Tvångstankar!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

sök hjälp nästa gång kanske det är nått annat än ett glas. :-/
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

sånna där små vanlig med att gå på de vita sträcken på övergångsställen och så har jag. sen kan det bli mer ordentliga runt mat. men de palalr jag inte att gå in på här
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Hände då och då när jag var yngre att jag inte kunde somna om jag glömt att stänga något skåp eller dylikt i t.ex. köket. Detta tvångsbeteende försvann dock med tiden.
Jag har inga som helst allvarliga tvångstankar nuförtiden, har dock en liten, lätt irriterande tvångstanke; varje gång jag klickar upp IE skriver jag in "google.se".. Skriver Väldigt ofta in "google.se", även om jag inte vill söka efter något. Har jag inget för mig, så går jag in på google, för att sedan fundera ut vad jag skall hitta på (utan att söka).

En gammal väninna till mig hade någon sorts sjukdom, som hade med tvångstankar att göra. Hon gick till psykiatriker regelbundet och åt medicin mot tankarna. :/
Hon gav mig några exempel;
*Varje dag, innan hon gick till skolan, var hon tvungen att gå 7 (eller om det var fler) varv runt sin cykel.
*Om ni tänker er en triangel:
##C
##/\
A /__\B
Där hon tar sig först från plats A till B, och sedan ska ta sig till plats C, så kunde hon inte ta "genvägen", då hon Måste ta sig till plats A, för att sedan ta sig till plats C.

Tvångstankar är ganska intressant ändå, har djur tvångstankar, exempelvis?
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Oj jag kom på att jag har en.
Det började med att jag hade ett random genererat password med bokstäver och siffror, så det var svårt att komma ihåg, så jag sparade det i en fil, sedan när jag ska logga in, så öppnade jag filen, markerade lösenordet, Ctrl+C (Kopierar) och sedan Ctrl+V (Klistrar in).
Men då ligger lösenordet kvar i clipboard vilket inte är så bra pga;
1. Andra program kan läsa det.
2. Websida på Internet kan själa info från clipboard via JavaScript.
3. Jag kan av olyckshändelse råka säga lösenordet i en chat eller någonting.
Dessutom ska ju inte lösenordet vara i clipboard om det inte behöver vara där längre.
Så nu måste jag hela tiden öppna Anteckningar/Notepad och trycka Ctrl+V för att kolla om jag har nåt, eller markera 1-2 slumpmässiga bokstäver och kopiera det till clipboard.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Jag har en.

Var gång jag går in i en affär med varor som jag har handlat i en annan affär, fast glömt att få med kvitto, så får jag panik för att jag tror att de skall haffa mig för något jag har i påsen eller väskan.

Ännu värre är det om jag är säker att det jag handlat finns inne i den affären också.

Oftast väljer jag att inte gå in i affären, men det kan gå vid vissa undantag om jag har sällskap.


(Det grundades när jag blev haffad för godissnatteri vid fjorton års ålder.
Det satte djupare spår än vad jag kunde ana.)
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

En bekant till mig tvättade händerna tills han fick sår under ett par års tid och numera är han diagnoserad med OCD.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jag har som väl många andra oxå lindrigare form av tvångstankar: Låste jag dörren, hmm måste kolla 2-3ggr så att jag verkligen gjorde det.
Släckte jag alla lampor, är spisen avstängd, hmm måste kolla 2-3ggr.
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

lord_vasagos wrote:enda jag brukar råka ut för är att jag måste känna om dörren är låst
jag vet att jag har låst dörren men måste känna en gång extra i.a.f
det gäller både bilen och lägenheten

Ett effektivt sätt att slippa låste jag låste jag inte tankar säger man för sig själv "Nu låser jag" eller liknande när man låser, pröva.
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Som ni vet i min tidigare liknande tråd så måste jag när jag kommer hem öppna kylskåpet och stängda det. Efter det går jag in till mitt rum. Händer även under dagen att jag går och öppnar den, minns inte riktigt men morsan har börjat klaga på det nu. ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag brukar (på skolan, inte hemma av nån anledning) gå och släcka alla lampor jag går förbi, om jag ser en lampknapp jag inte tryckt på så att det lyser i rummet så måste jag gå dit och släcka. Ingen har klagat än iaf ;) Sen skarvar på trottoarer brukar jag gärna skippa att gå på..
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Jag har också en tvångstanke. Jag har ett stortbehov att röra min penis hela tiden.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

coin wrote:HA, jag är sån att jag släcker överallt. Mest gjorde jag det hemma när jag bodde hos föräldrarna. Morsan brukade bli rätt arg. Men jag gjorde det aldrig för att irritera.
Det känns mer bekvämt och så vill jag inte gå emot solen. Det är den som bestämmer när det ska vara ljust!
Du vill helt enkelt spara på energin. ;)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ajaj wrote:Jag har också en tvångstanke. Jag har ett stortbehov att röra min penis hela tiden.
Stånda som dig ser man massor av i min skola. Sportbögara där springer runt med händerna i byxorna hela jävla tiden. Själv försöker jag dölja den eftersom den hänger efter benet ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Ajaj wrote:Jag har också en tvångstanke. Jag har ett stortbehov att röra min penis hela tiden.
Lugn..du e normal! ;D
Cane-force
Posts: 1
Joined: 2005-12-09 23:40:00
Location: Kållered

Post by Cane-force »

Jag har en tvågstanke.

Så fort jag pratar i telefon så måste jag öppna skafferidörren som sitter alldeles brevid, för att kolla om det finns något gott fasten jag redan kollat där tidigare på dagen och redan vet att det inte finns något gott ;D

Det där med att talla på dolmen stämmer in på mig också faktiskt :) fast inte i offentligt utan bara när jag sitter vid datorn.
"Gaming isn't just entertainment, it's a lifestyle"
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Cane-force wrote:Jag har en tvågstanke.

Så fort jag pratar i telefon så måste jag öppna skafferidörren som sitter alldeles brevid, för att kolla om det finns något gott fasten jag redan kollat där tidigare på dagen och redan vet att det inte finns något gott ;D

Det där med att talla på dolmen stämmer in på mig också faktiskt :) fast inte i offentligt utan bara när jag sitter vid datorn.
Även i skrivande stund? :o
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

När jag sitter vid datorn måste jag högerklicka varje gång innan jag vänsterklickar, skitjobbigt att låta bli att göra det.
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Boffe wrote:När jag sitter vid datorn måste jag högerklicka varje gång innan jag vänsterklickar, skitjobbigt att låta bli att göra det.
Att dubbelklicka för din del måste vara förjävligt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

lither wrote:
Boffe wrote:När jag sitter vid datorn måste jag högerklicka varje gång innan jag vänsterklickar, skitjobbigt att låta bli att göra det.
Att dubbelklicka för din del måste vara förjävligt.
Hehe nä, när jag dubbelklickar högerklickar jag efteråt 1 gång :D
AMD Athlon 3200+, ASUS A7N8X-DELUXE Samsung 512 DDR, ASUS Radeon 9600 SE.
Samsung spinpoint 80 gig+IBM 40 gig
Qpad XXXL, Mx 510, Phlilips Lurar ;);)
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

pimen wrote:Jag kan ha den känslan att man måste göra allt lika mycket med båda händerna/fötterna/allt som man kan göra med båda sidorna av kroppen, till exempel om man klickar på nån knapp så måste jag klicka med båda händerna för att det ska bli jämnt, kan även känna en fysisk känsla av att det är ojämnt.
Jag lider av precis samma sak !

Men det konstiga med mig är att jag måste göra sakerna ett ojämt antal ggr. Som exempel: Om jag trycker på en knapp måste jag för det med båda händerna en, tre, fem ggr på vardera sida. Alltså samma sak med båda händerna fast ett ojämt antal ggr också på vardera sida..

Sen måste jag blunda varje gång jag släcker en lampa också. Jag måste blunda innan jag trycker på knappen och jag kan först titta när lyset är släckt.

Annars så har jag mina små rutiner som jag har dagligen.
T.ex: När jag går till bussen så måste jag räkna hur många steg jag kan ta utan att trampa på en skarv och jag får inte försöka missa skarven utan jag måste gå precis som vanligt. (MItt rekord ligger på 46 :P ;) )

Och innan varje fotbollsträning eller match måste jag ta på mig strumpa, benskydd och sko på vänster fot först.

Först hade jag också att jag var tvungen att klicka ett ojämt antal klick med musen innan jag kunde fortsätta använda datorn, kunde klicka hundra gånger innan jag kännde mig tillfredställt med det. Men nu har jag börjat med att jag MÅSTE klicka en melodi på fältet högst upp i en ruta utan att fönstret förstorar sig eller förminskar sig. Och det måste jag göra varje gång innan jag kan stänga rutan med krysset.

Sen har jag massor av rutiner/tvångstankar när jag borstar tänderna eller när jag tvättar händerna som ni inte ens vill ha reda på ;)
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Tvångstankar.. någon som vet vad det egentligen beror på och varför det är ett så vanligt och utbrett "problem"?
För ett par år sedan hade jag en tvångstanke att jag alltid var tvungen att läsa typ all reklam på spårvagnen eller alla texter som jag såg? om det t.e.x fanns reklam på bägge sidor var jag tvungen att läsa upp dom jämnt antal gånger för att få någon sorts av balans.

Detta la jag senare ner med, växte väl ifrån det när jag började närma mig tonåren...
De tvångstankar jag har nu är väl mest att jag alltid måste typ gå med muspekaren runt alla kanter på skärmen ibland, vet inte om det är någon tvångstanke för det går automatiskt, men ibland försöker jag sluta och tja då gör jag det tills jag kommer upp till högra hörnet och sen slutar jag.

Annars brukar jag högerklicka/vänsterklicka ett par gången random innan jag scrollar, eventuellt också markera text, även leker jag med att scrolla upp och ner genom att trycka in scollknappen på musen och tja.. leker runt lite, dock har jag märkt att detta gör jag när jag blir uttråkad typ..

har en annan ganska irriterande sak typ när t.e.x ett fönster i IRSSI indikerar att någon har skrivit någon i den kanalen måste jag bara in och kolla... Därför jag ibland kan quita ifrån kanaler då jag tycker det är jobbigt att behöva koncentrera sig på annat när jag är inne i något högst intressant samtalsämne eller dylikt..

När jag var i yngre tonåren och även nu ibland men inte alls lika ofta.. måste jag känna jämnt tryck under fötterna när jag går? typ kullerstenar, trampa på varannan kant eller så? men efter ett tag orkar jag inte längre och struntar helt enkelt i det, men ändå jobbigt, Ingen som extraknäcker som psykolog och kan förklara vad tvångstankar egentligen kommer ifrån? Någon medfödd instinkt ifrån några tusen år tillbaka?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
oZ
Posts: 70
Joined: 2005-05-30 17:20:39

Post by oZ »

den ända tvånsktankarna jag e att hella tiden när jag sitter vid en dator måste jag bita/tugga på nogt ex godis penner skruvmejslar etc
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

oZ wrote:den ända tvånsktankarna jag e att hella tiden när jag sitter vid en dator måste jag bita/tugga på nogt ex godis penner skruvmejslar etc
Haha, läste detta och märkte att jag tuggade på hörlurs-sladden ;D
jobbigt dock när man tuggar på kragkanten och blir helt torr i munnen :[
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
mr_zoom
Posts: 1
Joined: 2004-08-03 4:13:16

Post by mr_zoom »

Vet inte om man kan säga att jag har tvångstankar direkt jag är mest glömsk .
Så jag måste kolla att jag har mobilen, snusdosan, bilnycklarna och plånboken i rätt ficka varje gång jag kliver in eller ut ur bilen samma när jag kommer hem. :P
//z00m
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Jag är rädd att jag har tvångstankar utan att veta om det.

Har någon sagt att ni gör alla dessa knäppa saker eller märker ni det själva ?
Post Reply