matte?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

matte?

Post by Shinobi »

En vän gav mig dessa talen och jag vet inte vad jag ska göra för att lösa dem?

2X - 3Y - 4Z = 0
2Z - 2X + Y = -8
5Y - 3X + 3Z = 8

Tell me what is X, Y and Z.
_________________
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Edit: jag tänkte lite för fort men ska äta äppelpaj nu men kommer sen med ngot sätt som jag skulle ha löst ut den på.
Last edited by CSM101 on 2006-04-30 20:24:29, edited 1 time in total.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: matte?

Post by liger »

Shinobi wrote:En vän gav mig dessa talen och jag vet inte vad jag ska göra för att lösa dem?

2X - 3Y - 4Z = 0
2Z - 2X + Y = -8
5Y - 3X + 3Z = 8

Tell me what is X, Y and Z.
_________________

Orkar inte lösa den nu, men det är väl inte svårare än att sätta i siffror där och testa.

till exempel:

2X25-3X10-4X5 = 0

Sedan ska du se till att x, y och z överenstämmer med de övriga siffrorna. Lycka till...
x-axeln vs y-axeln
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Edit2: skit samma, rörde ihop mig riktigt ordentligt där.

Men du ska sätta ihop ekvationerna och lösa ut x, y eller z. Sen använder du värdet du får fram i samma eller en annan ekvation för att få fram någon av de andra.

Så fortsätter du till du har fått fram värdet av alla tre och sedan bara att kontrollera att du fått fram rätt.
Last edited by CSM101 on 2006-04-30 20:51:42, edited 1 time in total.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är ett ekvationssystem, du får lösa ut en variabel ur två av ekvationerna, bestämma dessa variabler beroende på andra variabler i systemet

sedan göra om detta med den tredje ekvationen.

Ex:
2X - 3Y - 4Z = 0
2Z - 2X + Y = -8
5Y - 3X + 3Z = 8
2X - 3Y - 4Z = 0 --> 2X = 3Y + 4Z
2Z - 2X + Y = -8 --> 2X = 2Z + Y +8

----> 3Y + 4Z = 2Z + Y +8 --> Y = 4 - Z

Sätt in detta i alla ekvationerna och gör om tills du löst ut alla variabler.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Mitt lösningsförslag:

1) Lös ut x ur ekvation 1
2) Sätt in resultatet från 1) i ekvation 2 och lös ut y
3) Sätt in resultaten från 1) och 2) i ekvation 3 och lös ut z
4) Sätt in resultaten från 1) och 3) i ekvation 2 och lös ut y
5) Sätt in lösningarna för y och z i valfri ekvation och lös ut x
6) Testa lösningarna för x, y och z i en av ekvationerna

Nu bör du ha lösningen till ekvationssystemet!

Lycka till!! 8)
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Code: Select all

 2  -3  -4  | 0        2  -3  -4  | 0      2  -3  -4  | 0
-2   1   2  | -8  ==>  0  -2  -2  | -8 ==> 0  -2  -2  | -8
-3   5   3  | 8        0   1  -6  | 16     0   0  -7  | 12

X ~= 5.1429
Y ~= 5.7143
Z = 12/-7 ~= -1.7143
Detta är den enda lösning som existerar.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Nicke wrote: Detta är den enda lösning som existerar.
För att vara petig!

x = 36/7
y = 40/7
z = -12/7

Personligen tycker jag att man inte skall svara med avrundade lösningar på matematiska problem. Min starkaste invändning är att det inte ger en exakt lösning. Om man sätter in de avrundade lösningarna i inlägget ovan hamnar man 1/10000 fel, inte mycket men ändå.

Jag vet att jag är gnällig men rätt skall vara rätt!
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Post by Shinobi »

Hur menar du Nicke?
Jag fattar nada av vad du menar,Men det låter rätt :)

Snälla förklara mer utförligt för mig hur man löser sådana hära uppgifter tack :)
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Shinobi wrote:Hur menar du Nicke?
Jag fattar nada av vad du menar,Men det låter rätt :)

Snälla förklara mer utförligt för mig hur man löser sådana hära uppgifter tack :)
Jag kan ge dig ett enklare exempel men på samma princip.

2x + 3y = 17

x - 5y = -11

Ur första ekvationen fås att:

2x = 17 - 3y vilket innebär att x = 8,5 - 1,5y

Vi byter ut x i den andra ekvationen mot 8,5 - 1,5y.
Alltså:

8,5 - 1,5y - 5y = -11 vilket blir 8,5 - 6,5 y = -11
19,5 = 6,5 y -> y = 3


Vi sätter in 3 istället för y i första ekvationen och får:

2x + 3 * 3 = 17 -> 2x = 8 -> x = 4
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Re: matte?

Post by Micael Karlsson »

1) 2X - 3Y - 4Z = 0
2) 2Z - 2X + Y = -8
3) 5Y - 3X + 3Z = 8

Lös ut x ur 1) -> x=(3y+4z)/2
Sätt in x=(3y+4z)/2 i 2) och lös ut y ---> y=4-z
Sätt in x=(3y+4z)/2 och y=4-z i 3) och lös ut z ---> z=-12/7
Sätt in x=(3y+4z)/2 och z=-12/7 i 2) och lös ut y ---> y=40/7
Sätt in z=-12/7 och y=40/7 i 1), 2), eller 3) och lös ut x ---> x=36/7
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Micael Karlsson wrote:Jag vet att jag är gnällig men rätt skall vara rätt!
Inte alls, du har helt rätt. Jag orkade bara inte skriva ut bråken utan lät räknaren lösa problemet åt mig efter att jag ordnat till matrisen.

Korrekt svar är:
Z = 12/-7 ( = -12/7)

Y = ( -8 - (-2 * 12/-7 ) / -2 = 4 + 12/7 ( = 40/7)

X = ( 0 - (-4 * 12/-7) - (-3 * 40/7) ) / 2 = ( 0 - 48/7 + 120/7) ) / 2 = (120 - 48)/14 = 72/14 = 36/7.

Att lösa ut och härja går an vid få variabler (två eller tre) men annars är det enormt mycket enklare att skriva ut koefficienterna i en matris och addera multiplar av rader.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Nicke wrote:Inte alls, du har helt rätt. Jag orkade bara inte skriva ut bråken utan lät räknaren lösa problemet åt mig efter att jag ordnat till matrisen.

Korrekt svar är:
Z = 12/-7 ( = -12/7)

Y = ( -8 - (-2 * 12/-7 ) / -2 = 4 + 12/7 ( = 40/7)

X = ( 0 - (-4 * 12/-7) - (-3 * 40/7) ) / 2 = ( 0 - 48/7 + 120/7) ) / 2 = (120 - 48)/14 = 72/14 = 36/7.

Att lösa ut och härja går an vid få variabler (två eller tre) men annars är det enormt mycket enklare att skriva ut koefficienterna i en matris och addera multiplar av rader.
Hur går det till att räkna i/på/med matriser?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

CSM101 wrote:
Nicke wrote:Inte alls, du har helt rätt. Jag orkade bara inte skriva ut bråken utan lät räknaren lösa problemet åt mig efter att jag ordnat till matrisen.

Korrekt svar är:
Z = 12/-7 ( = -12/7)

Y = ( -8 - (-2 * 12/-7 ) / -2 = 4 + 12/7 ( = 40/7)

X = ( 0 - (-4 * 12/-7) - (-3 * 40/7) ) / 2 = ( 0 - 48/7 + 120/7) ) / 2 = (120 - 48)/14 = 72/14 = 36/7.

Att lösa ut och härja går an vid få variabler (två eller tre) men annars är det enormt mycket enklare att skriva ut koefficienterna i en matris och addera multiplar av rader.
Hur går det till att räkna i/på/med matriser?
Gauss-elimination använder Nicke om jag inte är helt fel ute.. http://mathworld.wolfram.com/GaussianElimination.html
Moo
Jim
Posts: 44
Joined: 2003-08-06 14:44:50
Contact:

Post by Jim »

Så är det.
Perfer et obdura.
User avatar
Micael Karlsson
Posts: 105
Joined: 2005-01-09 18:48:26

Post by Micael Karlsson »

Nicke wrote:Inte alls, du har helt rätt.
:)
Nicke wrote: Att lösa ut och härja går an vid få variabler (två eller tre) men annars är det enormt mycket enklare att skriva ut koefficienterna i en matris och addera multiplar av rader.
Instämmer till fullo!
Min "smärtgräns" går vid tre okända variabler sen är det matriser som gäller!
If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein
Post Reply