Problem med grafik i GTA San Andreas - Sett liknande?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Problem med grafik i GTA San Andreas - Sett liknande?

Post by benjamin »

Image

Någon som har sett något sådant här innan? Hände efter att jag bytte från FX5200 till Radeon Mobility 9600 Pro Turbo i min laptop. Har senaste drivrutinerna från Omega - kan inte köra ATI's på grund av att den inte hittar mitt grafikkort(!).

Edit: I Windows Vista (build 5308) fungerade det finfint(!). Blir väl att se över sina drivrutiner - om det inte kan vara någon inställningar?

Tips?

Tack på förhand!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Leon
Posts: 57
Joined: 2005-11-04 11:11:18

Post by Leon »

Rätt snyggt ändå med nougatfärgade individer.. typ rätt enhetligt!
Värre hade det väl varit med kritvita gubbar.. hade inte riktigt smält in i atmosfären då ;)
Cascade-kyld Commodore 64 med extra kassettbandspelare!
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Re: Problem med grafik i GTA San Andreas - Sett liknande?

Post by AngryTino »

benjamin wrote:Image

Någon som har sett något sådant här innan? Hände efter att jag bytte från FX5200 till Radeon Mobility 9600 Pro Turbo i min laptop. Har senaste drivrutinerna från Omega - kan inte köra ATI's på grund av att den inte hittar mitt grafikkort(!).

Edit: I Windows Vista (build 5308) fungerade det finfint(!). Blir väl att se över sina drivrutiner - om det inte kan vara någon inställningar?

Tips?

Tack på förhand!
hur lyckades du byta grafikkort i en bärbar?? brukar inte korten vara delvis fastlödda...sen också att du bytte från nvidia till ati??
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Var det med Catalyst Mobility drivarna från ATi du provade?
För det ska finnas stöd för ditt kort.
https://support.ati.com/ics/support/def ... olderID=27
Win XP -> klicka sedan på Notebooks with ATi Graphics

Går inte att direktlänka dit tyvärr :(
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Trappski wrote:Var det med Catalyst Mobility drivarna från ATi du provade?
För det ska finnas stöd för ditt kort.
https://support.ati.com/ics/support/def ... olderID=27
Win XP -> klicka sedan på Notebooks with ATi Graphics

Går inte att direktlänka dit tyvrr :(
Problem: Det finns ingen download-knapp! Man måste ladda ner från sin egna tillverkare, dells är ju senast uppdaterade 1995.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Grymt. Ska testa nu!

Tack :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

När ämnet ändå är uppe skulle jag vilja fråga varför jag inte kan spela upp mina egna låtar i GTA San Andreas, trots att jag lagt in de i User tracks och ställt in alla inställningar, och bytt till den kanalen. Den fortsätter nämligen med vanliga radion trots att jag har den user tracks files kanalen.


Det vore väldigt snällt om ngn kunde hjälpa. Tacksam för svar!!! :)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Ett tips till fruktfanatikern_bf, skapa en egen tråd och jag är inte färdig med denna tråden så det är lite otopic.

Ontopic;

Det gick att installera med hjälp av programmet det tipsades om - dock får jag inte med ATI Control Panel :-/ Tips?

Edit: I fixed it! Installerade Control Center löst så fungerar det :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Löste det grafikproblemet då ?
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Trogdor wrote:Löste det grafikproblemet då ?
Ah, just i ja :-) Det fungerar finfint efter grafikdrivrutinsbytet.

Big up!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

jaa, men då kan vi väl fortsätta med mitt problem om du löst ditt eget eller hur så att vi sparar plats på forumen.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Re: Problem med grafik i GTA San Andreas - Sett liknande?

Post by stormfrog »

Rockstar är troligen det absolut SÄMSTSA datorspelsprogrammerarna i världshistorien. Jag menar, gör en sökning på google och se hur många som har problem med grafikbuggar? :D

3D-motorn i samtliga GTA3 spel är så värdelöst hiskeligt sämst skriven att det är ett mysterium att den överhuvudtaget går att använda till något. Rockstar är också det enda företag i världen som lyckats skapa en applikation som blir dålig med tiden. Efter några månader är det bara att installera om och vipps så har man plötsligt dubbla fps:en - och några veckor senare så är man tillbaka i samma gamla sirap som tidigare ;) Helt fantastiskt!

Eller vad tycker ni om detta; spelar man "för länge" så börjar modeller och objekt i spelet hoppa runt och rätt som man är ute och kör så krockar man med en osynlig vägg. Eller varför inte favoriten där alla objekt tappar sina texturer?

Ni har antagligen märkt att spelet blir vansinnigt mycket segare när det börjar regna? Jo, det är ju inte så konstigt för "hastigheten" på spelet är direkt bunden till hur måna fps din dator presterar. Detta orsakar en del lustiga buggar; t.ex. om man slår av "frame limiter" i inställningarna så är det omöjligt att klara av vissa uppdrag där man ska köra ikapp något. Helt enkelt för att 3d motorn gör att vissa objekt går snabbare om den får sätta fri fart på 3d motorn.

Det finns bara ett sätt att spela GTA3 liren, det är att acceptera alla vansinnig buggar och försöka koncentrera sig på den välskrivna storyn och den övriga atmosfären. :)

Det är otroligt men GTA3 motorn är tom sämre än Bethseda's 3D motor till Morrowind (som presterar 10-20 fps på en dator som byggdes 10 generationer EFTER att spelet släptes :) ).

Personligen tycker jag ansvariga för 3d programering på Rockstar ska ha ett rejält kok stryk för att f*cka upp ett så annars underbart lir.
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Tycker 3D-motorn i Morrowind fungerar helt acceptabelt både prestanda-mässigt och grafikmässigt... Iaf jämfört med en del andra katastrofer jag sett.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

rokk wrote:Tycker 3D-motorn i Morrowind fungerar helt acceptabelt både prestanda-mässigt och grafikmässigt... Iaf jämfört med en del andra katastrofer jag sett.
Alltså, den var ju som trevlig när den kom... även om man inte kunde köra särskilt feta inställningar. Världen runt är ju som tuff och STOR... men jobbigt att få uppleva den genom siraps-filtret ;)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
NiclasE
Posts: 41
Joined: 2006-01-18 4:28:25
Location: Uppsala

Post by NiclasE »

Man kan inte direkt hurra för Rockstar Games .. Sämre menyer i GTA är fan inte möjligt.. och skandal ljud effekter.. inte minst att det låter ett irriterande ljud när man rör musen över menyerna ! :-/ :[
User avatar
NiclasE
Posts: 41
Joined: 2006-01-18 4:28:25
Location: Uppsala

Post by NiclasE »

Man kan inte direkt hurra för Rockstar Games .. Sämre menyer i GTA är fan inte möjligt.. och skandal ljud effekter.. inte minst att det låter ett irriterande ljud när man rör musen över menyerna ! :-/ :[
User avatar
NiclasE
Posts: 41
Joined: 2006-01-18 4:28:25
Location: Uppsala

Post by NiclasE »

Man kan inte direkt hurra för Rockstar Games .. Sämre menyer i GTA är fan inte möjligt.. och skandal ljud effekter.. inte minst att det låter ett irriterande ljud när man rör musen över menyerna ! :-/ :[
Post Reply