Svårt val; Pc vs. Mac. Vilken??

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Svårt val; Pc vs. Mac. Vilken??

Post by widdde »

Sitter här och funderar på vad man ska välja för bärbar dator. Har tidigare varit inne lite på Dell 640m. Men jag är också extremt sugen på en Macbook 13".
Och har även varit inne lite på Dell Inspiron 6400.

Här nedan listar jag specar, pris fördelar & nackdelar med respektive system.

Först och främst: Jag tycker om OSX. Jag börjar tröttna på Windows XP. Har prövat Windows Vista beta och det var inget som föll mig i smaken direkt. Ganska segt, svårt att hitta, konstig uppbyggnad på vissa grejer, svårt att navigera i filsystemet (jämfört med XP).

Jag tycker att PC har den fördelen att man kan få en riktigt bra dator till rätt mycket mindre pengar än en mac, däremot finns precis alla program till PC så man behöver ju inte oroa sig för att inte hitta det program man ska använda exempelvis i skolan (Pluggar på universitetet i Linköping). Det kan ibland vara lite knivigt annars. Allt finns ju tyvärr inte till Mac, även fast det finns alternativ så hittar man inte alltid riktigt rätt och fungerar inte riktigt som man vill.
Det är den absolut största nackdelen med mac tycker jag; Programutbudet. Ofast är även programmen till Mac äldre än motsvarande till PC. Exempelvis MSN, Skype m.m.

Jag tycker verkligen om integrationen OSX har i sitt system, alla saker finns redan från början och fungerar bra. Just en sådan integration har jag aldrig gillat förr, utan jag har alltid velat välja mina egna programuppsättningar, men utvecklarna av OSX tycker jag har lyckats så bra med OS:et att jag trivs så som det är.

Den stora nackdelen med PC är operativsystemet tycker jag. Man måste verkligen ha ett antivirusprogram, brandvägg, anti-spyware program, och ständigt hittas nya farliga luckor.

Ja, det är mina reflektioner över Pc vs. mac

Nu över till specarna på valda datorer:

code:
Dell 640M:

Intel Core duo 1,83Ghz
14,1" WXGA+ UltraSharp (1440x900)
Integrerat Intel UMA grafikkkort
512MB (2x256, uppgraderas senare till runt 1GB)
120GB HD (5400 RPM)
8x DVD+/- RW
Intel Pro Wlan 3945 54Mbps Wlan
Blåtand
9-cellsbatteri

Operativsystem: Windows Media Center 2005

Pris: 9728:- med studentrabatt



code:
Apple Macbook 13" vit (mellanmodellen)
Intel Core duo 2,0Ghz
13" skärm (1280x800)
Intel GMA 950 64MB grafikkort
512 MB RAM (Köper till mer sedan)
Webcamera (iSight)
80 GB HD
Mini DVI till DVI-adapter
Bra batteri
DVD-brännare
Airport Extreme 54Mbps
Blåtand
Gigabit Ethernet
Optisk ljudin/ut-gång

Operativsystem: OSX

Pris: 12123:- med studentrabatt.



code:
Dell Inspiron 6400

Intel Core duo 1,83Ghz
15,4" UltraSharp SXGA+ (1680x1050)
1024 MB RAM (1x1024 blev billigare än 2x512 )
120 GB HD (5400RPM)
8x DVD+/- RW
256 MB Ati Mobility Radeon X1400 Pci Express x16
9-cells batteri
Trådlöst lan 54Mbps (Finns ingen info m det på deras hemsida?)
Blåtand (Finns inte som tillval??)

Operativsystem: Windows Mediacenter 2005

Pris: 11901:- med studentrabatt




Säg vilken av dessa ni skulle välja och motivera gärna varför. Ge gärna ett bra resonemang varför du väljer som du gör, få mig att köpa ditt resonemang också
Det här är riktigt svårt. Tänk om man kunde kombinera två världar.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Mac. Alltid.

Vänta någon månad dock, de uppgraderar snart de bärbara till Core 2. Troligtvis sänker de även priserna litegrann.

Med Boot Camp kan du installera Windows på din MacBook och köra de program du inte hittar likvärdiga alternativ till. Men det finns rätt många ändå.

Har du behov av att växla snabbt mellan Windows och OS X finns Parallels.

I vår kommer Leopard, och då kommer du inte att vilja sitta med XP eller Vista.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

Branstrom wrote:Mac. Alltid.

Vänta någon månad dock, de uppgraderar snart de bärbara till Core 2. Troligtvis sänker de även priserna litegrann.

Med Boot Camp kan du installera Windows på din MacBook och köra de program du inte hittar likvärdiga alternativ till. Men det finns rätt många ändå.

Har du behov av att växla snabbt mellan Windows och OS X finns Parallels.

I vår kommer Leopard, och då kommer du inte att vilja sitta med XP eller Vista.

Aargh :D
Blir ju såå satans sugen på en Macbook.. Synd bara att det känns som man inte får lika bra hårdvara för samma pengar som på en PC..
Hur fungerar Xp med Bootcamp då? Går det helt problem/felfritt?
Funkar drivrutiner och sånt bra?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Mac eller PC...?
Är det en smakfråga, eller är det så att Mac är bättre? :-X
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Traditionellt brukade det innebär att man fick bättre genomgående kvalité till ett lite högre pris med en mac. Det kan säkerligen motivera en del, men det stora dragplåstret har alltid varit OSX. Vad gäller kvalitén nuförtiden så tror jag dock mer att det handlar om tur, att råka få rätt maskin, snarare än att det är stor skillnad mellan tillverkare.

För egen del hade den bättre känslan som en MacBook utstrålar varit nog för att få mig att välja den. Jag trivs helt enkelt inte med att använda datorer som är det billigaste möjliga som Dell satt ihop med minimala insatser vad gäller formgivning och integration.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Mac =)

Aldrig haft en Mac (men har en på inköp, väntar på $, C2 och Leopard) men är övertygad om att Mac är just bättre än en vanlig PC, du har en skräddarsydd lösning där både dator och os är gjorda för varandra, sen finns det alltid drivrutiner som är gjorda för M$. Till en PC finns det så väldigt många olika lösning (hårdvara/mjukvara) som oftast inte fungerar bra ihop alltid, sen sjuker en PC fortare i pris.
Personligen kommer jag införskaffa en MacBook Pro då jag vill ha bättre graffe, men en mer "bärbar" skulle inte vara fel det heller.
MacBook med bättre grafikkort, önskan finns alltid.

Snyggare o bättre =) vad mer kan man begära.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

Jo det lutar allt åt en Macbook i nuläget. Och man kan ju faktiskt köra Windows på den när man behöver använda ett visst program som inte finns till Mac.

Värt att tillägga här är väl att jag inte ska ha datorn till spelande. Anser nu och kommer nog alltid anse att spel inte hör hemma på bärbara datorer. Känns bara onödigt. Dessutom spelar jag i stort sett ingenting, och om jag någon gång skulle vilja spela något så har jag en stationär dator som presterar bra mycket bättre än många bärbara ;)

Min bärbara dator skall användas till skolarbete, surfning, MSN, nedtankning, kolla på film möjligen, uppdatera hemsidor, bildredigering m.m.
deyenieye
Posts: 18
Joined: 2006-07-06 20:52:34

Post by deyenieye »

Jag beställde en Macbook (1,83 ghz modellen) förra veckan.
1,83 ghz
60 gb
1024 mb

Windows av alla former kommer inte in på min dator, felmeddelanden och problem, usch ! Nej, helt klart att mac är bättre :) , sitter på en iMac från 1998 nu.
Den är lite seg med sina 233 mhz och 96 ram, men det är väl bara 1 vecka till tills jag får min dator.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

MacBook utan tvekan, nu finns det inga motargument längre.

Du kan dual boota Windows och OSX samtidigt med hjälp av Boot camp.
Du får med andra ord jättestor tillgång till diverse program.

Jag skulle köpt en MacBook om jag vore du.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag ska nog vänta till Leopard kommer innan jag köper min MB, så får man det på köpet och behöver inte uppgradera. Dessutom lär jag nog inte ha råd innan i vår någon gång heller. Hoppas att Apple fortsätter som de gjorde med Mac Pro ($1000 billigare än Dells motsvarande, tror jag det var) och sänker priserna på deras bärbara.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
widdde
Posts: 215
Joined: 2002-03-09 0:44:24
Location: Sverige
Contact:

Post by widdde »

Branstrom wrote:Jag ska nog vänta till Leopard kommer innan jag köper min MB, så får man det på köpet och behöver inte uppgradera. Dessutom lär jag nog inte ha råd innan i vår någon gång heller. Hoppas att Apple fortsätter som de gjorde med Mac Pro ($1000 billigare än Dells motsvarande, tror jag det var) och sänker priserna på deras bärbara.
Hehe, typ 8000:- billigare? :D
Det låter billigt det :)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Branstrom wrote:Jag ska nog vänta till Leopard kommer innan jag köper min MB, så får man det på köpet och behöver inte uppgradera. Dessutom lär jag nog inte ha råd innan i vår någon gång heller. Hoppas att Apple fortsätter som de gjorde med Mac Pro ($1000 billigare än Dells motsvarande, tror jag det var) och sänker priserna på deras bärbara.
Det har jag av någon anledning lite svårt att tro. Men hoppas kan man ju alltid.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

widdde wrote:Hehe, typ 8000:- billigare? :D
Det låter billigt det :)
Nja, inte 8000 :) Men sänkta priser iallafall. I vilken utsträckning vill jag inte spekulera i. Jag hoppas bara att de fortsätter på samma spår.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

Linux!! FTW!!
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
Post Reply