EU-lagen möter kritik

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

EU-lagen möter kritik

Post by ficklampa »

Image
Många oklarheter råder efter onsdagens nyheter om en ny EU-lag. Till exempel är det oklart vilken av parterna som skall lagra informationen, om en användare ringer till en annan via Skype, är det Internetleverantören eller Skype som lagrar datan? Hur detta ska lösas så enkelt som möjligt för alla parter är även detta oklart. Internetleverantörerna har ingen aning om hur polisen vill ha informationen, då det svåra är att lagra allt för att det ska bli lätt att söka igenom. Det blir även svårare för nya företag att etablera sig då kostnaderna ökar påpekar Post- och Telestyrelsen.

Hanteras informationen på fel sätt så blir operatörerna skadeståndsskyldiga. Sverige är det land som drivit frågan hårdast inom EU, och därför har alla stora tele och Internetleverantörer skrivit protestbrev till Thomas Bodström, justitieministern.

Läs hela artikeln hos IDG
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Förstår inte varför bodström ens försökt, _nästan_ hela svergie är emot honom. Tycker inte detta är särskilt välplanerat.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

KlosterKatten wrote:Förstår inte varför bodström ens försökt, _nästan_ hela svergie är emot honom. Tycker inte detta är särskilt välplanerat.
Han kanske fått generöst stöd av APB och deras uppdragsgivare?

Lobbyism..
Kan inget om mycket
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

KlosterKatten wrote:Förstår inte varför bodström ens försökt, _nästan_ hela svergie är emot honom. Tycker inte detta är särskilt välplanerat.
I valtider dessutom, att företagen skulle ställa sig emot detta förslag var väl ganska uppenbart då deras merkostnader blir sjuka.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Det verkar så otroligt oegenomtänkt. De verkar inte veta hur det ska betalas, bara att det ska införas. Om staten ska betala allt, så blir det skattebetalarna som får bidraga till det. Om det är tele-isp-företagen så kommer ju garanterat priserna skjuta i höjden på deras tjänster, någonstans måste de ju få in pengar på det. Sjuka jäkla lag.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det verkar inte så väl genomtänkt. Jag tyckte att denna idg kommentaren var ganska bra.
- Vi behöver själva tid att gå igenom det här och då behöver vi också operatörernas synpunkter, säger Thomas Bodström.


Och låter inte detta lite knas? Han är ju själv drivande bakom lagen, borde han inte då ha ett hum om hur den skall implementeras?
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Jupp, helt sjukt är det. Jag har mailat Thomas Bodström, andra politiker, min ISP etc och sagt vad jag tycker om det.

Om ingen öppnar munnen och säger nåt så trampar de på oss och får sin vilja fram och det är vi som då sitter i skiten. Det är varje mans ansvar att göra sitt, göra sin del, dra sitt strå till stacken.

Tycker alla här borde göra sin del. Skriv till din ISP, skriv insändare till dagstidningar, skriv på din blog, skriv till Thomas Bodström samt andra politiker.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ajaj wrote:Tycker alla här borde göra sin del. Skriv till din ISP, skriv insändare till dagstidningar, skriv på din blog, skriv till Thomas Bodström samt andra politiker.
Tror du på allvar att det kommer göra någon skillnad?
Life's a joke, yuk it up.
D

Post by D »

Ganska skummt att en sådan här lag har fått så lite uppmärksamhet.
Känns som man smygit in det. Är väl inte mycket info utanför dessa internetsidor. Har varit frånvarande ett tag (Thailand) men har inte hört något från vanliga nyhetsmedia sedan jag kommit hem. Känns som det är gränsfall till att ett sådant beslut skulle kräva någon sorts folkomröstning. Jag tror inte heller att email påverkar mister Bodström om det inte redan är för sent. Men kanske om man vet hans hemadress och kan skicka vanliga brev. Fylla hans brevinkast i någon vecka. Så han förstår hur folk känner sig besvikna på att inte fått ta större del av detta beslut.
Just nu känns det som man verkligen hatar denne Bodström.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

TinyTeeth wrote:Tror du på allvar att det kommer göra någon skillnad?
Bättre än att inte göra nått öht. Ett klagomail tar inte många minuter att komponera så det är de minsta man kan göra.
#mac.se @ EFnet
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Bad_and_ugly wrote:Han kanske fått generöst stöd av APB och deras uppdragsgivare?
Lobbyism..
Det angavs inget om att logga fildelning, så det känns inte troligt.
Såvida inte alla 1337:a sceners e-mailar filmer till varandra numera?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Första steget lär vara att få lagen accepterad, andra steget att logga mer, eller att ändra definitionen av "grov brottslighet" till att inkludera upphovsrättsbrott.
» the empire never ended
tj0ff

Post by tj0ff »

Ajaj wrote:Skriv till din ISP...
ISParna är ju emot detta då de kommer att få stå för den större delen av notan!
IcePic wrote:
Bad_and_ugly wrote:Han kanske fått generöst stöd av APB och deras uppdragsgivare?
Lobbyism..
Det angavs inget om att logga fildelning, så det känns inte troligt.
Såvida inte alla 1337:a sceners e-mailar filmer till varandra numera?
Eftersom inte innehållet av mailan sparas så måste så skulle det gå bra..

Däremot så har man ju sänkt vad kraven för att man ska ta del av denna information. Krävs väl bara misstanke om brott som ger 2 eller var det 4 års fängelse. Det samt att man försöker ge fildelning runt 2-4 års fängelse innebär att en misstanke på mot fildelning gör att man kan få ta del av dessa loggar.

Och loggarna lagrar ju inte bara mail utan även sidor du besöker och skulle inte bli förvånad om det rör sig om trafik i allmänhet såsom FTP, DC, Bittorrent m.fl.

Sen ska jag tillägga att jag inte har mycket fakta bakom mig, vore kul med lite info om _exakt_ vad det är som lagras m.m. Fasst jag antar att det inte är bestämt ännu.


Men sen så är saken biff, bara att sätta upp en gräns på att alla som laddar ner mer än x gb på x timmar är misstänkta för fildelning ;)
Helt seriöst, efter att lagar som denna går igenom så ser jag det som en naturlig utveckling och inte som något skämt (som jag egentligen ville skriva det som).
Locked