BBB + Router = Problem?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
APR
Posts: 8
Joined: 2006-08-02 1:06:58

BBB + Router = Problem?

Post by APR »

Har nyligen skaffat ett abonemang hos BBB, 24mbit, med IP-telefoni.
Första gången jag kopplade in modemet-->dator det fungerade allt som det skulle, inga problem. Men sen när jag kopplade modemet-->router-->dator så började jag få problem;
Internet bryts i ca. 5-10 sekunder varje halvtimme (exakt 30 minuter enligt loggen).

Routern är en D-Link DI-524UP med inbyggd printerserver.

OBS. att internet fungerade hela tiden när jag inte använde routern.
User avatar
Rookkeer
Posts: 179
Joined: 2005-10-29 19:56:19
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BBB + Router = Problem?

Post by Rookkeer »

APR wrote:Har nyligen skaffat ett abonemang hos BBB, 24mbit, med IP-telefoni.
Första gången jag kopplade in modemet-->dator det fungerade allt som det skulle, inga problem. Men sen när jag kopplade modemet-->router-->dator så började jag få problem;
Internet bryts i ca. 5-10 sekunder varje halvtimme (exakt 30 minuter enligt loggen).

Routern är en D-Link DI-524UP med inbyggd printerserver.

OBS. att internet fungerade hela tiden när jag inte använde routern.
Jag vet inte om jag är ute och cyklar men av erfarenhet så vet jag att ddte finns en skum inställning i routern som gör att den slår i från internet efter en tid ommna ställer in det du måste gå in i routern och disabla det.

Vet inte vad funktionen är till för men det är väldigt retande
Datorer kan vara en hel vetenskap

[Razor1911 dom är tillbaks]
[Tycker ni jag skriver konstigt eller formulerar skumt detta beror på min Dyslexi]
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Du har ju kommit fram till att det är routern som skapar problemet.

Kolla nu så att routern inte blir varm, blir den det så får man ibland de symptom som du får.

Prova höj routern från underlaget bara några cm och se ifall det hjälper.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
APR
Posts: 8
Joined: 2006-08-02 1:06:58

Re: BBB + Router = Problem?

Post by APR »

Rookkeer wrote:Jag vet inte om jag är ute och cyklar men av erfarenhet så vet jag att ddte finns en skum inställning i routern som gör att den slår i från internet efter en tid ommna ställer in det du måste gå in i routern och disabla det.

Vet inte vad funktionen är till för men det är väldigt retande
Ok, har du någon som helst aning vad den funktionen heter? Finns ju en massa inställningar där man kan välja mellan Enable/Disabled.
APR
Posts: 8
Joined: 2006-08-02 1:06:58

Post by APR »

CSM101 wrote:Du har ju kommit fram till att det är routern som skapar problemet.

Kolla nu så att routern inte blir varm, blir den det så får man ibland de symptom som du får.

Prova höj routern från underlaget bara några cm och se ifall det hjälper.
Har testat det där, och det hjälpte inte.. Höjde den några centimeter och så ställde jag en bordsfläkt bredvid, och den blev aldrig varm.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Låter som precis det felet jag råkade ut för för ett tag sedan på en gothnet lina med d-link router, problemet var att d-link kör någon skum inställning, (alive message? kom ej ihåg vad det heter..)
Jag löste det genom att slänga iväg D-linken.
Tror Rokkeer har kommit lösningen på spåren, dock när jag forskade senast så gick det inte att disabla.
Har tyvärr inte kommit på någon annan lösning än att byta ut D-linken då den inte fungerar med vissa it-leverantörer.
Släng bort köp nytt.

//Edit
Den D-linken som visade samma problem var: D-Link Firewall DFL-200.
Ingenting fungerade (ingen firmware update eller så heller), och D-links support hänvisade till Gothnet och Gothnet tyckte D-Link skulle ändra sin hårdvara.......
Last edited by xianze on 2006-08-06 19:19:26, edited 1 time in total.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Har du provat updatera firmwaren?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
APR
Posts: 8
Joined: 2006-08-02 1:06:58

Post by APR »

xianze wrote:Låter som precis det felet jag råkade ut för för ett tag sedan på en gothnet lina med d-link router, problemet var att d-link kör någon skum inställning, (alive message? kom ej ihåg vad det heter..)
Jag löste det genom att slänga iväg D-linken.
Tror Rokkeer har kommit lösningen på spåren, dock när jag forskade senast så gick det inte att disabla.
Har tyvärr inte kommit på någon annan lösning än att byta ut D-linken då den inte fungerar med vissa it-leverantörer.
Släng bort köp nytt.

//Edit
Den D-linken som visade samma problem var: D-Link Firewall DFL-200.
Ingenting fungerade (ingen firmware update eller så heller), och D-links support hänvisade till Gothnet och Gothnet tyckte D-Link skulle ändra sin hårdvara.......
Man tycker ju att det borde gå att fixa till problemt utan att köpa en ny.
Men jag får höra med BBB respektive D-Link så får vi se vad de säger.
APR
Posts: 8
Joined: 2006-08-02 1:06:58

Post by APR »

CSM101 wrote:Har du provat updatera firmwaren?
Nej, det har jag inte gjort. Funderar på att göra det, något speciellt jag bör tänka på? Sparas alla inställningar på routern så jag inte behöver ställa om allt en gång till?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att uppdatera firmware, kör fortfarande med de som d-linken kom med för 4 år sen :D
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Ladda ner senaste firmwaren, det skadar ju inte att prova.. du kan ju anteckna vilka inställningar du har och sen uppdatera.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply