Sambo-konflikt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Sambo-konflikt

Post by exzrael »

Jag är "reserverad" mot folk som kommer från balkan, är muslimer, osv osv (ni förstår säkert), inget jag går och skryter med och håller istället käft om saken.
Min sambo är tvärtom och har inget som helst problem med denna människogrupp.

Problemet: Hur sjutton ska vi lyckas leva under samma tak och hitta ett samspel? Klart, man behöver ju inte diskutera saker som berör vårt lilla problem här. Men det håller ju inte i längden.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Hey ho let's go? Första OT får en Kanelbulle, första personliga påhopp en pepsi.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Det är liksom du som får ta och bli lite mindre reserverad. Det är svårt att jobba på det men ett tips är att du bör läsa på mer om deras kultur eftersom du verkar ha en ganska stor fientlighet mot olika folkgrupper.

Om du inte lyckas med det så är jag ganska säker på att ert förhållande kommer att ta slut ganska snart.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag tycker du ska flytta till ett rangligt skjul någonstans på den Sibiriska tundran långt långt låååååååångt bort ifrån någon civilisation.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Bortsett från att jag inte delar din ståndpunkt så är jag förvånad över att den är så pass central att du låter den förstöra ett förhållande.

Antingen får ni överbrygga era olika synsätt eller inte bo ihop. :-/

Frågan är väl vad du anser är jobbigast att släppa...
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Sambo-konflikt

Post by Dissident »

Bjud hem lite muslimer från Balkan så ska du se att hon ändrar på sig.
Last edited by Dissident on 2006-02-07 19:45:23, edited 1 time in total.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Aelrik wrote:Bortsett från att jag inte delar din ståndpunkt så är jag förvånad över att den är så pass central att du låter den förstöra ett förhållande.
Ursäkta mig men är inte det en ganska central roll av ett förhållande? En part har en ganska gemytlig syn på människor en annan ser ner på andra för att de har en viss religion eller kommer från ett område. Hur kan man komma överens med en annan person om en så viktig del av den andra personen är fucked up?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Re: Sambo-konflikt

Post by thr »

Dissident wrote:Bjud hem lite muslimer från Balkan så ska du se att hon ändrar på sig.
<3
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

egar wrote:Ursäkta mig men är inte det en ganska central roll av ett förhållande? En part har en ganska gemytlig syn på människor en annan ser ner på andra för att de har en viss religion eller kommer från ett område. Hur kan man komma överens med en annan person om en så viktig del av den andra personen är fucked up?
Självklart, men det borde ju vara hennes problem i så fall?
Att vara tillsammans med en kärleksfull person är väl nästan mer än vad man kan begära... ;D
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det kommer aldrig funka.

Har du nån bild på henne?
::)
We dance to all the wrong songs
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Aelrik wrote:
egar wrote:Ursäkta mig men är inte det en ganska central roll av ett förhållande? En part har en ganska gemytlig syn på människor en annan ser ner på andra för att de har en viss religion eller kommer från ett område. Hur kan man komma överens med en annan person om en så viktig del av den andra personen är fucked up?
Självklart, men det borde ju vara hennes problem i så fall?
Att vara tillsammans med en kärleksfull person är väl nästan mer än vad man kan begära... ;D
Tydligen inte?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Pinto wrote:Det kommer aldrig funka.

Har du nån bild på henne?
::)
10p
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

egar wrote:Tydligen inte?
Nej, och det är det som förvånar mig.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Är inte det bara en liten delning av åsikter?
Ni kanske har jätte mycket gemensamt, sen är det bara de ni tycker olika om. Folk tycker olika, så är det bara. Man får kompromissa och leva med det.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

egar wrote:Ursäkta mig men är inte det en ganska central roll av ett förhållande? En part har en ganska gemytlig syn på människor en annan ser ner på andra för att de har en viss religion eller kommer från ett område. Hur kan man komma överens med en annan person om en så viktig del av den andra personen är fucked up?
Du får det att låta som att exzrael avskyr de nämnda människorna. Nu vet jag inte hur han menar när han säger "reserverad" men som han själv skriver så är det en åsikt han håller för sig själv. Att du däremot kallar honom "fucked up" visar bara hur värdelös din åsikt är i diskussionen.

@exzrael: Det beror på hur illa det är. Så länge det inte är något som präglar dig och din livsstil, som en sorts fundamental ställningstagande gjord enbart för sakens skull så finns det all anledning att diskutera frågan samt ge det hela ett försök.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Aelrik wrote:
egar wrote:Tydligen inte?
Nej, och det är det som förvånar mig.
Varför? Hon kanske har sagt något som han inte förtäljer i sin post? Att man har olika syn på olika folkgrupper är någonting som kan skapa väldigt stora klyfter mellan två personer. Jag hade inte känt mig speciellt trygg i ett sådant förhållande.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

HLC wrote:Du får det att låta som att exzrael avskyr de nämnda människorna. Nu vet jag inte hur han menar när han säger "reserverad" men som han själv skriver så är det en åsikt han håller för sig själv. Att du däremot kallar honom "fucked up" visar bara hur värdelös din åsikt är i diskussionen.
Jag tycker att man är rätt "fucked up" om man inte gillar vissa människor enbart för att de kommer från balkan eller är muslimer. Väljer man att skriva reserverad inom citationstecken så vill jag tolka det som att det är ett uttryck man valt för att man egentligen har en mycket värre åsikt som inte är direkt norm i samhället.

Min åsikt är inte direkt värdelös i den här diskussionen eftersom du tolkat allting fel. Jag skrev inte att exzrael är "fucked up" som person utan att delar av hans humanistiska syn är lite "fucked up".
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Aelrik wrote:Bortsett från att jag inte delar din ståndpunkt så är jag förvånad över att den är så pass central att du låter den förstöra ett förhållande.

Antingen får ni överbrygga era olika synsätt eller inte bo ihop. :-/

Frågan är väl vad du anser är jobbigast att släppa...
Precis vad jag tänkte med!

Är det bara en dispyt i stil med "-hur fan kan idioterna göra sådär för ettpar bilder?" "-vafan säger du?! dom har ju blivit förolämpade och är arga" and so on, så tycker jag det är löjligt att det ska leda så långt att det pajar ert förhållande.

Är denna tråden delvis för att stärka din ståndpunkt i din dispyt med tjejen din?
Kan inget om mycket
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Du tror inte att ni skulle kunna leva ihop trots att ni i vissa fall har olika åsikter?

Det blir nog lite jobbigt om du måste hitta någon vars åsikter stämmer perfekt med dina.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Hum... Om denna "tvist" hotar att splittra ert förhållande hade det antagligen inte hållit länge till ändå. Vem vet kanske gillar hon rosa tofflor :o då är det kört! Själv skulle jag bara hålla tyst om det. Är väl inte värt att sumpa ert förhållande, eller? Inte vet jag!
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

egar wrote:Jag skrev inte att exzrael är "fucked up" som person utan att delar av hans humanistiska syn är lite "fucked up".
Varsågod, tag en Pepsi.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Gillar hon Judar också?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

HLC wrote:
egar wrote:Jag skrev inte att exzrael är "fucked up" som person utan att delar av hans humanistiska syn är lite "fucked up".
Varsågod, tag en Pepsi.
Nej, men jag kan gärna ta en nu. Är du helt funtad? Förlåt, du är hårdrockare så jag borde fattat det innan jag gav mig in i diskussionen.
Last edited by egar on 2006-02-07 22:43:15, edited 1 time in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

egar wrote:
Aelrik wrote:
egar wrote:Tydligen inte?
Nej, och det är det som förvånar mig.
Varför? Hon kanske har sagt något som han inte förtäljer i sin post? Att man har olika syn på olika folkgrupper är någonting som kan skapa väldigt stora klyfter mellan två personer. Jag hade inte känt mig speciellt trygg i ett sådant förhållande.
Det jag menar är att hans sambo har en väldigt neutral syn på människor (av vad vi fått veta) samtidigt som han inte har det.
Om han då känner att de inte kan bo ihop på grund av att han har en åsikt som hans sambo inte delar är det väl inte hennes "harmlösa" inställning som orsakar problemet.
Men det är klart, har de regelrätta slagsmål om detta förstår jag trådskaparens oro.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Aelrik wrote:
egar wrote:
Aelrik wrote:
egar wrote:Tydligen inte?
Nej, och det är det som förvånar mig.
Varför? Hon kanske har sagt något som han inte förtäljer i sin post? Att man har olika syn på olika folkgrupper är någonting som kan skapa väldigt stora klyfter mellan två personer. Jag hade inte känt mig speciellt trygg i ett sådant förhållande.
Det jag menar är att hans sambo har en väldigt neutral syn på människor (av vad vi fått veta) samtidigt som han inte har det.
Om han då känner att de inte kan bo ihop på grund av att han har en åsikt som hans sambo inte delar är det väl inte hennes "harmlösa" inställning som orsakar problemet.
Men det är klart, har de regelrätta slagsmål om detta förstår jag trådskaparens oro.
Samtidigt så kan det också vara som så att exzrael inte kan dela sitt liv med en person som inte har samma syn på dessa människor som han själv.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply