Olyckor på Autobahn
Olyckor på Autobahn
På autobahn i tyskland kan man köra fort, väldigt fort, och folk gör det också. Borde det då rimligtvis inte hända ganska många olyckor där hastigheten är boven-i-dramat?
Finns det någon statistik på detta?
Finns det någon statistik på detta?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Jag tror att mer på att det är tex oaktsamhet, korta avstånd mellan fordon som är den stora boven i dramat, och hastigheten förvärrar skadorna.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Plus att det när det väl händer så HÄNDER DET, seriekrockar i dimma är alltid en favorit.
En sak som motverkar olyckor är dock alla de poliser som patrullerar autobahn i civila bilar som har till uppgift att ta fast fartsyndare, folk som kör som idioter och folk som inte håller avstånd.
Statistik borde du hitta på tyska polisens hemsida eller deras motsvarighet till vägverket.
En sak som motverkar olyckor är dock alla de poliser som patrullerar autobahn i civila bilar som har till uppgift att ta fast fartsyndare, folk som kör som idioter och folk som inte håller avstånd.
Statistik borde du hitta på tyska polisens hemsida eller deras motsvarighet till vägverket.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
först och främst: Det är inte farten som dödar, Det är sättet att stanna på
det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
- Mr Einstein
- Posts: 1935
- Joined: 2006-07-28 13:15:02
Om man tänker på vägstandarden i Sverige så är det farten som dödar eftersom många kör för fort på våra dåliga vägar.
Man kan ju rimligen inte säga att det är vägen som dödar.
Men att rusta upp vägarna i Sverige skulle kosta flera miljarder.
Och därför är det bättre att öka bötesbeloppen för att försöka avskräcka folk att köra för fort.
Det är en betydligt billigare lösning.
Om olycksstatistiken sjunker och återstår att se.
Vad som inte kommer att sjunka är i alla fall statskassan.
Man kan ju rimligen inte säga att det är vägen som dödar.
Men att rusta upp vägarna i Sverige skulle kosta flera miljarder.
Och därför är det bättre att öka bötesbeloppen för att försöka avskräcka folk att köra för fort.
Det är en betydligt billigare lösning.
Om olycksstatistiken sjunker och återstår att se.
Vad som inte kommer att sjunka är i alla fall statskassan.
Last edited by Mr Einstein on 2006-09-27 12:13:10, edited 2 times in total.
Varför snackar du om miles per hour när man i tyskland använder sig fritt av kilometer i timmen?Stiiig wrote:det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Jo men på den engelska domkumentären jag såg om auto-bahn så pratade dom om mph!Andrej wrote:Varför snackar du om miles per hour när man i tyskland använder sig fritt av kilometer i timmen?Stiiig wrote:det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
DAAH!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
130km/h har jag för mig att den rekommenderade hastigheten skall vara.Andrej wrote:Varför snackar du om miles per hour när man i tyskland använder sig fritt av kilometer i timmen?Stiiig wrote:det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Parental Advisory - Explicit Content
Skitsnack, myten om att det är fritt fram på autobahn kan vi krossa direkt. De flesta autobahnsträckor ligger på 120km/h (inte mph...) men det finns sträckor utan hastighetsbegränsingar, och där gäller inga rekommenderade hastigheter, håll vad du vill så länge du kan kontrollera bilen, håller rätt avstånd och visar respekt gentemot andra bilister.Stiiig wrote:först och främst: Det är inte farten som dödar, Det är sättet att stanna på
det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
och angående "det är inte farten som dödar...", att komma med sånt uttalande visar att man inte greppat konceptet med fart.
Kör du in i en vägg när du håller 50 och när du håller 250 så är det farten som är den direkta dödsorsaken. Däremot håller jag med om att det inte enbart är farten som dödar.
Tysk autobahn är grymt bra och underhålls kontinuerligt (inte på svenskt fuskbyggarstil...) och man inför hela tiden system som övervakar trafiken (kameror, hastighetsskyltar som ändras vid olika tillfällen, tex vid dimma, regn, snö etc).
Och nej, det är inte sand runtom... Det är allt från skog, rastplatser, bensinmackar och asfalt till åkermark och ljudreduserande väggar vid sidan...
och att tyskland har sin älskade autobahn är tack vare en viss AH och hans slavarbete, skulle, precis som redan sagt, Sverige vilja göra om vägarna till autobahn så hade det kostat skjortan. Speciellt när vi inte ens har så många bilister som kommer utnyttja vägsystemet då.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
De allra flesta autobahn i tyskland har begränsning på 120 km/h, de som inte är begränsade har faktiskt rekommenderad hastighet på 120 km/h du får dock köra hur fort du vill.
Det jag upplevde med autobahn var att allting flöt så förbannat ojämnt, det var ingen bra flyt i bilströmmen. Föreställ er följande scenario: Ni kör 170-180 i ytterfilen och kommer ifatt en lastbil som kör om en annan lastbil samtidigt som en personbil som kör i 120-130 håller på att köra om bägge lastbilar och ni har en merca som kommer i 250 bakom er... vad gör ni i det läget?
De sträckorna som var begränsade flöt allting betydligt bättre faktiskt.
Kontentan av mitt inlägg: jag är emot fri fart i sverige.
Det jag upplevde med autobahn var att allting flöt så förbannat ojämnt, det var ingen bra flyt i bilströmmen. Föreställ er följande scenario: Ni kör 170-180 i ytterfilen och kommer ifatt en lastbil som kör om en annan lastbil samtidigt som en personbil som kör i 120-130 håller på att köra om bägge lastbilar och ni har en merca som kommer i 250 bakom er... vad gör ni i det läget?
De sträckorna som var begränsade flöt allting betydligt bättre faktiskt.
Kontentan av mitt inlägg: jag är emot fri fart i sverige.
DDS for life!
Den stora anledningen till att sverige inte kan ha den vägstandard som autobahn har är att vi har ganska djup tjäle här, vägarna går helt enkelt sönder och blir buckliga. Dessutom har vi fasta hastighetsbegränsningar som ska gälla även mitt i sommaren och mitt på vintern.
det finns på förslag att tillåta 130-140 på de stora motorvägarna när det är torrt och plusgrader när de fått upp sina ställbara hastighetsskyltar.
Vad det gäller olyckor på autobahn har de färre olyckor än andra länders motorvägar pga strikta lagar om säkerhetsavstånd, dock involverar många olyckor fruktansvärda mängder bilar då olyckorna ofta händer just pga. att flera personer ligger i rad med för kort avstånd. Smäller en smäller alla.
det finns på förslag att tillåta 130-140 på de stora motorvägarna när det är torrt och plusgrader när de fått upp sina ställbara hastighetsskyltar.
Vad det gäller olyckor på autobahn har de färre olyckor än andra länders motorvägar pga strikta lagar om säkerhetsavstånd, dock involverar många olyckor fruktansvärda mängder bilar då olyckorna ofta händer just pga. att flera personer ligger i rad med för kort avstånd. Smäller en smäller alla.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Sommaren 2006 var det 120 km/h. 170-180 som jag höll var inte så bra, man blev hindrad och hindrade andra bilar. Det gick mycket smidigare på de begränsade sträckorna.markmc wrote:120km/h är det då inte, det står 130km/h på skyltarna när vi var där sommaren 2004. Men vi höll en marchfart på ca. 200km/h med våran stackars bil, då flöt allting på väldigt bra
DDS for life!
även 2005 och 2004 då jag var där...borz wrote:Sommaren 2006 var det 120 km/h. 170-180 som jag höll var inte så bra, man blev hindrad och hindrade andra bilar. Det gick mycket smidigare på de begränsade sträckorna.
själv tyckte jag det gick oerhört smidigt när man höll 200+, gällde bara att vara observant, släppa förbi de som kom bakifrån och inte trycka de framförvarande i röven...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Kan mycket väl hända att går smidigare i farter över 200. Tyvärr så orkade inte min bil med det...CSM101 wrote:även 2005 och 2004 då jag var där...borz wrote:Sommaren 2006 var det 120 km/h. 170-180 som jag höll var inte så bra, man blev hindrad och hindrade andra bilar. Det gick mycket smidigare på de begränsade sträckorna.
själv tyckte jag det gick oerhört smidigt när man höll 200+, gällde bara att vara observant, släppa förbi de som kom bakifrån och inte trycka de framförvarande i röven...
DDS for life!
Det kanske den gjorde, men är man på långresa så måste man ju hålla koll på bränsleförbrukningen. Inte så kul att snitta på 2l/milen.Anteaeg wrote:borz wrote:Kan mycket väl hända att går smidigare i farter över 200. Tyvärr så orkade inte min bil med det...
Attans.
En av anlednignarna till varför det inte är så bra med fri fart i sverige...
DDS for life!
Det är ju uttröttande att hålla hög hastighet alltför länge med ju, + att det kan bli en direkt olycksfakktor (fartblindheten).borz wrote:Det kanske den gjorde, men är man på långresa så måste man ju hålla koll på bränsleförbrukningen. Inte så kul att snitta på 2l/milen.
En av anlednignarna till varför det inte är så bra med fri fart i sverige...
Endal anledningen till att jag är mot fri fart i sverige är pga av alla pissiga vägar. Man kan inte ens köra på ett eller två år gamla motorvägar här utan att skaka sönder, hatar det...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
nej min drivaxel på bilen skakade loss i 130km/hCSM101 wrote:Man kan inte ens köra på ett eller två år gamla motorvägar här utan att skaka sönder, hatar det...
Det var inte roligt kan jag lova - men märkte dock att bromsarna fungerade mycket bra
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Det är bara på en tredjedel av Autobahn som det är fri fart. Övriga är beränsade.Stiiig wrote:först och främst: Det är inte farten som dödar, Det är sättet att stanna på
det finns ju ingen max hastighet på auto-bahn. det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så. Och med en väg som autobahn med mjuka kurvor och bara sand runtom å så så är nog inte olyksrisken allt för stor.
Sen är det inte att folk kör av i sanden som är dne stora boven i dramat utan att folk inte håller avstånden vilket leder till seriekrockar.
Lita inte på amerikanske dokumentärer om tyskar. Dom brukar vara något vinklade åt det ena eller andra hållet.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
- mohammedbilderna
- Posts: 342
- Joined: 2006-03-09 22:34:57
det finns däremot en rekomenderat hastighet. tror den ligger på 80mph är inte säker men tror att det är så.
Jag också, och jag kan tillägga att det är ungefär samma hastighet som 80mph.130km/h har jag för mig att den rekommenderade hastigheten skall vara.
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... tnG=Search
Om det är fart eller något annat som dödar så kan jag bara säga att det är lite som elektricitet, där det är en kombination av Volt och Ampere som dödar.