Jobba på Åland.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Jobba på Åland.

Post by Stiiig »

Hej hej!
Det verkar ju som om att det finns folk från lite här å där på detta forum. Så någon av er lär ju ha lite kunskaper om Åland.

Har sökt en del jobb på åland av den anledningen att det sägs att hela ön är skatte fri. och det verkar vara en bra natur. då borde väll allt jobb vara skattefritt med?
Och Vad har en medel "åläning" för månadslön? Säkte till reservdels föräslja på en bilfirma men visste inte alls vad jag skulle skriva för löne anspråk på det hela då jag inte vet vad dom får för liknande jobb på åland. Inte ens vilkien valuta vi snackar om :P Kan någon hjälpa mig lite här? lite tips?

Jobbet är i mariehamn om det skulle spela någon roll
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom Åland är en del av finland så betalar man i Euro.

Förr i tiden hade man finska mark, men senare kom man att gifta bort honom med Jonas Gardell och ersätta honom med Euron.

I april-juni 1997 var löntagarnas medellön 10 800 mk.

Den finska medianlönen tycks ligga på runt 1800 euro i månaden.

Google är min vän.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Big_Bird wrote:Förr i tiden hade man finska mark, men senare kom man att gifta bort honom med Jonas Gardell och ersätta honom med Euron.
;)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Hehe ja då vet jag :P

"google is your friend, Use your Friends"
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Re: Jobba på Åland.

Post by Tjotte »

Stiiig wrote:Hej hej!
Det verkar ju som om att det finns folk från lite här å där på detta forum. Så någon av er lär ju ha lite kunskaper om Åland.

Har sökt en del jobb på åland av den anledningen att det sägs att hela ön är skatte fri. och det verkar vara en bra natur. då borde väll allt jobb vara skattefritt med?
Och Vad har en medel "åläning" för månadslön? Säkte till reservdels föräslja på en bilfirma men visste inte alls vad jag skulle skriva för löne anspråk på det hela då jag inte vet vad dom får för liknande jobb på åland. Inte ens vilkien valuta vi snackar om :P Kan någon hjälpa mig lite här? lite tips?

Jobbet är i mariehamn om det skulle spela någon roll


Nää! Det är inte skattefritt utom på båtarna till och från Åland. Annars skulle varenda finne sitta där och jobba. Här lite info. http://www.tulli.fi/se/02_Foretag/01_Ge ... /index.jsp

Mera info: http://www.aland.fi/aland/lagting.htm

Hälsningar från en finskfödd svensk (Sk Finlands-svensk)
Den gör utopin till pragmatik!
Post Reply