RAZZIA mot The Pirate Bay

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

Hehe, fy fan vad fjantigt.

Jag vet att dom flesta här laddar som tokar där men sen nekar man det direkt när det blir snack om det, men visst piratebay är inte det bästa utan bara den största... inte sämsta heller :D

Det finns en sida där man måste registrera och betala runt 50kr månaden för att lägga upp filer... men konstigt nog så kostar det inget att ta ner filerna.. hm, puckon? men som sakt så är inte den sista idioten född än.

Det ända bra med fildelningen är att man slipper puckon som ger ut prog som kostar en hel del men har samma eller mindre funktioner än gratis prog, exempel är högtalar byggprog lullullen Backe PROBOX 2000 som kostar 1200kr medans det finns orginalet som inte kostar ett skit.. alltså orginal 0kr och en "kopia" 1200kr?
Och man slipper vänta på att filmerna textas, klipps(kanske) och kommer till butiken för att hyras/köpas.
Dom filmerna jag laddat ner har jag även köpt senare när dom kom ut

Försök att fylla en 20GB MP3 spelare med lagliga låtar, 100.000-200.000kr?

Ända jag använder mig av sådan "hjälp" är att fixa en virusfri spel som orginalt har StarForce, för vem vill att ens dator förstörs av kopieringsskydd när man kör lagligt? kopior har inte StarForce.

Hur mycket olagligt har jag på mina 1100GB?

Jag vågar erkänna, ni med +500GB och +10Mbit bredband vad har ni?
Man klarar sig med 40GB och 0.5Mbit helt bra om man läser aftonbladet och spelar någon spel per månad/år
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Dom flesta känner redan till att jag tankar spel och program hej vilt (fast har lugnat sig lite nu) pga att jag får mycket problem med kopiorna osv, så att jag tankar är inget jag behöver skriva här ;)

EDIT: Sen brukar kan man som jag behöva mycket hårddisk till videoredigering pga att video filerna tar mycket plats.

EDIT2: Varför skulle ingen "våga erkänna" här för ? Är väl inte pontén som läser igenom alla trådar och kollar ip ? :P
The town where i was born...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag tror ingen/få har problemet att de inte vågar. Snarare att det är både off topic och bryter mot forumets regler..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Bryter man mot reglerna när man säger att man tankar ? (seriös fråga). Sen om man rabblar upp allt man (isåfall) har är ju en annan sak :P
The town where i was born...
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

wille wrote:Jag tror ingen/få har problemet att de inte vågar. Snarare att det är både off topic och bryter mot forumets regler..
Nja syftade mer på dom som säger att dom inte laddar ner något alls.

Neka är lögn, tiga är helt annat.

Men visst reglerna säger att vi inte får skriva om Warez mm men inget om att ladda ner... bara att tiga så att säga.

Jag tolkar regeln just som att om man har warez och problem så ska man inte fråga om hjälp här, har man något att dela med andra, trevligt men inte här tack
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

E de bara jag eller är det så att denhär tråden inte alls handlar om razzia mot pirabay utan bara om fildelning nu..??
Här var det tomt...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

AntzZ| wrote:Bryter man mot reglerna när man säger att man tankar ? (seriös fråga). Sen om man rabblar upp allt man (isåfall) har är ju en annan sak :P
Nej det är inte mot reglerna att diskutera piratkopiering eller att säga att du piratkopierar. Däremot är det mot reglerna att uppmana andra att piratkopiera, att lista det du har kopierat och att fråga om hjälp rörandes det du har piratkopierat.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

linc wrote:Nej det är inte mot reglerna att diskutera piratkopiering eller att säga att du piratkopierar. Däremot är det mot reglerna att uppmana andra att piratkopiera, att lista det du har kopierat och att fråga om hjälp rörandes det du har piratkopierat.
Du glömde "länka till piratkopior samt platser förknippade med piratkopiering (e.g. Piratebay)"
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hänt något kul dom senaste dagarna i denna fråga?

OT: Jag har 1,5TB till att lagra loggar på. piracy is a crime.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Hur gick det med de tre personerna som kom in på förhör ? Sidan är ju uppe som ni antagligen vet men inte från Sverige väl ?
The town where i was born...
User avatar
Leon
Posts: 57
Joined: 2005-11-04 11:11:18

Waste of time!!

