Drömmar om iPod

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Drömmar om iPod

Post by mkk »

Mobility Guru har en särskild avdelning för kolumner där man ger diverse produkter en rejäl skopa kritik. Vilket ämne kunde nu beröra fler teknikkonsumenter än produktserien iPod och nog finns det gott om aspekter att beröra. Artikelförfattaren börjar föga förvånande med att gå in på Nanons reptålighet, men för snabbt över fokus till bredare aspekter som mjukvaran, musiktjänsten och DRM. Faktorer som ofta inte lyfts fram så tydligt bakom allt prat om själva hårdvaran. Då fokuseringen är lagd på kritik så varnas känsliga iPod-användare i början av artikeln.

Till artikeln.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Jag har hört att man bara kan "uploada" filer till iPod'en men att man inte kan tanka ner filerna från iPoden tillbaka till hårddisken?
Är det sant?
Isf suger det...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag funderade på att skaffa en Ipod, men det blev aldrig av. Kompisen köpte en 4 gigs mini men jag avskydde verkligen kontrollerna på den. Den mest intressanta mp3-spelaren för mig ju är Zen Micro.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

"ajaja - det e sant, visserligen finns det ju program för att komma runt det men men.

Vet ej måste säga att jag tyckte hela artiklen var väldigt dåligt skriven, kändes som ett försök att vara maddox men helt bakom.
Visserligen kan jag hålla med att det var undermåligt att nanon repades så lätt (inte säker iaf det har fixats) o.s.v

Vet ej tyckte verkligen han gick in i hörn oftast.

bl.a hävda han att artiklen är skriven åt de "vanliga" människorna, de med mindre datarkunskap än oss övriga(under drm biten). Men samtidigt verkar det som att de vanliga personerna som använder en ipod och itunesköpt musik inte klagar på deras drm.
Tycker t.o.m den är rätt så givmild. Menar kan kopera till hur många datorere som helst, ävenm iaf du bara kan spela upp på fem åt gången (jag menar det är ju rätt uppenbart att de flesta inte har fem datorer till sig själv som de använder hela tiden, så kopierar man till flera så måste det ju vara att man ger sina låtar till vänner o.s.v) visserligen hade jag kanske önskat att man kunde kopiera ut sina mp3:or två gånger istället för en, med tankte på att det kan bli felbränt(vet dock inte om itunes märker detta å låter en kopiera igen).

Kan inte mkt mer än säga att artiklen inte innehöll någon speciellt vettigt information.

EDIT: vet ej iaf apple skyltar med sin drm i låtarna när köper en låt eller signar up för medlemskap, iaf de inte gör det så borde det, mer poäng en så kammade inte skribenten ihop =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Efter att ha läst igenom artikeln känner jag att den inte direkt handlar så mycket om ipodar mer än att ägaren repade sin nano, vilket enligt mig har en lika stor bryfaktor som om nisse repade sin cykel när han råkade välta den i förrgår.
Nej artikeln handlar om itunes och att handla musik därifrån. Vilket dåligt alternativ det är. Vad som inte nämns är ett bättre alternativ till legal musik. Eller den enkla lösningen att ge fan i att tanka från itunes och få sin legala musik någon annanstans.
Inget fel på kritik, men det känns inte som det har med ipods att göra. Känns rätt meningslöst att gnälla på en musiktjänst utan att delge något annat bättre fungerande alternativ.


Ajaj wrote:Jag har hört att man bara kan "uploada" filer till iPod'en men att man inte kan tanka ner filerna från iPoden tillbaka till hårddisken?
Är det sant?
Isf suger det...
Som extern disk kan du ladda hur du vill. Vad som gäller itunes-biblioteket du synkar kan du endast synka med en dator i taget. Du kan spela upp musiken men inte synka från två olika datorer.

Om du använder program som ephpod eller plugin till winamp för överföring av musik kan du naturligtvis föra in och ut som du vill.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

snigel wrote:Som extern disk kan du ladda hur du vill. Vad som gäller itunes-biblioteket du synkar kan du endast synka med en dator i taget. Du kan spela upp musiken men inte synka från två olika datorer.

Om du använder program som ephpod eller plugin till winamp för överföring av musik kan du naturligtvis föra in och ut som du vill.
Vet inte hur det står till på windows sidan men på macen finns det ju ipod ripper så man kan dra över låtarna.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag håller med snigel på varje punkt här.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

De där med DRM verkar ganska bökigt. Inte är det nåt jag vill ha.

Jag undrar om inte om några år så görs det en marknadsundersökning och vilka som använder DRM-format och vilka som inte använder det. De flesta folken kanske ladder med iTunes så då får de DRM. Så droppar de stöd för MP3 från sin spelare?
De vore inte så trevligt...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ajaj wrote:Jag har hört att man bara kan "uploada" filer till iPod'en men att man inte kan tanka ner filerna från iPoden tillbaka till hårddisken?
Är det sant?
Isf suger det...
Du kan både dra dit och tanka hem filerna igen igenom att autentsiera upp till 5 datorer.. Avautensierar du datorn efter din övertakning så kan du fortfarande lyssna på låtarna dock inte filer som är köpta i iTMS.
#mac.se @ EFnet
JAC
Posts: 9
Joined: 2004-03-23 21:38:51
Location: Mullsjö

Post by JAC »

Jag hade mina tankar på att köpa en 20gb för nåt år sen, men jag är glad att jag inte gjorde det. Jag tycker att den här ipod-hypen som blivit är överdriven. Så himla bra är inte ipod. Både iAudio och iriver är bättre ljudmässigt.

Det skönaste med artikeln var dock alla windows mobile-reklamer :)
User avatar
knödel
Posts: 30
Joined: 2005-03-08 19:02:02

Post by knödel »

dem kan ju göra ett Itunes som fungerar med Windows x64.. eller finns det redan?
AMD Athlon 64 3200+@2400 Mhz l 2x512 kingston hyper X l Abit AV-8 l XFX6600GT 128 mb l 200Gb Seagate l Hiper R 480 W l

...Promise Me That You Bury Me Next To A Crap Dinner...
jolao
Posts: 2
Joined: 2005-07-07 23:26:04

Post by jolao »

Det värsta eländet med iPod är ju systemet med "synkning" och "databasen" med låtar. I mitt fall innebär det att varje gång jag laddat hem ny musik (ofta icke-kommersiella artister, remixar och dylikt) så måste jag ägna en halvtimme åt att "indexera" mina låtar i "biblioteket" för att kunna hitta dom i spelaren. Annars hamnar dom huller och buller och låtarna i mixarna blandas hejvilt.

Problemet är bara att jag laddar hem ny musik väldigt ofta och slänger mycket efter provlyssning, vilket gör att jag inte orkar göra ovanstående.

Nej tack, jag använder hellre min "gamla" iRiver H120 där jag blixtsnabbt kan ladda över musikmapparna precis som de ligger på min hårddisk (varför skulle man vilja något annat?). Dessutom massor med fler funktioner och bättre ljud.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Den starkaste nackdelen jag ser är att man inte kan byta batteriet. Idiotiskt att inte köra med standardbatterier, men som nämndes i artikeln är det ju pengar som hägrar, som alltid.

Bara jag som tycker att amerikaner, eller iaf amerikanska företag är väldigt pengarfixerade? Alltså där vinstintresset går före kundens önskemål.
Se bara på DRM. det är knappast kunderna som blir glada över DRM-funktionernas möjligheter..
Kan inget om mycket
tj0ff

Post by tj0ff »

Mitra wrote:bl.a hävda han att artiklen är skriven åt de "vanliga" människorna, de med mindre datarkunskap än oss övriga(under drm biten). Men samtidigt verkar det som att de vanliga personerna som använder en ipod och itunesköpt musik inte klagar på deras drm.
Men det är ju för att de fortfarande har en ipod. Skitkul när de får en ny mp3spelare i födelsedagspresent och upptäcker att de inte kan spela sin köpta musik längre...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

jolao wrote:Det värsta eländet med iPod är ju systemet med "synkning" och "databasen" med låtar. I mitt fall innebär det att varje gång jag laddat hem ny musik (ofta icke-kommersiella artister, remixar och dylikt) så måste jag ägna en halvtimme åt att "indexera" mina låtar i "biblioteket" för att kunna hitta dom i spelaren. Annars hamnar dom huller och buller och låtarna i mixarna blandas hejvilt.

Problemet är bara att jag laddar hem ny musik väldigt ofta och slänger mycket efter provlyssning, vilket gör att jag inte orkar göra ovanstående.

Nej tack, jag använder hellre min "gamla" iRiver H120 där jag blixtsnabbt kan ladda över musikmapparna precis som de ligger på min hårddisk (varför skulle man vilja något annat?). Dessutom massor med fler funktioner och bättre ljud.
Du vill alltså inte ha ordning och reda på din iPod med hjälp av ID3-taggar eller vad är det du tjötar om? I mitt tycke finns det inga bättre mp3-spelare än en iPod.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Det låter som författaren är lika smart som en amerikansk 20 åring som säger f*ck var tredje ord i vanliga konversationer. Finns mycket "skräp" mp3-spelare ute på marknaden, många som det inte äns släpps några fodral till. Som kund får man ta reda på sånna saker i förväg och det är oftast nackdelar med att vara "pre-user".
jolao
Posts: 2
Joined: 2005-07-07 23:26:04

Post by jolao »

egar wrote:Du vill alltså inte ha ordning och reda på din iPod med hjälp av ID3-taggar eller vad är det du tjötar om? I mitt tycke finns det inga bättre mp3-spelare än en iPod.
Ordning och reda för mig är att blixtsnabbt kunna ladda över en mapp med ett album och sedan spela låtarna i mappen i rätt ordning. Inte att med ett specialprogram lägga tio minuter per album på att editera en id-fil för varje låt och sedan hoppas att det "synkas" rätt.
Locked