Nu måste jag säga det.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Nu måste jag säga det.

Post by Hipshot »

Hur exakt håller ni i kniv och gaffel? Jag har under flera år nu gått och stört mig på att vissa som har blivit många efter ett tag, inte kunnat hålla "normalt" i speciellt gaffeln, vad är det för fel liksom, är alla bönder nuförtiden? Man vågar ju inte säga nått heller, då blir det ett jävla liv, det är ju ingen som vill ta att de håller fel i bestick liksom. Typ vissa håller gaffelskaftet mellan lång- och pekfinger, vissa håller as högt upp, skit slappt, andra väldigt långt ner, vissa håller med hela handen, som om det vore en stång de höll i, det är helt sjukt. Vart är samhället på väg? De enda som verkar kunna hålla som man skall är old timers (35+) och så klart vissa andra med...

Jag tror felet är att vissa aldrig fått lära sig vad som är rätt eller fel av sina föräldrar, dålig uppfostran alltså, sedan har de inte brytt sig om att lära sig det heller.

Sedan en sak till: Varför hostar folk i händerna? Vem i ***** gör det? Man hostar i armen eller så har man en näsduk eller nått...
Last edited by Hipshot on 2006-05-13 18:03:18, edited 1 time in total.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Jag håller "fel". Gaffel i högerhand och kniv i vänster.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

MooDHooDs wrote:Jag håller "fel". Gaffel i högerhand och kniv i vänster.
Ok, det var inte så jag menade alltså, om man är vänsterhänt så gör man väl så, jag menar just hur man greppar nu.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Gaffeln i vänsterhanden och kniven i högerhanden. Måste dock påpeka att jag är vänsterhänt.
Carpe Diem
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Jag är högerhänt : ) Allt detta tjaffs, borde väl räcka att man står på rätt sida i rulltrappan :D

Btw.. Jag håller pekfingret långt fram, och resten av handen långt bak. Svårt att förklara :s
Last edited by MooDHooDs on 2006-05-13 18:07:30, edited 1 time in total.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

hm.. jag måste erkänna att jag inte vet vad som är exakt "korrekt". Jag yrkar på att någon postar bilder som visar hur besticken skall användas.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Vad spelar det för roll sålänge du inte går på nobellmiddag, eller annan extra fin tillställning ?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det kan ändå vara bra att veta eller tom ha invant. För mig blir det ändå ett gäng mer formella tillställningar per år. Studentsittningar, studentskivor, familiemiddagar, högtidsfester och dylikt gör att i alla fall jag behöver ha koll på etiketten.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag vet inte hur jag håller i bestick. Jag håller som i passande grepp för att äta. Är nog lite annorlunda för vilken måltid som skall ätas.

Sprang iväg till köket och kollade. Verkade vara tumme och pekfinger som styr och de andra tre lite som styrmedel eller extra grepp.

Självklart håller jag gaffel i vänster näve och kniv i höger, men varför i hela jäkla helvetes fanskap spelar det för någon jävla roll, igentligen? (Lite överdrivet?)

---

Hellre att folk håller bestick nedrans konstigt (Jag en av dom?) än att folk inte blinkar i fyrvägskorsningar när de skall svänga, speciekt vänstersvängar som korsar andra körrikning.


EDIT!
För jobbmat äter jag helst bara med gaffel. Iofs så finns det måltider som kräver extra verktyg, t.ex spagetti och köttfärs som då behöver sked. Ja, SKED. Annars så går det rätt lätt att få upp saker på gaffeln med plastbyttans kanters till hjälp.

Inte direkt att jag försöker äta fint (snobbigt) på jobbet eller hemma. Kanske när man äter med släkt eller på restaurang (Var ett par månader sedan. September någon gång...) så försöker man äta lite finare, fast med slipstomtar (Kontorskottar, o.s.v...) runt om sig och man sitter med arbetarkläder så sticker man ut lite. Senast jag åt ute på restaurang för umgänge... ... ... några år sedan sist, med 64bits-folk på någon kina/asiatsak.

Varför glider jag alltid iväg på detta vis?
Last edited by Fluffy on 2006-05-14 12:10:41, edited 1 time in total.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Alla har inte fått en uppfostran av den övfre övferklassen.

Jag håller och brukar mina bestick som en jävla plebej.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

gaffel i höger och kniv i vänster och är högerhänt
behövs inte kniven så mycket äter jag bara med gaffel
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag håller gaffeln fel, är medveten om detta.
Har bitvis försökt hålla den annorlunda men finner det inte bekvämt.
När jag äter gör jag det vanligtvis för egen njutning, vilket gör att jag håller den på det sätt som känns mest bekvämt.
Kanske för att jag är så ignorant att jag tycker personer med din åsikt får titta åt ett annat håll, varför inte sätta en norm på hur man ska hålla i allting?

Hur som helst, på finare middagar kämpar jag gott med att hålla på rätt sätt.
Inte dåligt uppfostrad, känns bara obekvämt, trots att jag försökt under längre perioder att hålla rätt.

Ska vi inte börja kalla alla bönder som håller musen på fel sätt, har fel fingerställning vid tangentbordet eller kanske rent utav inte håller sin tandborste på ett korrekt sätt?

Jag hoppas verkligen att du skiljer på hur man äter sitt dagliga mål och finmiddagen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: Nu måste jag säga det.

Post by liger »

Hipshot wrote:Hur exakt håller ni i kniv och gaffel? Jag har under flera år nu gått och stört mig på att vissa som har blivit många efter ett tag, inte kunnat hålla "normalt" i speciellt gaffeln, vad är det för fel liksom, är alla bönder nuförtiden? Man vågar ju inte säga nått heller, då blir det ett jävla liv, det är ju ingen som vill ta att de håller fel i bestick liksom. Typ vissa håller gaffelskaftet mellan lång- och pekfinger, vissa håller as högt upp, skit slappt, andra väldigt långt ner, vissa håller med hela handen, som om det vore en stång de höll i, det är helt sjukt. Vart är samhället på väg? De enda som verkar kunna hålla som man skall är old timers (35+) och så klart vissa andra med...

Jag tror felet är att vissa aldrig fått lära sig vad som är rätt eller fel av sina föräldrar, dålig uppfostran alltså, sedan har de inte brytt sig om att lära sig det heller.

Sedan en sak till: Varför hostar folk i händerna? Vem i ***** gör det? Man hostar i armen eller så har man en näsduk eller nått...
Jag vill inte verka omodern på ngt sätt eftersom jag anser mig hålla besticken rätt, men frågan borde ställas på ett annorlunda sätt nämligen varför man i hela friden är så desperat över att folk håller besticken fel. Maten går ju iaf till magen oberoende av hur vi håller det. Vi börjar mer och mer oroa oss för sådana onödiga saker ser det ut att vara.

Samhället är alltså på väg åt onödiga saker...
x-axeln vs y-axeln
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Hmm hur håller jag...
Lite halvt med hela handen och pekfingret långt fram, med tummen och långfingret strax bakom. Så som de flesta håller, vad jag lagt märke till.
Sked håller jag ungefär som en penna, fast i princip 90° mot tummen.
Om jag käkar fil eller nåt på morgonen och jag har bråttom som fan då blir det helhandsgrepp på skeden ;D
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ämne ett: Spelar faktiskt mindre roll, bara det går bra och man inte slinter. Men bara man inte håller gaffeln i högerhanden om man är högerhänt. Ser förjävligt ut om man håller kniven i andra handen samtidigt. Om man bara äter makaroner och bara använder en gaffel under hela måltiden så kan man väl hålla den i fel hand, men då ska man inte heller hålla kniven i andra handen samtidigt. Ni förstår nog vad jag menar. Det är min åsikt om första ämnet.

Ämne två: Fyy fasen för att hosta i handen, armen eller rakt ut. Jag böjer mig alltid lite smått ner och kollar med huvudet ner i golvet, sen hostar jag.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Om jag är på middagar äter jag på korrekt sätt, dock om jag sitter hemma beror det lite på vilken mat man äter, dock har jag sen ung alltid hållt gaffeln i högerhanden och kniven i vänsterhanden, vilket är fel då folk kan misstro mig för att vara vänsterhänt?!? Min far och mor har försökt att avvänja mig ifrån detta med då jag som liten var ganska envis har det inte gått så bra :D

Vid kötträtter och vid rätter som innebär att man måste skära hårt håller jag nog ganska korrekt, sen försöker jag väl äta genom att antingen genomborra köttet med gaffeln, eller eventuellt använda kniven och skyffla upp maten på gaffeln? heh ;) det var svårt att förklara hur man äter, man kanske borde spela in en instruktionsfilm? :P

Angående hosta i handen... ICKE! isåfall kväver jag hostningen som det låter som någon form av missbildad hicka eller så hostar jag diskret i min egen axel, eventuellt näsduk om en sådan finns tillgänglig.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

gaffeln i vänster hand. Hålller med hela handen i ett rejält grepp o slaffsar i mej maten.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag byter konstant grepp och hand på gaffeln. Jag håller den på ett sätt i vänster hand när jag skär med höger, sedan kan jag hålla den på flera sätt i höger hand medan jag äter beroende på om jag äter mat som måste stickas fast på gaffeln eller skopas upp.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Huvudsaken man inte greppar besticken som man greppar runt ett krattskaft(som exempel), så ska nog allt gå bra på finare middagar.
All övrig tid så kan man väl greppa besticken som det bäst passar en..

En annan grej som iaf jag tänker mer på vid finare middagar är att inte ha armbågarna på bordet! ;D
(och att ta mindre.."finare"..tuggor..)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Håller fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag äter på det sätt jag tycker är bekvämt för mig.

Stör det någon att jag gör det, så är det bara en extra bonus.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

fisk wrote:Jag äter på det sätt jag tycker är bekvämt för mig.

Stör det någon att jag gör det, så är det bara en extra bonus.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

fisk wrote:Jag äter på det sätt jag tycker är bekvämt för mig.

Stör det någon att jag gör det, så är det bara en extra bonus.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag äter med händerna och ibland med fötterna om jag är riktigt hungrig. På så sätt undviker jag att hålla besticken "fel".
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kniv och gaffel? Sånt jävla euro-shit.
Jag äter med pinnar. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply