Mönstring.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Mönstring.

Post by Stiiig »

Jag vet att dena tråd var på deta forum förr. Men den tråden var ju från 19 jan, 2004 - 18:45:08. Så här kommer en ny!

Jag åker och mönstrar idag. OCh jag har fan int ekoll på ett skit. Om man kommer dit och liksom inte har med sig de saker man borde ha med sig vad händer då? :O
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Då får du skala potatis och slipa yxor istället för att köra stridsvagn...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Du behöver inte ha med något förutom legitimation.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Legitimation måste du ha med dig, om du har glasögon eller linser måste du även ha med dig dessa.

I övrigt kan jag rekomendera att ha kläder på sig, och eventuellt ta med nåt att läsa eller göra då det kan hända att du får ganska lång tid på dig att sitta stilla och glo på väggarna annars. En flaska vatten/läsk är också smidigt.

Annars har väl pliktverket rätt bra info om vad som gäller?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Run Forest, run!
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

ett läkarintyg där det står att du inte är kapabel att göra lumpen är bra att ha med, så kan du åka hem direkt igen...
Moo
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Bury wrote:ett läkarintyg där det står att du inte är kapabel att göra lumpen är bra att ha med, så kan du åka hem direkt igen...
jag skickade in mitt intyg så jag slapp vara med på mönstringen t.o.m :D
Last edited by lord_vasagos on 2006-08-16 17:19:32, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lord_vasagos wrote:
Bury wrote:ett läkarintyg där det står att du inte är kapabel att göra lumpen är bra att ha med, så kan du åka hem direkt igen...
jag skickade in mitt så jag slapp vara med på mönstringen t.o.m :D
Vad stod det på intyget? En sak att vara befriad från lumpen, men jag kan inte förstå hur man slipper mönstringen.
oZ
Posts: 70
Joined: 2005-05-30 17:20:39

Post by oZ »

Bury wrote:ett läkarintyg där det står att du inte är kapabel att göra lumpen är bra att ha med, så kan du åka hem direkt igen...

jag fattar inte varför alla e imot att göra lumpen ? sjävl sitter man nästan och längtar tills man får mönstra har väntat på min pappaer i en månad nu xD
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Sjysst stavning på meningarna kiddo ;)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Äh, jag svarade tydligen onormalt på frågorna på datorn så jag fick gå till psykologen direkt. Till han sa jag som det var, att jag inte mår bra och att jag inte skulle klara att göra lumpen i alla fall den närmsta framtiden, och så fick jag åka hem!

Var där ca 3 timmar, först en presentation, sen mat (mycket bra mat förövrigt) och sen svara på massa frågor på en dator...
Sen beror det på hur man svarar tror jag, de delar i alla fall upp det, en del får gå till psykologen efter, andra får göra styrketest osv...

Men att komma hem var en annan historia, jävligt dåligt ordnat, jag och en till som fick dra, kunde inte ett skit om hur göteborg såg ut, fick först ta spårvagn till var vi trodde bussarna gick, men den åkte 5 min före vi kom fram...

I alla fall frågade vi en snäll man på x2000 om vi fick åka med till skövde, och det fick vi, woohooo utan biljett :P

Sen fick vi ta en massa bussar och jävelstyg hem...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lord_vasagos wrote:jag skickade in mitt så jag slapp vara med på mönstringen t.o.m Mycket glad :D
Varför skulle man vilja slippa ifrån mönstringen? Jag var ledig från skolan i två dagar och fick nog med pengar för att köpa ett sexpack folköl och ett skrovmål. Och i princip allt jag behövde göra var att sitta i ett hörn och läsa en bok.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

AshTray wrote:I alla fall frågade vi en snäll man på x2000 om vi fick åka med till skövde, och det fick vi, woohooo utan biljett :P
Och ni visade inte intyget som säger att ni får åka gratis när ni åker till och från mönstringen?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jo, men den gällde inte tåg, bara buss...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Big_Bird wrote:
lord_vasagos wrote:jag skickade in mitt så jag slapp vara med på mönstringen t.o.m Mycket glad :D
Varför skulle man vilja slippa ifrån mönstringen? Jag var ledig från skolan i två dagar och fick nog med pengar för att köpa ett sexpack folköl och ett skrovmål. Och i princip allt jag behövde göra var att sitta i ett hörn och läsa en bok.
för att det verkar jävligt tråkigt
vad jag vet så är det bara vänta vänta nått test åka hem
så jag klagar då inte på att få stanna hemma
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lord_vasagos wrote:
Big_Bird wrote:
lord_vasagos wrote:jag skickade in mitt så jag slapp vara med på mönstringen t.o.m Mycket glad :D
Varför skulle man vilja slippa ifrån mönstringen? Jag var ledig från skolan i två dagar och fick nog med pengar för att köpa ett sexpack folköl och ett skrovmål. Och i princip allt jag behövde göra var att sitta i ett hörn och läsa en bok.
för att det verkar jävligt tråkigt
vad jag vet så är det bara vänta vänta nått test åka hem
så jag klagar då inte på att få stanna hemma
Tja, jag tyckte väl inte det var tråkigare än att sitta och ha svenska med vår surkristna klassföreståndare som envetet vägrade ge mig den femma jag förtjänade. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Orka vara med på mönstring och lumpen. När jag ska dit ska jag fan fixa så jag inte behöver göra något av det :P

Varför ska jag behöva dampa mig med militärgrejer för om man nu inte har lust. Fattar inte att det ska vara typ nästan som TVÅNG att göra det.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

enix wrote:Varför ska jag behöva dampa mig med militärgrejer för om man nu inte har lust. Fattar inte att det ska vara typ nästan som TVÅNG att göra det.
För att det är din plikt!
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

enix wrote:Orka vara med på mönstring och lumpen. När jag ska dit ska jag fan fixa så jag inte behöver göra något av det :P

Varför ska jag behöva dampa mig med militärgrejer för om man nu inte har lust. Fattar inte att det ska vara typ nästan som TVÅNG att göra det.
Jämnstäldheten borde verkligen gälla åt båda håll.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

AshTray wrote:Jo, men den gällde inte tåg, bara buss...
Vi var ett gäng på 5 pers som bytte mellan buss/tåg och taxi för att ta oss hem till Luleå sent på kvällen, vi sa bara att dom skulle skicka räkningen till dom för vi ska inte betala ett öre, och de gick bra för chafförerna, sen om dom på mönstringen gillade de var ju en annan sak :P
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Är det fortfarande plikt på sådant?

Jag har iaf inte lust att göra lumpen, sen om min far tycker att jag ska göra det är en helt annan sak (Han är militär och har varit det sedan urminnestider). Precis som Longstock säger så borde jämställdheten gälla åt båda hållen. Sen ska det vara en frivillig sak om man vill göra lumpen eller inte, för det försvar vi har i dagens läge kan knappt jämföras med ett korallrevs. ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Värnplikten gäller fortfarande. Och jag håller med att om vi skall ha värnplikt så skall vi ha det för bägge könen, det skulle kanske till och med leda till att den överdrivna och löjliga machokultur som frodas innom försvaret skulle desarmeras, lite.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Andrej wrote:Värnplikten gäller fortfarande. Och jag håller med att om vi skall ha värnplikt så skall vi ha det för bägge könen, det skulle kanske till och med leda till att den överdrivna och löjliga machokultur som frodas innom försvaret skulle desarmeras, lite.
Antingen det, eller så skulle vi få massor av macho-tjejer...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Alla är låtsaspatrioter och gapar om stängda gränser, ända fram tills de måste få arslet ur vagnen och göra något för sitt land.

::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

fisk wrote:Alla är låtsaspatrioter och gapar om stängda gränser, ända fram tills de måste få arslet ur vagnen och göra något för sitt land.

::)


Word.... ;D
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply