Mikrofonen tar upp lågfrekvent ljud och inget annat?

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Mikrofonen tar upp lågfrekvent ljud och inget annat?

Post by Joel »

Min mikrofon är helt knäpp. När jag är inne på ventrilo / ts2 / skype mm. så klagar alla på att den bara brusar konstant och att ingen hör mig. När jag använder ljudinspelaren i "tillbehör", så låter det i högtalarna som det låter när man avmarkerar "ljud av" i kontrollpanelen. Vad fan är problemet? Det är från och till hela tiden. Ibland funkar den ibland inte. Det går några veckor osv och så ändras tillståndet. Jag förstår inte.
Jag juckade lite på kontakten men ingen skillnad.

Någon kunnig som har haft samma problem?
Har inte provat med någon annans mikrofon än, så vet inte om det ligger i micen eller datorn.
meh
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Börja med att testa din mic i en annan dator och att testa en annan mic i din dator.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Provade micen i en kompis dator där den fungerade hur bra som helst, och han och jag har exakt samma modell. Alltså borde felet ligga oberoende i min dator. Är det en mjukvaruinställning eller är det glapp i ljudkortet? ;/
meh
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Vill inte låta otålig men är det någon som kan sådant här? Mina kompisar tjatar på mig om att fixa mikrofonen hela tiden och jag vill minst lika mycket som de att den ska funka.

Tacksam för svar.
meh
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Har den alltid varit dålig, även efter omformatering?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Nej det har varit från och till, ibland fungerar den ibland fungerar den inte. Jag har inte kunnat lista ut varför. Ingenting särskilt hände mellan det att den slutade fungera och innan dess, so to speak. Det måste vara en inställning i mjukvaran som jag förbiser eller ett glapp - men glapp verkar ganska otroligt.
meh
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Verkligen ingen som känner igen detta? Låt mig förklara igen:

Ni vet säkert hur det låter i era högtalare/hörlurar när ni tar bort bocken vid "Ljud av" i mikrofonens inställningar via kontrollpanelen.
Det låter för jävligt - lågfrekvent konstant brummande.

Exakt så låter det även när jag har mikrofonen på "Ljud av" och spelar in saker i t.ex. ljudinspelaren. Även typer jag pratar med via ventrilo/skype etc. säger att de bara hör brus.

Vad beror detta på?
meh
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Låter som om du har någon slags rundgång av något slag.
Ett tips testa för flytta högtalarna bakåt ifrån din mic eller mer åt sidan ifrån micen.
Testa olika konfigurationer med din mic i olika lägen, dessutom tänk på settings på ditt ljud till micen.
Ju högre ljudstryka på micen ju mer ljud tar den in, ju billigare mic desstå mer ljud tar den in dumt men så är det man kan betala 1000 tals kronor för en brusreducerande mic onödigt i detta sammanhang används av musiker.
Fast det låter mer då till dem andra så jag gillar billiga telefoner och billiga micar att prata i.
Men ställ ned din mic ljudnivå eller högtalarljudet, testa om det funkar samt labborera om du inte är förnära med micen till ljudkällorna.

Bästa är hörlurar på och micen på detta torde inte störa alls men om det gör det ändå, ptja då får du nog fråga något ljudtekniskt proffs på ett hifi forum musikerforum.
Detta är några enkla tips för en skönare Ventrilo upplevelse, vill inte detta funka och du bor extermt litet så köp ett headset :-/
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Micen sitter på ett headset - men hörlurarna är inte inkopplade.
Angående rundgången - jag har inte något ljud på när jag testar micen. Kanske den tar upp brummandet från subwoofern? Det tror jag dock inte, det är väldigt lågmält. Datorns fläktar? Nja... det har ju funkat innan, förstår inte hur det kan hänga ihop.

