell betydelse för komponenternas temperatur om inte komponenterna direkt kyls av chassit.

Man skulle kunna jämföra 2 chassin, ett av aluminium och ett av plåt, skillanaden skulle max bli nån enstaka grad. Anledningen till att aluminium börjat användas till datorchassin är dels att metallen är lättare och dels för att ge datorn ett exklusivare utseende, jag tror knappast att det har så mycket med värmeledningsförmågan att göra annat än som säljargument.

Då är det viktigare med luftgenomströmning. Ordentliga luftöppningar vid fläktplatserna och att chassit har en genomtänkt design så det inte sitter fläktar lite här och var på chassit och alla blåser inåt, då är det bättre att få luften att flöda igenom datorn från en sida till en annan, från fronten till baksidan eller underifrån och upp t.ex.
Kan inget om mycket
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

Bad_and_ugly wrote:Materialet i chassit har marginell betydelse för komponenternas temperatur om inte komponenterna direkt kyls av chassit.

Man skulle kunna jämföra 2 chassin, ett av aluminium och ett av plåt, skillanaden skulle max bli nån enstaka grad. Anledningen till att aluminium börjat användas till datorchassin är dels att metallen är lättare och dels för att ge datorn ett exklusivare utseende, jag tror knappast att det har så mycket med värmeledningsförmågan att göra annat än som säljargument.

Då är det viktigare med luftgenomströmning. Ordentliga luftöppningar vid fläktplatserna och att chassit har en genomtänkt design så det inte sitter fläktar lite här och var på chassit och alla blåser inåt, då är det bättre att få luften att flöda igenom datorn från en sida till en annan, från fronten till baksidan eller underifrån och upp t.ex.
Väl talat.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ZoM wrote:Tråden skulle handla om tips för ett tyst chassibygge och ledde in på spåret aluminium. Vad jag i korthet föreställde mig var en minimal låda utan fläktar där värmeenergin inte har någonstans att ta vägen. Detta är en dålig lösning oavsett val av material, men temperaturen lär knappast avta särskilt snabbt om ytterligare värme tillförs utifrån, allra minst med ett så värmeledande material som aluminium i chassiet. Förstår ni vart jag vill komma nu? Jag tror iaf inte jag kan förklara tydligare.
Jag förstår inte varifrån du får att temperaturen skulle öka om man använde värmeledande material, du kan inte ha en högre temperatur utanför chassit än innuti om du inte kyler luften inne i chassit med kompressor eller liknande, och sådant är rätt sällsynt.
Vill du ha en sval dator bör du undvika aluminium och koppar i stora mängder.
Det är detta uttalande vi klagar på, det är ren bullshit.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

ZoM wrote:Vad jag i korthet föreställde mig var en minimal låda utan fläktar där värmeenergin inte har någonstans att ta vägen. Detta är en dålig lösning oavsett val av material, men temperaturen lär knappast avta särskilt snabbt om ytterligare värme tillförs utifrån, allra minst med ett så värmeledande material som aluminium i chassiet.
Nu har du inte följt med sjuans fysik (och samma sak repeteras på 9:an och första året i gymnasiet). En varm kropp avger alltid värme till en kallare kropp tills de båda har samma temperatur. Alltså, sålänge du har en högre temperatur i chassit kommer all värme att gå till den omgivande luften. Alltid. Och då är det mycket bättre med ett chassi i Alu eller Cu då dessa har hög värmekonduktivitet. Ett chassi i trä kommer inte att vara ens nära lika bra då trä har hemskt dålig värmekonduktivitet (vilket gör den till ett bra bränsle). Jag tror det var väl dethär du menade Ghlargh?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Stuggi: Du borde kunna vara ämne för lärarkåren, både diplomatisk och förklarar bra. Jag köper det du säger och hänvisar vidare diskussioner om värme i alu till Allmänt-delen av forumet.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
Itman
Posts: 29
Joined: 2005-10-14 22:18:25

Post by Itman »

Det är väl bra att ha ett chassi av ett material som leder värme bra...?
eftersom då leder den också värmen ifrån sig bra, kylflänsar e inte gjorda av glas direkt.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Itman wrote:Det är väl bra att ha ett chassi av ett material som leder värme bra...?
eftersom då leder den också värmen ifrån sig bra, kylflänsar e inte gjorda av glas direkt.
Det har ändå marginell betydelse då luften sköter nästan all värmeavledning.
Kan inget om mycket
Post Reply