hjälp med andragradens ekvationer
hjälp med andragradens ekvationer
japp håller på med andra gradens i skolan just nu, och ajg behöver mer förståelse. om någon är 100 på hans kunskap SNÄLLA förklara varför en viss uträkning blir så och varför inte. frågar alltid lärarn om förklaring men han ger ingen han gör talet utan att jag fattar:(.det är först och främst på dom lite längre talen som det blir krångligt och när svaret blir delat
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
Jag måste erkänna att jag inte förstår din fråga, även om jag känner mig hundraprocentigt säker på andra gradens ordinära ekvationer.
länk till den förklaringen du lär ha hört förut
Tricket ligger i det andra steget, nämligen i skapandet utav kvadraten, så kolla noga på det.
[edit] Nehe, då länkar jag väl till en bättre förklaring av det andra steget. (eller första om man så vill)
lång länk
För att kunna skriva matematiska formler används förslagsvis ett program med stöd för det. MS-word har en modul som heter Equation Editor, det finns ett fristående program som heter MathType, OpenOffice har ett program med sig som jag inte minns namnet på, kör man någon annan editor så kan man väl alltid använda TeX.
[/edit]
länk till den förklaringen du lär ha hört förut
Tricket ligger i det andra steget, nämligen i skapandet utav kvadraten, så kolla noga på det.
[edit] Nehe, då länkar jag väl till en bättre förklaring av det andra steget. (eller första om man så vill)
lång länk
För att kunna skriva matematiska formler används förslagsvis ett program med stöd för det. MS-word har en modul som heter Equation Editor, det finns ett fristående program som heter MathType, OpenOffice har ett program med sig som jag inte minns namnet på, kör man någon annan editor så kan man väl alltid använda TeX.
[/edit]
Last edited by HLC on 2006-01-27 12:03:36, edited 1 time in total.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
HLC wrote:Jag måste erkänna att jag inte förstår din fråga, även om jag känner mig hundraprocentigt säker på andra gradens ordinära ekvationer.
länk till den förklaringen du lär ha hört förut
Tricket ligger i det andra steget, nämligen i skapandet utav kvadraten, så kolla noga på det.
jag fattar inget:S hur skrivre man upphöjt med två i datorn
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
Han menar att om du vill skriva "nio upphöjt i 2" skrivs det som 9^2.criscros wrote:vah?.P-NILZ wrote:N^2 där N är ditt tal.
Exakt vad är det du inte förstår med andragradsekvationer?
Varför man får två svar?
Hur man bökar om ekvationen så den kan sättas in i formeln för andragradsekvationer?
Hur man löser ekvationen?
Posta en uppgift så kan jag gå igenom den steg för steg.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkarAelrik wrote:Han menar att om du vill skriva "nio upphöjt i 2" skrivs det som 9^2.criscros wrote:vah?.P-NILZ wrote:N^2 där N är ditt tal.
Exakt vad är det du inte förstår med andragradsekvationer?
Varför man får två svar?
Hur man bökar om ekvationen så den kan sättas in i formeln för andragradsekvationer?
Hur man löser ekvationen? detta e mitt svåra med andragrads ekvationer
Posta en uppgift så kan jag gå igenom den steg för steg.
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Vilket steg är problemet?
[edit] Bilden är bytt emot en som pedantiskt går genom varje steg. [/edit]
[edit2] Jag tycker inte om att fylla upp min ImageShack account med småbilder så denna är den enda som är kvar för tillfället. [/edit]
Last edited by HLC on 2006-01-27 17:51:31, edited 2 times in total.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Vilket steg är problemet?
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
- ziimzallabiim
- Posts: 687
- Joined: 2004-11-03 14:29:45
- Location: Södermalm
Du måste dividera bort 3an i båda led, om du dividerar 27 med 3, får du 9.criscros wrote:snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Vilket steg är problemet?
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Och om någon undrar över det steget i HLCs förklaring, så är "roten ur" och "upphöjt till ett halvt" exakt samma sak.
