Ännu en: Fungerar dessa komponenter tillsammans?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Lobbe
Posts: 36
Joined: 2005-08-16 18:49:38
Location: Göteborg

Ännu en: Fungerar dessa komponenter tillsammans?

Post by Lobbe »

Hej!

Det är såhär att jag skall fixa ihop en simpel dator för ca 3000:- till mina föräldrar...Ja va gör dom nu då med deras dator?

Hm, ja dom surfar... ::) Tror mamma spelar lite Sims 2 nångång då och då :o

Har fixat ihop dessa grejer:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?m ... C0F600DC82

Det är såhär att min far är väldigt otålig och vill ha datorn fort som bara den då deras gammla dator nyss gick i graven...Så om nåt inte fungerar bra tillsammans eller nån vänlig själ har bättre komponenter att rekommendera (runt 3000:-) är kravet att dom måste finnas inne på lager att köpa A.S.A.P! ;D

Sen en liten extra fråga som rör mina intressen: Nån som vet ett bra nätagg till P180 för att driva datorn i min signatur?


Tack så hjärtligt för hjälpen!

Ut i solen och njut!
Hejhej!
3700+
A8N SLI Deluxe
2x512 Corsair 3200C2 DDR-DIMM CL2
MSI 7800GT
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag hade hellre tagit detta moderkort ( http://komplett.se/k/ki.asp?sku=321033&s=sc ) och kanske något bättre av någon annan komponent. Tyvärr så finns det inte i lager för än i helgen men det finns fler återförsäljare att välja bland: http://buggy.nu/index.php?a=search&q=Asus+M2NPV-VM
Lobbe
Posts: 36
Joined: 2005-08-16 18:49:38
Location: Göteborg

Post by Lobbe »

Tack så mycket för tipset, är det av nån speciell anledning du rekommenderar det kortet? Kul att veta :D



och kanske något bättre av någon annan komponent.
Tänkte du på nåt speciellt här?

Aja, åter till jobbandet!

Tack för hjälpen!

*EDIT: Moderkortet du tipsa om hade ju inbyggt grafikkort såg ja, hur är det med kvaliten på det? (Är mycket okunnig om inbyggda grafikkort)
Kan jag skippa och köpa grafikkort och lägga pengarna på nåt annat?
3700+
A8N SLI Deluxe
2x512 Corsair 3200C2 DDR-DIMM CL2
MSI 7800GT
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Moderkortet jag visade har integrerat grafikkort vilket duger för alla som använder datorn som skrivmaskin och inte allt för avancerad 3D-rendering.

Ett test på tidigare modellen av detta moderkort, socket 939:
http://www.pcstats.com/ArtVNL.cfm?articleid=1898&page=5

Jag hade valt detta moderkort och sedan en lite snabbare processor, om du vill hoppa över 3000 kr-gränsen.

Notis:
För 100 kr extra så får du en dubbelt så stor hårddisk. Troligen onödigt i dina föräldrars fall men 100 ynka kronor för dubbelt så mycket även om totalt onödigt. Du vet inte vad framtiden har att erbjuda. Du kanske tänkt köra Vista på maskinen och det kanske tar 100 GB i utrymme? :) Kolla bara skillnaden mellan XP och 2000 och den största skillnaden är att XP är bloatad 2000. ;)
Lobbe
Posts: 36
Joined: 2005-08-16 18:49:38
Location: Göteborg

Post by Lobbe »

Jag har lyckats få föräldrarna att lägga ut 4500:- :)
Så nu kan man ju bolla betydligt mer med grejerna! Tjihoo!

Större hårddisk för 100:- är aaaaaldrig fel som du sa! En ny tanke föddes när du började prata om Vista, hur tror du att det integrerade grafikkortet pallar med Vista? Jag har ju fått uppfattningen att Vista kommer att kräva lite extra av grafikkorten om man nu vill kunna utnyttja de härliga(?) grafikgränssnitten som Vista kommer att erbjuda...nu när plånboken är lite större kanske man ska satsa på nåt hyfsat grafikkort...eller att man kanske kör det integrerade grafiken och satsar på 2GB minne istället? Hm, många frågor har jag!!

Men moderkortet kanske är bra ändå, men att man kör ett grafikkort också?

Aja, tack för de snabba svaren, alltid gött att ha nån och bolla ideér med! :)

MVH
3700+
A8N SLI Deluxe
2x512 Corsair 3200C2 DDR-DIMM CL2
MSI 7800GT
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

4500 kr för moderkort, cpu, minne, hårddisk (och grafikkort).

http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode= ... FB23D1A84B

Tog samma moderkort, billigaste Athlon 64 för Socket AM2, billigaste DDR2 PC-5300-stickorna ala 2048MiB (2x1024MiB) samt en större disk pga nyare modell med större plattor.

Jag är rätt säker på att denna ordbehandlingsmaskin inte kommer få någon direkt prestandaboost med 2 GiB ram mot 1 GiB. Om det nu skulle bli 1 GB i ram så skulle jag tagit 1x1024MiB för då har man bara en sticka i maskinen vilket underlättar för framtida uppgradering. Nackdelen är att systemet då inte köra Dual Channel men för vad denna maskin skall användas till så spelar det nog inte roll, troligen endast så liten skillnad att den endast är mätbar.

Att notera är att grafikkortet använder ramminnet som grafikkortsminne. Default tar det 128MiB men man kan nog ställa in detta till lägre tal.
Lobbe
Posts: 36
Joined: 2005-08-16 18:49:38
Location: Göteborg

Post by Lobbe »

Ojoj, tack för all hjälp känner mig nöjd med det paketet som du drog ihop...får se hur jag gör med minnet där bara...eller ja...det är ju upp till föräldrarna att bestämma!

Tack för all hjälp och snabba svar det uppskattas!

Ha de gött!
3700+
A8N SLI Deluxe
2x512 Corsair 3200C2 DDR-DIMM CL2
MSI 7800GT
Post Reply