.htaccess

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

.htaccess

Post by Tjotte »

Hur säkert är .htaccess? Är det säkrare än javascript inloggning?
Skulle behöva någon sorts säkerhet på galleriet. Folk snor mina bilder ser jag i loggen.
Nybörjare på säkerhet
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Flyttar till Webbprogrammering.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

har du filerna på en .htacess fungerande server (apache?) och lite andra (tror inte IIS stöder det) så bör du inte ha några problem alls med att låsa filerna helt för visning, men jag vet inte om det går att visa bilderna helt för nedladdning om du vill att de ska vara public... (får någon annan förklara)
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

SV: .htaccess

Post by Tjotte »

Webhotell, Det är en Apache 1.3x server. Den stöder också MySql och asp och php. Jag är helt grön på sådant. Hittade en sida på WDS om .htaccess men fattar nada. Jag vill gärna inte ha javaskript. Jag vill ha ett säkrare skydd. Har hört att javaskript är lätt att "hakka".
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

alltså kolla i Apache.orgs dokumentation om .htaccess filerna där finns bra info om hur man gör osv :D
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Re: .htaccess

Post by derfian »

Tjotte wrote:Hur säkert är .htaccess? Är det säkrare än javascript inloggning?
Skulle behöva någon sorts säkerhet på galleriet. Folk snor mina bilder ser jag i loggen.
Nybörjare på säkerhet
Ja, en trivial .htaccess samt regler för att neka tillgång till dessa filer (vilket för övrigt är standard på de apache-installationer jag kört) är säkrare än javascript-inloggning.
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

Tack för alla svar. Jag har löst det nu med Webprotekt på mappar med .htaccess. Man lösenordskyddar mappen med alla filerna innuti. Om man lägger index.htm i gallerimappen så blir det omöjligt att direktlänka till bilder eller någon av sidorna innanför.
Vill man spärra hela sin hemsida så kan man fixa en inloggningsmapp och lägga in hela sajten i den. Men det strider ju mot hela ideen med en hemsida. Men vad skall man göra när det finns vissa typer som tror att allt som syns är gratis. Bara att ta för sig.

Vart är Internet på väg? Varför har det blivit så. Vart har alla personliga hemsidor tagit vägen? :D
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Vadå strider mot hela idéen med Internet, såklart man skall kunna begränsa till X antal användare om det är privat information t.ex.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Hm...

Post by Mr Einstein »

Bilder som man är rädd om lastar man aldrig upp till en server överhuvudtaget.
Är det bilder du vill dela med andra, t ex vänner och familjen, så är ju htaccess en mycket bra lösning.
Men en server kan alltid hackas sönder...så helt säker är man inte.

Så länge du har bilder på en webbsida så att folk kan se dem så kan man väl inte klaga på att folk laddar ner dem.
Att folk snor bilder har väl inte så stor betydels.
Frågan är vad dem använder dem till :-)
Du har ju copyright på dessa bilder och skulle det vara så att du ser dina bilder på en annan sajt så är det bara att skicka ett e-mail till ansvarig och påpeka detta.

Hur vet du att folk snor dina bilder?
Själv laddar jag ner bilder som kan inspirera mig - inte för att lägga ut dem på min hemsida :-)
TheRaven
Posts: 34
Joined: 2006-07-31 19:50:46

Post by TheRaven »

Så länge man kan se en bild kan man sno den...

Hur mycket man än låser och kodar så finns ALLTID PrintScr...

Det som tar bort mest snodda bilder är faktiskt att informera om att det är olaglig.

Efter det så brukar en transparent bild över den befintliga fungera bra...

Steg tre är att man gör en aspsida där man skickar med ett bildnr. om anropet kommer från egen sida, visa bilden, om bilden kommer från annans sida, visa annan bild, eller text.
Post Reply