sens moral fråga!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

sens moral fråga!!

Post by liger »

Ja hej alla. Ska snart skriva en uppsats där jag tar upp sens moral, dvs så kan det gå om man...! Detta blir första gången då jag skriver en sens moral och därför undrar jag om kunniga personer skulle kunna vägleda mig i denna tråd, nämligen hur man bygger uppsatsen osv.

Tycker ni att man ska dra med inledningen eller ska jag börja på en gång med texten?

Tackar för alla vänliga svar!! Bästa hälsningar till er alla! :)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ett tips är ju att försöka rätta särskrivningar i texten, t.ex. heter det sensmoral och sensmoralfråga.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ghlargh wrote:Ett tips är ju att försöka rätta särskrivningar i texten, t.ex. heter det sensmoral och sensmoralfråga.

Är du säker? Det står inte samma sak på pappret som min svensklärare har skrivit. Kanske bara ett misstag.
x-axeln vs y-axeln
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

fruktfanatikern_bf wrote:Är du säker? Det står inte samma sak på pappret som min svensklärare har skrivit. Kanske bara ett misstag.
Såklart, annars skulle man tolka det som att det kanske är personen "Sens" moral man pratar om.

"Det som man uttalar ihop, ska skrivas ihop."
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fruktfanatikern_bf wrote:
Ghlargh wrote:Ett tips är ju att försöka rätta särskrivningar i texten, t.ex. heter det sensmoral och sensmoralfråga.

Är du säker? Det står inte samma sak på pappret som min svensklärare har skrivit. Kanske bara ett misstag.
Ja, det skrivs ihop.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är du seriös?
Om din svensklärare skriver "sens moral fråga" på en instruktion till en inlämningsuppgift bör du kanske ansöka om att få en ny lärare då din nuvarande uppenbarligen är inkompetent.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: sens moral fråga!!

Post by Aelrik »

fruktfanatikern_bf wrote:Tycker ni att man ska dra med inledningen eller ska jag börja på en gång med texten?
Ska det vara en uppsats i stil med "Det var en gång..." eller ska du analysera själva användandet av sensmoral i barnsagor?

Är det det första tycker jag du ska börja med texten och sedan låta moralkakan komma krypande.
Jag tycker det blir bäst då man antingen gör sensmoralen överraskande eller så låter man den vara självklar men eggande.

Exempel på eggande är "Att döda ett barn". (Jag antar att du går på gymnasiet och då har läst Dagermans "Att döda ett barn")
Överraskande talar väl ganska mycket för sig själv?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ghlargh wrote:Är du seriös?
Om din svensklärare skriver "sens moral fråga" på en instruktion till en inlämningsuppgift bör du kanske ansöka om att få en ny lärare då din nuvarande uppenbarligen är inkompetent.

Hmm, inte direkt sens moral fråga utan endast Sens Moral dvs, så kan det gå om man...

Det är lugnt. Jag tar hellre på mig felet än att framföra min svensklärare som en obetydlig figur i klasrummet. Jag har iförsig lärt mig så mycket av honom.

För att det inte ska uppstå oklarheter kan jag påpeka ännu en gång att jag ska skriva en novell med Sens Moral, dvs. så kan det gå om man...

Ämnet jag valt eller rättare sagt planerar att välja på är uppfostring dvs. så kan det gå om man inte uppfostrar sitt barn på ett riktigt eller ordentligt sätt --> att man helt enkelt bidrar till ett mörkare samhälle. Huruvida man betraktar en ordentlig uppfostring kan i sin tur diskuteras närmare.

Det är liksom på det sättet jag ska skriva uppgiften och då skulle jag väldigt gärna vilja ha lite tips och råd på hur man kan gå tillväga innan jag sätter mig ner och kladdar ner allt. :)


TACKSAM FÖR SVAR!!
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Vill inte framföra din lärare som en obetydlig figur i klasrummet för att du iförsig lärt dig så mycket av honom? Titta lite på hur du skriver, så kanske du inser att du skulle lära dig mer av någon annan lärare? :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Branstrom wrote:Vill inte framföra din lärare som en obetydlig figur i klasrummet för att du iförsig lärt dig så mycket av honom? Titta lite på hur du skriver, så kanske du inser att du skulle lära dig mer av någon annan lärare? :)
Det är inte säkert att det är läraren som är problemet.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ghlargh wrote:Är du seriös?
Om din svensklärare skriver "sens moral fråga" på en instruktion till en inlämningsuppgift bör du kanske ansöka om att få en ny lärare då din nuvarande uppenbarligen är inkompetent.
Min erfarenhet är att få lärare lever som de lär.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Branstrom wrote:Vill inte framföra din lärare som en obetydlig figur i klasrummet för att du iförsig lärt dig så mycket av honom? Titta lite på hur du skriver, så kanske du inser att du skulle lära dig mer av någon annan lärare? :)
Det kan man naturligtvis fundera över. En sak som jag reagerat ganska starkt på är varför man inte kan hjälpa eller ge tips till personen istället för att hålla på att förbättra ens språk och grammatik.
x-axeln vs y-axeln
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Det kan man naturligtvis fundera över. En sak som jag reagerat ganska starkt på är varför man inte kan hjälpa eller ge tips till personen istället för att hålla på att förbättra ens språk och grammatik.
Därför att folk inte förstår vad du menar. Jag förstod i alla fall inte till en början vad som menades med "Sens Moral, dvs. så kan det gå om man..."
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

TinyTeeth wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Det kan man naturligtvis fundera över. En sak som jag reagerat ganska starkt på är varför man inte kan hjälpa eller ge tips till personen istället för att hålla på att förbättra ens språk och grammatik.
Därför att folk inte förstår vad du menar. Jag förstod i alla fall inte till en början vad som menades med "Sens Moral, dvs. så kan det gå om man..."

Antingen är du trög eller så är du okunnig för det är precis vad som står på pappret och därför är det din uppgift att ta reda på det!! Framgår det inte ganska klart och tydligt om det står - Skriv en novell med Sensmoral dvs. så kan det gå om man... och så fortsätter du med novellen. Är det så värst svårt att förstå uppgiften?

Min fråga i denna tråd var att få lite råd och tips på hur man kan försöka bygga upp sin novell, men tyvärr är det ingen som lyckats bidra med det.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Du kanske borde ta och läsa andra noveller då? Då ser du ju hur det är uppbyggt.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Antingen är du trög eller så är du okunnig för det är precis vad som står på pappret och därför är det din uppgift att ta reda på det!! Framgår det inte ganska klart och tydligt om det står - Skriv en novell med Sensmoral dvs. så kan det gå om man... och så fortsätter du med novellen. Är det så värst svårt att förstå uppgiften?

Min fråga i denna tråd var att få lite råd och tips på hur man kan försöka bygga upp sin novell, men tyvärr är det ingen som lyckats bidra med det.
Om du å din sida inte är trög borde du kunna tänka så långt att du förstår att det är ett grammatiskt fel, och inte själv upprepa det för att det "står så på pappret" och uppenbarligen förlorar sin innebörd utan särskrivningen.

Och om jag nu är "antingen trög eller okunnig" eftersom jag har "så värst svårt att förstå uppgiften", varför frågar du själv om den här då?
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

TinyTeeth wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Antingen är du trög eller så är du okunnig för det är precis vad som står på pappret och därför är det din uppgift att ta reda på det!! Framgår det inte ganska klart och tydligt om det står - Skriv en novell med Sensmoral dvs. så kan det gå om man... och så fortsätter du med novellen. Är det så värst svårt att förstå uppgiften?

Min fråga i denna tråd var att få lite råd och tips på hur man kan försöka bygga upp sin novell, men tyvärr är det ingen som lyckats bidra med det.
Om du å din sida inte är trög borde du kunna tänka så långt att du förstår att det är ett grammatiskt fel, och inte själv upprepa det för att det "står så på pappret" och uppenbarligen förlorar sin innebörd utan särskrivningen.

Och om jag nu är "antingen trög eller okunnig" eftersom jag har "så värst svårt att förstå uppgiften", varför frågar du själv om den här då?
Du håller ju bara på att dumförklara dig själv gång på gång. Det är inte själva uppgiften det hela hamnar om utan jag skulle helst vilja få tips och råd på hur man kan bygga upp en tämligen avancerad novell. Är det verkligen ingen som kan eller vill ni bara jävlas, syftar inte på allihoppa?!!!
x-axeln vs y-axeln
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Om du ska skriva en novell, sätt in läsaren direkt i situation utan inledning.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

fruktfanatikern_bf wrote:...jag skulle helst vilja få tips och råd på hur man kan bygga upp en tämligen avancerad novell. Är det verkligen ingen som kan eller vill ni bara jävlas, syftar inte på allihoppa?!!!
Men lugna ner dig. Jag skrev tidigare i tråden om hur du kan framhäva sensmoralen i novellen.
Nu undrar du hur du ska skriva en tämligen avancerad novell...

Jag måste nog göra dig besviken, en novell ska inte vara avancerad. Det är poängen. Det är en kort berättelse.
Den ska: sakna inledning - läsaren kastas in i handlingen direkt, innehålla få personer - de som nämns ska ha en avgörande roll för historien och ha ett överraskande slut.
Följer du dessa punkter har du en novell. Det som avgör hur bra den är är helt enkelt hur du skrivit den. Det kan vi inte hjälpa dig med (föutom att ge tips på inspirationsnoveller).

Man ska bemästra enkelheten.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Stig Dagerman var kung på noveller. Redan nämnda Att döda ett barn är en svensk klassiker men jag tycker nog att Var är min islandströja? är vassare.

Tips på nutida novellförfattare är Inger Edelfeldt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Ska man tro Norstedts Svenska Ordbok så förekommer Sensmoral även som två ord även om det ser riktigt riktigt fel ut..
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Trappski wrote:Ska man tro Norstedts Svenska Ordbok så förekommer Sensmoral även som två ord även om det ser riktigt riktigt fel ut..
Och ska man tro Nationalencyklopedin så står det även där att sensmoral kan skrivas i två ord:
NE.se wrote:sensmoral

sensmora´l [sens- äv. saN(s)-] subst. ~en ~er
ORDLED: sens-mor-al-en
• (äv. två ord) (moralisk) slutsats som sammanfattar budskapet i konstnärligt verk såsom bok, teaterpjäs etc.; utsagd el. antydd {SYN. moral 3} {eandemening, lärdom 2}: författaren har inte kunnat avhålla sig från att hänga på en ~ på slutet; ~en i filmen kommer fint fram i den symboliska slutscenen
BET.NYANS: om slutsats helt härledd av läsaren el. åskådaren: ~en i det inträngande reportaget tycks vara att brott lönar sig i tillräckligt stor skala
KONSTR.: ~en (av el. i ngt)
HIST.: sedan 1801; av fra. sens moral med samma bet.; jfr moral, sans
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Tur att det finns säkra källor att lita på!!! Då var det ju inget fel på min ''särskrivning'' som i det här fallet gäller Sens Moral. Måste bara erkänna att det låter riktigt skönt att uttala ordet efter all kritik. (Skoj and peace) :)
x-axeln vs y-axeln
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Tur att det finns säkra källor att lita på!!! Då var det ju inget fel på min ''särskrivning'' som i det här fallet gäller Sens Moral. Måste bara erkänna att det låter riktigt skönt att uttala ordet efter all kritik. (Skoj and peace) :)
Det ska i vilket fall som helst inte vara stor bokstav på moral. Så tråkigt att du gjorde fel ändå.

(För att de inte ska gå SS nu får du en länk här, fast du har sagt så elaka saker om mig. http://teenwriting.about.com/library/we ... 11102h.htm)
Life's a joke, yuk it up.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

fruktfanatikern_bf wrote:Tur att det finns säkra källor att lita på!!! Då var det ju inget fel på min ''särskrivning'' som i det här fallet gäller Sens Moral. Måste bara erkänna att det låter riktigt skönt att uttala ordet efter all kritik. (Skoj and peace) :)
Varför "peace"?
Post Reply