Sommarvärme och motsatsen till överklockning

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Hawklord
Posts: 179
Joined: 2005-04-03 23:44:32
Location: Uppland

Sommarvärme och motsatsen till överklockning

Post by Hawklord »

Hej.

De senaste dagarna har bjudit på allt för mycket värme. Anledningen till att det är ”för mycket värme” är att jag inte kommit ut något. Så problemen bildas i stället hemma vid dator med allt för höga processor och rumstemperaturer, istället får röda svidande ”solbrännor” och överkonsumtion av glass.

Min överklockade 2500+ AMD barton gjorde livet framför datorn outhärdligt, då den gick i 2300 mhz och 1.825 i vcore. Då den enligt ett program (OCWC) drog 102W. Jag beslöt mig för att underklocka den för att komma till ro med mitt problem. Men också för spänningens skulle…… (”… skulle jag ändra spänningen”). ;D

Nu mera tuffar den på i 1100 Mhz och 1.1 V, jag trodde aldrig att den skulle funka i så låga volt tal. Programmet säger att den nu mera ändas drar 18.2W, som ger mig en mera behaglig temperatur.

Men prestanda då?
Ja, än så länge har det inte blivit några problem med den, då jag fortfarande kan knappa mig fram i Firefox och spela CS med 60 FPS. Men jag har inte än försökt att packa upp en 4.7 gigabyte stor Winrar fil, Dvs. en img fil med ett visst material som skulle får 50 poliser att knack på dörren eller hur gick det för ”TPB”.

Part 2
Kära Moderatorer
Jag vet att detta måste vara en fel post då detta är trotts allt underklockning. Så var snälla flytta den om ni känner för det. ;D
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

jag har också underklockat lite, mest för att ja kör på en slö disk så jag behöver ingen processorprestanda!
Jag kör min opteron 165 i 1000mhz med 0.98v
Hehe ja
Post Reply