Vilken religion eller rörelse??

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Vilken religion eller rörelse??

Post by liger »

Så småningom har terminen börjat med fullfart och då fortsätter även arbeten och redovisningarna. Just nu håller vi på med religion och då skulle jag vilja ha lite tips och rekommendationer på vad man kan välja! Det skall framförallt vara en intressant religion eller samfund/rörelse så därför vore det bra om ni även kunde skriva lite förklaringar på varför ni rekommenderar just den religionen.

I våra tidigare arbeten har vi haft mormoner och detta var ett väldigt intressant samfund så nu vill vi antingen fortsätta med samma eller minst lika intressant och spänningsfull religion. Skriv och berätta om era erfarenheter av de många olika intressanta religionerna.

Tacksam för tips och rekommendationer!!!! :)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Varför inte ta Voodoo? Finns så mycket intressant som många inte vet om denna religion...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Church of the SubGenius (Slack!)

Annars är Invisible Pink Unicorn också bra.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Hur mycket utspridda är dessa religioner? Har nämligen aldrig hört talas om dessa!
x-axeln vs y-axeln
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Zoroastrianism.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Heaven's Gate
Peoples Temple
Kollektivt självmord när det är som bäst.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Discordianismen. :)

Eller varför inte Jim Jones gamla sekt, vad de nu hette.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Satanismen är den mest intressanta och jordnära aktiva religionen idag. Läs dock inte informationen på Aftonbladet där medlemmar anses elda människor framför djälvulsbilder utan hitta en seriös och korrekt källa.

Tänker ofta dagligen på deras budord, så klockrena.
Gillar deras "motsats" till "behandla andra som du själv vill bli behandlad; behandla andra som du själv blir behandlad".
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Mr_Tobbe wrote:Satanismen är den mest intressanta och jordnära aktiva religionen idag. Läs dock inte informationen på Aftonbladet där medlemmar anses elda människor framför djälvulsbilder utan hitta en seriös och korrekt källa.

Tänker ofta dagligen på deras budord, så klockrena.
Gillar deras "motsats" till "behandla andra som du själv vill bli behandlad; behandla andra som du själv blir behandlad".
Lyckligtvis klassades den inte som en religion enligt min lärare iaf. För övrigt är det bara en massa galningar som dyrkar djävulen osv. Hur ska man dra nytta av en sådan grupp?
x-axeln vs y-axeln
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

fruktfanatikern_bf wrote:För övrigt är det bara en massa galningar som dyrkar djävulen osv. Hur ska man dra nytta av en sådan grupp?
Var har du fått den information ifrån om jag får fråga?

Läs igenom detta, skulle du behöva: http://www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Mr_Tobbe wrote:Satanismen är den mest intressanta och jordnära aktiva religionen idag.
Beroende på ens definitioner av "intressant" och "jordnära" i vart fall...

Nåväl, mer åt huvudämnet till så ska det väl finans en del intressnta varianter av zen-buddhism att tillgå.

http://homepage.mac.com/doubtboy/ & http://www.hardcorezen.blogspot.com/ t.ex.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

coin wrote:Och du tycker det låter vettigt?!?
Förlåt för att jag är mentalt störd, kan inte rå för det.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Mr_Tobbe wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:För övrigt är det bara en massa galningar som dyrkar djävulen osv. Hur ska man dra nytta av en sådan grupp?
Var har du fått den information ifrån om jag får fråga?

Läs igenom detta, skulle du behöva: http://www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html
Självklart kommer det bara dyka upp en massa positiva saker och förklaringar ang. satanism då du länkar deras officiella hemsida. Det beror liksom på hur man betraktar en religion också, alltså från vilket perspektiv och vem som berättar.

Citerat från wikipedia: Satanism är en filosofisk och religiös rörelse som grundar sig på ett aktivt ställningstagande till satansfiguren.

Detta visar ju oss klart och tydligt att man dyrkar djävulen och sätter den individuella hemsidan i fokus.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Mr_Tobbe wrote:Förlåt för att jag är mentalt störd, kan inte rå för det.
Jag gissar på att du har svart rock, kanske kängor och är 17 år?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

fruktfanatikern_bf wrote:
Mr_Tobbe wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:För övrigt är det bara en massa galningar som dyrkar djävulen osv. Hur ska man dra nytta av en sådan grupp?
Var har du fått den information ifrån om jag får fråga?

Läs igenom detta, skulle du behöva: http://www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html
Självklart kommer det bara dyka upp en massa positiva saker och förklaringar ang. satanism då du länkar deras officiella hemsida. Det beror liksom på hur man betraktar en religion också, alltså från vilket perspektiv och vem som berättar.

Citerat från wikipedia: Satanism är en filosofisk och religiös rörelse som grundar sig på ett aktivt ställningstagande till satansfiguren.

Detta visar ju oss klart och tydligt att man dyrkar djävulen och sätter den individuella hemsidan i fokus.
Men om man läser lite mer så är inte djävulen "samma" hemska djävul som har spridits ut via andra religioner, som är allmänt kända idag.

Objektivt ställd informationssida: http://home.swipnet.se/~w-67496/satanism/index.htm
stealth wrote:Jag gissar på att du har svart rock, kanske kängor och är 17 år?
Gissa en gång till
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

stealth wrote:
Mr_Tobbe wrote:Förlåt för att jag är mentalt störd, kan inte rå för det.
Jag gissar på att du har svart rock, kanske kängor och är 17 år?
Troligtvis. Håller faktiskt med dig.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Mr_Tobbe wrote:Gissa en gång till
Det är lugnt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

fruktfanatikern_bf wrote:Troligtvis. Håller faktiskt med dig.
Men det var värst vad ni blev fördomsfulla bara för att jag menade att satanism är "mänskligare" (tolka det hur ni vill) än någon annan religion.

Så det finns inga stollar i kristendom, islam osv?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Med tanke på hur karaktärer som LaVey och Crowley skötte sin PR så får man väl i vart fall ha viss förståelse för om satanismen har lite halvsjavigt rykte...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Livets Ord, dom bör alltid granskas...
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Du kan alltid skriva om "sekten" Hare Krishna. Skrev nyligen själv ett arbete om dem. Oerhört intressant. När jag skrev arbetet hade vi kärlekstema i skolan. Skrev mycket om deras syn på kärlek, liv och död. Väldigt lätt att få information om dem är det också. Själv intervjuade jag en medlem i Hare Krishnarörelsen. De har lite roliga och intressanta riter. Som smakprov kan jag säga att de säger ramsan:

Hare Krishna, hare Krishna, Krishna, Krishna, hare, hare, hare rama, hare rama, rama, rama, hare, hare.
Detta mantra ska en hare Krishna medlem säga 1728 gånger per dag.

Ställde främst dessa frågor:
1. Är kvinnor och män lika värda?
2. Hur ser ni på kärlek inom Hare Krishna?
3. Hur ser ni på homosexualitet?
4. Hur ser ni på sex utanför äktenskapet?
5. Kan man ha flera fruar/män?
6. Kan man gifta sig med någon utanför Hare Krishna?
7. Hur ser ni på preventivmedel?
8. Hur ser ni på abort?
9. Har kvinnor och män samma sysslor?
10. Hur många barn brukar man få inom Hare Krishna?
11. Vad betyder äktenskapet?
12. Kan man skilja sig inom Hare Krishna?
13. Hur ser ni på otrohet?

Ska väl inte gå in för mkt på ämnet då jag inte har en aning om du ens är intresserad. ;D
Btw vilken årskurs/ring går du i?
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mr_Tobbe wrote:Men det var värst vad ni blev fördomsfulla bara för att jag menade att satanism är "mänskligare" (tolka det hur ni vill) än någon annan religion.

Så det finns inga stollar i kristendom, islam osv?
Du har läst en bok. Det var antagligen inte vilken som helst.
Hade jag läst en liknande bok om buddhism hade jag säkert sett på saker och ting på ett annat sätt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Stjernqvist wrote:Du kan alltid skriva om "sekten" Hare Krishna. Skrev nyligen själv ett arbete om dem. Oerhört intressant. När jag skrev arbetet hade vi kärlekstema i skolan. Skrev mycket om deras syn på kärlek, liv och död. Väldigt lätt att få information om dem är det också. Själv intervjuade jag en medlem i Hare Krishnarörelsen. De har lite roliga och intressanta riter. Som smakprov kan jag säga att de säger ramsan:

Hare Krishna, hare Krishna, Krishna, Krishna, hare, hare, hare rama, hare rama, rama, rama, hare, hare.
Detta mantra ska en hare Krishna medlem säga 1728 gånger per dag.

Ställde främst dessa frågor:
1. Är kvinnor och män lika värda?
2. Hur ser ni på kärlek inom Hare Krishna?
3. Hur ser ni på homosexualitet?
4. Hur ser ni på sex utanför äktenskapet?
5. Kan man ha flera fruar/män?
6. Kan man gifta sig med någon utanför Hare Krishna?
7. Hur ser ni på preventivmedel?
8. Hur ser ni på abort?
9. Har kvinnor och män samma sysslor?
10. Hur många barn brukar man få inom Hare Krishna?
11. Vad betyder äktenskapet?
12. Kan man skilja sig inom Hare Krishna?
13. Hur ser ni på otrohet?

Ska väl inte gå in för mkt på ämnet då jag inte har en aning om du ens är intresserad. ;D
Btw vilken årskurs/ring går du i?

Det var väldigt intressant!! Jag läste lite om att den ursprungligen kommer från hinduismen men den tillhör väl inte direkt ngn annan religion antar jag. Många kritiker klassar den som en sekt men skulle det möjligtvis klassas som en religion på ngt sätt, tror du??

Tack för tipset!!
x-axeln vs y-axeln
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

De flesta sekterna (och om resten ens är ordentliga sekter lär kunna diskuteras) utgår väl från någon (eventuellt egen) religion, så de både skulle väl inte behöva utesluta varann på något vis...

Sen om läxuppgiften specifikt utesluter de mer sektartade varianterna så kan det ju däremot bli problem, men det är väl en lite annan sak.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply