Tips för kommunikatörsjobb

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Tips för kommunikatörsjobb

Post by lither »

Nu i veckan har jag skrivit på anställningsavtal och äntligen fått ett jobb efter att ha tagit gymnasieexamen. Teleperformance heter stället och kommunikatör heter yrkestiteln. Till en början var jag ganska säker på att det endast handlade om att sälja via telefon, men så är inte fallet. Det innefattar saker som "Mystery calls" (man ringer upp ett visst företags kundtjänst, som har gett TP uppdraget, för att utvärdera den), uppdaterar företags kundregister och en hel del utgående samtal.

Nåväl, jag har en kompis som redan jobbar där, som jag diskuterat lite strategi med, men jag käkar gärna ännu mer. Så från er som jobbat som säljare och framför allt telefonförsäljare: vad har ni för tips att ge? Hur bemöter man bäst olika typer av människor? Vad är bra, förtroendeingivande inledningar och vad bör man inte säga?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Du bör inte göra som en från Tele2 gjorde idag.
Han ringde mig och frågade vad jag hade för abonnemang. Jag sa vad jag hade och han sa
jaha... öh... har du det där "tele alltid" för 53kr per månad?
Nej sa jag, jag har deras standard för 0kr.
jaha... öh... då kanske jag har något som är bättre. för bara 19kr/månad får du ringa till alla för 19öre/min.
Det tjänar jag inte särskilt mycket på, sa jag.
nähä... öh... tack då. *klick*

Seriöst intryck? Nej. ;D
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag har jobbat som telefonförsäljare i ett halvår ungefär, så jag borde väl ha lite tips!
* Försök att lära dig vilken kundtyp du talar med (tala långsamt, tala snabbt, ändra dialekt osv..)
* Tro på det du säljer/säger.
* Försök att ha en så seriös atmosfär runtomkring dig som möjligt, på mitt jobb är det t.e.x massa ghettoungdomar som skriker och bråkar så jobbet ibland blir som en tillfällig fritidsgård, vilket påverkar säljresultatet negativ och sänker arbetsmoralen avsevärt.
* Hitta din säljtyp? säljer du på skratt? allvar? seriositet?
* Försök få kunden att inse behovet av produkten, (jasså du kollar mycket på film men har bara 1an 2an och 4an? här har du....).
* Om det du försöker sälja in är seriöst, tala seriöst.
* Använd positiva ord, (bara, endast...)...
* Om det är något du säljer så kan du ju alltid få kunden att känna sig utvald, (vi ringer runt utvalda kunder som skall få prova på det här) eller liknande....

Tja något sådant kanske? och framförallt tro på dig själv... ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
pimen

Post by pimen »

Obs! har ingen erfarenhet, bara sunt förnuft...

Försök att alltid ha svar på alla tänkbara frågor, låt inte stressad, var väl "påläst" och haka inte upp dej, typ "hej, öh, jag heter öh *ditt namn*, och ringer från, öhh, teleperformance" ja du fattar... tala tydligt, SKRIK INTE, hörde en försäljare från tele2 som skrek och var stressad och pratade otydligt, hörde allt(så gott som man kunde) när jag stog 3 meter ifrån pappa som pratade med henne...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Får ni sålt något? Jag skulle aldrig köpa något över telefon.
pimen

Post by pimen »

tror det säljer väldigt bra, både mamma o pappa har köpt saker(abbonemang) via telefon, och dom båda är väldigt skeptiska mot försäljare och försäljningstrick typ jämt, så jag tror att dom flesta har/kan tänka sej att köpa nåt som låter bra över telefon...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag satt i en sån stol i någon månad. Jag var inte säker först, men nu kan jag med säkerhet säga att jag avskyr det.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag har jobbat där förra sommaren. Verkar som att alla har jobbat där minst en gång i sitt liv. Ja själv är inte en dunder säljare men jag gjorde hyffsat ifrån mig. Ja personligen gillar inte heller att pusha en person så att hon/han köper varan om hon/han verkligen inte behöver den. Var alltid trevlig, och bästa sättet är att själv finna ett sätt att sälja på. När jag jobbade där så fick man ett manus om man ville, men det struntade jag i och freestyleade samtalen. Så bästa rådet jag kan ge dig är att hitta på egna knep och att alltid vara trevlig i telefon, fast det är väl en självklarhet. Jag vet inte hur du är, men jag var alltid ärlig. Fanns dom som jobbade där som sa allt möjligt för att få något sålt, inte min stil.

De ringde för övrigt mig och frågade ifall jag ville ha jobbet tillbaka, fast har ingen lust att jobba denna sommaren, har ingen hyra och betala just denna sommaren så då vill jag glida lite.


Hur lyder ditt uppdrag?
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

pimen wrote:Obs! har ingen erfarenhet, bara sunt förnuft...

Försök att alltid ha svar på alla tänkbara frågor, låt inte stressad, var väl "påläst" och haka inte upp dej, typ "hej, öh, jag heter öh *ditt namn*, och ringer från, öhh, teleperformance" ja du fattar... tala tydligt, SKRIK INTE, hörde en försäljare från tele2 som skrek och var stressad och pratade otydligt, hörde allt(så gott som man kunde) när jag stog 3 meter ifrån pappa som pratade med henne...
Ja, grejen med att någon talar högt kan bero av två anledningar som jag ser det: det är stressigt/hög volym runt omkring, samt att du har slutna hörselkåpor.
Dissident wrote:Får ni sålt något? Jag skulle aldrig köpa något över telefon.
Jag kan verkligen inte svara för någon statistik och vanligtvis ligger träffprocenten för att få provision vid försäljningsjobb runt 8-10 %. Självklart är det olika från fall till fall och olika för varje företag. Teleperformance största kund är Telia och de kommer med uppdrag med jämna mellanrum där de vill "uppgradera" sina kunder med erbjudanden. Detta känns något lättare än att ringa till helnya kunder.
Och ska jag vara ärlig skulle jag aldrig heller köpa något via telefon. Jag är mest i behov av ett jobb, att öva på mina retoriska förmågor och att lära mig grundpsykologin bakom säljarjobbet. Hitta mitt "jag" inom den branschen.
Branstrom wrote:Jag satt i en sån stol i någon månad. Jag var inte säker först, men nu kan jag med säkerhet säga att jag avskyr det.
Var jobbade du och vad fick du betalt?
Pinto wrote:Jag har jobbat där förra sommaren. Verkar som att alla har jobbat där minst en gång i sitt liv. Ja själv är inte en dunder säljare men jag gjorde hyffsat ifrån mig. Ja personligen gillar inte heller att pusha en person så att hon/han köper varan om hon/han verkligen inte behöver den. Var alltid trevlig, och bästa sättet är att själv finna ett sätt att sälja på. När jag jobbade där så fick man ett manus om man ville, men det struntade jag i och freestyleade samtalen. Så bästa rådet jag kan ge dig är att hitta på egna knep och att alltid vara trevlig i telefon, fast det är väl en självklarhet. Jag vet inte hur du är, men jag var alltid ärlig. Fanns dom som jobbade där som sa allt möjligt för att få något sålt, inte min stil.

De ringde för övrigt mig och frågade ifall jag ville ha jobbet tillbaka, fast har ingen lust att jobba denna sommaren, har ingen hyra och betala just denna sommaren så då vill jag glida lite.


Hur lyder ditt uppdrag?
Jo, vi fick också manus, men vad jag har förstått är de värdelösa. De måste åtminstone personifieras och skrivas om, något jag inte ens behövde instruktioner om. De var så krystade så det var skamligt.
Det första uppdraget som jag hamnat under är världens enklaste inkörsport. Ska ringa runt till kunder på IKEA Family, då de ska uppdatera sitt kundregister med e-postadresser. Mer än så är det faktiskt inte. Börjar på tisdag. Har suttit med kompisen och lyssnat när han kört, och för 72,80 i timmen är det inte något jag tackar nej till.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lither wrote:Jo, vi fick också manus, men vad jag har förstått är de värdelösa. De måste åtminstone personifieras och skrivas om, något jag inte ens behövde instruktioner om. De var så krystade så det var skamligt.
Det första uppdraget som jag hamnat under är världens enklaste inkörsport. Ska ringa runt till kunder på IKEA Family, då de ska uppdatera sitt kundregister med e-postadresser. Mer än så är det faktiskt inte. Börjar på tisdag. Har suttit med kompisen och lyssnat när han kört, och för 72,80 i timmen är det inte något jag tackar nej till.
Nej verkligen inte. Det är ett helt okej jobb.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

Det känns som om det är betydligt enklare att jobba i en kundsupport-roll än det där. Till mig söker sig kunder som vill ha min expertis, istället för att pracka på kunder din expertis utan att de vill ha den.

Det bästa allmäna rådet jag kan ge är som många andra har sagt. Hitta din telefonröst där du pratar lugnt och avslappnat med en trygghet bakom. Kan du få personen du pratar med att tro att du är expert på de du pratar om, så är hälften vunnit. Sen behöver du inte alltid vara det, men ljuga med sanningsröst är A och O.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Post Reply