hjälp med andragradens ekvationer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

hjälp med andragradens ekvationer

Post by criscros »

japp håller på med andra gradens i skolan just nu, och ajg behöver mer förståelse. om någon är 100 på hans kunskap SNÄLLA förklara varför en viss uträkning blir så och varför inte. frågar alltid lärarn om förklaring men han ger ingen :( han gör talet utan att jag fattar:(.det är först och främst på dom lite längre talen som det blir krångligt och när svaret blir delat
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag måste erkänna att jag inte förstår din fråga, även om jag känner mig hundraprocentigt säker på andra gradens ordinära ekvationer.
länk till den förklaringen du lär ha hört förut
Tricket ligger i det andra steget, nämligen i skapandet utav kvadraten, så kolla noga på det.

[edit] Nehe, då länkar jag väl till en bättre förklaring av det andra steget. (eller första om man så vill)
lång länk

För att kunna skriva matematiska formler används förslagsvis ett program med stöd för det. MS-word har en modul som heter Equation Editor, det finns ett fristående program som heter MathType, OpenOffice har ett program med sig som jag inte minns namnet på, kör man någon annan editor så kan man väl alltid använda TeX.
[/edit]
Last edited by HLC on 2006-01-27 12:03:36, edited 1 time in total.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

HLC wrote:Jag måste erkänna att jag inte förstår din fråga, även om jag känner mig hundraprocentigt säker på andra gradens ordinära ekvationer.
länk till den förklaringen du lär ha hört förut
Tricket ligger i det andra steget, nämligen i skapandet utav kvadraten, så kolla noga på det.

jag fattar inget:S hur skrivre man upphöjt med två i datorn
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

N^2 där N är ditt tal.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Bläh, har just gjort kanske 3 omprov på det där de senaste dagarna:)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

P-NILZ wrote:N^2 där N är ditt tal.
vah?.
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

criscros wrote:
P-NILZ wrote:N^2 där N är ditt tal.
vah?.
Han menar att om du vill skriva "nio upphöjt i 2" skrivs det som 9^2.

Exakt vad är det du inte förstår med andragradsekvationer?

Varför man får två svar?
Hur man bökar om ekvationen så den kan sättas in i formeln för andragradsekvationer?
Hur man löser ekvationen?

Posta en uppgift så kan jag gå igenom den steg för steg.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:
criscros wrote:
P-NILZ wrote:N^2 där N är ditt tal.
vah?.
Han menar att om du vill skriva "nio upphöjt i 2" skrivs det som 9^2.

Exakt vad är det du inte förstår med andragradsekvationer?

Varför man får två svar?
Hur man bökar om ekvationen så den kan sättas in i formeln för andragradsekvationer?
Hur man löser ekvationen? detta e mitt svåra med andragrads ekvationer

Posta en uppgift så kan jag gå igenom den steg för steg.
3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?

[edit] Bilden är bytt emot en som pedantiskt går genom varje steg. [/edit]
[edit2] Jag tycker inte om att fylla upp min ImageShack account med småbilder så denna är den enda som är kvar för tillfället. [/edit]
Last edited by HLC on 2006-01-27 17:51:31, edited 2 times in total.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

HLC wrote:
criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?
snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

criscros wrote:
HLC wrote:
criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?
snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.
Du måste dividera bort 3an i båda led, om du dividerar 27 med 3, får du 9.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Och om någon undrar över det steget i HLCs förklaring, så är "roten ur" och "upphöjt till ett halvt" exakt samma sak.

Nåväl, mitt tips i stort är väl tråkmånsalternativet, öva mera. Sätt dig med lite lättare saker (d.v.s. grundläggande algebra och förstagradsekvationer) och traggla i några timmar tills du kan alla överflyttningar/förkortningar/förlängningar o.s.v. som ett rinnande vatten. Sen så är det bara att ge sig på andrgradarna igen och logga timmar där tills allt sitter...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

criscros wrote:
HLC wrote:
criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?
snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.
Vet du hur man löser ekvationer av typen:

3x + 7 = 28

Ifall du kan det är det bara att göra samma sak med ditt tal:

3(x-2)^2 = 27

Det enda som du behöver komma ihåg är att "kvadratroten ur" är motsatsen till "upphöjt i två" (skrivs även som 3², 3 ^2 eller "3 i kvadrat").
När du tar bort ²:an får du två svar. Samma siffra men både positiv och negativ (detta eftersom 3² = 9 på samma sätt som -3² = 9)

Din uppgift blir således:

3(x-2)² = 27 (dela med 3 på båda sidor)

(x-2)² = 9 (ta kvadratroten ur på båda sidor vilket alltså ger två svar)

(x-2) = +-3 (addera två på båda sidor)

x = +-3 + 2

Det slutgiltiga svaret brukar skrivas:

x1 = 5
x2 = -1 (då -3 + 2 = -1)
Last edited by Aelrik on 2006-01-27 21:24:21, edited 1 time in total.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:
criscros wrote:
HLC wrote:
criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?
snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.
Vet du hur man löser ekvationer av typen:

3x + 7 = 28

Ifall du kan det är det bara att göra samma sak med ditt tal:

3(x-2)^2 = 27

Det enda som du behöver komma ihåg är att "kvadratroten ur" är motsatsen till "upphöjt i två" (skrivs även som 3², 3 ^2 eller "3 i kvadrat").
När du tar bort ²:an får du två svar. Samma siffra men både positiv och negativ (detta eftersom 3² = 9 på samma sätt som -3² = 9)

Din uppgift blir således:

3(x-2)² = 27 (dela med 3 på båda sidor)

(x-2)² = 9 (ta kvadratroten ur på båda sidor vilket alltså ger två svar)

(x-2) = +-9 (addera två på båda sidor)

x = +-9 + 2

Det slutgiltiga svaret brukar skrivas:

x1 = 11
x2 = -7 (då -9 + 2 = -7)

enligt facit så har du fel:( svaret är x1=5 x2=-1

3x + 7 = 28 så här?
3x=21 x=+-21/3
x1=7 x2=-7 eller?
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

om du har en formel av typ

y=ax^2+bx+c

så kan du alltid använda x=(-b +- roten ur(b^2-4ac))/2a

eftersom man har +- så får man två svar för x.. =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är ju ganska uppenbart att Aelrik glömde att ta kvadratroten av talet.

