Omflashning av Telias modem till 4-ports router och brandväg

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Newstar
Posts: 25
Joined: 2002-03-08 8:00:56
Location: Skåne

Omflashning av Telias modem till 4-ports router och brandväg

Post by Newstar »

Jaha då funkar modemet som de va tänkt.

Har suttit o läst lite om de fina Triple playmodemet Telia skickade ut. Eftersom jag har haft sånt strul med min DI-624 så tänkte jag fixa så modemet blev router o brandvägg igen som de ska va.

Jag letade ett par dagar o läste en jävla massa på olika forum o till slut idag så kollade jag zyxels ftp. Där fanns en fin firmware som jag kollade noga om o sen körde jag in skiten o chansade.

Helt plötsligt dök min lilla Netgear sc101 upp på datorn.

Grafisk konfiguration i ie precis som de ska va och alla portar på modemet funkar.

Funkar skitbra hittills och man har inget behov av router förutom ifall man vill ha trådlöst.

Firmwaren jag tog var till ett Zyxel Prestige 660H-61s (tror jag)
Den hette iaf P660H-61_V3.40(PE.8)C1_Standard.zip

Så de e bara o flasha på.

Lycka till!
Man får glad att de blev som de blev när de nu inte blev som de skulle.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Lägger det i mina anteckningar under kan vara bra att vet den dagen jag köper ett zyxel modem.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Nått att tänka på är ju att de portar som finns där är ju faktiskt tänkta att användas för annat i framtiden (IP-tele, IP-TV etc), så frågan är hur det kommer funka om man har flashat över telias firmware (såvitt jag vet så är det en egen dom har). Såvitt jag vet kan man inte få tag på telias firmware nånstans.
Hur gjorde du för att flasha är jag intresserad av dock? Går det att komma åt modemet i det utförande man får det på nått vänster?
User avatar
Newstar
Posts: 25
Joined: 2002-03-08 8:00:56
Location: Skåne

Post by Newstar »

Sätt en fast ip på datorn 192.168.1.33, Nätmask 255.255.255.0, Standard Gateway 192.168.1.1.

Koppla upp dej via ftp mot 192.168.1.1

Logga in med användarnamn "root"

Lösenord "1234"

Skriv put "binfilens namn" ras, modemet startar om

Skriv put "romfilens namn" rom-0 modemet startar om

Sen e de bara o ställa ip på automatisk igen o logga in i internet explorer på 192.168.1.1 o konfigurera de med den grafiska konfigurationen.

Vill du bara kolla vad de finns för kul inställningar i modemet o mixtra med kan du köra på fast ip enligt ovan o köra Telnet 192.168.1.1 och logga in med lösenord "1234".

Tror allt blev rätt där;)
Man får glad att de blev som de blev när de nu inte blev som de skulle.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Det var just detta jag försökte med innan jag kopplade in det i drift.. :P Men verkade inte funka... Kör ju 192.168.1.0 internt.. Jaja, får fula mig lite så går det i drift med ^^ Får se om jag kommer in
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Jodå, va ju inga större problem.. :) Undrar varför jag inte kom åt den när jag testade innan.. jaja.. ;)
Fanns väl inte så mckt kul o pilla på.. Ska fixa upp lite SNMP etc på den dock :) Alltid bra med övervakning :)
Post Reply