Kul, ska jag vara petig så tycker jag att artikeln var lite långsamt skriven (alltså lite utdragen).
Sen har jag lite funderingar.
I metod tre som troligen kommer att bli den mest använda inom kort delar de båda kärnorna en viss del av cacheminnet (vanligtvis nivå 2-cachen) internt vilket gör att de kan samarbeta på ett mer effektivt sätt, samt avlasta systembussen.
Jag trodde att det var en fördel att ha separata cacheminnen och att om man delar så jobbar kärnorna ofta emot varandra.
Men något man inte skall glömma är att det ofta finns bakgrundprocesser förutom spelet som behöver processortid. Därigenom kan en dubbel-kärnig processor med lägre klockfrekvens (till en viss nivå) i många fall faktiskt vara snabbare än en enkel-kärnig processor även i spel.
Detta är väl ändå marginellt? Datorer idag är väldigt bra på multitasking och bakgrundsprocesserna tar ju normalt max någon enstaka procent av processorns kapacitet. Jag har alltid hävdat att det inte är något argument för dualcore men det beror förstås på vad man har i bakgrunden osv.
Visserligen har jag inte testat detta heller men kändes inte som det gjordes några tester på det för artikeln heller.
Doom 3 har inget uttalat stöd för processorer med dubbla kärnor, eller dubbla processorer. Detta till trots kan vi se en tendens till att så faktiskt är fallet, alternativt att motorn är kodad på ett underligt sätt...
Jag skulle gissa på att det beror på grafikkortsdrivrutinerna. Grafikkortsdrivrutinerna stödjer numera dualcore vilket gör att man får mer processorkraft över till spelet (eftersom den andra kärnan tar hand om grafikkortsdrivrutinerna).
Sen i framtiden när *alla* spel och program är flertrådade så kommer mycket av känslan av dualcore (m.fl.) att försvinna. Idag är det få program som utnyttjar båda kärnorna och oftast kör man bara ett processorintensivt program åt gången. Det betyder att den andra kärnen oftast gör väldigt lite vilket gör att den kan ta åt sig allt annat och systemet blir responsivt. Men när alla program och spel utnyttjar båda kärnorna så kommer ju systemet lika trögt som om man bara hade en kärna. OK, det är inte riktigt sant men mycket av godbitarna med dualcore idag ligger i att man har *onödigt* mycket kraft som inte utnyttjas av en enda applikation.
Sen så kan man inte göra allt fertrådat men osv.