Hur botar ni ilska?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

PilotPencil: Samma här. Nästa gång man vaknar så har man glömt det :)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dödsmetall. Gärna Morbid Angel.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

486-Moddare wrote:När jag blir förbannad sticker jag till en polare och sparkar på hans dell, dem är de enda här i värden som strular.
Den strular för att du sparkar på den, det är en ond cirkel!
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

en rejäl smäll på tankgentbordet brukar göra susen sen skriker jag några svordomar.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Nej usch, jag brukade bli frustrerad när jag förlora i spel, men det har läkt med tiden. Numera suckar jag bara djupt och antingen fortsätter eller stänger av spelet.

Annars när jag blir arg irl brukar jag alltid peppra onödigt mycket på fienderna :P
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

KlosterKatten wrote:Nej usch, jag brukade bli frustrerad när jag förlora i spel, men det har läkt med tiden. Numera suckar jag bara djupt och antingen fortsätter eller stänger av spelet.
Samma för mig när det gäller spel då, inte IRL
The town where i was born...
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Knytnäven i tangentbordet. Annars brukar jag sova, funkar fint ;).
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Att sätta i sig en hel del alkohol brukar funka om man både är ledsen och arg.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Brukar sällan vara arg, i alla fall aldrig över någon på nätet för jag skiter näst intill hur folk uppför sig där. Men IRL kan jag ju bli små sur över saker men sällan är jag sur över någon i mer än ett par minuter. Ett exempel på saker jag kan bli små sur över är när flickvännen tjafsar, eller när kompisar lovat en sak och gör en annan. Men jag är berädd att något ska hända hela tiden så jag blir aldrig överraskad av något i princip, och därför blir jag sällan arg tror jag.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

486-Moddare wrote:När jag blir förbannad sticker jag till en polare och sparkar på hans dell, dem är de enda här i värden som strular.
Jag tycker inte att dell strular, min dell funkar hur bra som helst. Det enda dåliga med den är att den bara har 256mb ram, och det är rdram så jag kommer aldrig ha råd att köpa mer.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har hållit på för länge med datorer och elektronik för att bli arg när det strular. De få gånger det händer är det någon stackars metallbit (oftast den som får ilskan att rinna över) som råkar illa ut. Lite Burnout Revenge eller UT 2004 hjälper också... Strular det för mycket är det annars bättre att lägga ner och göra något helt annat. Dagen efter är man fräch och pigg och det som var ett problem igår går hur lätt som helst.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Blir inte arg, men blir jag arg så brukar jag avreagera mig på det som gjort mig arg, sålänge det inte är en annan levande varelse, händer ca en gång per år att jag blir arg, då bör man inte vara nära mig mer den dagen.
DIM kalsonger As String
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ilska är ofta orsaken till fler, mer långtgående, och obearbetade problem. Jag gissar på att det handlar om att man, som arg, länge levt under illusionen att det är en bra idé att dölja sina känslor, och att undvika problem (att de bara försvinner). Sedan blir det i långa loppet (vi pratar om år) svårare och svårare att göra detta, stubinen blir så att säga: "Kortare och kortare", lite som den klassiska jämförelsen med ångloket... det pallar inte för hur mycket tryck somhelst.

Jag tror att man får leta rätt på källan till ilskan, oftast så förskjuter man sin inomboende ilska på mer lättåtkomliga mål. Det är t.ex. lättare att skrika på någon som tittat på en konstigt, än att ta tag i problem som involverar ex. föräldrar som betett sig dumt emot en under hela ens barndom.

Och ju längre man väntar med att lösa dessa problem, desto svårare blir det att hålla humöret uppe.

Sedan blir ju inte problemen enklare förstås om man har många svårigheter omkring sig hela tiden. Men med ett utrett förflutet, är det mycket lättare att ta hand om ett problematiserat nu.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Ilska är bara ett gensvar på besvikelse. Besvikelse får man när förväntningar och förhoppningar inte uppfylls. Väntar man sig inget blir man inte arg.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ilska kan även vara provocerad.
Kan inget om mycket
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Bad_and_ugly wrote:Ilska kan även vara provocerad.
Då jävlar...
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

jag blir aldrig arg, då jag har mentala rubbningar i min hjärna som gör att jag tar allting mycket lätt, typ som en hindu :P. Men för att lugna ner flickvännen när hon blir aggressiv så brukar jag ge henne choklad :)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Ilska är bara ett gensvar på besvikelse. Besvikelse får man när förväntningar och förhoppningar inte uppfylls. Väntar man sig inget blir man inte arg.
Ilska är delvis ett svar på besvikelse för många, men inte för alla. Det finns många som klarar av att ta ett svek och sedan känna sig svikna utan att vara arga.

Förväntar man sig inget så blir man mindre besviken, man kan fortfrande bli arg. Man behöver dock inte bli arg bara för att man blir besviken.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

jallabert wrote:
486-Moddare wrote:När jag blir förbannad sticker jag till en polare och sparkar på hans dell, dem är de enda här i värden som strular.
Jag tycker inte att dell strular, min dell funkar hur bra som helst. Det enda dåliga med den är att den bara har 256mb ram, och det är rdram så jag kommer aldrig ha råd att köpa mer.
Ska vi starta en klubb? Jag har också en Dell :D

Ontopic: I mitt fall så brukar det hjälpa om jag slänger nåntig i väggen eller på golvet ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Själv lider jag av nåt som psykologer kallar implosiv ilska. Det betyder att jag inte blir arg över småsaker, utan bara ler och förtränger det. Detta betyder dock inte att jag inte retar mig på det, jag ger bara inte nåt utlopp för min ilska. Men om dessa små irritationsmoment händer för många gånger i rad, så blir jag riktigt arg, och då är det synd om allt och alla som jag träffar på under den närmaste veckan. Jag vet också att jag kan bli tillräckligt arg för att göra nåt helt utan tanke på koncekvencerna, så jag försöker behärska mig. Därför slår jag aldrig på nåt då jag tycker det kanske skulle behövas, utan bara sätter mig ner och stänger ute verkligheten för en stund. Och det funkar, jag har inte fått ett enda vredesutbrott under de senaste 2 åren.

En annan intressant sak som jag vet att nästan hela min släkt lider av är att de har väldigt bra minne för människor som irriterat dem. Själv kommer jag ihåg jävliga saker som folk sagt till mig för tio år sen, om samma person bara så lite som har en otrevlig ton mot mig. Så jag är en person man bör akta sig för att reta, speciellt om man känt mig länge. ;D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

wille wrote:Väntar man sig inget blir man inte arg.
Då är man död.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Livserfarenhet brukar bota ilska. So hang in there. Du lär dig förhoppningvis av dina misstag.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Crowl
Posts: 20
Joined: 2004-12-21 18:46:14
Location: Karlshamn

Post by Crowl »

Jag blir aldrig arg "bara sådär", utan det är nåt som byggs upp och tar lite tid.
Jag brukar göra nåt annat när jag känner att det är på väg ditåt, nåt lätt som inte kan misslyckas.
När jag väl är arg funkar det bäst att ta ett djupt andetag och spänna hela kroppen så rinner det av. Är det riktigt allvarligt slår jag några slag i betongväggen.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Kom på att en grej till kan bota min ilska, Rolling Stones och hög volym.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

-SE- wrote:Kom på att en grej till kan bota min ilska, Rolling Stones och hög volym.
Förr brukade jag vräka på marilyn manson eller annan musik som låter bra på hög volym, men nu bor jag i hyreshus och har förlorat den möjligheten då det är väldigt lyhört här (och intoleranta grannar).
Kan inget om mycket
Post Reply