Litet sökfel med ordet med

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Litet sökfel med ordet med

Post by Fluffy »

Sökte efter detta i forumet:
värdelöst vetande med
Och fick detta resultat:

Code: Select all

Fatal error: Allowed memory size of 18874368 bytes exhausted (tried to allocate 12 bytes) in /usr/home/64bits/www/forum/db/mysql4.php on line 214

Med:
värdelöst med
Får jag:

Code: Select all

Fatal error: Allowed memory size of 18874368 bytes exhausted (tried to allocate 40 bytes) in /usr/home/64bits/www/forum/search.php on line 344
Med:
med
Får jag:

Code: Select all

Fatal error: Allowed memory size of 18874368 bytes exhausted (tried to allocate 40 bytes) in /usr/home/64bits/www/forum/db/mysql4.php on line 214

Något säger mig att detta ordet är ONT! ONSKA!!!!!11 Djävul... LOL Nee... Sådant finns ju ej.

Troligen något litet sketfel men det är med endast ordet "med" jag får dessa felmeddelanden vilket enligt mig är lite skumt. Ett väldigt populärt ord som gör att databasen blir mupp när det söks efter?
User avatar
MrSandman
Posts: 213
Joined: 2002-04-17 17:27:55

Post by MrSandman »

Även jag får "Fatal error: Allowed memory size of 18874368 bytes exhausted (tried to allocate 12 bytes) in /usr/home/64bits/www/forum/db/mysql4.php on line 214" när jag söker på "med".
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Förklaringen är ganska enkel. Som du sa, Fluffy, så är "med" ett vanligt ord och finns med i sökordstabellen ganska många gånger.

Vi har satt en gräns på hur mycket minne varje instans av php (varje sidladdning) får lov att äta upp till 18MB, vilket sökfunktionen tydligen överskrider.

Det som borde göras är att bygga om söktabellen och exkludera ordet "med", men det får bli ett framtida underhållsprojekt. Jag ökar minnesgränsen för php-instanser en aning så ska det nog gå bättre.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kan man inte få sökningen att säga stopp om antalet träffar överskrider X tusen? Så man får upp "För många träffar på ordet "med" istället för "error error error!"
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jo, det går säkert, men dock inte utan att göra kodändringar.
hej.
Post Reply