Problem med kablarna till on/off knappen

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Har testat lite olika saker i helgen,

Har inte fått liv i datorn alls.
Finns en knapp till och med vid batteriet för ” clear cmos” men det hjälpte inte.

Övriga tips du gett mig som att ändra minnens inställningar eller en ny bios kan ju bli svårt om jag inte får igång den.

Får nog lov att skicka tillbaka kortet..
Jobbigt att jag inte har kvar alla påsar som kablar etc. låg packat i. har kvar antistat påsen, kartongen och det väsentliga iaf.

Någon som har erfarenhet av att reklamera hos db? Jag har inte så lysande erfarenheter av deras kundtjänst precis..
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Tja är ju inte så mycket mer man kan göra än att reklamera kortet i såfall.... Du har ju felsökt vad som går, har du någon kompis med liknande system så du kunde felsöka grafikkort cpu minne mm skulle det kunna underlätta men det är ju bara att beskriva felet och skicka in rma... DB är ju inte direkt snabba men det kan ju ha blivit bättre senaste åren. Nå ja lycka till med rma.. ;(
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Har mailat db och frågat vad jag riskerar för kostnader vid en retur. Ifall de inte tycker det är fel på kortet kanske man åker på en felsökningsavgift. Om jag då måste betala två frakter på säg 100+100 kr och en felsöknigsavgift på 500kr. Då innebär det 700kr samt knske 1 el. 2 månaders väntan. Då kanske jag köper ett nytt kort istället och testar först. Får ta ställning till det när jag får svar från db.

Fast jag är rätt så övertygad om att det är moderkortet det är fel på.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Ska beställa retursedel nu, tycker ni att beskrivningen är bra eller ska jag ändra på nått?


-------------------------------------------------------
Moderkort: MSI K9N Platinum (Ny från er)
Processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz (Ny från er)
RAM: 2st A-DATA 1024Mb/1Gb DDR2 (Nya från er)
Nätagg: Atrix 500W Nätagg (3 månader gammalt)
Grafik: MSI GeForce NX7900GT (helt nytt)
Kylning: 1x120mm insugs fläkt, 2x80mm utblås fläkt, cpu fläkt (helt nya)

Jag installerade komponenterna i mitt chassi och startade sedan datorn på första försöket.
Jag installerade därefter operativsystem, drivrutiner och antivirus program. Jag startade om datorn flera gånger under de 5-6 timmarna den var igång. Kollade tempen vi flera tillfällen.

System temp: 35C
CPU Temp: 41C

Jag stängde av datorn för kvällen och nästa dag när jag skulle starta den så hände det ingenting när jag tryckte på startknappen. Inga fläktar rör sig och det hörs ingeting ifrån datorn. Jag försökte flera gånger och började sedan felsöka.

Jag har kollat nätagget och det är full kräm i det.
Jag har provat starta datorn utan att ha SATA el. Ide ansluten.
Jag har provat helt utan RAM och med bara ett minne.
Jag har provat utan grafikkort och dessutom testat olika kombinationer av minne, grafik, cd, och hd anslutet.

Jag har för säkerhets skull testat att det inte är start knappen det är fel på.

Felet är alltså att moderkortet inte reagerar på den impuls som skickas från startknappen för att starta datorn.

Jag anser därför att moderkortet måste vara defekt och vill således returnera det och erhålla ett nytt!
Post Reply