Datorn slocknar

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
mygan
Posts: 11
Joined: 2006-06-23 20:34:19
Location: Mamma
Contact:

Datorn slocknar

Post by mygan »

Jo min gammla dator slocknar pågrund utav att jag ändrade något i moderkortet tror jag :S jag gick in å ändrade nånting med proccesorn eller nåt å nu händer det ingenting med datorn :/
jag klickade nånting typ f1 lr nåt när datorn hållde på å starta å kom till en meny å då hittade jag nåt med proccesor å hur mkt mzh tror jag å då ändrade jag det till mera å nästa gång jag skulle starta datorn så gick inget igång.ingen bild på skärmen heller. man hör hur fläkten går igång och sånt men inget mer......Jag vet att jag e noob men hjälp mig :O
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

låter som ett första överklocknings försök eller nått ;D
testa att resetta bios "cler cmos " vet du inte var byglen är ta ut batteriet ur moderkortet och sätt i det igen
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
mygan
Posts: 11
Joined: 2006-06-23 20:34:19
Location: Mamma
Contact:

Post by mygan »

jag har testat ta ur batteriet men det funkar endå inte :( på vilka andra sätt kan man resetta biosen?
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

mygan wrote:jag har testat ta ur batteriet men det funkar endå inte :( på vilka andra sätt kan man resetta biosen?
Grabben du har för bråttom och vill ha resultat på en gång gedigna överklockningar kan ta tid, allt ifrån rätt hårdvara till rätt settings.
Ja ha ja då var det färdigt igen då, har du ingen manual till den där apparaturen :o om jag inte miss minner mig följer det med en diger fin bok till varje moderkort.Eller till sin fina ny inköpta dator.

OBS En clear mos utförs när datorn är totalt avstängd, inte när den är igång i vanligt läge.Ok du behöver inte trycka på switchen bak/rycka kabeln om du inte battiar en clear mos.

Ta ur batteriet länge kan du stänga av ditt nätagg med en liten switch bak på gör detta med, man kan trycka in powerknappen när ens batteri är ute med. alltså starta mot utdraget batteri kanske kan hjälpa.

Clear mos heter en jumper = kolla på moderkortet efter småa plastbyglar kan vara blåa eller svarta är vanligt på äldre dell/compaq sitter oftast på 2 eller 3 pins kontakter kan man säga.Runt om på moderkortet även här kan du söka på motherboard +jumper +clera mos säkert + picture i google.Ser du exakt vad som menas här google är en bra vän.
Står ofta cl mos i vitt in till denna jumper på moderkortet, leta upp denna jumpern.Förflytta nu jumpern så den inte sitter som i orginal läge, alltså ett hack oftast är den på 1 - 2 förflyttas nu till 2 - 3.Ena pinnen är alltså fri den som det nu inte var.
Nu startar du om datorn som kommer bli svart.
Nu flyttar du tillbaka din fina lilla jumper till orginal.
Startar datorn viola den funkar normalt, ändrar om i bios för vissa saker står nog inte alls som dem ska.
Puuuh långt detta blev bara för detta lilla, förlytta en jumper ur sitt orginal läge till ett reset läge.

Men om du mot all förmodan klarar en clear mos är du nubilizied, och lite mindre nub.
Clear mos är ditt viktigaste vapen mot alla jobbigheter som du kommer möta med eller i din lilla egna självstudie till överklockare.

Clear mos är alltså A & O om du nu inte är über klockern som får allt rätt bara du nuddar skiten.Då är du mer av en teoretiker än du visat prov på här, i denna sena stunden.

Än en gång sök mera på uttryck du ser härinne clear mos börja där google, go,go,go

Om detta inte är din grej och du om en vecka inte kan clear mos sök på överklockningsprogramm till Windows.

Hehe bjuder nu 400:- inklusive frakt bara för datorn är just nu obrukbar, du kommer ändå inte fixa detta, det är en utomrdentligt svår gre att klara avj detta.Lägg ned lika bra du PM'ar mig redan nu grabben.

Kolla under min tråd står PM där klicka på den så skriv, säljer min dator nu :-[
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
mygan
Posts: 11
Joined: 2006-06-23 20:34:19
Location: Mamma
Contact:

Post by mygan »

Sry fick datan å funka nu :P å jag ska sälja datorn till en kompis så...
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Så vad bjuder din kompis för datorn du vet att man är snäll mot sina kompisar, den datorn är inte värd många korv ören.

Just duron ska du inte ha till något annat än klocka sönder så det sprackar och smattrar om hela utrustningen
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
Post Reply