Olyckor på Autobahn

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Olyckor på Autobahn

Post by meminus »

På autobahn i tyskland kan man köra fort, väldigt fort, och folk gör det också. Borde det då rimligtvis inte hända ganska många olyckor där hastigheten är boven-i-dramat?

Finns det någon statistik på detta?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag tror att mer på att det är tex oaktsamhet, korta avstånd mellan fordon som är den stora boven i dramat, och hastigheten förvärrar skadorna.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Plus att det när det väl händer så HÄNDER DET, seriekrockar i dimma är alltid en favorit.

En sak som motverkar olyckor är dock alla de poliser som patrullerar autobahn i civila bilar som har till uppgift att ta fast fartsyndare, folk som kör som idioter och folk som inte håller avstånd.

Statistik borde du hitta på tyska polisens hemsida eller deras motsvarighet till vägverket.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

först och främst: Det är inte farten som dödar, Det är sättet att stanna på

det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om man tänker på vägstandarden i Sverige så är det farten som dödar eftersom många kör för fort på våra dåliga vägar.
Man kan ju rimligen inte säga att det är vägen som dödar.
Men att rusta upp vägarna i Sverige skulle kosta flera miljarder.
Och därför är det bättre att öka bötesbeloppen för att försöka avskräcka folk att köra för fort.
Det är en betydligt billigare lösning.
Om olycksstatistiken sjunker och återstår att se.
Vad som inte kommer att sjunka är i alla fall statskassan.
Last edited by Mr Einstein on 2006-09-27 12:13:10, edited 2 times in total.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Stiiig wrote:det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Varför snackar du om miles per hour när man i tyskland använder sig fritt av kilometer i timmen?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Andrej wrote:
Stiiig wrote:det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Varför snackar du om miles per hour när man i tyskland använder sig fritt av kilometer i timmen?
Jo men på den engelska domkumentären jag såg om auto-bahn så pratade dom om mph!

DAAH!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Andrej wrote:
Stiiig wrote:det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Varför snackar du om miles per hour när man i tyskland använder sig fritt av kilometer i timmen?
130km/h har jag för mig att den rekommenderade hastigheten skall vara.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Stiiig wrote:först och främst: Det är inte farten som dödar, Det är sättet att stanna på

det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Skitsnack, myten om att det är fritt fram på autobahn kan vi krossa direkt. De flesta autobahnsträckor ligger på 120km/h (inte mph...) men det finns sträckor utan hastighetsbegränsingar, och där gäller inga rekommenderade hastigheter, håll vad du vill så länge du kan kontrollera bilen, håller rätt avstånd och visar respekt gentemot andra bilister.

och angående "det är inte farten som dödar...", att komma med sånt uttalande visar att man inte greppat konceptet med fart.

Kör du in i en vägg när du håller 50 och när du håller 250 så är det farten som är den direkta dödsorsaken. Däremot håller jag med om att det inte enbart är farten som dödar.


Tysk autobahn är grymt bra och underhålls kontinuerligt (inte på svenskt fuskbyggarstil...) och man inför hela tiden system som övervakar trafiken (kameror, hastighetsskyltar som ändras vid olika tillfällen, tex vid dimma, regn, snö etc).

Och nej, det är inte sand runtom... Det är allt från skog, rastplatser, bensinmackar och asfalt till åkermark och ljudreduserande väggar vid sidan...


och att tyskland har sin älskade autobahn är tack vare en viss AH och hans slavarbete, skulle, precis som redan sagt, Sverige vilja göra om vägarna till autobahn så hade det kostat skjortan. Speciellt när vi inte ens har så många bilister som kommer utnyttja vägsystemet då.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Walkürenritt auf der Autobahn. Erfreulich aber nicht unbedenklich.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

De allra flesta autobahn i tyskland har begränsning på 120 km/h, de som inte är begränsade har faktiskt rekommenderad hastighet på 120 km/h du får dock köra hur fort du vill.

Det jag upplevde med autobahn var att allting flöt så förbannat ojämnt, det var ingen bra flyt i bilströmmen. Föreställ er följande scenario: Ni kör 170-180 i ytterfilen och kommer ifatt en lastbil som kör om en annan lastbil samtidigt som en personbil som kör i 120-130 håller på att köra om bägge lastbilar och ni har en merca som kommer i 250 bakom er... vad gör ni i det läget?

De sträckorna som var begränsade flöt allting betydligt bättre faktiskt.


Kontentan av mitt inlägg: jag är emot fri fart i sverige.
DDS for life!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den stora anledningen till att sverige inte kan ha den vägstandard som autobahn har är att vi har ganska djup tjäle här, vägarna går helt enkelt sönder och blir buckliga. Dessutom har vi fasta hastighetsbegränsningar som ska gälla även mitt i sommaren och mitt på vintern.

det finns på förslag att tillåta 130-140 på de stora motorvägarna när det är torrt och plusgrader när de fått upp sina ställbara hastighetsskyltar.