Och nej, ditt senare är fel.

I vilket fall, om vi går över till exemplet 3x + 7 = 28
(tecknet <=> betyder att ekvationerna är likvärdiga)
3x + 7 = 28 <=> 3x + 7 - 7 = 28 -7 <=> 3x = 21 <=> 3x/3 = 21/3 <=> x = 7

Som nämnt så är x^2 = (-x)^2, vilket gör att man måste komma ihåg att det kan vara båda rötterna när man tar kvadratroten, det har absolut ingenting med vanlig derivation att göra.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

criscros wrote: enligt facit så har du fel:( svaret är x1=5 x2=-1

3x + 7 = 28 så här?
3x=21 x=+-21/3
x1=7 x2=-7 eller?
Precis som HLC skrev glömde jag att ta roten ur 9. Jag har ändrat det nu om du vill studera min uträkning stegvis.

Min ekvation, 3x + 7 = 28, är inte en andragradsekvation (x har alltså bara en lösning).

När du löser en sådan är målet att få x ensamt. Du tänker helt rätt men lite för svårt bara.

3x + 7 = 28
(-7 på båda sidor)
3x + 7 - 7 = 28 - 7 vilket blir 3x = 21
(/3 på båda sidor)
3x/3 = 21/3 vilket blir x = 7

Tänk på att du alltid kan använda ditt svar istället för x och se om ekvationen går ut (vilket mitt exempel inte gör med "-7").
3(-7) + 7 = 28
-21 +7 = 28
-14 = 28 :-/
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:
criscros wrote:
HLC wrote:
criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?
snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.
Vet du hur man löser ekvationer av typen:

3x + 7 = 28

Ifall du kan det är det bara att göra samma sak med ditt tal:

3(x-2)^2 = 27

Det enda som du behöver komma ihåg är att "kvadratroten ur" är motsatsen till "upphöjt i två" (skrivs även som 3², 3 ^2 eller "3 i kvadrat").
När du tar bort ²:an får du två svar. Samma siffra men både positiv och negativ (detta eftersom 3² = 9 på samma sätt som -3² = 9)

Din uppgift blir således:

3(x-2)² = 27 (dela med 3 på båda sidor)

(x-2)² = 9 (ta kvadratroten ur på båda sidor vilket alltså ger två svar)

(x-2) = +-3 (addera två på båda sidor)

x = +-3 + 2

Det slutgiltiga svaret brukar skrivas:

x1 = 5
x2 = -1 (då -3 + 2 = -1)
fan va skönt nu börjar jag fatta av det du ahr skrivit:D:D fråga mig nån liknande ekvation så visar jag min uträking om det är ok?
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

2x² - 12 = 4

och:

4(x+8)² = 676
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:2x² - 12 = 4

och:

4(x+8 )² = 676


4(x+8 )² = 676

(x+8 )^2=169
(roten ur hela ekvationen)
x+8=+-13
x=+-5-8
x1=3
x2=-13

skit jag har säkert rå fel

2x² - 12 = 4
x^2-12=2
x^2=14
x=roten ur 14 ???fan va fel:(:(
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

criscros wrote: 4(x+8 )² = 676
(x+8 )^2=169
(roten ur hela ekvationen)
x+8=+-13
x=+-5-8
x1=3
x2=-13
Felet du gör här är helt enkelt att du har tagit -8 två gånger ser det ut som.
Det borde vara
x+8=+-13
x1=+13-8 alltså x1= 5
x2=-13-8 alltså x2= -21
criscros wrote: 2x² - 12 = 4
x^2-12=2
x^2=14
x=roten ur 14 ???fan va fel:(:(
Tänk på att du måste dividera 12 med två också.
Då får du:
x^2 - 6 = 2 vilket blir
x^2 = 8
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:
criscros wrote: 4(x+8 )² = 676
(x+8 )^2=169
(roten ur hela ekvationen)
x+8=+-13
x=+-5-8
x1=3
x2=-13
Felet du gör här är helt enkelt att du har tagit -8 två gånger ser det ut som.
Det borde vara
x+8=+-13
x1=+13-8 alltså x1= 5
x2=-13-8 alltså x2= -21
criscros wrote: 2x² - 12 = 4
x^2-12=2
x^2=14
x=roten ur 14 ???fan va fel:(:(
Tänk på att du måste dividera 12 med två också.
Då får du:
x^2 - 6 = 2 vilket blir
x^2 = 8
testa nån mer?
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

7x² + 49 = 224

har du ingen mattebok? ;)
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:7x² + 49 = 224

har du ingen mattebok? ;)

"C" uppgifterna är slut :P

7x^2=175
x^2=25

roten ur x^2=+-25
x1=5
x2=-5
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Bra jobbat! :)

Vilken mattekurs är det?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Post Reply