Allergi, troligtvis flamskyddsmedel

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Allergi, troligtvis flamskyddsmedel

Post by JoX^ »

Jag är sedan en längre tid allergisk troligtvis mot flamskyddsmedel.

När jag var mindre hade jag ofta utblåset direkt mot ansiktet, mina ögon blev irriterade och röda. Nu är jag långt mera känslig än så och irritationen går inte bort på dagar.

Nu har jag köpt ett nytt moderkort och funderar på hur jag kan få bort flamskyddsmedlet eller minska på mängden. Så jag slipper de första dagarnas pina...

Tänkte att jag borde kunna tvätta kortet i destvatten eller använda elektronikrengöring

Moderkortet är ett ASROCK socket 939 DualSata2 på undersidan finns det rester från produktion. Ser ut som kalkavlagringar i ytterkant.
pimen

Post by pimen »

Ska du krama kortet eller är du superkänslig? är själv mer än mätbart allergisk mot pollen...(björk)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

pimen wrote:Ska du krama kortet eller är du superkänslig? är själv mer än mätbart allergisk mot pollen...(björk)
Fläktarna i datorn blåser förmodligen ut resterna av flammskyddsbehandlingen med utluften vilket garanterat är jobbigt om man är allergisk och sitter i ett litet slutet utrymme (som så många av oss gör med sina datorer).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du tror inte det är en vanlig kvalster-allergi som blir förvärrad då datorns fläktar blåser upp dammet i ansiktet på dig?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Är det starka allergi symptomer ? Har päls,gräs,astma och något färgämne på godis allergi och det är ju dom vanliga, snuva,hals,yrsel,ögon,lungor,utslag och ibland illamående. Medicin finns inte ?
The town where i was born...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Du tror inte det är en vanlig kvalster-allergi som blir förvärrad då datorns fläktar blåser upp dammet i ansiktet på dig?
En bra fråga, det som JoX^ borde göra är att gå till en läkare och få kollat exakt vad det är han är allergisk mot (om han inte redan gjort det) beställ en tid hos närmsta vårdcentral som är beredd att ta emot dig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Re: Allergi, troligtvis flamskyddsmedel

Post by fredo »

JoX^ wrote:Nu har jag köpt ett nytt moderkort och funderar på hur jag kan få bort flamskyddsmedlet eller minska på mängden.
Inte för att jag är speciellt kunnig på området, men finns inte flamskyddsmedlet där av en anledning? Är det verkligen så bra att ta bort det? Tvätta med destvatten tycker jag också låter riskabelt... :P Eller???
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Jag vet att jag har allergi mot någonting som finns i eller på datorkomponenter som t.ex. moderkort.
Att jag har allergin är ett faktum och jag får kraftig irritation.

I höstas fick jag kattallergi och eftersom att jag numera inte har någon katt och fortfarande blir irriterad i ögonen vid datorbyggen så finns det bara en förklaring....

Det är endast den första tiden som symptom uppkommer, jag vill fortfarande bara hitta en lösning att ta bort dessa rester ingenting annat.

Ghlargh, du gillar att dumförklara eller?
Last edited by JoX^ on 2006-05-08 21:28:02, edited 1 time in total.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

JoX^ wrote:Ghlargh, du gillar att dumförklara eller?
Nej, jag ställde en fråga för att försöka hjälpa.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

skulle du vara allergisk mot flamskyddsmedel skulle du antagligen känna av det mer än om du sitter vid datorn då det finns i det mesta. befinner du i en allmän lokal innehållande textilier (gardiner i skolan eller vad som) så finns de där. har läst om det precis i skolan och när man vet alla ställen de finns på känner man mest för att gräva ner sig i ett hål i marken!
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

gummiboll wrote:skulle du vara allergisk mot flamskyddsmedel skulle du antagligen känna av det mer än om du sitter vid datorn då det finns i det mesta. befinner du i en allmän lokal innehållande textilier (gardiner i skolan eller vad som) så finns de där. har läst om det precis i skolan och när man vet alla ställen de finns på känner man mest för att gräva ner sig i ett hål i marken!
Trodde inte det var flamskyddsmedel i så mycket då det är ett miljögift. Men jag hade tydligen fel :).
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Min morbror har jobbat som busschaufför och var tvungen att förtidspensionera sig då hans ögon torkade ut av bussens fläkt, men nu har han börjat köra buss igen.. Nyare bussar kanske inte fläktar direkt i nyllet eller så..

Men han hadde iaf stora problem med ögonen som sved och torkade. Så det kanske bara är att det blåser i ansiktet som kan vara problemet, rikta utblåsen åt ett annat håll.
Kan inget om mycket
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Nitro wrote:Trodde inte det var flamskyddsmedel i så mycket då det är ett miljögift. Men jag hade tydligen fel :).
Jo tyvärr så används det en hel del, och s.k. bromerade flamskyddsmedel är verkligen miljögifter. Så vitt jag vet så har man inte lyckats ta fram nån bra ersättning för dessa ämnen så därför fortsätter dom att användas... Om flamskyddsmedel däremot verkligen behöver användas överallt där de används vet jag däremot inte...
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

fretol wrote:Jo tyvärr så används det en hel del, och s.k. bromerade flamskyddsmedel är verkligen miljögifter. Så vitt jag vet så har man inte lyckats ta fram nån bra ersättning för dessa ämnen så därför fortsätter dom att användas... Om flamskyddsmedel däremot verkligen behöver användas överallt där de används vet jag däremot inte...
och så är det med mycket. det är många gifter som man vet verkligen är gifter som får förekomma så länge.
bor du i ett hus från 60-talet kan du vara nästan säker på att det finns PCB i fogmedlet (och kan därmed finnas det i jorden runt huset).
apelsinläsk innehåller bensenringar som man vet är farliga, men ändå säljs det...

det finns massa sånan saker. det lyfts bara sällan fram ordentligt. och latheten är stor. som att jag slutar dricka jaffa elelr flyttar från mitt hus (som är byggt under nämnt decenium) bara för att jag råka känna till visst sådant fakta... å inet rä jag ensam om att bete mig så
Post Reply