Ang den senaste lost (spoiler) tråden..

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Ang den senaste lost (spoiler) tråden..

Post by Anzy »

Tråden återfinns här: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=56966

Jag hävdar att tråden ovan skall låsas av samma skäl som tråden nedan låsts. Dvs att den i sin helhet undermedvetet eller kalla det medvetet kan leda till olagliga nedladdningar pga innehåll.

Tråden och moderats svar jag syftar på är denna:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... light=lost
*edit sry för fel länk tidigare*


Well? Tänker jag i helt fel banor, eller visst ska rätt vara rätt? ?!?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

För det första kan man som det skrevs i tråden innan jag rensade se avsnittet på tvbolagets hemsida, eller köpa det på ITMS. Bara för att det antagligen mest är piratkopierat folk har tittat på behöver det inte tvunget vara så. Om vi skulle gå efter "mest sannolika" hela tiden hade vi antagligen fått låsa hälften av trådarna i windowsforumet t ex.

För det andra handlar tråden om själva avsnittet i sig, inte hur eller var man kan ladda ner det - då hade tråden låsts precis som den tråden du länkade till blev låst. Det är enorm skillnad på dessa trådar.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ingen utom du nämner i tråden något om att ladda ner avsnittet.

Så länge ingen faktiskt säger åt någon att tanka avsnittet eller länkar till tankbara filer bör tråden inte heller låsas. Hur folk får tag på avsnittet, så länge de inte berättar eller antyder att de fått det på ett olagligt sätt, anser jag att man inte behöver lägga sig i det.

Väldigt många här frågar om hjälp med nästan självklart piratkopierad mjukvara, men så länge man inte öppet visar att mjukvaran är piratkopierad sägs det inget om det. Ska 64bits börja låsa alla trådar där det ställs frågor om windows server eller dyra redigeringsprogram mm. tycker du?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

linc wrote:För det första kan man som det skrevs i tråden innan jag rensade se avsnittet på tvbolagets hemsida, eller köpa det på ITMS.
Fast nu glömmer du att nämna att båda de där påståendena tillbakavisades. (Men att båda tillbakavisandena raderades.) Det skulle ju kunna vara relevant information.

Jag misstänker att moderatorerna ser genom fingrarna på det här för att de gillar Lost.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

TinyTeeth wrote:Fast nu glömmer du att nämna att båda de där påståendena tillbakavisades. (Men att båda tillbakavisandena raderades.) Det skulle ju kunna vara relevant information.
Njae, det är inte sant. För att ta ner avsnitten från tvbolagens hemsida behöver man en proxy som har amerikanskt ip. Tror det var samma med ITMS. Det Dissident försökte med var att säga att Hein inte kunde först sitta på en usa-proxy och sen sitta och skriva här med svenskt ip, vilket Hein däremot tillbakavisade med att säga att han kunde ha bytt efteråt.

Så det du säger stämmer inte.
Jag misstänker att moderatorerna ser genom fingrarna på det här för att de gillar Lost.
Då misstänker du fel. Ja, jag gillar lost, men hade vi bestämt oss för att låsa såna här trådar hade jag gjort det ändå. Och hade det varit en tråd om någon annan TV-serie hade jag inte låst den heller. Tror du verkligen att vi beslutar om sånt beroende på vad vi tycker om själva programmet?
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

linc wrote:
TinyTeeth wrote:Fast nu glömmer du att nämna att båda de där påståendena tillbakavisades. (Men att båda tillbakavisandena raderades.) Det skulle ju kunna vara relevant information.
Njae, det är inte sant. För att ta ner avsnitten från tvbolagens hemsida behöver man en proxy som har amerikanskt ip. Tror det var samma med ITMS. Det Dissident försökte med var att säga att Hein inte kunde först sitta på en usa-proxy och sen sitta och skriva här med svenskt ip, vilket Hein däremot tillbakavisade med att säga att han kunde ha bytt efteråt.

Så det du säger stämmer inte.
Jag misstänker att moderatorerna ser genom fingrarna på det här för att de gillar Lost.
Då misstänker du fel. Ja, jag gillar lost, men hade vi bestämt oss för att låsa såna här trådar hade jag gjort det ändå. Och hade det varit en tråd om någon annan TV-serie hade jag inte låst den heller. Tror du verkligen att vi beslutar om sånt beroende på vad vi tycker om själva programmet?
Det finns faktiskt mycket som tyder på det. Jag vet själv inte mycket om det tekniska, antagligen har du rätt, men jag reagerade främst på hur du behandlade tillbakavisandena, vilket i sig är det som är relevant. Helt oberoende om informationen var korrekt eller inte raderade du den, nämnde den inte igen förrän det påtalades att du inte hade gjort det, och började själv diskutera i tråden. Om den nu var inkorrekt hade det varit på sin plats att dementera den i samband med att du raderade den, så som du gjorde nu. Så det jag säger stämmer visst, så långt som det jag har sagt sträcker sig: Eller försöker du säga att du inte alls raderade tillbakavisandena och lät bli att nämna dem när du skulle försvara rensningen?

Fast om Hein nu faktiskt satt på en USA-proxy och därigenom laddade ner det från ABC:s hemsida har han i alla fall piratkopierat, eftersom han som europé i så fall skulle ha brutit mot ABC:s licensavtal, som bekant tillåter detta endast nerladdning av amerikaner. Och även om det verkligen stämmer att man kan ladda ner från ITMS i Sverige så var det inte vad han sa att han hade gjort från början. Handlar det åter igen om proxy faller det hela tillbaka på det jag sa om licensavtal. På det hela taget anser jag det vara ganska klart att Hein fått tag på avsnittet genom piratkopierng, även om jag inte vet om det spelar någon roll eller inte eftersom det trots allt handlade om en diskussion kring avsnittet och inte en förfrågan om var man skulle kunna få tag i det. Därför måste jag faktiskt säga att Anzy gör fel när han länkar till en tråd där någon ber om att få tag på ett avsnitt olagligt och anser att det skulle vara jämförbart med det här.

Mot Ghlargh måste jag invända att det är skillnad mellan programvaror som faktiskt finns tillgängliga lagligt för personer i Sverige och serier som endast finns tillgängliga olagligt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

sitter hemma i sverige och tar ner filmern på itms.. usa store..
så länge man har valid adress och uppgifter i usa så är det lugnt.. så jag kan luta mig tillbax och kolla lost iaf jag vill.. dock fljer ja ginte serien..

Edit: vill dock kommentera på låsningen av kamsports tråden..
utan att använda sök funktionen så försökte jag bläddra mig tillbax på allmänt sidan för den gamla kampsports tråden och den var x-antal sidor tillbax.. nu ivanlgia fall brukar ni låsa en tråd ifall man tar upp den efter lång tid utan aktivitet.. men eftersom ni låste den nya kampsports tråden, vad är en giltlig tid på inaktiv tråd? 1 månad, 3 månader?

edit 2: såg nu den nya tråden kring "nya försvaret" visserligen kan jag hålla med att det precis varit en tråd om swedish battle kamp som innehöll mkt av den informationen som killen sökte..
inte är det väl meningen att de ska hänvisas till en tråd som egentligen inte skulle diskutera det ämnet.. man skapar ju en tråd för ett speciellt topic.. att folk senare drar in på vilovägar o.s.v ska väl inte betyda att man inte har rätt att skapa en tråd med specifikt topic..?

annars kan man inte räkna med att man får den responsen som man hoppades på.
Last edited by Mitra on 2006-05-26 13:28:36, edited 2 times in total.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mitra wrote:utan att använda sök funktionen så försökte jag bläddra mig tillbax på allmänt sidan för den gamla kampsports tråden och den var x-antal sidor tillbax.. nu ivanlgia fall brukar ni låsa en tråd ifall man tar upp den efter lång tid utan aktivitet.. men eftersom ni låste den nya kampsports tråden, vad är en giltlig tid på inaktiv tråd? 1 månad, 3 månader?
forumsreglerna wrote:§ 4.2.1 Trådar som har varit inaktiva under en längre period får skrivas i om inlägget är relevant för den gamla tråden.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

forumsreglerna wrote:§ 4.2.1 Trådar som har varit inaktiva under en längre period får skrivas i om inlägget är relevant för den gamla tråden.
[/quote]

okej sant. men om killen bara lagt in som svar i den gamla kampsports tråden, "jag tränar ji-jitsu"
hade det då räknas som relevant?

jag tvivlar på att moderatorer hade låtit det gå..
och med tanke på alla hur ser du ut, vad gör du, o.s.v trådar så varför inte "jag tränar jijutsu"

tycker moderering brukar funka fin fint, men alltid finns de exemplar, så man får ju ta upp dem =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

TinyTeeth wrote:Det finns faktiskt mycket som tyder på det. Jag vet själv inte mycket om det tekniska, antagligen har du rätt, men jag reagerade främst på hur du behandlade tillbakavisandena, vilket i sig är det som är relevant. Helt oberoende om informationen var korrekt eller inte raderade du den, nämnde den inte igen förrän det påtalades att du inte hade gjort det, och började själv diskutera i tråden. Om den nu var inkorrekt hade det varit på sin plats att dementera den i samband med att du raderade den, så som du gjorde nu. Så det jag säger stämmer visst, så långt som det jag har sagt sträcker sig: Eller försöker du säga att du inte alls raderade tillbakavisandena och lät bli att nämna dem när du skulle försvara rensningen?
Jag tog bort inläggen för att de hade inte där att göra, tråden handlade om serien och inte piratkopieringen kring den. Men visst, jag skulle ju kunna skriva en rad eller två om det i mitt inlägg som förklarade att jag hade rensat. Hade jag vetat att det skulle bli sån uppståndelse kring min rensning och icke-låsning som jag själv tycker är självklar hade jag givetvis skrivit de där raderna.
TinyTeeth wrote:Fast om Hein nu faktiskt satt på en USA-proxy och därigenom laddade ner det från ABC:s hemsida har han i alla fall piratkopierat, eftersom han som europé i så fall skulle ha brutit mot ABC:s licensavtal, som bekant tillåter detta endast nerladdning av amerikaner. Och även om det verkligen stämmer att man kan ladda ner från ITMS i Sverige så var det inte vad han sa att han hade gjort från början. Handlar det åter igen om proxy faller det hela tillbaka på det jag sa om licensavtal. På det hela taget anser jag det vara ganska klart att Hein fått tag på avsnittet genom piratkopierng, även om jag inte vet om det spelar någon roll eller inte eftersom det trots allt handlade om en diskussion kring avsnittet och inte en förfrågan om var man skulle kunna få tag i det. Därför måste jag faktiskt säga att Anzy gör fel när han länkar till en tråd där någon ber om att få tag på ett avsnitt olagligt och anser att det skulle vara jämförbart med det här.
Helt rätt, har inte något att kommentera på det.
hej.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mitra wrote:okej sant. men om killen bara lagt in som svar i den gamla kampsports tråden, "jag tränar ji-jitsu"
hade det då räknas som relevant?

jag tvivlar på att moderatorer hade låtit det gå..
och med tanke på alla hur ser du ut, vad gör du, o.s.v trådar så varför inte "jag tränar jijutsu"

tycker moderering brukar funka fin fint, men alltid finns de exemplar, så man får ju ta upp dem =)
Jag hade då släppt det, då ji-jitsu är ganska så kampsport.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

TinyTeeth wrote: Därför måste jag faktiskt säga att Anzy gör fel när han länkar till en tråd där någon ber om att få tag på ett avsnitt olagligt och anser att det skulle vara jämförbart med det här.
Här har nog både du och moderater missat min poäng med tråden jag länkade till. Alltså det jag påpekade och jämförde mellan den "låsta" och "icke låsta" lost tråden var moderatorns slutplädering i den "låsta".

Citat thk"Vi stödjer i vilket fall inte spridning av upphovsrättskyddat material, även OM det nu vore i full rätt för dig att ladda hem avsnittet så är det kanske inte det för alla andra som skulle få hjälp av tråden. Låser."

Alltså, bara för att en person lagenligt skulle laddat ner avsnitten som det nu påstås( eller?), betyder ju inte att näste man som läser tråden och fattar tycke går samma väg!

Då är min mening att tråden möjligtvis skulle sporra andra att " gå den olagliga vägen" för att få tag på avsnittet..

Ajja hur som hellst, så läser jag inte den senaste spiolertråden..säga vad man vill om den, jävligt onödig och själviskt skapad!
Vad jag kan minnas så har det funnits andra spoiler trådar här på forumet, som då direkt ratats och tystats ned...men..orkar inte söka reda på fakta..
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Fast man behöver inte vara i USA för att se de senaste LOST avsnitten. England går lika fint ;D
#mac.se @ EFnet
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Anzy wrote:
TinyTeeth wrote: Därför måste jag faktiskt säga att Anzy gör fel när han länkar till en tråd där någon ber om att få tag på ett avsnitt olagligt och anser att det skulle vara jämförbart med det här.
Här har nog både du och moderater missat min poäng med tråden jag länkade till. Alltså det jag påpekade och jämförde mellan den "låsta" och "icke låsta" lost tråden var moderatorns slutplädering i den "låsta".

Citat thk"Vi stödjer i vilket fall inte spridning av upphovsrättskyddat material, även OM det nu vore i full rätt för dig att ladda hem avsnittet så är det kanske inte det för alla andra som skulle få hjälp av tråden. Låser."

Alltså, bara för att en person lagenligt skulle laddat ner avsnitten som det nu påstås( eller?), betyder ju inte att näste man som läser tråden och fattar tycke går samma väg!

Då är min mening att tråden möjligtvis skulle sporra andra att " gå den olagliga vägen" för att få tag på avsnittet..

Ajja hur som hellst, så läser jag inte den senaste spiolertråden..säga vad man vill om den, jävligt onödig och själviskt skapad!
Vad jag kan minnas så har det funnits andra spoiler trådar här på forumet, som då direkt ratats och tystats ned...men..orkar inte söka reda på fakta..
hmm men vaddå tycker inte vi får länka till nazi propagande o.s.v isf.... jag menar kom ihåg dom två tjejerna som sjöng om hitler o.s.v det kan ju ge i upphov att någon med svag nazi sympati börjar gör nåt mer allvarligt..
självklart kan olika grejer leda till at tnågon gör det, men så länge det inte är några direkta uppmaningar o.s.v så kan inte en forum medlem hållas skyldig för vad andra kan tänkas göra. isf får vi inte diskutera port användning till torrent program, inga dc diskutioner eller irc elelr liknande för det finns en risk att det kan använas för olaga verksamheter.. allt gäller abra att hitta en gräns som tillslut säg att dett och dett är tillåtet men inte detta.
antar att moderatorena inte tyckte tråden innehöll tillräcklig med "olaga" info för att låsa den. och sen skrev han spoiler i rubriken, de som inte vill läsa behöver ju naturligtvis inte..
så vitt jag vet så har inga andra spoiler trådar tystats ner heller.. sålänge det stått spoiler i topicen..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Anzy wrote:Här har nog både du och moderater missat min poäng med tråden jag länkade till. Alltså det jag påpekade och jämförde mellan den "låsta" och "icke låsta" lost tråden var moderatorns slutplädering i den "låsta".

Citat thk"Vi stödjer i vilket fall inte spridning av upphovsrättskyddat material, även OM det nu vore i full rätt för dig att ladda hem avsnittet så är det kanske inte det för alla andra som skulle få hjälp av tråden. Låser."

Alltså, bara för att en person lagenligt skulle laddat ner avsnitten som det nu påstås( eller?), betyder ju inte att näste man som läser tråden och fattar tycke går samma väg!

Då är min mening att tråden möjligtvis skulle sporra andra att " gå den olagliga vägen" för att få tag på avsnittet..
Det är fortfarande enorm skillnad mellan trådarna och den tråden låstes för att trådskaparen ville ha hjälp med att ladda ner ett avsnitt olagligt. Den nuvarande, olåsta, tråden handlar om avsnittets innehåll och inte hur man kan ladda ner den eller ens hur trådskaparen fick tag i den - enbart om avsnittets innehåll. Om man nu skulle ta din argumentation till t ex spelforumet så skulle vi alltså låsa trådar bara för att någon kan ladda ner spelet det diskuteras om, även om trådskaparen har en laglig kopia? Det är ju helt vansinnigt. Då kan vi ju i princip lägga ner allting förutom Allmänt Prat för att saker och ting kan piratkopieras.

Och förresten så är jag ingen moderator. ;)
Anzy wrote:Ajja hur som hellst, så läser jag inte den senaste spiolertråden..säga vad man vill om den, jävligt onödig och själviskt skapad!
Vad jag kan minnas så har det funnits andra spoiler trådar här på forumet, som då direkt ratats och tystats ned...men..orkar inte söka reda på fakta..
Jag förstår inte hur du kan tycka att den är onödig och själviskt skapad. Hade han inte markerat "spoiler" i ämnesraden hade jag kunnat hålla med dig, men nu gjorde han det och det är lätt att låta bli att läsa tråden om man inte har sett avsnittet då. Jag förstår verkligen inte varför du tycker det är ett problem.

Jag gjorde lite sökningar (dvs det du inte orkade göra innan du kom med dina påståenden och anklagelser) och det enda jag hittade som skulle kunna passa din argumentation var den här tråden som mkk skapade med "inga spoilers" i ämnesraden från början. Men folk började posta spoilers i tråden och mkk låste därför den och döpte om den till "varning för spoilers". Alltså passar den inte heller in på ditt argument för att tråden låstes för att folk postade spoilers i den även om tråden inte var ämnad för det.

Forumet skulle vara ganska trist om man inte fick diskutera filmer eller tvserier utan att ta med handlingen för att någon kanske inte har sett den. Sålänge det markeras i ämnesraden att det finns spoilers i tråden ser inte jag något som helst problem med det.
hej.
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Anzy: Måste bara säga att hålla på sådär och göra det surt för andra är bara löjligt! Bara för att du blir irreterad för att den första tråden inehöll spoilers, skärpning!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Kaufman wrote:Anzy: Måste bara säga att hålla på sådär och göra det surt för andra är bara löjligt! Bara för att du blir irreterad för att den första tråden inehöll spoilers, skärpning!
OK!! :) Mmm..säkert jättemånga som mår dåligt över mitt "tilltag"..(nästan smått orolig nu faktiskt).. :-/
Men, jag ska skärpa mig..lovar. Även den bäste kan fela..och med xxxx inlägg måste det ju ske någon gång.? :)
Post Reply