När ska något göras åt åldringar och bilkörning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

derfian wrote:Om fordonet framför blinkar för vänstersväng (ej arjeplog-style, dvs använda blinkersreglaget när du vrider ratten (yoggin vet vad jag pratar om) ) bör det ju ändå vara motorcykelåkaren som är skyldig till förseelsen. Om inte, borde det ju vara bilförarens fel för att inte ha signalerat.
Helt rätt.

MEN... Hur många gånger har du inte sett äldre förare med blinkersen på i x antal km?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Nicke wrote:Mycket fokus läggs på unga och statistik på olyckor de varit med i, men jag tror aldrig jag behövt väja eller tvärbromsa för någon under 25.
Det har jag fått göra flera gånger och en av dem gångerna var faktiskt på uppkörningen. Det var i en rondell i Kungälv och jag befann mig i högerposition och han låg lite snett bakom mig. Helt plötsligt gasar han upp och kör om mig och svänger in framför mig. Han var ganska nära att smälla med en vägskylt och pajjade säkert någonting på sin bil då det small till när han hörde upp på den lilla höjning som skiljer färdriktningen rakt fram och rondellen. Eftersom jag låg i rondellen så hann jag stanna ganska lätt så ingen blev skadad. Han som kontrollerade mig blev ganska förbannad på honom.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Nicke wrote:
thimp wrote:Jag är inte så förtjust i gamlingar i trafiken, men för dem kan det vara ända sättet att ta sig ut, för att handla tex.
Kanske, men berättigar det att de ska sätta andra människor i fara? Jag vet inte hur ofta jag behövt väja för äldre bilförare som kungligt skiter i t.ex. högerregel, rött ljus eller andra regler.

Mycket fokus läggs på unga och statistik på olyckor de varit med i, men jag tror aldrig jag behövt väja eller tvärbromsa för någon under 25.
Tror dock inte de skiter i reglerna och det vet du nog med. Men vad ska de göra? Det är ju långt ifrån alla affärer som kör ut varor, färdtjänst tror jag inte det är så många som får.

Tycker det är svårt som fan. Man kanske ska fixa en lysande "taklåda" ala taxi, men istället står det "Kepsgubbe"? =)

Unga är väl överrepresenterade i allvarligare olyckor?

Klart som fan att du inte har tvärbromsat för någon, din bil hade ju inga bromsar ;)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

thimp wrote:
Unga är väl överrepresenterade i allvarligare olyckor?
Jupp, främst killar.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

thimp wrote:Unga är väl överrepresenterade i allvarligare olyckor?
Jag tänker inte säga emot att ungdomar är inblandade i många olyckor. Allt jag säger är att efter att ha kört bil i 4 år har jag i princip bara haft problem med äldre förare (och dig) och jag är övertygad om att äldre förare har mycket stor del i olycksstatistiken de med.
Klart som fan att du inte har tvärbromsat för någon, din bil hade ju inga bromsar ;)
Det hade den visst, men att räkna med att en 15 år gammal bil skulle stanna från 70 km/h på 5 meter är att ta i. Du har inte kört bil i några lekparker igen på senaste tiden förresten? Och bara för att jävlas lite med dig kan jag berätta att jag kommer köra en SLK 230 i sommar. Tro inte att du ens får komma i närheten...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Nicke wrote:
thimp wrote:Unga är väl överrepresenterade i allvarligare olyckor?
Jag tänker inte säga emot att ungdomar är inblandade i många olyckor. Allt jag säger är att efter att ha kört bil i 4 år har jag i princip bara haft problem med äldre förare (och dig) och jag är övertygad om att äldre förare har mycket stor del i olycksstatistiken de med.
Jag menar olyckor med allvarlig utgång, antar att jag tagit åt mig när jag sett vänners vänner och bekanta dö eller bli permanent skadade pga unga som överskattat sin förmåga / kört påverkade.
Nicke wrote:
Klart som fan att du inte har tvärbromsat för någon, din bil hade ju inga bromsar ;)
Det hade den visst, men att räkna med att en 15 år gammal bil skulle stanna från 70 km/h på 5 meter är att ta i. Du har inte kört bil i några lekparker igen på senaste tiden förresten? Och bara för att jävlas lite med dig kan jag berätta att jag kommer köra en SLK 230 i sommar. Tro inte att du ens får komma i närheten...
Nu överdriver du och är elak. Angående lekparken så var det en typisk gårdsgata och det var Poller som lurade in mig där.

Vem som helst kan väl hyra en bil?

Förresten har du blivit hård och kall Nicke, tror vi får flyga hem Punnan så han får kela med dig och plocka fram ödmjukheten som fanns innan du blev en känslomässigt störd Chalmerist :(
我思う、ゆえに我あり
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag har fått nitat 2 gånger under tiden jag har haft körkort båda gångerna har det varit polis bilar
ena gången kom jag åkade på en väg så kommer en polis och åker rätt ut där han har väjnigsplikt

andra gången kom jag åkande i en rondell och en polis åker in i rondellen mitt framför näsan på mig
så klart hade dom inga sirener eller blåljus på :)


kom och tänka på min första körskole lärare han var fan galen :D
en gammal gubbe som satt där GASA
var det 50 då jävlar skulle man hålla 50 över farthiner med
och kom man ut från nån väg ut på 90 väg så skulle man pina ur bilen till tills man var uppe i 90 på 2an och sen lägga i femman
eco driving haha ja han var rolig han

sen samma när man körde i en massa 4 vägs korsnigar skulle det gå undan som fan
men jag hade han bara 4 lektioner sen så såg jag inte han nå mer gissar på att han blev kickad
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vissa unga må vara dåliga på att köra, men de har iallafall klarat ett körprov och ett syntest.

En person som inte ser bra eller som helt enkelt inte är snabbtänkt nog att ta hänsyn till saker som far förbi i 50 ska inte ha körkort oavsett omständigheter. Om man bor på sånt sätt att man inte kan ta sig runt utan körkort och inte är lämplig att köra får man faktiskt flytta, konstigare är det inte.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Ghlargh wrote:Vissa unga må vara dåliga på att köra, men de har iallafall klarat ett körprov och ett syntest.

En person som inte ser bra eller som helt enkelt inte är snabbtänkt nog att ta hänsyn till saker som far förbi i 50 ska inte ha körkort oavsett omständigheter. Om man bor på sånt sätt att man inte kan ta sig runt utan körkort och inte är lämplig att köra får man faktiskt flytta, konstigare är det inte.
Amen.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ghlargh wrote:Vissa unga må vara dåliga på att köra, men de har iallafall klarat ett körprov och ett syntest.

En person som inte ser bra eller som helt enkelt inte är snabbtänkt nog att ta hänsyn till saker som far förbi i 50 ska inte ha körkort oavsett omständigheter. Om man bor på sånt sätt att man inte kan ta sig runt utan körkort och inte är lämplig att köra får man faktiskt flytta, konstigare är det inte.
Mjo... Men detta säger ju en sak, att jag inte borde ha något kort. Attans! ;)

Nej, men det finns sjukdomar, handikapp m.m. som påverkar hanteringen av bil och tankeförmåga. Om man är lite äldre och inte passar så värst bra som bilrörare så är det så enkelt att bosätta sig på ett ställe där man inte är fordonsberoende, även om det betyder att flytta från ett ställe som man bott vid hela sitt liv. Ja, det suger, men om man skall komma ned till nolltolleransgränsen så är detta ett steg på vägen.

När man vill ha körkort visar man att man kan det teoretiska och praktiska tillräckligt noga. På äldre dar så blir man krassligare och det borde förekomma någon form av tester då med kanske vid 70 och 80 års ålder för att sedan vad femte år.

(Känns som man skriver det andra redan har skrivit.)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

thimp wrote:Nu överdriver du och är elak. Angående lekparken så var det en typisk gårdsgata och det var Poller som lurade in mig där.

Vem som helst kan väl hyra en bil?

Förresten har du blivit hård och kall Nicke, tror vi får flyga hem Punnan så han får kela med dig och plocka fram ödmjukheten som fanns innan du blev en känslomässigt störd Chalmerist :(
Wow, avsaknaden av smileys gör verkligen skillnad. Givetvis menade jag vad jag skrev med glimten i ögat. Sedan adrenalinet slutade pumpa runt har jag mest bara skrattat åt händelsen. Överdriver och är elak? Givetvis. Hård och kall? Nja.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Bilföraren misstänks för bland annat vårdslöshet i trafik. Vad som orsakade olyckan är inte klarlagt.
::)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Post by Quark »

Jag tycker iaf att folk ska genomgå körprov vart femte år efter 65 års ålder. På det sättet blir vi av med de som "glömt" hur man kör bil och de som klarar provet kör ju då iaf minst lika bra som kvinnor ;)
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Inte bara gamlingar kör dåligt, var en tjej i polarens klass som slängde sig ut i en rondell framför mig idag med föräldrarnas mercedes. Vad ska man säga? Människor utan hjärna kör bil med stjärna?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

P-NILZ wrote:Människor utan hjärna kör bil med stjärna?
jag har bra sikte på huven på min bil och bor nära falun ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

P-NILZ wrote:Inte bara gamlingar kör dåligt, var en tjej i polarens klass som slängde sig ut i en rondell framför mig idag med föräldrarnas mercedes. Vad ska man säga? Människor utan hjärna kör bil med stjärna?
MEH GU ASSÅ JA KÖR JU HÄR LIXOM
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Från mitt gymnasium var det åtminstone tre pers som dog i olyckor
med yngre förare som vållande, och själv var jag nog ruggigt farlig
i flera år ... Hur man kör med en lärare eller handledare är en sak,
med kompisar eller ensam är det en annan historia, åtminstone när
man är runt 20 med mycket testosteron och adrenalin i omlopp.

Sen tycker jag att ALLA, oavsett ålder, borde gå obligatoriska
uppfräschningskurser inkl syntest -- kanske med 5-10 års intervall
(glesare mellan 30 och 50 års ålder). Trafikregler ändras ju då
och då, och det är inte alla som läser författningssamlingarna (eller
tittar på Anslagstavlan).

Dessutom borde man inte få prata i mobben utan hands-free -- det
kanske inte gör så mycket skillnad för koncentrationen, men jag vill
helst slippa förare som växlar med vänster hand ... :o

För övrigt: *harkel* ... *sjunger* "Innan du svängeeer -- blinka först,
blinka först, blinka först ... broooomsa seeen!" ;)
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ja, det borde finnas en övre åldersgrns på bilkörning tycker jag.
Eller regelbunden kontroll. Min farfar kör bra, han är ganska gammal, säkert 75 eller nåt.
Som nån sa: "Jag skulle hellre lita på dig i trafiken, än en sån gamling." riktat mot mig, 13½ år.

EDIT: Har ju sen också kört lite, men inte alltför mycket.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Själv håller man ju då på att ta körkort nu och man märker när man är ute och kör hur alla kör på olika sätt, stod och iaktog en rondell häromsistens när jag väntade på bussen och hömm jag höll på att garva ihjäl mig, åkte förbi ca 50 bilar varav alla gjorde på olika sätt. (blinkar efter, före, blinkade inte alls osv...)
Eftersom jag inte har körkort än så vet jag inte, men borde det inte vara smart av t.e.x vägverket att vid lagändringar skicka ut nya direktiv till alla sveriges bilförare? t.e.x 1 gång om året eller vartannat år eller liknande?!? o_O fast det kanske redan finns?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

När jag väntade utanför affären i bilen på pakeringen engång, så var det en gammalkärring som klev in i bilen brevid mig. Hon satte sig i förarsätet, startade bilen och kisade riktigt ordentligt när hon skulle köra iväg. Visst lite dålig syn kan jag väl acceptera, det har ju alla åldringar, men det var ju inte allt. Hon körde iväg med bilen från pakeringen med förardörren helt öppen! Hon märkte alltså inte att dörren stod 90grader rakt ut på förardörren. Det var först 100meter efter jag såg hur hon stannade och smälde igen dörren och fortsatte...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

xianze wrote:Själv håller man ju då på att ta körkort nu och man märker när man är ute och kör hur alla kör på olika sätt, stod och iaktog en rondell häromsistens när jag väntade på bussen och hömm jag höll på att garva ihjäl mig, åkte förbi ca 50 bilar varav alla gjorde på olika sätt. (blinkar efter, före, blinkade inte alls osv...)
Eftersom jag inte har körkort än så vet jag inte, men borde det inte vara smart av t.e.x vägverket att vid lagändringar skicka ut nya direktiv till alla sveriges bilförare? t.e.x 1 gång om året eller vartannat år eller liknande?!? o_O fast det kanske redan finns?
Rondeller tillhör något som svenska folket uppenbarligen inte hanterar. Kör man i varberg visar det sig plötsligt vara trefaldigt värre än i göteborg.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

snigel wrote:Rondeller tillhör något som svenska folket uppenbarligen inte hanterar. Kör man i varberg visar det sig plötsligt vara trefaldigt värre än i göteborg.
Rondeller o högerregel
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Serenity
Posts: 25
Joined: 2006-05-02 20:14:00
Location: Västra Frölunda

Post by Serenity »

vad ä döda vinkeln??
Här finns det en gräns på 255 tecken...
User avatar
McMoj
Posts: 120
Joined: 2005-01-03 1:48:03
Location: Linköping
Contact:

Post by McMoj »

18-65, lagom ålder för bil?
Dock kan vissa killar på över 18 vara livsfarliga på vägarna, likaså 80åriga gubbar..:P

Blir snart själv bil för mig, 1,5år kvar!
Ska faktist försöka göra mitt bästa i trafiken och hålla lagom gas, om jag klarar av att hålla mig såklart....
Mjölner och solhjul står för ondskan själv medans hammar´n och skäran är lag.
Post Reply