Köp av datorsystem

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Falk
Posts: 5
Joined: 2006-08-31 21:41:49

Köp av datorsystem

Post by Falk »

Jag ska nu för första gången bygga dator själv (med hjälp av en kompis).

Eftersom jag läser datateknik vill jag ha ett mycket bra system och det ska också hålla i ett antal år. Det ska helst vara framtidskompatibelt med det mesta, till exempel Vista, Blu-ray, hdtv, direct-x10 och allt vad det nu heter och även vara lätt att uppgradera vid behov.

Datorn ska bland annat användas till film, tv-tittande, spel, video- och bildredigering, surfning och massa annat skoj.

Det är viktigt att systemet är väldigt tyst eftersom det ska stå igång dygnet runt i min lilla lägenhet.

Jag har satt ihop följande system, inklusive surroundanläggning

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?m ... 56DF2582F2

Jag behöver alla råd jag kan få för att förbättra detta system. Är alla delar kompatibla med varandra?

Skulle man kunna ta bort fläkten på grafikkortet eftersom chassit redan har tre inbyggda fläktar och det borde väl räcka.

Jag funderar annars på att byta ut grafikkortet mot ett Geforce 7600gt silent men då behöver jag byta moderkort för att eventuellt i framtiden kunna köra sli. Och jag hittar inget sådant moderkort som jag tyckte var bra.

Jag behöver även en skärm och tycker den här känns intressant:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098317

Det sägs att denna skärm eventuellt skulle ha brister i färåtergivning och betraktningsvinklar. Stämmer det och kommer det att i så fall att märkas tydligt. Det viktigaste med skärmen är film och tv-tittande men den måste också gå att spela bra på. Det sägs att alla skärmar idag är kompromisser, men finns det någon skärm som skulle passa mig för under 5 000?

Tack på förhand
User avatar
Rookkeer
Posts: 179
Joined: 2005-10-29 19:56:19
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köp av datorsystem

Post by Rookkeer »

Falk wrote:Jag ska nu för första gången bygga dator själv (med hjälp av en kompis).

Eftersom jag läser datateknik vill jag ha ett mycket bra system och det ska också hålla i ett antal år. Det ska helst vara framtidskompatibelt med det mesta, till exempel Vista, Blu-ray, hdtv, direct-x10 och allt vad det nu heter och även vara lätt att uppgradera vid behov.

Datorn ska bland annat användas till film, tv-tittande, spel, video- och bildredigering, surfning och massa annat skoj.

Det är viktigt att systemet är väldigt tyst eftersom det ska stå igång dygnet runt i min lilla lägenhet.

Jag har satt ihop följande system, inklusive surroundanläggning

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?m ... 56DF2582F2

Jag behöver alla råd jag kan få för att förbättra detta system. Är alla delar kompatibla med varandra?

Skulle man kunna ta bort fläkten på grafikkortet eftersom chassit redan har tre inbyggda fläktar och det borde väl räcka.

Jag funderar annars på att byta ut grafikkortet mot ett Geforce 7600gt silent men då behöver jag byta moderkort för att eventuellt i framtiden kunna köra sli. Och jag hittar inget sådant moderkort som jag tyckte var bra.

Jag behöver även en skärm och tycker den här känns intressant:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098317

Det sägs att denna skärm eventuellt skulle ha brister i färåtergivning och betraktningsvinklar. Stämmer det och kommer det att i så fall att märkas tydligt. Det viktigaste med skärmen är film och tv-tittande men den måste också gå att spela bra på. Det sägs att alla skärmar idag är kompromisser, men finns det någon skärm som skulle passa mig för under 5 000?

Tack på förhand
Det ser bra ut ditt system men tar du bort fläkten från grafikortet så kommer du att bränna det, sli är en bra grej att ha i åtanke.

Fläktarna i chassit hjälper inte att kyla grafikprossesorn som sitter på grafikkortet så ta inte bort den.

Men i det stora hela så ser systemet bra men jag förstår inte varför du lägger 4200 kr på ett ljudkort det finns ju ett inbyggt desutom finns det säkert bra kort som är billigare.
Datorer kan vara en hel vetenskap

[Razor1911 dom är tillbaks]
[Tycker ni jag skriver konstigt eller formulerar skumt detta beror på min Dyslexi]
Falk
Posts: 5
Joined: 2006-08-31 21:41:49

Post by Falk »

Det är inget ljudkort utan ett 7.1 system. Ljudkortet kostar omkring tusen kronor.

Är x1900xt ljudkortet tyst och hur tyst kan man annars få det genom att byta fläkt. Fläkten borde väl bara gå på höga varvtal vid hög belastning, t. ex under spel. Det är viktigt att detta grafikkort inte förstör hela mitt tysta system. I så fall tar jag hellre ett utan fläkt men med sämre prestanda.
User avatar
Rookkeer
Posts: 179
Joined: 2005-10-29 19:56:19
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Rookkeer »

Falk wrote:Det är inget ljudkort utan ett 7.1 system. Ljudkortet kostar omkring tusen kronor.

Är x1900xt ljudkortet tyst och hur tyst kan man annars få det genom att byta fläkt. Fläkten borde väl bara gå på höga varvtal vid hög belastning, t. ex under spel. Det är viktigt att detta grafikkort inte förstör hela mitt tysta system. I så fall tar jag hellre ett utan fläkt men med sämre prestanda.
Vill du ha ett tyst system och har pengar då köper du en vaposhill låda då kan du ta bort alla fläktar i chassit för i det kan du ställa hur varm det ska vara och ska vara tyst vad jag vet.

Men om du byter orginal fläkten på grafikortet och sätter ditt en zalman så får du det tyst polaren har en zalman fläkt på sitt graffekort och han säger att den är helt tyst
Datorer kan vara en hel vetenskap

[Razor1911 dom är tillbaks]
[Tycker ni jag skriver konstigt eller formulerar skumt detta beror på min Dyslexi]
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Re: Köp av datorsystem

Post by rokk »

Rookkeer wrote: Men i det stora hela så ser systemet bra men jag förstår inte varför du lägger 4200 kr på ett ljudkort det finns ju ett inbyggt desutom finns det säkert bra kort som är billigare.
Han lägger inte 4200KR på ett ljudkort, utan på ett surround-system, hurvida det är värt det är upp till var och en. Ljudkortet, ett X-fi kostar ca 1000KR och är bland det vettigare du kan köpa idag tillsammans med ett fåtal till kort för vardagsanvändning. Det inbyggda är inte mycket att hänga i julgranen.

EDIT: så går det när man skriver ett inlägg och väntar med att skicka det... nån anna hinner svara.. nåväl :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply