Ljudkorts problem...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Ljudkorts problem...

Post by iddiJEWTEN »

har ett inbyggt ljudkort i moderkortet som jag har installerat drivrutiner till...samt prövat laddat ner nya men det funkar inte....sen satte jag in ett troligen ganska gammalt ljudkort som jag inte har laddat ner några drivrutiner till men det står att den nya maskinvaran ska funka nu men det gör det inte...vad är felet tror ni? vet att högtalarna funkar för prövade koppla in dom till ipoden och dom funkade utmärkt....
User avatar
Maane
Posts: 254
Joined: 2003-05-26 22:19:51

Post by Maane »

Slå upp manualen till ditt moderkort. Med hjälp av den kollar du så att alla jumpers står rätt. I och med att du har en inbyggd ljuddel kan bygla både för det och för externt ljudkort. Kolla det så får du nog igång ljudet.
Räkost på tub - nu med 30% extra ost!!!
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ok tack.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Kolla även om du kan stänga av det inbyggda ljudkortet i bios. Se även i kontrollpanelen->ljud (någonting) så att det "ganla" ljudkortet är inställt som att det skall användas och inte det integrerade.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Det gamla ljudkortet behöver inte nödvändigtvis stödjas av XP, har själv råkat ut för det.

Glöm heller inte att installationen av drivrutinerna inte nödvändigtvis ställer in surroundljud automatiskt, testa de andra ljudutgångarna, en del lägger 2.0-ljud i främre kanalen, andra i andra kanaler.

Se också till att du byglat två stift per kanal när du kopplade in chassiuttaget (L,R,G).
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ok tack för era tips...ska först pröva och se om det integrerade fungerar för det är nyare och är 5.1 ljud och det gamla tror jag bara har 2 kanals ljud....
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

har letat i handboken som följde med moderkortet men det ända jag hittar om jumprar är om några USB jumprar.....skulle sen kolla BIOS och sen om det integrerade ljudkortet var avslaget för jag bestämde mig för att använda det istället.....men hittade inge om någe ljudkort i biosen heller.....har aldrig sett ett tomare bios förut....annars brukar det vara fullproppat med menyer och etc. men på denna version fanns det knappt någonting....behöver ljudet fort för måste använda teamspeak när jag spelar en del spel.....
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Skulle hjälpa om man visste vilket moderkort du använder :P ::)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ok...förlåt för de...jag har ett Asus P4V8X-X.....
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

så kan ni hjälpa mig men någon sorts jumperändring på mitt moderkort... antar att det är det för jag hittar inge annat fel...har aldrig hållt på med jumprar förut så behöver hjälp för innan jag blir för ivrig och börjar flytta en massa grejer och typ förstör datorn... ;D
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Jumprarna sitter där ljuduttaget på fronten är anslutet till moderkortet och för att allt ska funka behöver de byglas riktigt.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ZoM wrote:Jumprarna sitter där ljuduttaget på fronten är anslutet till moderkortet och för att allt ska funka behöver de byglas riktigt.
ok tack...synd att jag inte satt i ljudkablarna från chassit till moderkortet...:P
men vet var dom ska sitta men har bara inte satt i dom jag inte haft någon användning för dom än... ska kolla...men någon som vet hur jumprarna ska sitta??...hittar typ inge i handboken....
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ingen som har en bild eller något hur jumprarna ska sitta?? eller vet någon hemsida som skulle kunna hjälpa...som sagt har jag ett Asus P4V8X-X........
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ursäktar men bumpar den här tråden för jag behöver fortfarande hjälp...snälla hjälp mig fort...
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

har nu prövat alla jumprar inkl. dom som ZoM sa att det var men funkar fortfarande inte för mig.... :[ så nu undrar jag om det inbyggda ljudkortet kanske gick sönder eller nåt när det vart kortslutning för ett tag sen? hdd:n fick bytas ut....hade nog inte prövat ljudkortet innan dess.....så kan det bero på kortslutningen?

har kollat lite i bios och det inbyggda ljudkortet står på auto...kan köra det eller disable....men vill gärna köra på det inbyggda eftersom det externa ljudkortet jag har hittar jag inga drivrutiner till och det inbyggda är det 6-kanals ljud på...
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

det är väldigt viktigt att jag får till detta snart....snälla hjälp mig... börjar få damp på den här datorn...!
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Jag kan inte ge dig något bra svar, men hittar du inte din lösning i bios, jumprar eller drivrutiner så kan det säkert vara så att kortisen tog med sig ljudkretsen till den himmel där Space Invaders fortfarande flimrar på arkadmaskinerna.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

ZoM wrote:Jag kan inte ge dig något bra svar, men hittar du inte din lösning i bios, jumprar eller drivrutiner så kan det säkert vara så att kortisen tog med sig ljudkretsen till den himmel där Space Invaders fortfarande flimrar på arkadmaskinerna.
ok..tackar för all hjälp....ska nog ändå börja bygga på en ny dator snart....
Post Reply