Den fungerar som sagt utmärkt hos min kompis - och bara vissa tidsperioder hos mig. Kan det vara en glapp i ljudkortet? Verkar inte särskilt rimligt, med tanke på hur bra den funkat förut. Det enda jag kan se är en mjukvaruinställning - men vilken? Tycker att jag har fipplat med det mesta, kanske borde testa lite till.

Har du några särskila tips på inställningar som ofta vållar problem?
meh
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Skaffa ett billigt stereo-kort med mic-in line-out och speaker-out och kör det för micen, så gör jag!
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Du menar att man ska ha två ljudkort? Skulle det lösa problemet tror du?
Skulle du kunna länka ett exempel? Kan inte mycket om just ljud och hur det fungerar tillsammans med datorer. Tacksam för all hjälp.
meh
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Joel wrote:Du menar att man ska ha två ljudkort? Skulle det lösa problemet tror du?
Skulle du kunna länka ett exempel? Kan inte mycket om just ljud och hur det fungerar tillsammans med datorer. Tacksam för all hjälp.
Antagligen är det ett rent analogt problem med ditt nuvarande ljudkort, ett annat ljudkort som är svårare att störa, placerat så långt ner på PCI-bussen som möjligt, skulle kunna lösa problemen.

Antagligen skulle ett USB-ljudkort vara ännu bättre.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Ok nu min sista lilla hjälp har du drivisar till ditt ljudkort?

Med två ljudkort menar han ett på PCI plats inte det inbyggda på moderkortet, det är dock dugligt men inte bra.Köp ett audigy-Z räcker stenhårt, vill du ha det bästa köper du det dyraste som finns ute.

OBS
Än en gång ljudkort som man köper till för att göra musik med är inte lika bra på uppspelning som tex ett audigy.
Dem har brus reglerande filters guldplätteringar för "ingångar" för olika musik utrustningars, så som mixerbord, eller olika musikinstrument.Dessa ingångar har inte små ingångs hål, klart adapters finns till mic.
Deras drivrutiners är byggda för att stödja tex Steinbergs Cubase, eller prologic waht ever.Att lyssna i dem är nog lika bra som audigy-z men helt onödigt.Deras ingångar kräver adapters och troligtvis är du missnöjd med det hela om du inte vill spela något instrument ;)

Skulle vilja säga att ska du ha surround i thx är dessa andra pci kort på marknaden bäst.Till tex ett logitech högtalar Z5500 surround system.
Detta är ett överkurs system ljudkorten är byggda för att spela upp saker i under dimensionerade högtalar system, då blir det ändå rätt bra.Vill du ha något extra ljudkort köper du ett tex audidgy-z.Som kopplas till stereon eller som någon påpekade micen i mic line igången.
Se till ha bra drivis bara och ingen drivis till ditt mobos ljudkort ;)

Koppla ditt vanliga inbyggda ljudkort till din stereo som du kör Z5500 systemet på har du nu ljud som motsvarar 20 tusen kronors system.Z5500 krossar allt mosånd om man inte har otur att få ett måndags exempelar.
Eller kör in din mic/headset istället i din förstärkare här istället, koppla till stereon funkar alltid bäst.

Men själv gillar jag inte surround men Z5500 har bra watt tal för bra musik på låg volym säkert duger dem för vanlig lyssning med.
Hade jag inga 20 tusen vilket jag inte har på ett par högtalare är Z5500 typ bästa val enligt många "förstå" sig påare.
Har man inte 3 k till dessa så duger stereons setup lovar, den krossar alla ljudkort i världen med hästlängder.

Kort sagt surround förstärkare kostar mer är sämre ljudbild i punkt slut, krävs upp till 10 ggr bättre förstärkare, alltså dyrare för bra ljudåtergivning.
En vanlig reciver köp ett nummer av hifi och testa en för 1700:- av bra modell varför inte en Cambrigde, Nad, eller för dem i Hooden Outlaw kostnad ca 5 k ny förr om åren ;)

Lite om ljudåtergivning
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
Post Reply