Sverige är långsamma i bredbandsutbygget

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Sverige är långsamma i bredbandsutbygget

Post by lither »

I Norden ligger Sverige risigt till när det gäller att bygga ut bredband för hela landet. Sämst går det för den svenska glesbygden, om man jämför med Sveriges grannländer. Cirka tio procent av befolkningen erbjuds inget bredband över huvudtaget. Det visar uppgifter från regeringar och regleringsmyndigheter från Norge, Finland och Danmark.

- Den norska regeringen vill att hela landet ska ha erbjudande om anslutning till bredbandsnät före utgången av 2007, säger Jörund Leksnes, politisk rådgivare vid Förnyings- og Admininstratjonsdepartemanget i Oslo, till IDG.se.

Sverige har enligt många undersökningar visat sig ligga bland de som använder Internet mest per capita. Ändå hasar Sverige efter i frågan om att ge Sveriges befolkning tillgång till bredbandsuppkoppling.

- Om Norge klarar bredband till så gott som hela glesbygden år 2007 så borde också Sverige göra det. Det är helt oacceptabelt att landsbygden ställs utanför den utveckling som en bredbandsuppkoppling ger, säger Björn Andersson, ansvarig för infrastrukturfrågor i LRF.

Regeringens pressekreterare Johan Hasslow meddelar att information om eftersläpet inte kommer att tilldelas allmänheten förrän tidigast i slutet av veckan.

Hur Sverige står sig mot grannländerna kan du läsa mer om i IDG.se:s artikel.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det är ganska illa tycker jag.
Att vi är så himla efter när det gäller utbyggandet av bredbandsstrukturen till hela sverige. Jag hoppas bolagen får mer pengar snart så att de kan börja bygga ut bredbandet på allvar. Skiter väl i om det bara skulle vara 0.5mbit till glesbyggden bara de får bredband, det är det viktiga.

Vem vill sitta på 56k nuförtiden? :-X
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
fd modemslav

Post by fd modemslav »

Fredd wrote: Vem vill sitta på 56k nuförtiden? :-X
56k, you wish! bästa fall runt 33k med de kassa telefonlinor telia håller sig med....
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

"lovade" regeringen inte att alla i Sverige skulle ha tillgång till bredband 2006? :P
Moo
lady på swe

sdf

Post by lady på swe »

2006 är ju inte över än..
Förmodligen så hoppas regeringen på något under som att kablarna grävs ner sig själva..
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Snigel (utloggad)

Post by snigel »

Landsbygd:
Det finns ju inte direkt alternativ till de som bor en bit bort. Pappa har försökt en hel del.

Först försökte de gå samman i området för att få betala för adsl-utrustningen i stationen, men det vägrade telia gå med på. Telia ville inte själva utöka stationen då de inte var tillräckligt många intresserade.

En förening försökte hjälpa dem med att dra fiber genom grannsamverkan, det gick i sanden med.

Att få tag på någon form av flatrate till modemet verkar näst intill omöjligt med, telia tar ju betalat för "modemtrafik" även om det är flatrate på alla vanliga lokalsamtal.

Hans hopp just nu är 3G-trafik via tele2.

----------------------------------------------------------------------------------

Stadsmiljö:

Vad som är nästan lika pinsamt är hur snedfördelat bredbandet verkar vara. Känner en del folk som bor i göteborgs innerstad, ingen lyckas få tillgång till något bättre än adsl. Hos mormor och morfar grävdes gatan upp för fjärrvärme och bredband. Snabbt bredband? Nej kabelmodem 0.5/0.1

Några år senare gräver de utanför min mamma, i sävedalen, åter igen fjärrvärme och bredband. Jag hoppades innerligt på ett äkta bredband, men det blev kabelmodem med 0.5/0.1

Ska man ha snabbt bredband verkar norrland vara där man ska bosätta sig. Känns som det är där en riktigt stor koncentration av 100mbit-linor är placerade.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Hemma där jag bor (hemsön, en bit norr om sundsvall) har man som max tillgång till 8mbit. Vi hade 0,25 till en början men uppgraderade till 0,5 gratis.. Vi behöver inge snabbare då vi bara surfar, ingen tankning osv.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

snigel, där sa du något, gävle och uppåt drar sig 100mbit helt klart. Men vi är även ihopbundna med alla svriges skolors nätverk och på så sätt är det 100mbit mellan oss. Från en killes konto på chalmers ladda jag ner en film i 5mb/s.

Vår nya leverantör är www.lidero.net och de har 100mbit noder utplacerade utspritt i sverige men det är inte många som tycks ta riktigt bredband från dessa. Visst de erbjuder tydligen inte privatpersoner men organisationer...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
pr33d
Posts: 49
Joined: 2002-06-10 18:19:44
Location: Piteå
Contact:

Post by pr33d »

snigel. Jag bor i en by som heter blåsmark. Ca 2 mil utanför piteå. Vi lyckades få hit fiber. Fråga mig inte hur men typ hela byn ville ha det. Så vi grävde lite fiber och sen drog vi fiber mellan blåsmark till närmsta fiber som fanns typ 1 mil bort i hortlax. Är många småbyar runt om piteå som har fiber. Har nu 10mbit, isp vattenfall.
[Mr.T]

Post by [Mr.T] »

Bor själv ute på landet och hatar verkligen att dom inte vill bygga ut adsl i stationerna, kommunen har sakt att dom ska fixa radiolänk i stället men den tror jag inte så mycket på,om den nu kommer funka så blir det ju inte speciellt snabbt och det lär säkert va mycket störningar också, alla som bestämmer bor ju i stan och har redan adsl/bredband så dom skiter i resten som inte får :[
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Problemet med många bostadsrättsföreningar som köper in lösningar är att beställarna inte vet ett skvatt om vad de egentligen får
En lägenhet med t.ex. 10Mbit fiber är ju väldigt mycket attraktivare än en utan, eller med Combort.
Många unga (däribland mig själv) kollar först på bredbandsmöjligheten när de söker lägenhet. Det borde vara självklart för mindre kommuner på landsbygden att locka med sånt ungdomar finner attraktivt, som exempelvis bredband.

Felia är bara ute efter att suga ut kunderna och vill inte bygga ut där det inte är lönsamt
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Men i Sverige har vi 10 mbits linor, och vissa 100/10 mbit/s linor.
Tycks vara få andra länder som har så bra linor som oss.

Japan ska tydligen ha 1 gbit/s.
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

100/10 här. Övre Norrland. :)

Dock vet jag inte vad du vill att folk skall diskutera i denna tråd?
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

JAg sitter en liten bit utanför sthlm, maxlina är satt till 24mbit.
Givetvis sitter jag på ett 24/1.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

KlosterKatten wrote:JAg sitter en liten bit utanför sthlm, maxlina är satt till 24mbit.
Givetvis sitter jag på ett 24/1.
Samma här, sitter också en bit utanför stockholm, fast jag har även 8mbit i upload (24/8 ).
Och det är det snabbaste som går att få här.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ajaj wrote:Men i Sverige har vi 10 mbits linor, och vissa 100/10 mbit/s linor.
Tycks vara få andra länder som har så bra linor som oss.

Japan ska tydligen ha 1 gbit/s.
De företag som erbjuder 100mbit använder sig utan 1gbit, fiber... Så även vi komsumenter kan få 1gbit men det är deras switchar/routrar som bergänsar oss detta men sen ska även komsumenten ha gbit NIC, eventuellt router/switch och då blir det otypliga priser på sådana produkter för en svensson.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Sverige ligger långt fram när det gäller att erbjuda Fiber/ethernlan i lägenheterna. Norge,Danmark,Finland är inte ens i närheten.

Tackar min 100mbit lina :)
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Snigel (utloggad)

Post by GuessWho »

snigel wrote:Några år senare gräver de utanför min mamma, i sävedalen, åter igen fjärrvärme och bredband. Jag hoppades innerligt på ett äkta bredband, men det blev kabelmodem med 0.5/0.1
Lysande...

Hade varit fint om bolag kunde ha ärlig reklam. Istället för att kanske säga något i stil med "Skaffa bredband så kan du surfa mycket snabbare än med (14400bps) modem", så skulle de kunna säga "Nästan lika snabbt uppströms som tvåkanals ISDN"

0,5Mbit räcker ju ganska bra till vanligt surfande och mailande. 0,5Mbit med flatrate är ju bra mycket bättre än modem med minut taxa. Men fint om man skulle vilja använda video on demand eller något i den stilen. Bandredd som räcker antingen till hyfsad bild & ljud-kvalitet med bara med 2 bilder per sekund eller 20-30 bilder per sekund med kass kvalitet. Klart det går ju om man har som med Quicktime där hela filmen/matchen/avsnittet kan cachas innan man börjar titta...
(då kan man t.o.m titta på streamat HD TV material på 56K modem...om man bara kan vänta några veckor på att filmen ska hamna i den lokala cachen)

Lite konstigt som du säger att de inte drar in riktigt bredband om de ändå gräver upp gatorna. Om de inte har kapacitet att ge riktigt bredband till alla som vill ha det så kan de ju ändå se till att kablar och utrustning ut till hushållen klarar det när de gräver upp, så behöver de inte uppgradera den biten också när det ska till snabbare...

Även lite konstigt att det aldrig, mig vetterligen funnits något riktigt flatrate för modem anslutningar i Sverige. Jag hade visserligen sprays abbonemang ett tag där de första 100timmarna ingick i abbonemanget. Men sen sänkte de till de första 30 timmarna har jag för mig. Innan bredband började bli vanligt så snackade jag med en del jänkare som sa att de hade flatrate på modemanslutning. Så de verkar som att de har varit vanligt over there. Men telefoni/ISP företagen tjänar väl mest om de lägger sig precis under smärtgränsen...



Själv har jag Telia ADSL. Är okej men det hade gärna få vara billigare. Sen gillar jag inte heller att de vill binda upp en i all evighet heller.


Upp till 8 Mbit/s
Ett kraftfullt alternativ för dig som skickar och tar emot riktigt tunga filer. Eller vill se film direkt på webben. Rekommenderas också till familjen där det är många som delar på bandbredden.

Upp till 8 Mbit/s nedströms och upp till 0,8 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.

Månadsavgift från: 359 kr


Månadsavgift** utan bindningstid
Upp till 8 Mbit/s 439 kr


Jo jag tackar jag.

Om man behöver flytta p.g.a studier eller jobb eller något annat och bundit upp sig vid fel tillfälle skulle det i värsta fall kunna innebära att man får betala i över ett år för en tjänst som man inte har någon nytta av.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

ADiS wrote:De företag som erbjuder 100mbit använder sig utan 1gbit, fiber... Så även vi komsumenter kan få 1gbit men det är deras switchar/routrar som bergänsar oss detta men sen ska även komsumenten ha gbit NIC, eventuellt router/switch och då blir det otypliga priser på sådana produkter för en svensson.

Sen kan man även undra lite lätt vad för nytta det skulle göra med en gigabitlina direkt hem till ett vanligt hushåll. Det är ju inte direkt så att en familj på 5 personer inte kan klara sig med att dela på en 100Mbit anslutning. ISPena brukar inte gilla serververksamhet på abbonemang till privatpersoner, och det krävs ju lite mer än en amatör spelserver för sig själv och sina kompisar för att man ska behöva gigabit lina.

När någon kompis ska skicka något till dig så spelar det ju inte så stor roll hur många gigabit din uppkoppling är på om han/hon bara har 1Mbit uppströms ändå

och ska du toktanka, ja dels så tvivlar jag på att allt är lagligt...sen oavsett det, så vad ska du göra av allt du tankar...? Vill man drunkna i DVD skivor så kan man väl göra det kanske...men det tar en jäkla tid att bränna och tomskivor kostar trotts allt en del...och ska du sätta upp ett lokalt SAN på en petabyte eller två som räcker ett tag. Ja då har man nog för mycket pengar om man har råd med det när en 500GB hårddisk kostar 3000 spänn.

Klart det kan ju vara bra om man ska bjuda in sina 1000 närmaste vänner på ett LAN party...men det är nog inte många som har råd med så stor lägenhet i centrala stockholm/göteborg/malmö.



Jag kanske är trångsynt, men vad för nytta skulle man ha av att ha en gigabit lina själv (eller delad med övriga familjemedlemmar om man inte bor själv) i dags läget? Speciellt när man inte får sätta upp tjänster och inte har råd med all disk som skulle behöva köpas in för att toktanka ? Sitta och titta på 50 filmer samtidigt i video on demand eller snacka i ip telefon med tusentals människor samtidigt kan ju också bli lite rörigt.

Jag säger inte att man aldrig kommer behöva/ha nytta av så snabba Internetförbindelser till privatpersoner. Men själv tror jag inte jag skulle ha någon större nytta av det inom de närmaste 3-5 åren åtminstånde.
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

[och ska du toktanka, ja dels så tvivlar jag på att allt är lagligt...sen oavsett det, så vad ska du göra av allt du tankar...? Vill man drunkna i DVD skivor så kan man väl göra det kanske...men det tar en jäkla tid att bränna och tomskivor kostar trotts allt en del...och ska du sätta upp ett lokalt SAN på en petabyte eller två som räcker ett tag. Ja då har man nog för mycket pengar om man har råd med det när en 500GB hårddisk kostar 3000 spänn]

Oavsett Tankning eller inte, så inbillar ni väl er inte att "Svensson" skaffar bredband enbart för att kunna beställa biljetter eller kolla sportresultat och väder?

Då klarar man sig fint på 56 modem

3000 spänn för en 500gb HD är billigt om man ser till vad du kan lagra/kr
Dvd skivor kostar 3 spänn st, så vadå dyrt?

Sedan bränner man en DVD i 12x - 16x, 6 - 8 min, och har du inte tid att vänta såpass så bör du nog lugna ned ditt liv en smula så du inte får hjärtinfarkt av all stress.

Det klart det kanske är mer än dom flestas veckopeng, men för dom äldre som har cash så är det inget att prata om.

köper ju hellre 1 TB hd's än ett nytt graffe, den saken är klar!

/S
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
FL3JM

Post by FL3JM »

Ja de e klart lantisarna ska ha bredband också! Fan va jobbigt det måste vara att inte kunna leecha wärsch och pr0n som alla andra gör. :(
Om man bara surfar så klarar man sig på 56k. Om man ska lira multiplayer så får man väll ha nån 0,5mbit adsl lina, det funkar perfekt.
Det är först när man börjar tanka stora grejjer som det behövs lite fetare bandbredd, men hur mycket lagligt finns det att tanka som är stort? :) Inte fan vill folk i glesbygden ha bredband bara för att tanka speldemos? ^^
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

SWEDISH_-_M@SSACRE wrote:[och ska du toktanka, ja dels så tvivlar jag på att allt är lagligt...sen oavsett det, så vad ska du göra av allt du tankar...? Vill man drunkna i DVD skivor så kan man väl göra det kanske...men det tar en jäkla tid att bränna och tomskivor kostar trotts allt en del...och ska du sätta upp ett lokalt SAN på en petabyte eller två som räcker ett tag. Ja då har man nog för mycket pengar om man har råd med det när en 500GB hårddisk kostar 3000 spänn]

Oavsett Tankning eller inte, så inbillar ni väl er inte att "Svensson" skaffar bredband enbart för att kunna beställa biljetter eller kolla sportresultat och väder?

Då klarar man sig fint på 56 modem

3000 spänn för en 500gb HD är billigt om man ser till vad du kan lagra/kr
Dvd skivor kostar 3 spänn st, så vadå dyrt?

Sedan bränner man en DVD i 12x - 16x, 6 - 8 min, och har du inte tid att vänta såpass så bör du nog lugna ned ditt liv en smula så du inte får hjärtinfarkt av all stress.

Det klart det kanske är mer än dom flestas veckopeng, men för dom äldre som har cash så är det inget att prata om.

köper ju hellre 1 TB hd's än ett nytt graffe, den saken är klar!

/S
Jag var inne lite på det som ADiS nuddade vid, gigabit uppkoplingar till privatpersoner.

Det är vissa kritierier som måste uppfyllas för att man ska kunna toktanka...

* Man hittar tillräckligt med saker man vill ladda hem
* Man hittar ställen att ladda hem det ifrån (och antingen att det är tillräckligt snabba ställen man laddar ifrån eller att man har tillräckligt med saker att ladda hem samtidigt)
* Din ISP står ut med dig och varken stryper din uppkoppling eller stänger av dig

Redan vid 100Mbps uppkoppling så kan du ladda hem över 100TB per år. Vid 1000Mbps skulle du kunna ladda hem uppåt 1-2 petabyte per år (runt 3 om vi räknar att man konstant maxar linan nedströms).


och nej jag tycker inte det tar så farligt lång tid att bränna en DVD skiva. Men ska man sitta och bränna några hundra DVD skivor så tar det ju lite tid...


Samma sak med hårddiskar, att köpa EN 500GB hårddisk för lite drygt 3000kr är kanske inte så farligt. Men att köpa 4000 hårddiskar blir en nätt liten kostnad av 12 miljoner kronor om man får ge exakt 3000kr/st. Klart man får säkert lite mängdrabbat. Sen om man vill ha just 2 PB och man tar hänsyn till 1000 VS 1024 talbas angivelse, utrymme för filsystem och utrymme för redundans så får man kanske köpa några hundra till (jag har inte räknat så nogrant på det...)
Då har vi inte ens räknat in rack, disklådor, RAID kort och allt annat som krävs för ett SAN av den storleken. Låter inte orimligt att det skulle landa på en 20-30 miljoner kronor inkl. moms (summan är mer en "mellan tummen och pekfingret" summa. Alltså ej noggrant kalkylerad).
Då har vi inte ens räknat med att många antagligen inte skulle ha plats med detta hemma så de måste skaffa en större bostad eller all el det skulle dra.


Att någon skulle lansera någon video on demand tjänst som efter att man räknat med lite förluster, att man inte kan räkna med att en uppkoppling alltid får sitt teoretiska max osv, kommer fram till att kunderna behöver en 1Gbit lina bara för att kunna streama EN film i realtid de närmaste åren är löjligt. Kommer antagligen inte hända inom de närmaste 10 åren.

Att sitta och titta på 50 filmer samtidigt skulle bara bli så rörigt att man inte får ut något av det.

IP telefoni, videkonferans och sånt är inte heller något som man behöver flera hundra megabit till.

Ska man ha sin uppkoppling till att göra bankärenden så får man göra transaktioner som en rätt rejäl databasserver för att man ska komma i närheten av att ha nytta av en gigabit.


Din ISP lär inte tillåta att du försöker starta 'nästa google' på din privata internetuppkoppling.


Så frågan som jag inledde mitt förra inlägg med kvarstår (något omformulerad). Vad för nytta skulle man som privatperson ha (inom en överskådlig framtid, säg de närmaste 5 åren) av att ha en gigabitlina hem till sitt hushåll för privat användning?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Tillgången skiljer sig stort i olika regioner. Mina föräldrar och min bror bor på en gård ungefär 2 mil från närmaste stad, ändå har de en välfungerande 2/1-lina dit.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
trollet__

Post by trollet__ »

helt inne på tidigare inlägg, vem har nytt av en gigabit lina idag, annat än om man ska driva sajt ? ( Inte för att jag är emot det på ngt sätt, men man klarar sig skitbra på tex 100, har dessutom bara 10/10 själv )

Jag vet ju inte vart i sverige ni bor, men allting verkar helt jävla underutvecklat. Vad har ni för kommuner egentligen ?
Här i västerbotten bygger vi just nu singelmod, senaste modet är 2fibersystem med rx/tx olika våglänger på fiber1 så att man kan dedikera fiber2 till "digitaltv". Alternativt rx/tx på respektive fiber.
Vilket som, vi erbjuder enbart 100/100 oavsett om man vill ha telefon tv eller whatever. Inne i stan är det ofta svartnät "fri att välja isp" men långt ute i byarna blir det ofta en isp/lösning för hela byn och gigabit att dela på som länk utåt.
Kan verkligen inte era kommuner erbjuda ngt alternativ till telia ?
Ligger det inte snart fiber i marken på varenda grävbar meter ?
I västerbotten, tror jag, funkar allting tack vare att kommunerna är tvugna enligt lag och ålagda att leverera fiber till varje skolort - detta gör i sin tur att när fibern ändå passerar så kan varje by "haka på"
Vill man bygga byn själv så gör man det, lejjer man proffs så finns det 10-15 firmor att välja på. Jag fattar inte vad det sitter fast i ? Ni skulle passat på medans alla var garanterade eu- och statliga bidrag !

Artikeln på idg som länkades till är förövrigt säkert sann med tillika full av skit då det i vanlig ordning är adsl som erbjuds och som alla vet är skit och inte "riktigt bredband" !
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

En gigabit lina kan vara nödvändigt i framtiden om du t.ex ska streama flera HDTV sändningar. Förmodligen så blir IPTV framtiden (det är vad jag tror iallafall!). Och då behövs det snabb uppkoppling som 1gigabit för att kunna hantera det.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Locked