Metallica in i studion!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

fisk wrote:Ågren
Va? Jag är lika musikalisk som ett kylskåp. ;)
hej.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

egar wrote:
<Skalman> wrote:jag håller med om att han inte tillhör världens bästa trummisar men att kalla honom amatör tyckte jag var lite hårt.

Vill ni höra en kille med fötter al'a k-pist så vill jag tipsa om Nils Fjellström, en jävligt bra trummis, spelar i bla In Battle & Chastisement.
Matte Modin.
Så, då var den diskussionen slut. Tack och adjö!
nja tycker jag inte. Och då lyssnar jag endå på dark funeral och gillar dom, men det e inte samma kapacitet i killarna.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

linc wrote:Va? Jag är lika musikalisk som ett kylskåp. ;)
Googla "Mats & Morgan" +"Zappa"
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

fisk wrote:Googla "Mats & Morgan" +"Zappa"
Om du missade smilien så skojade jag.
hej.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Bara de tar en virveltrumma istället för en uppmickad kakburk, och väljer en produktion som faktiskt passar materialet, så tror jag plattan kan bli helt okej.

Materialet på St. Anger hade höjts en del om producenten hade struntat i att se bakåt och enbart se framåt istället.

Jag vill dock påpeka att jag här ser Metallica för vad de blev efter svarta skivan. Helst av allt skulle jag vilja ha ett annat bandnamn på det band som växte fram i början av 1990-talet, som för att visa 1980-talets hårdnackade skivsläpp den respekt de förtjänar. Men man kan ju inte få allt.

EDIT: Apropå trummisar: Nicolas Barker är kanske inte snabbast, men han har jävligt bra teknik som kan spela som han gör med den kroppshyddan ... ^^
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Bah, jag som trodde att dom hade gjort sitt...

Ska bli intressant att höra fall det är nått att ha eller om det är som alla andra sönderspelade låtar.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Mars wrote:EDIT: Apropå trummisar: Nicolas Barker är kanske inte snabbast, men han har jävligt bra teknik som kan spela som han gör med den kroppshyddan ... ^^
Han triggar sina trummor så att det ska låta som att det går snabbare vilket inte är godkänt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

linc wrote:
fisk wrote:Googla "Mats & Morgan" +"Zappa"
Om du missade smilien så skojade jag.
HAr jag gissat rätt om jag gissar att skämtet är relaterat till ditt efternamn?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Du har gissat rätt. :)
hej.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Ska bli kul att se vad de kan göra denna gången, även om jag inte gillade st anger så var den inte direkt dålig, lite oväntad kanske...
Hoppas på något spännande o nytt.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att folk snackar ner Metallicas skicklighet på sina instrument.

De är ju några av de skickligaste som finns på sitt område.
Hetfield är INTE en halvsunkig rythm gitarrist, han är sinnessjukt skicklig.
Hammet är oerhört duktig men har än så länge sina konstnärliga glansdagar bakom sig (och har aldrig låtit bra live (likt många andra)).
Även Ulrich är riktigt duktig men fysiken och åldern sätter väl lite stopp antar jag.

Man får tänka lite som så att det är inte så svårt att lära sig spela deras prylar, jag kan spela det mesta.
MEN att skriva skiten,vara så uppfinningsrik, att komma på alla kluriga saker, tempot och pussla ihop skiten, det kräver FETT med talang.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

OM Hammet är så duktig kan man ju undra varför Hetfield spelar nästan alla solon och leads på skiva... ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Pontarius wrote:Ska bli kul att se vad de kan göra denna gången, även om jag inte gillade st anger så var den inte direkt dålig, lite oväntad kanske...
Hoppas på något spännande o nytt.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att folk snackar ner Metallicas skicklighet på sina instrument.

De är ju några av de skickligaste som finns på sitt område.
Hetfield är INTE en halvsunkig rythm gitarrist, han är sinnessjukt skicklig.
Hammet är oerhört duktig men har än så länge sina konstnärliga glansdagar bakom sig (och har aldrig låtit bra live (likt många andra)).
Även Ulrich är riktigt duktig men fysiken och åldern sätter väl lite stopp antar jag.

Man får tänka lite som så att det är inte så svårt att lära sig spela deras prylar, jag kan spela det mesta.
MEN att skriva skiten,vara så uppfinningsrik, att komma på alla kluriga saker, tempot och pussla ihop skiten, det kräver FETT med talang.
Att göra det som Mats & Morgan (som fisk nämnde) gör är inte det heller så lätt men ändå vinner dem aldrig några "bästa musiker"-tävlingar. Vilket fjant-Kirk gör och ändå kan han inte spela sina saker live, vilket borde vara självklart att man ska kunna göra för att ses som en bra musiker.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

egar wrote:Att göra det som Mats & Morgan (som fisk nämnde) gör är inte det heller så lätt men ändå vinner dem aldrig några "bästa musiker"-tävlingar. Vilket fjant-Kirk gör och ändå kan han inte spela sina saker live, vilket borde vara självklart att man ska kunna göra för att ses som en bra musiker.
Äh, självklart vinner man inte priser för att man är bra, det handlar ju bara om hur mycket man säljer känns det som.