Nåväl, mitt tips i stort är väl tråkmånsalternativet, öva mera. Sätt dig med lite lättare saker (d.v.s. grundläggande algebra och förstagradsekvationer) och traggla i några timmar tills du kan alla överflyttningar/förkortningar/förlängningar o.s.v. som ett rinnande vatten. Sen så är det bara att ge sig på andrgradarna igen och logga timmar där tills allt sitter...
Nåväl, mitt tips i stort är väl tråkmånsalternativet, öva mera. Sätt dig med lite lättare saker (d.v.s. grundläggande algebra och förstagradsekvationer) och traggla i några timmar tills du kan alla överflyttningar/förkortningar/förlängningar o.s.v. som ett rinnande vatten. Sen så är det bara att ge sig på andrgradarna igen och logga timmar där tills allt sitter...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Vet du hur man löser ekvationer av typen:criscros wrote:snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Vilket steg är problemet?
3x + 7 = 28
Ifall du kan det är det bara att göra samma sak med ditt tal:
3(x-2)^2 = 27
Det enda som du behöver komma ihåg är att "kvadratroten ur" är motsatsen till "upphöjt i två" (skrivs även som 3², 3 ^2 eller "3 i kvadrat").
När du tar bort ²:an får du två svar. Samma siffra men både positiv och negativ (detta eftersom 3² = 9 på samma sätt som -3² = 9)
Din uppgift blir således:
3(x-2)² = 27 (dela med 3 på båda sidor)
(x-2)² = 9 (ta kvadratroten ur på båda sidor vilket alltså ger två svar)
(x-2) = +-3 (addera två på båda sidor)
x = +-3 + 2
Det slutgiltiga svaret brukar skrivas:
x1 = 5
x2 = -1 (då -3 + 2 = -1)
Last edited by Aelrik on 2006-01-27 21:24:21, edited 1 time in total.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Aelrik wrote:Vet du hur man löser ekvationer av typen:criscros wrote:snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Vilket steg är problemet?
3x + 7 = 28
Ifall du kan det är det bara att göra samma sak med ditt tal:
3(x-2)^2 = 27
Det enda som du behöver komma ihåg är att "kvadratroten ur" är motsatsen till "upphöjt i två" (skrivs även som 3², 3 ^2 eller "3 i kvadrat").
När du tar bort ²:an får du två svar. Samma siffra men både positiv och negativ (detta eftersom 3² = 9 på samma sätt som -3² = 9)
Din uppgift blir således:
3(x-2)² = 27 (dela med 3 på båda sidor)
(x-2)² = 9 (ta kvadratroten ur på båda sidor vilket alltså ger två svar)
(x-2) = +-9 (addera två på båda sidor)
x = +-9 + 2
Det slutgiltiga svaret brukar skrivas:
x1 = 11
x2 = -7 (då -9 + 2 = -7)
enligt facit så har du fel:( svaret är x1=5 x2=-1
3x + 7 = 28 så här?
3x=21 x=+-21/3
x1=7 x2=-7 eller?
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
Det är ju ganska uppenbart att Aelrik glömde att ta kvadratroten av talet.
Och nej, ditt senare är fel.
I vilket fall, om vi går över till exemplet 3x + 7 = 28
(tecknet <=> betyder att ekvationerna är likvärdiga)
3x + 7 = 28 <=> 3x + 7 - 7 = 28 -7 <=> 3x = 21 <=> 3x/3 = 21/3 <=> x = 7
Som nämnt så är x^2 = (-x)^2, vilket gör att man måste komma ihåg att det kan vara båda rötterna när man tar kvadratroten, det har absolut ingenting med vanlig derivation att göra.
Och nej, ditt senare är fel.
I vilket fall, om vi går över till exemplet 3x + 7 = 28
(tecknet <=> betyder att ekvationerna är likvärdiga)
3x + 7 = 28 <=> 3x + 7 - 7 = 28 -7 <=> 3x = 21 <=> 3x/3 = 21/3 <=> x = 7
Som nämnt så är x^2 = (-x)^2, vilket gör att man måste komma ihåg att det kan vara båda rötterna när man tar kvadratroten, det har absolut ingenting med vanlig derivation att göra.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Precis som HLC skrev glömde jag att ta roten ur 9. Jag har ändrat det nu om du vill studera min uträkning stegvis.criscros wrote: enligt facit så har du fel:( svaret är x1=5 x2=-1
3x + 7 = 28 så här?
3x=21 x=+-21/3
x1=7 x2=-7 eller?
Min ekvation, 3x + 7 = 28, är inte en andragradsekvation (x har alltså bara en lösning).
När du löser en sådan är målet att få x ensamt. Du tänker helt rätt men lite för svårt bara.
3x + 7 = 28
(-7 på båda sidor)
3x + 7 - 7 = 28 - 7 vilket blir 3x = 21
(/3 på båda sidor)
3x/3 = 21/3 vilket blir x = 7
Tänk på att du alltid kan använda ditt svar istället för x och se om ekvationen går ut (vilket mitt exempel inte gör med "-7").
3(-7) + 7 = 28
-21 +7 = 28
-14 = 28
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
fan va skönt nu börjar jag fatta av det du ahr skrivit:D:D fråga mig nån liknande ekvation så visar jag min uträking om det är ok?Aelrik wrote:Vet du hur man löser ekvationer av typen:criscros wrote:snälla det jag försöker seja är att jag behöver få veta VARFÖR just det blir som det blir när du löser en ekvation. asså (x-2)^2=9 fattar inte hur du kan få det att bli så. skriv vad -2 gångras med eller hur du tänker.HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.criscros wrote:3(x-2)^2=27 är ett tal. om du kan förklara så gör det så långt så möjligt:)om du orkar
Vilket steg är problemet?
3x + 7 = 28
Ifall du kan det är det bara att göra samma sak med ditt tal:
3(x-2)^2 = 27
Det enda som du behöver komma ihåg är att "kvadratroten ur" är motsatsen till "upphöjt i två" (skrivs även som 3², 3 ^2 eller "3 i kvadrat").
När du tar bort ²:an får du två svar. Samma siffra men både positiv och negativ (detta eftersom 3² = 9 på samma sätt som -3² = 9)
Din uppgift blir således:
3(x-2)² = 27 (dela med 3 på båda sidor)
(x-2)² = 9 (ta kvadratroten ur på båda sidor vilket alltså ger två svar)
(x-2) = +-3 (addera två på båda sidor)
x = +-3 + 2
Det slutgiltiga svaret brukar skrivas:
x1 = 5
x2 = -1 (då -3 + 2 = -1)
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
Aelrik wrote:2x² - 12 = 4
och:
4(x+8 )² = 676
4(x+8 )² = 676
(x+8 )^2=169
(roten ur hela ekvationen)
x+8=+-13
x=+-5-8
x1=3
x2=-13
skit jag har säkert rå fel
2x² - 12 = 4
x^2-12=2
x^2=14
x=roten ur 14 ???fan va fel:(:(
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
Felet du gör här är helt enkelt att du har tagit -8 två gånger ser det ut som.criscros wrote: 4(x+8 )² = 676
(x+8 )^2=169
(roten ur hela ekvationen)
x+8=+-13
x=+-5-8
x1=3
x2=-13
Det borde vara
x+8=+-13
x1=+13-8 alltså x1= 5
x2=-13-8 alltså x2= -21
Tänk på att du måste dividera 12 med två också.criscros wrote: 2x² - 12 = 4
x^2-12=2
x^2=14
x=roten ur 14 ???fan va fel:(:(
Då får du:
x^2 - 6 = 2 vilket blir
x^2 = 8
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
testa nån mer?Aelrik wrote:Felet du gör här är helt enkelt att du har tagit -8 två gånger ser det ut som.criscros wrote: 4(x+8 )² = 676
(x+8 )^2=169
(roten ur hela ekvationen)
x+8=+-13
x=+-5-8
x1=3
x2=-13
Det borde vara
x+8=+-13
x1=+13-8 alltså x1= 5
x2=-13-8 alltså x2= -21
Tänk på att du måste dividera 12 med två också.criscros wrote: 2x² - 12 = 4
x^2-12=2
x^2=14
x=roten ur 14 ???fan va fel:(:(
Då får du:
x^2 - 6 = 2 vilket blir
x^2 = 8
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt