MacBook, Apples nya lilla bärbara

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

MacBook, Apples nya lilla bärbara

Post by Jonas Lundh »

Image
Apple släppte idag en Intel-baserad uppföljare till dess trotjänare i budgetsegmentet; iBook. Den nya datorn kallas föga förvånande MacBook, den dyrare modellen heter ju MacBook Pro sedan någon månad tillbaka. Skärmen i nya MacBook är i widescreenformat med en upplösning på 1280x800 och är behandlad så att den får en blank yta med fylligare färgåtergivning som resultat. Nackdelen med sådana skärmar är att de blir mer reflexer i dem och därmed svårare att använda utomhus. Ovanför skärmen finns även en inbyggd webbkamera, av Apple kallad iSight.

MacBook lanseras i tre grundvarianter där den billigaste är vit och är, likt dess dyrare kusin, utrustad med en Intel Core Duo-processor på 1,83 GHz. Mellanmodellen får istället en Core Duo på 2.0 GHz och är utrustad med en dual-layer-dvd-brännare. Till sist finns den dyrare modellen vilken är svart istället för vit och dessutom enligt de första bilderna ser ut att vara matt istället för, som den vita blank. Alla modeller levereras med Intels grafikkrets GMA950 och 512 MB DDR2-minne som delas med grafikkortet. Batteritiden uppskattas trots den snabba processorn till 6 timmar vilket i praktiken borde ge en 4 - 5 timmars användande.

Det svenska priset är för den enklaste modellen: 10 795 kr, 12 795 kr för mellanmodellen och 14 795 kr för toppmodellen.

Apple har mer information om datorn och de första bilderna har redan börjat dyka upp: En vit Macbook, en svart och en svart till.
Last edited by Jonas Lundh on 2006-05-16 22:59:12, edited 3 times in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Äntligen! ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
TG

Post by TG »

blev en macmini för mig =l... självklart 2gig ram och duo processor ;D.. //TG
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

:(

Jag vill jag ju ha en MacBook Pro i litet format. Nu måste jag kanske köpa en 15" istället.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Äntligen, inte hunnit läsa än men ska bli ett nöje =)

Kommer hamna på en 9-10k:-
"starting at just $1099"
Last edited by Zezo on 2006-05-16 22:31:25, edited 1 time in total.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Man är nog antagligen mactaliban eller ekonomisk oberoende om man betalar 1520 kronor för en mattsvart färg.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Pumping_iron wrote:Äntligen, inte hunnit läsa än men ska bli ett nöje =)

Kommer hamna på en 9-10k:-
"starting at just $1099"
Det svenska priset är: 10 795 kr för den billigaste. (Uppdaterat nyheten med priserna för alla tre.)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Apple gör en massa smarta lösningar.
På MacBook tex,
* Skrivhuven på hårddiskarna låses om datorn känner snabba rörelser (tex att man tappar datorn) för att skydda datan och hårddisken.
* MagSafe, en strömkontakt som sitter fast med magnet. Snubblar du på kontaken, så går inte datorn sönder eller faller i golvet. Kontakten åker bara ut.
* En ljuskänslig sensor som justerar "backlight" på tangentbordet så man kan se knapparna när det är mörkt.
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

Moonsky wrote:Apple gör en massa smarta lösningar.
På MacBook tex,
* Skrivhuven på hårddiskarna låses om datorn känner snabba rörelser (tex att man tappar datorn) för att skydda datan och hårddisken.
* MagSafe, en strömkontakt som sitter fast med magnet. Snubblar du på kontaken, så går inte datorn sönder eller faller i golvet. Kontakten åker bara ut.
* En ljuskänslig sensor som justerar "backlight" på tangentbordet så man kan se knapparna när det är mörkt.
* Skrivhuven på hårddiskarna låses om datorn känner snabba rörelser (tex att man tappar datorn) för att skydda datan och hårddisken.
Innebär att man inte kan använda datorn i bussen eller bilen och dylikt.
* MagSafe, en strömkontakt som sitter fast med magnet. Snubblar du på kontaken, så går inte datorn sönder eller faller i golvet. Kontakten åker bara ut.
Har ett rykte att kunna börja brinna!
* En ljuskänslig sensor som justerar "backlight" på tangentbordet så man kan se knapparna när det är mörkt.
Inte så bra om du sitter i ett kolsvart rum med en UV lampa monterad nånstans(under förutsättning att deras "lösning" även är uvkänslig ;))

Gah, jag kan bara aldrig lyckas med att gilla apple :P[/quote]
tj0ff

Post by tj0ff »

Moonsky wrote:Apple gör en massa smarta lösningar.
På MacBook tex,
* Skrivhuven på hårddiskarna låses om datorn känner snabba rörelser (tex att man tappar datorn) för att skydda datan och hårddisken.
* MagSafe, en strömkontakt som sitter fast med magnet. Snubblar du på kontaken, så går inte datorn sönder eller faller i golvet. Kontakten åker bara ut.
* En ljuskänslig sensor som justerar "backlight" på tangentbordet så man kan se knapparna när det är mörkt.
1. Ja apple är verkligen innovativa. Det där har INGENTING med apple att göra utan de köper bara diskar som har den funktionen. Du vet sådana som suttit i PCs i ett par år nu? :)

2. En strömkontakt som gör att du inte kan använda datorn i sängen eller liknande. Jag är då verkligen inte såld :p

3. Jag hoppas och antar att man kan stänga av funktionen. Skärmen lyser ju upp tangentbordet tillräckligt och det där drar bara onödigt med ström. Men visst kan man stänga av det så är det väl ingen större nackdel att möjligheten finns.
Men att framföra en sådan detalj i hopp om att glorifiera apple så kommer nog inte många bita, med all rätt.
tj0ff

Post by tj0ff »

Mr_Tobbe wrote:Man är nog antagligen mactaliban eller ekonomisk oberoende om man betalar 1520 kronor för en mattsvart färg.
Jo det där var lite väl..
Skillnaderna mellan dem var för små anser jag.

Och den är ju nästan lika stor som macbook pro 15" fasst den har en ynkas 13" skärm. Ska man göra en portabel dator ska man göra det ordentligt, inte en bantad dator som fortfarande är lika stor som sina större kusiner.

Synd, jag hade nästan inbillat mig att den här datorn skulle kunna vara ett alternativ...
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

fan va snålt att alla modeller är utrustade med enbart 512mb. Väldigt få nya bärbara som säljs i 512mb utförande, kör man tyngre applikationer så är det kört.

Dåligt:

För lite minne
Intels egna GPU lösning *bläää*

alldeles för dyrt för så krasslig hårdvara. Borde vara MINST 1GB ram och en ati x1600 128 alt 256).

Apple fantaster snackar alltid om innovativa lösningar hos Mac datorer. Som vad? Belysning under tangentbordet...wow.....man dör ju utan det. Magnetisk kontakt.....jo, ofta man inte tänker sig för när man har en 10000 kronors dator bredvid sig. Hårddisk grejen har tom min bärbara PC. Isight kamera?? sämsta skitet någonsin....upplösningen är totalt helt meningslös 2006. Både Asus och Acer har datorer med bättre kamera.

så vad är det som är så innovativt hos Mac datorer?? och nämn fanemej inte OS X(bra OS föresten) då Vista kommer om några månader och kommer att vara långt mycket modernare OS än OS X. Visst OS X kom först. Men det var då, nu pratar vi om nuet.

Over and out

ps. notera, jag hatar inte Apples datorer. Tycker att dem är rätt så stiliga och fina. Men avskyr att de flesta Mac användare jämt ska upphöja Apples datorer till gudomliga höjder.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

* Skrivhuven på hårddiskarna låses om datorn känner snabba rörelser (tex att man tappar datorn) för att skydda datan och hårddisken.
Innebär att man inte kan använda datorn i bussen eller bilen och dylikt.
Det borde du kunna såvida du inte kör på en skogsväg el dyl, och om de skakar _så_ mycket borde du inte ha en dator med en mekanisk hårddisk igång i vilket fall :)
* MagSafe, en strömkontakt som sitter fast med magnet. Snubblar du på kontaken, så går inte datorn sönder eller faller i golvet. Kontakten åker bara ut.
Har ett rykte att kunna börja brinna!
Det är väl bara en kontakt som börjat brinna väl? Allting felar nån gång, tror säkerligen några 'vanliga' kontakter på någon bärbar maskin brunnit av någon anledning nån gång.
* En ljuskänslig sensor som justerar "backlight" på tangentbordet så man kan se knapparna när det är mörkt.

Inte så bra om du sitter i ett kolsvart rum med en UV lampa monterad nånstans(under förutsättning att deras "lösning" även är uvkänslig ;))
Man sitter ju varje dag och skriver i ett kolsvart rum med UV-lampa, och det borde inte ta en lång tid att vänja sig in och kunna skriva utan någon backlight.

Det som jag personligen inte gillar med den är det veka grafikkortet och layouten på tangentbordet.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Martinos98 wrote:
* Skrivhuven på hårddiskarna låses om datorn känner snabba rörelser (tex att man tappar datorn) för att skydda datan och hårddisken.
Innebär att man inte kan använda datorn i bussen eller bilen och dylikt.

Kan ju informera er om att IBM har haft det ett par år nu, det är inte apples uppfinning. Dessutom går det iaf på IBM/Lenovo-datorer att ställa in känslighet och även "bil-läge". Så det är inte ett problem såvida inte apple tagit bort inställningsmöjligheterna.

tjoff skriver att det är hårddiskarna som har den funktionen, den kan hända, men det sitter åtminstone en extra sensor i flertalet Thinkpad-modeller jag stött på.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Hursomhelst så är det Apple som har patent på hårdiskfuntkionen.
#mac.se @ EFnet
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Xmel wrote:Hursomhelst så är det Apple som har patent på hårdiskfuntkionen.
Okej.

ThinkVantage™ Active Protection System
"Krockkudde" skyddar hårddisk i bärbar
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

AngryTino wrote:så vad är det som är så innovativt hos Mac datorer?? och nämn fanemej inte OS X(bra OS föresten) då Vista kommer om några månader och kommer att vara långt mycket modernare OS än OS X. Visst OS X kom först. Men det var då, nu pratar vi om nuet.
Vad är det som gör Vista så otroligt mycket modernare än OS X? DirectX-baserat skrivbord, OS X har redan OpenGL. Enkel hantering och installering av program? Så vitt jag vet är det ingen skillnad mot Win XP i de avseendet och då är OS X mycket smidigare. Windows är bra för spel, OS X är inte fullt lika bra men det är den enda punkten jag kan komma på där Windows är bättre.

Tabbar i IE7, ja det har inte funnits i många år i andra webbläsare? Flip 3D för att hitta fönster? OS X har redan Expose som gör det smidigare. Windows Flip, ja visst är det innovativt att ha miniatyrer av fönstren när man trycker Alt-Tab. Nej, just det ja, andra har redan den funktionen. En vettig terminal/konsoll? Nej, den blev inte klar i tid.

Så vad gör Vista så mycket bättre än OS X? (Sen kan jag ju passa på att flika in att nästa version av OS X kommer visas upp i höst och lär komma ut på marknaden några månader efter Vista så det är egentligen den vi ska jämföra med. Trots det står sig dagens 10.4 riktigt riktigt bra mot Vista.)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ja? Bara för att de använder en sådan funktion betyder det inte att de har patent på det.
#mac.se @ EFnet
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Hoppas verkligen de håller löftet om sex timmars batteritid. 15.4"-varianten av Mac Book pro fick "sämre" kapacitet än Powerbookens motsvarighet, vore trist om det blev så även här.

Tangentbordet skall också bli intressant att undersöka. iBookens tangentbord var okej, men inte så mycket mer än så. Jag har förhoppningar om att MacBooken har förbättrats där. :)

Främsta argumentet till varför MacBooken är välkommen är dock priset. Riktigt nice, måste jag säga!
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
y4r0ze
Posts: 65
Joined: 2005-09-02 14:27:47

Post by y4r0ze »

AngryTino wrote:fan va snålt att alla modeller är utrustade med enbart 512mb. Väldigt få nya bärbara som säljs i 512mb utförande, kör man tyngre applikationer så är det kört.

Dåligt:

För lite minne
Intels egna GPU lösning *bläää*

alldeles för dyrt för så krasslig hårdvara. Borde vara MINST 1GB ram och en ati x1600 128 alt 256).

så vad är det som är så innovativt hos Mac datorer?? och nämn fanemej inte OS X(bra OS föresten) då Vista kommer om några månader och kommer att vara långt mycket modernare OS än OS X. Visst OS X kom först. Men det var då, nu pratar vi om nuet.

Over and out
Tydligen ska Intels egna GPU i detta fallet vara helt OK. Är iaf en dator för hemanvändaren. Vill man ha kraftigare o ordäntligare grejjer så köper man MacBook Pro.

Ang OSX så svamlar du. Vista verkar bara vara ännu för förlägning på gamla Win2k och kommer, antagligen, resutlera i ännu mer virus.
Att det desutom är krashbenäget gör ju inte saken bättre och multi-tasking i Windows inte fungerar speciellt bra. 5-6st mer krävande program i gång på en gång och Windows låser sig efter ett tag. Alltid vart så, o iom att Vista verkar bygga på gammal grund så skulle det förvåna mig om det blir något undantag. När Vista kommer så släpps OSX 10.5 också. OSX är, flera OS precis som Windows. 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5. Iaf varannat OS har rätt ordäntliga skillnader mellan varandra.
Skulle du sitta i OS 10.1 (som inte är speciellt bra) och sedan testa OS 10.4 så skulle du nog inte känna dig speciellt hemma. Ska man tro Apple verkar 10.5 bli ett rätt rejält hopp framåt.

Att man sedan numera kan köra WinXP (med varierat resultat) på Apples Intel burkar gör ju defenetivt inte saken sämre.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Xmel wrote:Hursomhelst så är det Apple som har patent på hårdiskfuntkionen.
Vad spelar det för roll? Har inte kontrollerat om det du säger stämmer, men när betydde egentligen patent att det var patentägaren som uppfann det först?

Ett exempel bara: http://apple.slashdot.org/article.pl?si ... 16/0414226
hej.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

linc wrote:Vad spelar det för roll? Har inte kontrollerat om det du säger stämmer, men när betydde egentligen patent att det var patentägaren som uppfann det först?

Ett exempel bara: http://apple.slashdot.org/article.pl?si ... 16/0414226
Jag har aldrig påstått att Apple var först med funktionen. Jag bara sa att de hadde patent på den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_Motion_Sensor
#mac.se @ EFnet
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Martinos98 wrote:
* MagSafe, en strömkontakt som sitter fast med magnet. Snubblar du på kontaken, så går inte datorn sönder eller faller i golvet. Kontakten åker bara ut.
Har ett rykte att kunna börja brinna!
Ja, om katten kissar på kontakten.
AngryTino wrote:Magnetisk kontakt.....jo, ofta man inte tänker sig för när man har en 10000 kronors dator bredvid sig.
Även om man tänker sig för så kan man någon gång råka snubbla på kabeln, jag var nära att ha ner min iBook i golvet en gång.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
switcher

Post by switcher »

AngryTino wrote:fan va snålt att alla modeller är utrustade med enbart 512mb. Väldigt få nya bärbara som säljs i 512mb utförande, kör man tyngre applikationer så är det kört.

Dåligt:

För lite minne
Intels egna GPU lösning *bläää*

alldeles för dyrt för så krasslig hårdvara. Borde vara MINST 1GB ram och en ati x1600 128 alt 256).

Apple fantaster snackar alltid om innovativa lösningar hos Mac datorer. Som vad? Belysning under tangentbordet...wow.....man dör ju utan det. Magnetisk kontakt.....jo, ofta man inte tänker sig för när man har en 10000 kronors dator bredvid sig. Hårddisk grejen har tom min bärbara PC. Isight kamera?? sämsta skitet någonsin....upplösningen är totalt helt meningslös 2006. Både Asus och Acer har datorer med bättre kamera.

så vad är det som är så innovativt hos Mac datorer?? och nämn fanemej inte OS X(bra OS föresten) då Vista kommer om några månader och kommer att vara långt mycket modernare OS än OS X. Visst OS X kom först. Men det var då, nu pratar vi om nuet.

Over and out

ps. notera, jag hatar inte Apples datorer. Tycker att dem är rätt så stiliga och fina. Men avskyr att de flesta Mac användare jämt ska upphöja Apples datorer till gudomliga höjder.
Detta är en budgetvariant av MacBook Pro. I en budgetvariant av en dator kompromissar man på vissa komponenter. Den är dock på intet sätt kass. Processorn är i toppklass. Fröjdas istället åt att MacBook nu har kommit och att den dessutom är ganska billig. Nu kan de flesta ha råd att fröjdas åt en bärbar Mac med det sköna Mac OS X!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är helt fantastiskt vad somliga måste anstränga sig för att hitta saker att klaga på. "Man kan inte använda den när man åker buss på skakiga skogsvägar".

Bortsett från att det inte är sant måste det vara en av de mest krystade kommentarerna jag har hört.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Locked