Ang. ESD-armband, antistatmatta och element

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
cocodise
Posts: 9
Joined: 2005-11-16 19:59:37

Ang. ESD-armband, antistatmatta och element

Post by cocodise »

Hej, jag läste i nåt inlägg att man skall jorda sig själv samt jorda chassit när man ska bygga dator. En sak som inte stod med dock och som jag undrar över är hur man skall handskas med/ta i själva komponenterna? kan man bara ta i de efter att man jordat sig själv + chassi eller måste dessa också jordas på något sätt innan man tar i de, typ lägga de på antistatmatta, så att alla 3 objekt, i det här fallet operatören(jag), chassit + antistatmattan får samma laddningspotential eller vad det kallas?

Kan man lägga antistatmattan precis vartsomhelst, trägolv/parkett, glas/träbord?

Här är en bild på mitt element hemma i lägenheten. Lägenheten är rätt gammal, kanske byggdes på 40-50 talet vad vet jag men kan man på något sätt se om den är jordad? Och vart är det bäst att fästa krokodil klämmorna, nånstans där vid vridhantaget?

Image
Image
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Tumregeln för statisk elektricitet är att den inte uppstår i metall. Däremot är metall en väldigt bra ledare. Den statiska elektriciteten uppstår främst i syntetmaterial som plastfilm, bärkassar, cellofan från omslagen, cellplast, tyg av polyester/akryl, mattor osv. Potentialen som du pratar om rör sig vid en ESD om ca 3000V. Så stor potential bär varken du eller datorns chassi på om du ser till att jorda ordentligt. Antistatpåsarna som komponenterna levereras i fungerar utmärkt som engångs-antistatskydd. Behandlingen förlorar dock sin verkan med tiden så det är inget du behöver spara på efter garantitiden. Du behöver inte ta i komponenterna på något speciellt sätt, men undvik av princip fettfläckar och var varsam. Det låter som du har bra koll på läget.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
SpliX | <3 Gika
Posts: 20
Joined: 2005-12-06 1:42:36
Location: taum...=(

Post by SpliX | <3 Gika »

ärligt talat tycker jag att ESD e skit man kan lika väl strunta it jag använde d bara på min första dator men nu struntar jag i det för den var bara bökig :)
HTPC:
P4 3800Mhz (överklockad 58%)|
ASUS P4P800S-X |
ASUS Nvidia GeForce N6600 AGP 8x 256MB |
Maxtor Diamond 200GB |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SpliX | <3 Gika wrote:ärligt talat tycker jag att ESD e skit man kan lika väl strunta it jag använde d bara på min första dator men nu struntar jag i det för den var bara bökig :)
Du använde ESD på din första dator, men nu struntar du i det? Hehe...

Beroende på omständigheter är ESDskydd mer eller mindre nödvändigt, personligen kör jag på att ha chassit jordat när jag byter saker, på så sätt är jag också jordad och uppkomsten av statisk elektricitet är nära noll.

Man bör självklart inte ha på sig syntetkläder eller pälsar, samt att man bör binda bak långt hår, bäst är att ha bomullskläder på sig.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Ghlargh wrote:Man bör självklart inte ha på sig syntetkläder eller pälsar, samt att man bör binda bak långt hår, bäst är att ha bomullskläder på sig.
Varför ha kläder på sig överhuvudtaget? :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

McAn wrote:Varför ha kläder på sig överhuvudtaget? :)
Folk blir så konstiga när dom hittar peckertracks på chassit när man visar sin nya dator :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Jorda bara inte rakt på elementet där det är målat.
Utan på ngn metal del, fast det låter som du redan vet det =)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

Varför uppstår inte statisk electricetet i metall? Det måste ju gå att skapa ojämn fördelning av elektroner och protoner där också?
personligen kör jag på att ha chassit jordat när jag byter saker, på så sätt är jag också jordad och uppkomsten av statisk elektricitet är nära noll.
Vad är det som händer när någonting jordas? Hur vet man vilka delar som är jordade? Hur jordade t.ex. du ditt chassi?
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Dick wrote:Hur jordade t.ex. du ditt chassi?
Han grävde ner det i jorden :$
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Dick wrote:Varför uppstår inte statisk electricetet i metall? Det måste ju gå att skapa ojämn fördelning av elektroner och protoner där också?

Vad är det som händer när någonting jordas? Hur vet man vilka delar som är jordade? Hur jordade t.ex. du ditt chassi?
Visst kan du få en ojämn fördelning, magnetism är ett sådant exempel, men någon statisk laddning får du inte.

Syftet med att använda jord som ESD-skydd är att du kortsluter eventuell statisk spänning. En nätkabel med tre ledare ansluten i ett jordat uttag, jordar apparatens hölje eller andra ej strömförande metallkomponenter. Förutom ESD-skydd gör detta att det som är jordanslutet inte kan bli strömförande vid fel i apparaten eftersom säkringen då löser ut.

Med ett ESD-armband anslutet till jord leds eventuell statisk spänning över ett högohmigt motstånd. Varför? - Det är behagligare än att få en enkelstöt. Försök dig inte på att fästa ESD-armband eller dyl i vägguttaget då ett misstag kan kosta dig livet. Använd i stället en vattenledning eller ett metallspett i marken.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Dick wrote:Varför uppstår inte statisk electricetet i metall? Det måste ju gå att skapa ojämn fördelning av elektroner och protoner där också?

Metaller är bra ledare, statisk elektricitet är en laddningsansamling någonstans. Uppstår det en laddningsansamling i en metallbit sprids den fort(nära ljusets hastighet) så att man får en jämn potential. Anledningen till att laddningsansamlingar kan vara kvar i andra ämnen är att laddningarna flyttar på sig väldigt sakta genom dåligt ledande material(plast osv..).
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dom flesta ESDarmband ansluts till vanliga jordade vägguttag genom en jordad propp där kontaktstiften är av plast eller saknas helt.

Det finns 2 anledningar till att man jordar genom ett högohmigt motstånd:

1. det ska inte kunna ske omedelbara potentialutjämningar, det är dessa som ger ESDskador. Istället laddas eventuella ESD-laddningar ur sakta genom motståndet.

2. om man pillar i strömförande saker ska man inte vara direkt jordad då det är livsfarligt. Visst, man ska inte pilla i strömförande saker, men folk gör det och det är dumt att göra det farligare än det behöver vara.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
daggerr
Posts: 22
Joined: 2005-12-07 19:36:33
Contact:

Post by daggerr »

Vad det gäller ESD-skador när man pillar i sin dator så behöver man nog inte oroa sig. Jag har aldrig haft några problem med det. Var väldigt försiktig i början, men nu struntar jag i det. Dock behöver man ju inte göra riktigt dumma saker, som att typ ta på sig en fleecedress och gosa med katten samtidigt som man skruvar i datorn. Ännu har jag inte råkat ut för att någon datorkomponent har gått sönder av esd-skador. inte vad jag har märkt iaf.
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

Synd att man ska ha så svårt att banka in ellära i huvudet.
Försök dig inte på att fästa ESD-armband eller dyl i vägguttaget då ett misstag kan kosta dig livet. Använd i stället en vattenledning eller ett metallspett i marken.
Kan man inte ansluta det till "jordpiggen" i väguttaget menar du. Jag som trodde väguttagen var barnsäkra. Vad är det som gör vattenledningar högohmiga?

Varför är det inte farligt med ESD-armband? De gör ju att eventuell laddning från en komponent kommer att gå igenom kroppen mot jord och har hört att hjärtat ska vara känsligt.
Metaller är bra ledare, statisk elektricitet är en laddningsansamling någonstans. Uppstår det en laddningsansamling i en metallbit sprids den fort(nära ljusets hastighet) så att man får en jämn potential.
Men i förhållande till omgivningen är väl metallbiten fortfarande laddad. Dvs laddningen är ojämn även om den är utspridd? (Är det så kanske att det blir mindre, inte tillräckligt skadlig potential, om den är mer utspridd?). Eftersom Glargh ansluter sitt chassi till jord måste ju det betyda att han tror att chassit kan orska urladdning på komponenterna.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dick:

Jag tror du har för många bakfötter som fastnar i saker...

Jo, du kan ansluta till jordpiggen, jag tror han menar att det är riskabelt att göra en egen jordad kontakt för ESDarmbandet om man inte är säker på vilken pinne som är jord.

Vattenledningar är inte högohmiga, men alla EDS-armband och mattor som följer standarden har ett inbyggt motstånd på runt 1Mohm

En hel metallbit kan ha en statisk elektrisk potential, men den kan jordas bort mycket enkelt till skillnad mot laddningar i plastsaker.

Jag tror inte att datorn ska kunna ladda ur sig på mina saker, men jag använder datorns skal istället för ESD-armband.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dick
Posts: 48
Joined: 2005-08-26 17:33:20

Post by Dick »

Återigen tack för svaren.

Jag ska försöka se helheten.
cocodise
Posts: 9
Joined: 2005-11-16 19:59:37

Post by cocodise »

Säg att jag är kopplad till chassi (alu.) via ett esd-armband, då har vi båda samma potential, sen så har jag moderkort o övriga komponenter bredvid mig inuti sina esd-påsar. hur ska jag göra sen när jag vill ta upp grejorna ur påsen? ska jag hålla i påsen i några minuter, så att den (och komponenten?) oxå får samma potential som mig + chassi, och sen ta upp komponenten? eller kan man bara sticka in handen i påsen direkt? men hur vet jag att prylen som ligger inuti påsen har samma potential som mig och chassi? ps. antistatmatta är inget alt. för mig i nuläget, har bara tillgång till ett esd-armband ds. Tack för alla svar.

Edit: vill även tillägga att detta är ett helt nytt bygge och psu:n kommer inte vara inkopplat till elnätet så därför kommer chassit vara referenspunkten för potentialen. hmm uttryckte jag mig rätt nu? :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du ska ha kontakt med riktig jord på något sätt, det räcker således inte med att bara koppla armbandet till chassit.

Silvriga och svarta ESDpåsar med innehåll kommer få samma potential som du om du håller i dom några sekunder, rosa påsar leder inte bort statisk elektricitet, dom motverkar bara uppkomsten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
cocodise
Posts: 9
Joined: 2005-11-16 19:59:37

Post by cocodise »

Ghlargh wrote:Du ska ha kontakt med riktig jord på något sätt, det räcker således inte med att bara koppla armbandet till chassit.
Jag trodde potentialskillnaden var det som är avgörande?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Delvis, men du behöver även se till att du har samma potential på dig själv som på väggar, golv etc. Detta görs genom att man jordar till samma punkt som byggnaden är jordad till, dvs. marken (oftast via el-jorden)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply