Bedragare på 64bits

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Bedragare på 64bits

Post by borz »

Hoppas ni läser igenom detta innan ni gör affärer med personen som tråden handlar om. Till mods: uppgifter i denna tråd bryter inte mot PUL så jag hoppas att tråden kan leva kvar så att andra aktar sig för en viss individ.

Allting började med att jag sålde lite gamla grejor till ExstaZ (http://www.64bits.se/forum/profile.php? ... ile&u=7162). Vi kom överens om att vi skulel träffas utanför killens bostad och genomföra affären. När vi möttes så hade inte killen cash på sig så han fick grejorna och lovade att sätta in pengarna på mitt konto. Nu drygt 3 månader sedan har jag varken mina grejor eller pengar. Det handlar om en liten summa på 400 kr men killen jävlas fortfarande med mig. Nu senast så lovade han pengarna till sista februari. Nu idag så fick jag tag i honom men han verkar vara helt arrogant. Därför gör jag följande:

1. Jag varnar er alla så att ni undviker att göra affärer med snubben. Killen har innestående skuld hos kronofogden på drygt 23000 kr och saknar möjlighet att betala tillbaka dessa. Hur han kan ha så dyr datorutrustning är en gåta för mig. Till råga på allt så jobbar snubben svart så det blir PROBLEM om ni gör affärer med honom.

2. Jag lämnar över allt till kronofogden så får de själva sköta det.

3. Ev blir det polisanmälan eller någon annan laglig åtgärd.

Killen heter Johan E. Är bosatt i Malmö och har personnummer: 82****-**** . Han är även registrerad som ExstaZ på Swec så jag hoppas att swecanvändare kan sprida detta.

Ska ni köpa eller sälja så se til latt inte bli lurade som jag blev.
DDS for life!
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tråkigt att sånt här händer. Men tyvärr får jag nog säga att det är mycket ditt egna fel. Man ska ALDRIG sälja något utan att få pengar direkt. Att tro att man ska få pengar i efterhand är en ren chansning och får man inga pengar får man stå sitt kast. Nu står jag ju självklart på din sida, men det är inte det bästa man kan göra, det du gjort.

Hoppas att det löser sig!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Najze wrote:Tråkigt att sånt här händer. Men tyvärr får jag nog säga att det är mycket ditt egna fel. Man ska ALDRIG sälja något utan att få pengar direkt. Att tro att man ska få pengar i efterhand är en ren chansning och får man inga pengar får man stå sitt kast. Nu står jag ju självklart på din sida, men det är inte det bästa man kan göra, det du gjort.

Hoppas att det löser sig!
Mmm, man lär sig av sina misstag. Har gjort så tidigare och det har funkat utmärkt.

Problemet här är att jag inte bryr mig om pengarna i sig utan jag är förannad på att jag överhuvudtagt blev lurad. Därför kämpar jag.
DDS for life!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mycket tråkigt att sånt här skall hända. Hoppas att det löser sig på bästa sätt.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Najze wrote:Man ska ALDRIG sälja något utan att få pengar direkt. Att tro att man ska få pengar i efterhand är en ren chansning och får man inga pengar får man stå sitt kast.
Problemet är bara i de fall när man inte träffas i verkliga livet utan en vara ska skickas. Då är det naturligtvis tråkigt att skicka iväg något och inte få betalt för det. Men det är ju även tråkigt för köparen om han skickar pengar för förskottsbetalning och sen aldrig får varan som köparen och säljaren har kommit överens om att köparen ska få när summan är betald.

Är det lite större summor så kan det vara tänkbart att
a) antingen betala en del i förskott och en del i efterskott. Exempelvis halva beloppet i förskott och andra halvan i efterskott.
b) betala handpenning i förskott och resten i efterskott (ungefär som alternativ a, men handpenning brukar vara en mindre del av det totala beloppet)
c) använda sig av en tredje part som är betrodd för att både minska risken för att köparen lurar säljaren och att säljaren lurar köparen.



Träffas man i verkliga livet så är det förståss lättare att köparen först får göra en inspektion av varan och sen om han/hon är nöjd så får han/hon betala innan varan byter ägare. Då är det lättare att säga "inga pengar, ingen vara"

Men ska något skickas så blir det aldrig någon affär om båda parterna är paranoida, även om båda skulle vara ärliga och vill göra rätt för sig.



Som sagt är det tråkigt att sådant här händer. Hoppas att du får dina pengar borz.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Verkar som att det är fler som blev lurade av honom. SÅ tips till er alla, akta er för snubben.

http://www.nordichardware.se/forum/2-vt ... l?start=25
DDS for life!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Fyfan för såna bedragare! USCH. Det är ju såna personer som gör att vissa kan bli avskräckta från att köpa/sälja begagnat över internet.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Men problemet är marginellt men förr eller senare råkar man ut för en tomte som blåser en, det gör typ alla.Får man hoppas som i mitt fall att han blåst många hehe en diger lista över offer.En musikaffär hade han lyckats lura på typ 12 k en massa olika digitalkamer försäljningar via blocket.Ett tips för er alla andra uppge en högre summa än den ni blev lurade på, typ sveda och verk för brottsofferjouren har 1500:- i självrisk så är det.
Men snackade med dem om man tar det billigaste ifrån kronofogden det ska vara gratis, sedan hör sig för med brottsofferjouren per telefon och skriftligen kan man slippa den där självrisken i vissa fall.Jag hoppas på det får se hur det går.
Borz hoppas det hela löser sig och 99% av alla affärer brukar ju gå ok
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
Rookkeer
Posts: 179
Joined: 2005-10-29 19:56:19
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Rookkeer »

borz wrote:Verkar som att det är fler som blev lurade av honom. SÅ tips till er alla, akta er för snubben.

http://www.nordichardware.se/forum/2-vt ... l?start=25
Tjena! jag läste om att du blivit lurad, jag vart lurad av en kille på nätet och efter det så satt jag och letade annonser som han lagt ut och jag mailade och ringde flera annons sajter och alla utom en tog bort annonserna utan diskution så jag vet hur det känns.

Killen som lurade mig har nu fått sin dom han hade typ lurat 2020pers på olika saker, ville bara säga att det finns hopp om rätvisa
Datorer kan vara en hel vetenskap

[Razor1911 dom är tillbaks]
[Tycker ni jag skriver konstigt eller formulerar skumt detta beror på min Dyslexi]
Post Reply