Men för mig räcker det med att Kirk har klurat ut så många bra melodier som enligt mig ger låtarna en extra kick och fått med dem på skivor för att han i mina ögon är en legend och en evig inspirationskälla eller nått...

Han är definitivt inte bäst i världen men bra är han.
Gorbarog
Posts: 85
Joined: 2003-07-11 21:21:15
Location: Stockholm

Post by Gorbarog »

Dave Lombardo 8) Han lirade med Metallica förra sommaren (Donington). Första gången på länge som låtarna gick i rätt tempo :)
I was born to lose, but that's OK
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
linc wrote:Va? Jag är lika musikalisk som ett kylskåp. ;)
Googla "Mats & Morgan" +"Zappa"
Ooooh, Darling darling, please come home *sjunger så att du knappt hör vad texten är*
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Pontarius wrote:Men för mig räcker det med att Kirk har klurat ut så många bra melodier som enligt mig ger låtarna en extra kick och fått med dem på skivor för att han i mina ögon är en legend och en evig inspirationskälla eller nått...
Nja, Kirk har inte gjort mycket på Metallicas tidiga skivor eftersom det är James som skrivit de flesta gitarrpartierna.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

egar wrote:Nja, Kirk har inte gjort mycket på Metallicas tidiga skivor eftersom det är James som skrivit de flesta gitarrpartierna.
Men bara de långsamma solopartierna .. enligt hans egna ord iaf och eftersom jag spelar själv tycker jag givetvis om de snabba oxå. :)
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

<Skalman> wrote:nja tycker jag inte. Och då lyssnar jag endå på dark funeral och gillar dom, men det e inte samma kapacitet i killarna.
Du råkar inte ha hört Defleshed?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

egar wrote:
<Skalman> wrote:nja tycker jag inte. Och då lyssnar jag endå på dark funeral och gillar dom, men det e inte samma kapacitet i killarna.
Du råkar inte ha hört Defleshed?
aa jusst ja, det var litte värre ös där ja ;D

jag e väll litte opartiskt för In Battle komr alltid finnas i mitt hjärta. Men eftersom du tipsade mej litte där med den gruppen så måste jag endå nämna In Battles skiva, welcome to the battlefield. Skaffa den, jag menar köp den. Du måste bara höra på nisses spel på den skivan, det är fan otroligt.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
<Skalman> wrote:nja tycker jag inte. Och då lyssnar jag endå på dark funeral och gillar dom, men det e inte samma kapacitet i killarna.
Du råkar inte ha hört Defleshed?
Uppsalakillarna? Lirar de än?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:
egar wrote:
<Skalman> wrote:nja tycker jag inte. Och då lyssnar jag endå på dark funeral och gillar dom, men det e inte samma kapacitet i killarna.
Du råkar inte ha hört Defleshed?
Uppsalakillarna? Lirar de än?
Nej, de la ner tidigare för någon månad sedan. "Reclaim The Beat" som kom i våras blev deras svanesång.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:
Big_Bird wrote:
egar wrote:
<Skalman> wrote:nja tycker jag inte. Och då lyssnar jag endå på dark funeral och gillar dom, men det e inte samma kapacitet i killarna.
Du råkar inte ha hört Defleshed?
Uppsalakillarna? Lirar de än?
Nej, de la ner tidigare för någon månad sedan. "Reclaim The Beat" som kom i våras blev deras svanesång.
Åh fan, jag kände deras gamle trummis en gång i tiden. Det var länge sedan jag hörde dem men vill minnas att de var skojigt brutala.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Hmm konstigt att så många tycker att St Anger suger, men bara en (fisk)nämner en av två riktiga dyngskivor som Metallica gjort: Load och
re:Load. Dessa två måste väl ändå vara bland det sämsta som gjorts av något band, för att inte tala om turnén, sicken dynga.

Ja jag har alla Metallica från Kill ém all och framåt, vilken som är bäst varierar med mitt humör, MEN aldrig Load och re:Load.
Ett litet tips: Apocalyptica plays Metallica by four cellos, deras version av Havester of sorrow smiskar originalet vilken sekund som helst, så in i h-vte bra alltså.
Post Reply