klimatfrågan - gör vi vad vi kan?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

klimatfrågan - gör vi vad vi kan?

Post by kajs »

Att växthuseffekten existerar anser de flesta, och då behöver det göras något åt den. Vad anser ni är bra sätt att minska den på? hur ökar man folks medvetenhet?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Folk vet, det är ungefär som med rökning. Man vet att det är skadligt men röker ändå... Som privatpersoner kan man inte påverka processen. Energiglupska länders regeringar kan dock göra väldigt mycket, men det är generellt sett inget prioriterat område.

Personligen anser jag det slöseri med resurser att ägna sig åt växthuseffekten. Jordens klimat går i cykler, det har det alltid gjort. Människans inverkan är mycket liten. En ny istid kommer förr eller senare, oavsett hur mycket vi eldar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

XitArS wrote: Personligen anser jag det slöseri med resurser att ägna sig åt växthuseffekten. Jordens klimat går i cykler, det har det alltid gjort. Människans inverkan är mycket liten. En ny istid kommer förr eller senare, oavsett hur mycket vi eldar.
Och just detta "glömmer" fok att berätta i tex nyheter osv.

Klimatet går i cyker och kommer alltid att göra det. Visst, vi har påverkat men kollar man över längre perioder så är det en droppe i havet.

Snarare oroar jag mig hur oljeanvändningen direkt skadar miljön i nuet.
Tex oljeutsläpp o dyl som påverkar ekosystem alltför fort och hårt.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Privatpersoner kan göra mycket lite för att påverka växthuseffekten, dels är varje insats så minimal att man knappast ens kan ta upp talesättet "många bäckar små", dels kostar det så förhållandevis mycket att göra något.
Det man kan göra är ju att välja den miljövänliga vägen när det går, ex. lämna större mängder plastskräp till återvinningsstation istället för att elda det, köpa en bil som klarar biobränslen om prisskillnaden är liten. Köpa eldriven gräsklippare till villan när den bensindrivna går sönder etc.

Stora företag och regeringar kan göra så mycket mer för en mycket mindre del av sin ekonomiska omsättning. Från företagen sida kan man installera rening på utsläpp, från regeringars sida kan man lagstifta om rening och beivra brott mot dessa lagar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Är det värt att chansa då? ni som säger att det bara går i cykler. Ska man bara bortförklara det så och chansa och inte försöka vara på den säkra sidan?

ghargh - men hur ska man göra i andra länder där de inte har råd med den reningen? Det är trots allt ett globalt problem.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: klimatfrågan - gör vi vad vi kan?

Post by Niklas Berggren »

gummiboll wrote:Vad anser ni är bra sätt att minska den på?
Investera i bränslecells- och fusionsteknikforskning. Det finns mycket gott att säga om potentialen för väteceller, och kan vi bygga fusionsreaktorer har vi "ren och billig energi".
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Växthuseffekten har observerats med att man räknat hur mycket växthusgaser man släppt ut i relation till hur mycket den globlala teperaturen steg, nu visar det sig att samtidigt som växhuseffekten är en värmande effekt så har en globl fördunkling skett; mindre sol når markytan främst på grund av moln av diverse slag som människan är upphovsman till. I praktiken, den prognos vi hade på växthuseffekten är alldels för mild för medans den värmde, så hade vi den globala fördunklingen som kylde.

Detta betyder att så som man tills alldeles nyligen upfattade växthuseffekten är en felaktig, för mild prognos. Växthus effekten gör mer skada än vad man tidigare anat.

Edit: Liten rättstavning.
Last edited by Andrej on 2006-05-16 12:51:57, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Har du någon seriös källa till ditt påstående Andrej? (Gärna själva forskningsrapporten)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag gör vad jag kan för att det skall vara så vackert som möjligt, där jag bor och vistas och för mina medmänniskor. Jag skiter i om det är smutsigt och förorenat i söderort eller typ Åmål.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:Har du någon seriös källa till ditt påstående Andrej? (Gärna själva forskningsrapporten)
Jag har inte någon seriös källa, på rak arm, men jag kan hänvisa dig till wikipedas listning av källor för det hela.

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming

Jag fick reda på detta när jag såg en dokumentär med Beate Liepert (tror jag att det var, tyska & stort födelsemärke.) och en britt som mätt solengergi i Israel för deras irrigationssystem. Dokumentären handlade om just detta och visades på SVT i vetenskapens värld.

Annars är "Global dimming" något du kan googla runt lite på, my apologies för att jag inte trycker på nån bättre källa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Källorna som refererar till BBC dissar jag nog direkt då de oftast baserar sig på andra rapporter, de som var publicerade i Science AAAS är mer intressanta dock, problemet är bara att få tag i rätt upplagor. Man har ju läst en massa spekulationer, dock ej några seriösa forskningsrapporter.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

HLC wrote:Källorna som refererar till BBC dissar jag nog direkt då de oftast baserar sig på andra rapporter, de som var publicerade i Science AAAS är mer intressanta dock, problemet är bara att få tag i rätt upplagor. Man har ju läst en massa spekulationer, dock ej några seriösa forskningsrapporter.
Hör gärna av dig i ett PM om du hittar, jag är själv nyfiken.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply