Åka skateboard!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

unk wrote:ADRENALINET SPRUTAR!!!!!!!1111111111111!!!!!!11ONEOE :)

Som sagt. Jag har åkt skateboard sen i femman (~11år) fyller 19 år i år (87a). um, när ni beskriver så sitter jag här och tänker att jag egentligen borde vara ute och skata. Jag har åkt skateboard på de flesta platserna i sverige, inte så mycket tävlingar och så, men mest bara allmänt. Jag gillar inte att tävla och nu har jag inte åkt så mycket heller att jag känner mig tävlingsladdad. Har inte haft tiden eller tagit mig tiden, bor nästintill på landet, blir alltid svårt att ta inisiativet att ta brädan att gå ut och åka på bänkarna vid byns kiosk. Dels att man är själv.
Ni förstår nog vad jag menar.
Jag brukar åka vid tillställningar (festivaler, "åka bort", semester osv.) Det är då som man upplever skateboard som bäst.

Skata aldrig själv, helst inte (om du inte vill träna dvs.). Skateboard är gemenskap. Skateboard är en livsstil, hatar folk som bara skatar för att det är "inne". Har sett så många som gett upp eftersom alla "slutade". Sen en annan grej jag blir ruskigt irriterad på är alla posers som poserar i skatekläder som aldrig stått på en bräda - köp "andra" kläder ^^.

Rekommendationer: mycket fart, tänk inte, om du slår dig slå dig en gång till (övervinn rädslan och slå dig riktigt hårt några gånger.) Slamming är det bästa, man blir så matt / slut. Ha nått schysst att dricka när du (ni) är ute och skatar, jag rekommenderar att du kör med någon som är bättre om ni vill utvecklas mera / snabbare - ha någon att se upp till. Se till att inte köpa crap brädor med dålig konkav (smak?). Köp alltså riktiga märkesbräder, offra på kvalité istället för kvantitet.

Bra märke: zero, world industries
Skit märke: Powell, ATM, blanka

Jag ska faktist ut för första gången ikväll! för i år. Skateade dock lite i vintras inomhus istan.

Blir ny komplett bräda om någon månad, har blivit lite småkåt på longboard på senare tid när jag inte varit så aktiv skateboardåkare den senaste tiden. Datorn tar upp stor del av mitt fritidsintresse.

Lycka till. :-*
I början när jag läste vad du skrev trodde jag att du var bra på skateboard, men när du skrev"
Bra märke: zero, world industries
Skit märke: Powell, ATM, blanka
"
Så ändrade jag min åsikt direkt, för du vet nog ingenting om skateboard om du sa det där på allvar, powell är nog det största märket i världen, har bland dom bästa proåkarna i teamet, och gör underbara brädor, world industries tillverkar sina brädor i kina med tveksam kvalité, och jag har haft 3 world industriesbrädor och alla har varit rätt osköna.


lillis

Jag rekomenderar dig att köpa blanks/minilogos, lika bra som probrädorna bara att dom inte har tryck, atm är lite tunga tycker jag, köp inte blanks från caliroots.se kan jag också rekomendera dig, min var den oskönaste jag kört på, kolla på formen när du ska köpa brädan, beställ helst inte om man inte kan se formen.
Hehe ja
Serenity
Posts: 25
Joined: 2006-05-02 20:14:00
Location: Västra Frölunda

Post by Serenity »

jag vet ingenting om skatebord så denna kommentar är 100% opartisk.

Jag tror att alla har sina egna åsikter om bra skatebord märken. Jag menar en kanske tycker si och den andra tycker så...

Förövrigt så tycker jag skatbord verkar vara ett roligt sätt att ta sig fram på.

En fråga bara. Hur svänger man på en skatebord? Hoppar man och svänger i lufteon och landar? Verkar lite jobbigt?
Här finns det en gräns på 255 tecken...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Serenity wrote:Förövrigt så tycker jag skatbord verkar vara ett roligt sätt att ta sig fram på.

En fråga bara. Hur svänger man på en skatebord? Hoppar man och svänger i lufteon och landar? Verkar lite jobbigt?
Det är väldigt roligt att ta sig fram på.

Man svänger genom att luta sig åt ena eller andra hållet. Då truckarna som håller hjulen är lite lösa svänger brädan åt det håll du lutar.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Åkte lite när jag gick i 6e klass. Men tröttnade och bytte snabbt till inlines. Förra året köpte jag och en kompis varsin bräda, det var skoj, men fan vad svårt det är :)

Nu är vägarna sopade så nu är det nog dax att damma av den :)
我思う、ゆえに我あり
Serenity
Posts: 25
Joined: 2006-05-02 20:14:00
Location: Västra Frölunda

Post by Serenity »

lillis wrote:
Serenity wrote:Förövrigt så tycker jag skatbord verkar vara ett roligt sätt att ta sig fram på.

En fråga bara. Hur svänger man på en skatebord? Hoppar man och svänger i lufteon och landar? Verkar lite jobbigt?
Det är väldigt roligt att ta sig fram på.

Man svänger genom att luta sig åt ena eller andra hållet. Då truckarna som håller hjulen är lite lösa svänger brädan åt det håll du lutar.
Coolt. Borde prova någon gång! Duger en noname bord till att börja med? Eller ska man satsa på något bättre?
Här finns det en gräns på 255 tecken...
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

här meeeeed lillis. haha
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Hock wrote:
unk wrote:ADRENALINET SPRUTAR!!!!!!!1111111111111!!!!!!11ONEOE :)

Som sagt. Jag har åkt skateboard sen i femman (~11år) fyller 19 år i år (87a). um, när ni beskriver så sitter jag här och tänker att jag egentligen borde vara ute och skata. Jag har åkt skateboard på de flesta platserna i sverige, inte så mycket tävlingar och så, men mest bara allmänt. Jag gillar inte att tävla och nu har jag inte åkt så mycket heller att jag känner mig tävlingsladdad. Har inte haft tiden eller tagit mig tiden, bor nästintill på landet, blir alltid svårt att ta inisiativet att ta brädan att gå ut och åka på bänkarna vid byns kiosk. Dels att man är själv.
Ni förstår nog vad jag menar.
Jag brukar åka vid tillställningar (festivaler, "åka bort", semester osv.) Det är då som man upplever skateboard som bäst.

Skata aldrig själv, helst inte (om du inte vill träna dvs.). Skateboard är gemenskap. Skateboard är en livsstil, hatar folk som bara skatar för att det är "inne". Har sett så många som gett upp eftersom alla "slutade". Sen en annan grej jag blir ruskigt irriterad på är alla posers som poserar i skatekläder som aldrig stått på en bräda - köp "andra" kläder ^^.

Rekommendationer: mycket fart, tänk inte, om du slår dig slå dig en gång till (övervinn rädslan och slå dig riktigt hårt några gånger.) Slamming är det bästa, man blir så matt / slut. Ha nått schysst att dricka när du (ni) är ute och skatar, jag rekommenderar att du kör med någon som är bättre om ni vill utvecklas mera / snabbare - ha någon att se upp till. Se till att inte köpa crap brädor med dålig konkav (smak?). Köp alltså riktiga märkesbräder, offra på kvalité istället för kvantitet.

Bra märke: zero, world industries
Skit märke: Powell, ATM, blanka

Jag ska faktist ut för första gången ikväll! för i år. Skateade dock lite i vintras inomhus istan.

Blir ny komplett bräda om någon månad, har blivit lite småkåt på longboard på senare tid när jag inte varit så aktiv skateboardåkare den senaste tiden. Datorn tar upp stor del av mitt fritidsintresse.

Lycka till. :-*
I början när jag läste vad du skrev trodde jag att du var bra på skateboard, men när du skrev"
Bra märke: zero, world industries
Skit märke: Powell, ATM, blanka
"
Så ändrade jag min åsikt direkt, för du vet nog ingenting om skateboard om du sa det där på allvar, powell är nog det största märket i världen, har bland dom bästa proåkarna i teamet, och gör underbara brädor, world industries tillverkar sina brädor i kina med tveksam kvalité, och jag har haft 3 world industriesbrädor och alla har varit rätt osköna.


lillis

Jag rekomenderar dig att köpa blanks/minilogos, lika bra som probrädorna bara att dom inte har tryck, atm är lite tunga tycker jag, köp inte blanks från caliroots.se kan jag också rekomendera dig, min var den oskönaste jag kört på, kolla på formen när du ska köpa brädan, beställ helst inte om man inte kan se formen.
Måste bara instämma med dig lillis.
Unk> du skriver att du inte gillar posers, men är den nån som verkar vara det, så är det faktiskt du själv. Föresten fattar jag inte vad det spelar för roll om man bär skatekläder även om man inte åker bräda.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

2mAz wrote:Måste bara instämma med dig lillis.
Unk> du skriver att du inte gillar posers, men är den nån som verkar vara det, så är det faktiskt du själv. Föresten fattar jag inte vad det spelar för roll om man bär skatekläder även om man inte åker bräda.
MEN AHHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAAHHAHAHAHHAHA

Kan vi släppa ämnet "Poser" ? Det är rätt så '99!!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

stealth wrote:Kan vi släppa ämnet "Poser" ? Det är rätt så '99!!
Du säger bara så för framstå som en bättre Poser!!11!one!1
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

wille wrote:Du säger bara så för framstå som en bättre Poser!!11!one!1
oloallalalaolol!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Men är man poser om man skejtar men inte i skejtkläder då?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag skejtade ganska mycket mellan sjätte och nionde klass. Vi var ett gäng på fyra-fem pers som brukade åka ganska mycket bräda. Visserligen åkte jag hellre inlines eftersom jag spelade väldigt mycket hockey på den tiden. Det var väldigt kul faktiskt, men jag skulle nog inte vilja åka idag även om det ser jävligt najs ut med longboards.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dsk
Posts: 2
Joined: 2005-10-15 22:21:50
Location: Falun

Post by Dsk »

lillis wrote:Men är man poser om man skejtar men inte i skejtkläder då?
Åk i det du vill. Det är nog ingen som kommer klaga.

Min första egna skateboard:
Powell Peralta - Steve Caballero '87 års modell.
Image

Snart tjugo år sedan man ställde sig på första brädan... jäklar vad tiden flyger förbi.
Idag är jag förmodligen lika kass som jag var när jag började. Jag kan göra ollie men när det ska flippas får jag inte brädan under fötterna.
Yadayada
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

unk: Är man en poser de dagar man går ut i skatekläder utan att ha några planer på att skejta?
get a grip.

Vad gäller din kvalitetsdiskussion har jag använt både atm-hjul och brädor utan några som helst brister. Kanske dags att ha lite argument?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Åkte mycket bräda när jag var mindre, åkte med dom stora colla grabbarna, var med, kollade väll mest när dom skatade och försökte, utan resultat ska tilläggas, sätta den där fasans ollien. Tillslut tog gnistan slut efter någon vinter, nya intressen antar jag.
Men till saken här att jag förra sommaren fick för mig att åka lite igen, hade på tok för lite cash men köpte en bräda och satte igång. Dock hade jag lite problem att få "skata" eftersom nästan inga polare skatar längre, och dom som gör det är för duktiga för att man ska må bra av att vara med dom.
En av dom är t.ex västmanlands bästa skatare för tillfället om man ska tro ryktena efter några tävlingar osv.
Men i grund och botten måste jag säga att det lilla engagemang jag lagt ner gett bra payoff, sätter inte kick-flippen än, surt, men inte därför jag skatar längre, gillar mer att åka fort, lite knölar, lite saker att hoppa över, bara glida. Är nog lite för gammal för skaten och borde skaffa mig en longboard, men pengar... ja.
Skitskoj att man hör folk som sätter igång, skaten är påväg tillbaks tror jag.
Sett "Lords of Dogtown"? Annars, gör det! Efter den är skate-suget maxat och du kommer nog villja skata några timmar efteråt. Iallafall om du växt upp med kulturen. Tror nog att den kan peppa hursomhelst men ändock.

Keep it up, ju mer du skatar, för att inte tala om vågar, ju mer lär du dig.
Och kom ihåg, va inte rädd för att göra bort dig, det är så du lär dig. Tro mig, är snäppet vassare på snowboard än skate men snöbrädan har lärt mig ett och annat om vad man måste göra för att lära sig något ^_^



Och... måste ta resten av diskussionen lite också.
Påstås det att "skate" kläder som dom så fint kallas inte borde användas av folk som inte åker skate? Är det inte så att den sortens kläder står för lite mer än just skate?
Har själv använt den stilen på kläder många år, dock på grund av att jag åkte snowboard, var uppväxt med just den sortens kläder och mycket mer.
Dessa kläder står inte för just en sak!, det är en livsstil som inte behöver innebära att man åker skateboard. Det kan vara förknippat med musik, konst, extremsporter eller varför inte bara vara en "slacker" som diggar att ha lite sköna kläder som inte sitter åt och jävlas med en.
Tänk till lite, eller öppna ögonen för ungdomlig kultur innan det gnabbas om något så befängt som det här...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag är lätt på att vara ghetto i sommar ^^
Jag åkte lite skateboard när jag var mindre typ mellanstadieålder, hade ett par vänner som skatade, men det dog ut efter något år, kan typ stå på en bräda och har kunnat göra ollie iallafall ^^ Men somsagt bestäm tid/datum och plats så samlar vi ihop oss till ett gangzta gäng och taking back the streets yoo!!111111
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
unk
Posts: 74
Joined: 2006-01-27 11:31:38

Post by unk »

Ang. bra märken och inte bra märken. Jag kan bara tala för min egen del. Powells minilogo modell suger mer än nåt annat. Dålig konkav, risig kvalite osv. De säljer bra för att de har hållt ett bra pris, det är det enda.

World industries var kanske 5år sen jag köpte, vet inte hur de har förändras. Men smaken är delad och jag kan inte förstå hur ni kan kalla mig poser. Ni verkar ju vara skatepensionärer som har lagt ner för att ingen ville åka med er.'

"Måste bara instämma med dig lillis.
Unk> du skriver att du inte gillar posers, men är den nån som verkar vara det, så är det faktiskt du själv. Föresten fattar jag inte vad det spelar för roll om man bär skatekläder även om man inte åker bräda."

Är det här nog snoppmätartävling också?! Förtala inte andra.

Den sort poser som jag inte gillar, är de som aldrig stått på en skateboard / snowboard / eller pysslat med graffiti osv. De som inte har det som någon helst form av naturlighet till livstil. Jag accepterar folk som lagt ner pga. dålig eknomi eller tappat intresse, men folk som köper det bara för att det är snyggt har jag svårt att acceptera. Det har varit så naturligt för mig så det är därför jag blir så upprörd. Jag har aldrig hoppat på er..? Ni tar ju åt er alltså måste det vara ni som känner att ni aldrig passat in.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Eller så kan man klä sig i skatekläder utan att posers som du börjar skälla? Tillbaka till hundgården med dig!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Ska det vara förbjudet att ha "skate-kläder" på sig, bara för att man inte åker bräda? Enligt mig, ren idioti att tänka så.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply