Stänga skärmen?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Stänga skärmen?

Post by Deuterium »

Hej!


Jag söker ett sätt, där man manuellt, igenom knapptryckningar på tangentbordet kan stänga av skärmen, sätta den på "stand-by".

Vet att man kan ställa in så det gör det automatiskt efter ett tag men inte det jag söker. Utan jag vill kunna tvinga in den i stand-by manuellt.

Det är på en laptop jag vill göra det, finns inget FN + * kommando för att göra det.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Wizmo är ett pytte-program som kan fixa det. Gör en länk till en .CMD -fil som innehåller exempelvis raden "wizmo quiet shake=200 monoff" och ställ sedan in en tangentkombination som aktiverar länken.

Själv använder jag programmet The Wonderful Icon till att starta program och utföra kommandon via tangentbordet.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Nu börjar det hända saker, precis så jag vill ha det, fast undviker i högsta grad att ha program gåendes i bakgrunden.

Samt, söker jag en funktion där man kan låsa datorn också.

Hade varit skönt att kunna trycka på FN + F4 för att låsa datorn + släcka skärmen.

Wimzo hade behövt lite uppdateringar, ex då just så man kan låsa datorn.

Win + L låser ju datorn, men släcker inte skrämen, man borde kunna kombinera de båda på något sätt.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Deuterium wrote:Nu börjar det hända saker, precis så jag vill ha det, fast undviker i högsta grad att ha program gåendes i bakgrunden.

Samt, söker jag en funktion där man kan låsa datorn också.

Hade varit skönt att kunna trycka på FN + F4 för att låsa datorn + släcka skärmen.

Wimzo hade behövt lite uppdateringar, ex då just så man kan låsa datorn.

Win + L låser ju datorn, men släcker inte skrämen, man borde kunna kombinera de båda på något sätt.
rundll32.exe user32.dll, LockWorkStation
Vet inte om du kan göra både och, kanske blir lite fokusproblem och sånt om man försöker med en batfil t ex.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Branstrom wrote:
Deuterium wrote:Nu börjar det hända saker, precis så jag vill ha det, fast undviker i högsta grad att ha program gåendes i bakgrunden.

Samt, söker jag en funktion där man kan låsa datorn också.

Hade varit skönt att kunna trycka på FN + F4 för att låsa datorn + släcka skärmen.

Wimzo hade behövt lite uppdateringar, ex då just så man kan låsa datorn.

Win + L låser ju datorn, men släcker inte skrämen, man borde kunna kombinera de båda på något sätt.
rundll32.exe user32.dll, LockWorkStation
Vet inte om du kan göra både och, kanske blir lite fokusproblem och sånt om man försöker med en batfil t ex.
Jodå, det funkade utmärkt!


Tack!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Deuterium wrote:Win + L låser ju datorn, men släcker inte skrämen, man borde kunna kombinera de båda på något sätt.
Syftar du på funktionen "växla användare"? (Win XP)
Post Reply