Post by Leon »

Big_Bird wrote:Stå upp för vad? Mot vad?
Där har du varför jag menade att det inte är någon idé att motargumentera!!
Vet man inte "vad" man argumenterar mot, så är det definitivt ingen vits med att som sagt engagera sig det genom att skriva en massa blahaj för att bevisa något!!
Jag menar, vet du inte överhuvudtaget "vad" som det argumenteras för och emot, så finns det ju inget att bevisa!! Enklare än så blir det inte!

Ställ dej i muppledet och fortsätt som vanligt!

vH ;D

p.s Jag skrev samma sak med två olika uttryck för att du förhoppningsvis ska förstå vad jag menar.
Cascade-kyld Commodore 64 med extra kassettbandspelare!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Waste of time!!

Post by Big_Bird »

Leon wrote:
Big_Bird wrote:Stå upp för vad? Mot vad?
Där har du varför jag menade att det inte är någon idé att motargumentera!!
Vet man inte "vad" man argumenterar mot, så är det definitivt ingen vits med att som sagt engagera sig det genom att skriva en massa blahaj för att bevisa något!!
Jag menar, vet du inte överhuvudtaget "vad" som det argumenteras för och emot, så finns det ju inget att bevisa!! Enklare än så blir det inte!

Ställ dej i muppledet och fortsätt som vanligt!

vH ;D

p.s Jag skrev samma sak med två olika uttryck för att du förhoppningsvis ska förstå vad jag menar.
Kom igen junior, du kommer ingen vart med billiga trick.
Gör klart och tydligt vad det är du står upp för och vad det är du står upp emot så kan vi ta en diskussion om det lungt och sansat. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Leon
Posts: 57
Joined: 2005-11-04 11:11:18

Waste of time!!

Post by Leon »

Big_Bird wrote:
Leon wrote:
Big_Bird wrote:Stå upp för vad? Mot vad?
Där har du varför jag menade att det inte är någon idé att motargumentera!!
Vet man inte "vad" man argumenterar mot, så är det definitivt ingen vits med att som sagt engagera sig det genom att skriva en massa blahaj för att bevisa något!!
Jag menar, vet du inte överhuvudtaget "vad" som det argumenteras för och emot, så finns det ju inget att bevisa!! Enklare än så blir det inte!

Ställ dej i muppledet och fortsätt som vanligt!

vH ;D

p.s Jag skrev samma sak med två olika uttryck för att du förhoppningsvis ska förstå vad jag menar.
Kom igen junior, du kommer ingen vart med billiga trick.
Gör klart och tydligt vad det är du står upp för och vad det är du står upp emot så kan vi ta en diskussion om det lungt och sansat. ;)
Läs mitt första inlägg! Där står precis vad jag står upp för vad gäller det jag nämner i texten.
Angående resten så måste du vara ett tvättäkta skämt!!
Diskussionen är ju för h....te redan igång. Långa inlägg på snart 10 sidor borde du väl ha vaknat till av!?!!
Vad kan vara mer lugnt och sansat än att knappa på tangenterna och vänsterklicka med musen?
Ärligt talat så är det ingen idé att du svarar, för det leder ingenvart om du inte har argument vad gäller ämnet.

Mupp in..
menar hopp in!

vH ;D
Cascade-kyld Commodore 64 med extra kassettbandspelare!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Waste of time!!

Post by Big_Bird »

Leon wrote:Läs mitt första inlägg! Där står precis vad jag står upp för vad gäller det jag nämner i texten.
Det med det dåliga sömmnadsexemplet?
Angående resten så måste du vara ett tvättäkta skämt!!
Fula trick kommer du ingen stans med, jag kan fulare än du.
Diskussionen är ju för h....te redan igång. Långa inlägg på snart 10 sidor borde du väl ha vaknat till av!?!!
Leon 9 Big_Bird 12, verkar som om jag sett diskussionen och om du läser de tidigare sidorna ser du att jag varit med sen sidan 1.
Du torde kunna utläsa mina åsikter av de posterna också förresten.
Vad kan vara mer lugnt och sansat än att knappa på tangenterna och vänsterklicka med musen?
Att faktiskt diskutera ämnet istället för att ge sig ut i perferin.
Ärligt talat så är det ingen idé att du svarar, för det leder ingenvart om du inte har argument vad gäller ämnet.
Jag har mängder med argument i ämnet, men jag skulle vilja att vi börjar med den diskussion om ditt felaktiga exempel som du avfärdade med att kalla mig en mupp.

Men visst, har du inga giltiga argument att komma med så förstår jag att du vill lägga ner debatten här.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Leon
Posts: 57
Joined: 2005-11-04 11:11:18

Re: Waste of time!!

Post by Leon »

Big_Bird wrote:
Leon wrote:Läs mitt första inlägg! Där står precis vad jag står upp för vad gäller det jag nämner i texten.
Det med det dåliga sömmnadsexemplet?
Du tycker att exemplet är dåligt, betyder det att exemplet verkligen är dåligt??
Angående resten så måste du vara ett tvättäkta skämt
Fula trick kommer du ingen stans med, jag kan fulare än du.
Det var inget fult trick. Jag menade vartenda ord!!!
Diskussionen är ju för h....te redan igång. Långa inlägg på snart 10 sidor borde du väl ha vaknat till av!?!!
Leon 9 Big_Bird 12, verkar som om jag sett diskussionen och om du läser de tidigare sidorna ser du att jag varit med sen sidan 1.
Du torde kunna utläsa mina åsikter av de posterna också förresten.
Jag misstar mig inte med minnet av att du citerade en mening av mig och kommentaren "Det var det dummaste jag hört".
Förövrigt så är jag inte intresserad av dina åsikter när du verkar vara en sådan som avfärdar en princip med en enda kommentar av kaliber "dagis-pajkastning".
Vad kan vara mer lugnt och sansat än att knappa på tangenterna och vänsterklicka med musen?
Att faktiskt diskutera ämnet istället för att ge sig ut i perferin.
Och du menar på fullaste allvar att du faktiskt har diskuterat ämnet med mig utan att ge dig ut i periferin?? Slå upp ordet dubbellmoral och börja plugga in!!!
Ärligt talat så är det ingen idé att du svarar, för det leder ingenvart om du inte har argument vad gäller ämnet.
Jag har mängder med argument i ämnet, men jag skulle vilja att vi börjar med den diskussion om ditt felaktiga exempel som du avfärdade med att kalla mig en mupp.

Men visst, har du inga giltiga argument att komma med så förstår jag att du vill lägga ner debatten här.
Om du menar att just du personligen tog åt dig av min mening:
""Den som inte vågar stå upp, utan bara klagar på att "småglinen" måste sättas på plats, han/hon borde inte ens engagera sig utan snällt fortsätta leva på som en mupp i ledet!"" ..så tycker jag inte annat än att du sätter dig i soffan och tittar på nyheterna istället för att wasta tid på att träna muskulaturen i fingrarna om det ändå inte ger någon intellektuell utveckling ovanför axlarna överhuvudtaget!

vH ;D
Cascade-kyld Commodore 64 med extra kassettbandspelare!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Snälla sluta nu.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Waste of time!!

Post by Big_Bird »

Leon wrote:
Big_Bird wrote:
Leon wrote:Läs mitt första inlägg! Där står precis vad jag står upp för vad gäller det jag nämner i texten.
Det med det dåliga sömmnadsexemplet?
Du tycker att exemplet är dåligt, betyder det att exemplet verkligen är dåligt??
Ah, åter till kärnpunkten.

Ja, jag tycker det var ett ytterst dåligt exempel. Hade jag vetat att det var du som skrev det och att det inte var (som det såg ut) saxat (piratkopierat? ;) ) från AB:s forum så hade jag väl varit något mildare i mitt öppningsanförande, men faktum kvarstår.

Det är inte samma sak att utifrån en existerande förlaga sy ett par byxor som det är att kopiera en musikfil eller en film, av den enkla anledningen att sömmnaden kräver dels en viss monetär insats från dig och dels en viss kunskap med nål och tråd.
Därför är det värdelöst som jämförande exempel.
Om piratkopiering handlade om band som spelar in covers utan att betala till STIM, eller programerare som hemma i skrubben reverse-engineerade Doom 3 för att sen koda sitt eget (komplett med egen grafik bör tilläggas) så hade det varit ett bra, tankvärt och belysande exempel.

Men eftersom du jämför äpplen med förgasare så framstår det inte som särskilt vist eller välformulerat. Något jag påtalade för dig, varvid du for ut i vilt orerande om principfrågor.

Men du är välkommen att klart och tydligt formulera varför du tycker det är att jämföra att ladda ner en fil från internet och att utifrån en given modell skapa något eget.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ett av de stora problemen i debatten är ju att alla fildelare har så kassa försvar för sitt värv. Nu senast:
26-åringen nekar till brott. I polisförhör har han sagt att han fått fildelningsprogrammet av en kompis och att han inte visste att det var olagligt att sprida filmen vidare.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 71,00.html

Eller som han också kunde sagt:
"Hej, trots att jag har en dator och en internetuppkoppling så har jag inte uppmärksammat en av de senaste fem årens allra mest infekterade debatter."
Hur som helst har okunskap om lagen sällan utgjort ett effektivt försvar. "Jag fick pistolen av en kompis, jag visste inte att det var olagligt att skjuta en polis med den." "Jag fick kofoten av en kompis, jag visste inte att det var olagligt att bryta sig in."

En annan fråga är "borde fildelning vara kriminellt" det är visserligen en intressant fråga, men i sammanhanget irrelevant. Så länge det räknas som brott av lagens väktare så är det kriminellt och det bästa vi kan hoppas på är att påverka lagstiftarna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote: Så länge det räknas som brott av lagens väktare så är det kriminellt och det bästa vi kan hoppas på är att påverka lagstiftarna.

Vilket man gör genom att ge blanka fan i den rådande lagen gällande fildelning. Om det håller i sig kommer kanske politikerna bli tvungna att göra som med förbudet att gå mot röd gubbe...

Personligen trot jag dock att bredband kommer att straffbeskattas på något som vanligt orättvist sätt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote: Så länge det räknas som brott av lagens väktare så är det kriminellt och det bästa vi kan hoppas på är att påverka lagstiftarna.

Vilket man gör genom att ge blanka fan i den rådande lagen gällande fildelning. Om det håller i sig kommer kanske politikerna bli tvungna att göra som med förbudet att gå mot röd gubbe...
Precis, lagstiftningen kring fildelning just nu är befängd och det är bra om en opinion skapas för att förändra den.
Det är det som är det allvarliga i razzian mot TPB, beslagtagandet av Piratbyråns servrar och tystandet av lobbyingorganisationen. Iofs, kan man ju säga att det rör sig om anstiftan, men då får de ha ett separat domstolsbesked på att det skall tystas i god demokratisk ordning och inte bara sno servrarna som en bonusgrej.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

XitArS wrote:Vilket man gör genom att ge blanka fan i den rådande lagen gällande fildelning. Om det håller i sig kommer kanske politikerna bli tvungna att göra som med förbudet att gå mot röd gubbe...
Det vill säga återgå till det läge som rådde på 80talet och en bit in på 90talet, det var olagligt, men det fanns inga straffsatser designerade till piratkopiering utan vinstsyfte.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:
XitArS wrote:Vilket man gör genom att ge blanka fan i den rådande lagen gällande fildelning. Om det håller i sig kommer kanske politikerna bli tvungna att göra som med förbudet att gå mot röd gubbe...
Det vill säga återgå till det läge som rådde på 80talet och en bit in på 90talet, det var olagligt, men det fanns inga straffsatser designerade till piratkopiering utan vinstsyfte.
Vilket är ett rätt så lysande sätt att råda bot på just piratkopieringen i vinstsyfte. Vem fan åker till trejde världen och köper piratkopierade CD-skivor, filmer och datorprogram i någon skum bod när man kan ladda ner dem hemifrån?

Vem fan går till snubben i den lite sunkiga studentlägenheten och pröjsar femti spänn per bränd skiva när han kan bränna själv?

Ju mer vi försvårar för användarna desto större möjligheter ger vi till profitörerna.

Piratkopieringen består.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply