Problem med kablarna till on/off knappen

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Problem med kablarna till on/off knappen

Post by Svenke »

Har köpt följande produkter för att trycka in i mitt gamla chassi.
list

Jag kopplade igår ihop min nya dator, inga frågetecken egentligen förutom hur kablarna till on/off knappen skall sitta. Ett gäng kablar som följer med chassit.

Jag kopplad ihop som jag "trodde" skulle vara rätt, dock väldigt osäker och det gick jätte bra, trodde jag... Jag körde datorn i flera timmar och stängde sen av den.

Idag när jag kom hem från jobbet och startade datorn så gick den i ca, 3min sen vart skärmen flimrig och efter någon sekund svart.

Jag stängde av dator på power knappen och sen gick den inte att starta igen, inget pip, fläktarna som är direkt kopplade till nätagget går inte. Endast nätaggets on/off knapp lyser.

Min undring är:
Har jag dödat min nya dator?
Hur ska sladdarna sitta?


Jag har ritat upp hur det ser ut i moderkorts beskrivningen samt hur kablarna ser ut i paint.

[img=http://img422.imageshack.us/img422/2313/k9ngb7.th.png]

Så hät ser det u i manualen,
[img=http://img221.imageshack.us/img221/9857 ... kt2.th.png]

Vad betyder de olika sladdarna?
Reset HDD
HDD LED
Power LED
Speaker
Power SW


På min bild kan ni även se hur många hål det finns i kontakterna med och utan sladd anslutning kontra stift på moderkortet.

När jag kopplar ihop datorn så lyser det en grön diod på framsidan av chassit (som om datorn vore på), det knäpper även till i nätagget när jag slår på det (som det brukar göra när spänning tillförs).

Så här kopplade jag sladdarna:
[img=http://img221.imageshack.us/img221/751/kopplatvy5.png]

Mycket tacksam för svar..
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Får du power on och reset att fungera med den inkopplingen så sitter kablarna rätt. Vad gäller hd o power led kan man vända fel men det är inget som spelar roll för moderkort... Eftersom du inte får ström till fläktarna som sitter direkt på nätagget skulle jag gissa på nätagg eller att moderkortet är trasigt. Felsökning av nätagg gör du genom att rycka bort kablarna och sedan bygla atx kontakten och se om den startar... Sen kan man ju mäta volten när man ändå är i farten. Det är ju väldigt ström krävande produkter du plockat in så jag hoppas på 500w++ vad det gäller ditt gamla nätagg.... Kanske nån polare som kan låna ut sitt nätagg för provkörning?
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Jag vet ej om reset knappen fungerade, jag startade bara datorn och körde dag 1.. Gjorde några omstarter..

Dag 2 så gick datorn i 2 minuter sen vart skärmen flimrig och sen svart.

Noterade att "den gröna" dioden lös INNAN jag skulle sätta igång datorn. Med mitt andra system lös den aldrig.

Vore "bra" om det var nätagget erftersom att det är lätt att byta..

Jag har ett sånt här http://www.datorbutiken.com/se/default. ... TPSU500WST
som inte ens är ett halv år gamalt.

Hur mätar man upp det? Använder man en så där volt "penna" eller?
Hur går man till väga?
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Genom att kortsluta grön med en svart på atx kontakten får du fläkten och strömmen att starta i nätagget... Sen kan du mäta med multimeter för att se volten... Snigel har en klistrad tråd om nätaggen och vilken volt du har i kablarna under moddning/elektronik forumet. Trodde inte agget var på 500w men då borde det ju räcka till... Har du alla kablar anslutna till moderkort och grafikkort? Finns oftast extra anslutning till moderkortet vid pci platserna...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Kolla bilden, har ej anslutigt ström där jag visar p.g.a. att jag trodde det var till grafikkortet och den har redan ström direkt in i kortet..

[img=http://img101.imageshack.us/img101/2450 ... qv3.th.png]

Ang, nätagget så har jag alltså kopplat, 1x120mm flökt, 2x 80mm fläkt samt ström försörjningen till grafikkortet? efter varandra..

Borde jag gjort på nått annat sätt, tyckte själv inte att det gick att göra på så många andra sätt.
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Den ska vara ansluten. För att få stabilare till agp/pci. Dessutom ska grafiken vara ansluten, fläktarna drar väl inte så mycket och jag antar att du har dvd + hdd på en slinga och grafik på den andra. Du kan ju prova med 1 minne i och rycka bort ide/sata anslutningar och se om burken startar till bioset i alla fall.. Hade faktiskt ett problem nyligen med att få dualchannel att fungera, fast med 1 minne så bootade burken och gick klockrent. Kunde gå i 40 minuter bf2 i dual för att sedan hel dö utan att gå att starta tills minet var flyttat... Men det blir väl till att labba sig fram tills du får igång den... Sen kollar du temp i bios det första du gör...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Ok, tack för tipsen. :)

Jag tar bort ett minne samt ide kablen.
Jag ska kontrollera så att grafiken går på en och hd, dvd och fläktar på den andra.
Får se vad som händer då...

Om den går igång då, innebär det att min nätagg är för klent?
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Nope det kan vara så att du har problem med minnet isåfall... Rycker du bort strömmen till dvd /hdd och skiten fungerar kan det tyda på att watten inte räcker till i o för sig... Startar inte datorn är det enklast att försöka koppla bort så mycket som går för att se om den går igång, sen får man sätta tillbaka en sak i taget och se vad som händer. 500w borde räcka utan problem vad jag kan se, men sen är väl frågan om det hänt nåt med agget... Enklast att testa att agget går är att göra en bygel mellan grön o svart på atx kabeln.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Ok, minnena är iof nya..
Får lov att testa utan dem med. Datorn kan gå igång utan ram alltså?

Dannyboy wrote:Enklast att testa att agget går är att göra en bygel mellan grön o svart på atx kabeln.
Önskar jag förstod exakt hur du menar.

ATX är iaf den kabel som går från nätagett till moder kortet.
Typ: Image

Hur menar du med att göra en bygel?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Att ta ståltråd eller en bit kabel t.ex och kortsluta den gröna med valfri svart.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

OK genom att ha nätagget på slaget och sedan kortsluta grön mot svart kabel med hjälp av t.ex. ett gem så kommer nätagget att hoppa igång samt starta fläktar och så vidare.. Jag hajar, tack!

Edit: Kanske är lämpligt att tejpa det man håller i med eltejp oxå.. eller?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Nej, jag har aldrig fått någon stöt när jag gjort detta, men känner du dig osäker så skadar det väl inte. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Nätagget funkar, jag stopade in ett gem och hade endast en fläkt ansluten. Nätaget lös, fläkten i nätagget gick och fläkten som var kopplad till 4-pins gick.

Därefter plockade jag bort minnen och IDE samt chassi fläktar men inget händet.

Skruvade därefter bort grafikkortet och fortfarande inget liv.

Kan det vara något fel på min on/off knapp eller chassit??
Hur sjutton ska jag sätta kablarna igentligen.
Jag har läst att färgade kablar ska sitta på plus och svarta på minus.
Det tror jag inte att jag ahde när datorn först fungerade, utan jag satt texten på kontakten utåt så att säga. Nu har jag prövat med både texten utåt samt att ha färgade sladdar på plus...

Observera att Power LED finns på två ställen en med 2-pin och en brevid speaker med tre pin. Min kontakt kopplad till on/off-knappen är en 3-pins kontakt med två sladdar i. D.v.s. Mitten är tom. Därför passar den endast på ena stället..
Bellimar
Posts: 37
Joined: 2006-06-01 10:59:13

Post by Bellimar »

Oftast brukar minus vara markerad med ett vitt streck på ena sidan om kontakten eller på ena kabeln. Det brukar underlätta när man vet vilken som är minus respektive plus :)
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Det verkar ha löst sig delvist!
Det verkar som om en av sladdarna var lite glapp tryckde dit den ordentligt.. Sladden in i skon alltså.. Nu går datorn, MEN jag har stött på samma problem nu som innan datorn lade av.

Grafiken blir liksom som rutor tvärs över skärmen.. Dock inte över hela skärmen. Jag startade om datorn och det funka igen.. Felet uppsod först när jag har kollat på mina foton, bilder med många pixlar. Men nu även när jag var i Biosen och när windowsloggan syndes medan jag loggades in. Detta följt av att skärmen blir svart och jag måste starta om datorn.

Är det grafikkortet det är fel på?
Har ännu inte laddat hem några nya rutiner utan endast kört in de som kommer med skivan.

Jag skulle kolla värmen, kan jag göra det någona annanstans än i BIOS'en?

Biosen visar iaf.
System temp: 35C
CPU Temp: 41C
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Problemet med att datorn inte går att starta är tillbaka.

*Kan det vara så att nätagget är för klent så att den faktiskt abra orkar ibland? :S

*Kan det helt enkelt vara glapp i knappen på chassit? Finns det i sånt fall nya lösa start knappar med kablar att köpa?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Du kan ju börja med att testa kortsluta pinnarna för ON/OFF-knappen med t.ex en skruvmejsel. Fungerar det så kan du kontrollera om grafikkortet får nog med kräm, extra strömkontakt, om den sitter löst i AGP-sloten osv.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Jag ska alltså kortsluta pins'en på moderkortet?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Du ska kortsluta endast dom pinnar som ON/OFF-knappen ska sitta i.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Var inne på att gpu:n blev för varm eller fick för dåligt med ström, har du pluggat i strömkabeln på moderkortet vid pci platserna än? Hur du kollar tempen vet jag inte riktigt, riva tuner borde ha stöd för den funktionen, jag kör min via atitools, men jag har ju inget nvidia iof. Everest home eller liknande program kanske lyckas hitta gpu temp. pwr on får en slutande signal när du trycker på knappen, det duger fint att bara nudda med en skruvmejsel så borde datorn hoppa igång om det är knappen som bråkar. Blir inte riktigt klok på vilken kabel du menade inte satt i ordentligt, men den kanske inte hade med felet att göra? Känn på kylflänsen till grafikkortet, sitter fast och att det blir varmt, är det iskallt trots att du kört en stund har du ingen kontakt mellan gpu och fläns.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Nu tänkte jag göra så här..
Vad tror ni om det?

1. Pröva starta datorn genom att kortsluta pins'en till on/off knappen på moderkortet. Antar att det är de två pin'sen som heter "power swittch".

2. Om datorn INTE startar då så är det ju uppenbarligen något annat som är fel. Jag testar då att plocka isär alltihop och kontrollera hur kylningen till processorn sitter. Får jag igång datorn så kan jag ju känna hur kylflänsen känns..

3. Om datorn startar med kortslutningen så borde det ju vara nått fel/glapp i kablarna till on/ofknappen eller själv i knappen.

Angående sladden som satt löst så var det kabeln mellan on/off knappen till moderkortet..

Jag prövar i i helgen och återkommer,

Tack för all hjälp.
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Det blir nog fint, tvivlar på att du behöver känna på kylningen till cpu med dina temperaturer. Kolla 4 pin och atx kontakt sitter i ordentligt, hade en glapp atx kabel en gång som jävlades. Startar datorn med kortslutning är knappen paj! Prova med bara 1 minne och se om det hjälper.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Nu har jag prövat starta datorn med hjälp av kortslutning och det hjälper inte så vi kan utesluta att det är fel på on/off knappen.

Jag kan inte få igång datorn alls nu, har prövat med ett minne utan minne, utan minne och grafikkort, med minnen utan grafikkort o.s.v.

Jag har kört fast igen..

Fick rådet av en kompis att det borde vara grafikkortet i och med att datorn slagit ifrån efter ett grafiken blivigt konstig. Han tyckte att jag skulle fixa ett program som kollar tempen på grafikkortet. Jag har ju inte kunnat göra det eftersom att datorn inte startar.
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Datorn borde starta med defekt grafikkort, fast avge ljudkod att det är fel på grafikkortet, prova med atx och 4pin kabeln att lossa och sätta dit, kan glappa ibland. Provat någon clear cmos? jumpern vid batteriet... Tycker nästan det lutar åt att moderkortet är kasst eftersom nätagget startar vid bygling. När du kortsluter på powersw borde du få någon reaktion på nätagg eller fläkt eftersom den då skickar signal till nätagg... Blir nog att kontakta db och be om nytt moderkort är jag rädd för... :-/ Alternativt om du kan få låna ett grafikkort och nätagg av någon och testa med.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Sök på google på k9n problem får du se här kommer ett citat:
I have the same problem all the time. Sometimes when it isn't stable, the pc will shutdown and won't want to start up. I have to unplug the power cable in the back, drain excess power by pressing the start button hella times and then waiting a little and reseting cmos, THEN finally it will start.
Du är nog inte ensam om fenomenet om vi säger så. Molexkontakten på moderkortet måste vara ansluten för att få den stabil skrev någon, han fick krasher efter 30 min - 1 tim, nytt bios verkar behövas med, men det är ju svårt om det inte går att starta.

Minneskonfigurationen kan också vara en bov i dramat:
I left the system unpowered for a day (while i went to work) to release any static charge, then reset the CMOS again, turned the power on and got to BIOS. i then changed the RAM configuration. My GeIL DDR2 667Mhz 4-4-4-4-12, i set it to 4-4-4-4-15 @ 400Mhz. and it booted fine!
Det skrevs att nyare korten ofta hade 12 som standard inställning men att de behövde ha Tras 15 för att fungera. Om du lyckas boota burken igen så ändra den fort som tusan o spara....
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
Post Reply