Vad det gäller olyckor på autobahn har de färre olyckor än andra länders motorvägar pga strikta lagar om säkerhetsavstånd, dock involverar många olyckor fruktansvärda mängder bilar då olyckorna ofta händer just pga. att flera personer ligger i rad med för kort avstånd. Smäller en smäller alla.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

120km/h är det då inte, det står 130km/h på skyltarna när vi var där sommaren 2004. Men vi höll en marchfart på ca. 200km/h med våran stackars bil, då flöt allting på väldigt bra ;)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

markmc wrote:120km/h är det då inte, det står 130km/h på skyltarna när vi var där sommaren 2004. Men vi höll en marchfart på ca. 200km/h med våran stackars bil, då flöt allting på väldigt bra ;)
Sommaren 2006 var det 120 km/h. 170-180 som jag höll var inte så bra, man blev hindrad och hindrade andra bilar. Det gick mycket smidigare på de begränsade sträckorna.
DDS for life!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

borz wrote:Sommaren 2006 var det 120 km/h. 170-180 som jag höll var inte så bra, man blev hindrad och hindrade andra bilar. Det gick mycket smidigare på de begränsade sträckorna.
även 2005 och 2004 då jag var där...

själv tyckte jag det gick oerhört smidigt när man höll 200+, gällde bara att vara observant, släppa förbi de som kom bakifrån och inte trycka de framförvarande i röven...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

CSM101 wrote:
borz wrote:Sommaren 2006 var det 120 km/h. 170-180 som jag höll var inte så bra, man blev hindrad och hindrade andra bilar. Det gick mycket smidigare på de begränsade sträckorna.
även 2005 och 2004 då jag var där...

själv tyckte jag det gick oerhört smidigt när man höll 200+, gällde bara att vara observant, släppa förbi de som kom bakifrån och inte trycka de framförvarande i röven...
Kan mycket väl hända att går smidigare i farter över 200. Tyvärr så orkade inte min bil med det... :(
DDS for life!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

borz wrote:Kan mycket väl hända att går smidigare i farter över 200. Tyvärr så orkade inte min bil med det... :(


Attans. ;)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Anteaeg wrote:
borz wrote:Kan mycket väl hända att går smidigare i farter över 200. Tyvärr så orkade inte min bil med det... :(


Attans. ;)
Det kanske den gjorde, men är man på långresa så måste man ju hålla koll på bränsleförbrukningen. Inte så kul att snitta på 2l/milen. :D


En av anlednignarna till varför det inte är så bra med fri fart i sverige...
DDS for life!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

borz wrote:Det kanske den gjorde, men är man på långresa så måste man ju hålla koll på bränsleförbrukningen. Inte så kul att snitta på 2l/milen. :D


En av anlednignarna till varför det inte är så bra med fri fart i sverige...
Det är ju uttröttande att hålla hög hastighet alltför länge med ju, + att det kan bli en direkt olycksfakktor (fartblindheten).

Endal anledningen till att jag är mot fri fart i sverige är pga av alla pissiga vägar. Man kan inte ens köra på ett eller två år gamla motorvägar här utan att skaka sönder, hatar det...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

CSM101 wrote:Man kan inte ens köra på ett eller två år gamla motorvägar här utan att skaka sönder, hatar det...
nej min drivaxel på bilen skakade loss i 130km/h :-[
Det var inte roligt kan jag lova - men märkte dock att bromsarna fungerade mycket bra :)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Stiiig wrote:först och främst: Det är inte farten som dödar, Det är sättet att stanna på

det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Det är bara på en tredjedel av Autobahn som det är fri fart. Övriga är beränsade.
Sen är det inte att folk kör av i sanden som är dne stora boven i dramat utan att folk inte håller avstånden vilket leder till seriekrockar.
Lita inte på amerikanske dokumentärer om tyskar. Dom brukar vara något vinklade åt det ena eller andra hållet.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det skulle inte bli ekonomiskt hållbart att köra i 180 km/h då min bil dricker en liter milen då :(
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Min bil drar aldrig under två liter milen men det är det värt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så.
130km/h har jag för mig att den rekommenderade hastigheten skall vara.
Jag också, och jag kan tillägga att det är ungefär samma hastighet som 80mph.
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... tnG=Search

Om det är fart eller något annat som dödar så kan jag bara säga att det är lite som elektricitet, där det är en kombination av Volt och Ampere som dödar.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

It's not the fart that kills, it's the smell.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply