hjälp med andragradens ekvationer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Aelrik wrote:Bra jobbat! :)

Vilken mattekurs är det?

:P jag går i nian:)
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Aelrik wrote:Bra jobbat! :)

Vilken mattekurs är det?
Gymnasiets B kurs inehåller andragradare, bland annat.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Andrej wrote:
Aelrik wrote:Bra jobbat! :)

Vilken mattekurs är det?
Gymnasiets B kurs inehåller andragradare, bland annat.
Jaasåå..därför jag kuggade matte B? ;D
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

B eller C troligtvis? När brukar man börja med andragradsekvationer? (som en icke-retorisk fråga)

Du kan också lösa andragradsekvationer på andra sätt, men då handlar det om faktorisering och en massa.
meh
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Joel wrote:B eller C troligtvis? När brukar man börja med andragradsekvationer? (som en icke-retorisk fråga)
Jag har haft det i nian.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Andragradsekvationerna i nian löses väl genom faktorisering och förkortning?
Det är väl först i matte B man löser ekvationer i stil med:
x²+7x-19=12

D.v.s. då man inte kan förkorta eller faktorisera ut x.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Aelrik wrote:Andragradsekvationerna i nian löses väl genom faktorisering och förkortning?
Det är väl först i matte B man löser ekvationer i stil med:
x²+7x-19=12

D.v.s. då man inte kan förkorta eller faktorisera ut x.
Om man ska vara petig(det är ju matte trots allt) så går även ett sådant uttryck att faktorisera. Det blir då på formen (x + A) * (x + B)

där A,B är godtyckliga reella konstanter(även negativa). Det gäller förstås bara när man har reella rötter. Har man komplexa rötter är A och B givetvis också komplexa, med begränsningen att B är A komplexkonjugerat. Överkurs för dem som inte läst matte E på gymnasiet, så ni som går högstadiet behöver inte oroa er om ni inte kan lösa andragradare "fullt ut". Men fortsätt lösa C-talen, det har ni nytta av senare :)

En av de saker vi fick höra på första mattekursen på högskolan var att andragradare skulle lösas med kvadratkomplettering(faktorisering). Visserligen var vår mattelärare lite speciell, men det är ändå ingen dum metod och absolut inte värd att glömma i förmån för "pq-formeln" som man lär sig på gymnasiet.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

dock är pq formlen rätt dum. förstår inte varför den lärs ut i gymnaiset.

dom borde lärt ut den av typen ax^2+bx+c=y

där x= (-b +- roten ur(b^2 - 4ac))/2a

för kommer ihåg i gymnasiet var det jobbigt när man hade en andragrads ekvation av typ 4x^2+3x+50=70 eller liknande. förman var alltid tvungen att göra sig av med fyran framför x^2 och då kunde man få massa jobbiga tal..

men men =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Pq formeln är ju inte särskillt svår, det gäller bara att memorera den.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

übermensch wrote:En av de saker vi fick höra på första mattekursen på högskolan var att andragradare skulle lösas med kvadratkomplettering(faktorisering). Visserligen var vår mattelärare lite speciell, men det är ändå ingen dum metod och absolut inte värd att glömma i förmån för "pq-formeln" som man lär sig på gymnasiet.
"pq-formeln" är väl härledd just ur kvadratkomplettering?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

xerxes wrote:"pq-formeln" är väl härledd just ur kvadratkomplettering?
Klart det går att härleda den med kvadratkomplettering.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?

[edit] Bilden är bytt emot en som pedantiskt går genom varje steg. [/edit]
[edit2] Jag tycker inte om att fylla upp min ImageShack account med småbilder så denna är den enda som är kvar för tillfället. [/edit]
så lärde aldrig jag mig räkna ut andragradsekvationer. Gick du natur? Om du gjorde det så borde vi ha lärt oss på samma sätt. hm.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

gummiboll wrote:så lärde aldrig jag mig räkna ut andragradsekvationer. Gick du natur? Om du gjorde det så borde vi ha lärt oss på samma sätt. hm.
Jag gick teknik och det där är mer eller mindre härledningen till p-q formeln, den du förmodligen lärde dig? Nästan alla som kan använda p-q formeln har någon gång sett härledningen men det är få som minns den, vilket är oerhört synd med tanke på hur kraftfull den är.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

HLC wrote:Jag gick teknik och det där är mer eller mindre härledningen till p-q formeln, den du förmodligen lärde dig? Nästan alla som kan använda p-q formeln har någon gång sett härledningen men det är få som minns den, vilket är oerhört synd med tanke på hur kraftfull den är.
pq-formeln är jag absolut bekant med ja. men upphöjandet till 1/2 och betydelsen av det kan jag inte minnas att vi började använda förrän i D-kursen.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

gummiboll wrote:pq-formeln är jag absolut bekant med ja. men upphöjandet till 1/2 och betydelsen av det kan jag inte minnas att vi började använda förrän i D-kursen.
Va? Att (kvadrat)roten ur var detsamma som att upphöja till en halv är jag oerhört säker på var något jag lärde mig långt innan D-kursen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Tusk
Posts: 5
Joined: 2006-01-29 21:39:07

Pedanteriet fortsätter

Post by Tusk »

HLC wrote:Ekvationen är ej ett tal, 27 är dock det.
Image
Vilket steg är problemet?

[edit] Bilden är bytt emot en som pedantiskt går genom varje steg. [/edit]
[edit2] Jag tycker inte om att fylla upp min ImageShack account med småbilder så denna är den enda som är kvar för tillfället. [/edit]
Jag misstänker att problemet kan ligga i det felaktiga användandet av ekvivalenspilar då Din lösning endast utgör de reella rötterna till ekvationen :o

Detta utgör ju i sammanhanget ett förhållandevis litet problem, men jag vill ändå påpeka att implikationer, men framförallt ekvivalenser, är svårt att använda på ett korrekt sätt och därför bör undvikas på "lägre" nivåer.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Pedanteriet fortsätter

Post by HLC »

Tusk wrote:Jag misstänker att problemet kan ligga i det felaktiga användandet av ekvivalenspilar då Din lösning endast utgör de reella rötterna till ekvationen :o

Detta utgör ju i sammanhanget ett förhållandevis litet problem, men jag vill ändå påpeka att implikationer, men framförallt ekvivalenser, är svårt att använda på ett korrekt sätt och därför bör undvikas på "lägre" nivåer.
Ett felaktigt användande av ekvivalens? Underhållande, du är välkommen att förklara dig, vilka principalgrenar saknar du?

Vad gäller det senare anser jag att det är strunt, av samma anledning som att jag inte använder -> iställer för = när jag deklarerar tillstånd i kvantmekanik.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

HLC wrote:Va? Att (kvadrat)roten ur var detsamma som att upphöja till en halv är jag oerhört säker på var något jag lärde mig långt innan D-kursen.
mycket möjligt. jag har lite bristande kunskap efter att ha hunnit med mer än en lärare per mattekurs, då de alla tänkt att vi kunnat mer än vi gjort sen innan.
Post Reply