Svårt dator problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Svårt dator problem

Post by Svenke »

Jag har svåra problem med mitt nybygge,
Det är mitt första egenbygge då jag lät den lokala datorbutiken bygga ihop min förra dator.
Jag böt ut moderkortet på den och det gick fin fint så nu tänkte jag att jag skulle bygga ihop en ny själv, vilket jag ångrar…

Vad jag hade innan:
Atrix 500W nätagg ( bara några månader gammalt)
Chassi som jag inte vet vad det heter
200gig hårddisk
Dvd rom

Vad jag köpt nytt:
MSI K9N moderkort
MSI NX7900GT grafikkort
3800+ AMD dual-core processor
2st A-DATA 1024Mb/1Gb DDR2 PC4200 533M

Jag fick hela kittet för ungefär 3 månader sen och jag byggde genast ihop det hela enligt bifogade instruktioner. Det enda so strulade, till en början i alla fall, var hur jag skulle koppla sladdarna till front panelen men när jag löst det så startade datorn som en klocka.

Jag installerade Windows XP, Norton security, diverse drivrutiner till grafik och moderkort och lite nytto program. Jag startade då och då om datorn efter att en installation var slutförd och vid ett av dessa tillfällen så startade datorn upp som vanligt men grafiken var helt paj. Så jag startade om igen och det var borta.. Skumt, men allt verkade funka bra, jag kopplade upp mig mot nätet med firefox och surfade lite och stängde sedan av för kvällen.

Nästa dag när jag kom hem från jobbet var datorn sten död. Det hände ingenting då jag tryckte på start knappen. Inget pip, inga fläktar, helt dött. Så jag började kontrollera att alla kablar satt som de skulle och det verkade de göra. Jag prövade starta flera gånger samt ”clear cmos” men inget hjälpte.

Jag testade att flytta ram-minnena samt att köra med bara ett och utan.
Jag prövade starta utan grafikkortet men det hjälpte inte.
Jag kollade att nätagget funkade genom att kortsluta grön och svart sladd och det funkade fin fint.
Jag prövade starta datorn genom att kortsluta pinsen för ”power switch” på moderkortet men ingenting hände.

Jag gav upp skrev och läste lite på olika forum sen satte jag ihop allt igen och då startade datorn. Jag körde lite och stängde sen av, var på datorn var lika död igen.

Onekligen verkar det som om det är nått fel på moderkortet och efter att jag fått lite goda råd så returnerade jag moderkortet till datorbutiken och de skickade mig ett sprillans nytt kort.

Så jag skruvade ihop alltsammans igen och datorn startade som en klocka.
Behövde inte ens installera om drivrutinerna fast jag bytt moder kort.
Det startade om datorn några gånger för att testa om den tänkte låta bli att starta, men det var inga problem med det. Vi några av tillfällena kom grafik felen tillbaka, men det försvann när jag startade om igen.

Nu till det sorgliga, nästa dag var datorn helt död igen och jag har inte fått igång den igen.

Vad kan problemet vara???

Värme
Cpu fläkten och grafikkortsfläkten på och i chassit har jag monterat en 120mm fläkt i sidan som blåser in luft mot moderkortet/processorn. Till det har jag en 80mm fläkt fram och ytterligare en 80mm bak, båda blåser ut luft för att leda ut ev. värme. Jag har mycket svårt att tro att datorn blivigt varm, dessutom så borde den ju starta nästa dag om den blivigt lite varm och slagit ifrån.

Ström
Nätagget är 500w och jag kan inte tro att det inte skulle räcka.. eller?
Har även testat att koppla bort fläktar ifall de nu skulle dra för mycket, men det hjälpte inte.

Grafikkortet
Nått skumt är det ju med grafikkortet. Har ju läst att det varit mycket problem med NX7900GT, men det borde ju inte orsaka det uppstådda felet? Eller kan det vara så att grafikkortet slår ut hela datorn? Borde inte datorn, teoretiskt sett, starta utan grafikkort?

Minnen
Jag har testat att köra med bara ett, utan och att placera dem på olika sätt i de fyra facken som finns för RAM. Det har inte hjälpt..

CMOS
Har jag testat utan resultat. Först när jag plockade isär allt (utom processorn) fick jag snurr på den en stund.

Moderkort
Har fått nys om personer som haft liknande problem.

I have the same problem all the time. Sometimes when it isn't stable, the pc will shutdown and won't want to start up. I have to unplug the power cable in the back, drain excess power by pressing the start button hella times and then waiting a little and reseting cmos, THEN finally it will start.]/i]

Ovan låter precis so mitt problem bara att jag inte lyckats få igång datorn på det sättet.
Jag reklamerade mitt K9N till datorbutiken och fick ett nytt, men felet är ju kvar. Så nu är jag osäker om moderkortet är felet trots allt..

I left the system unpowered for a day (while i went to work) to release any static charge, then reset the CMOS again, turned the power on and got to BIOS. i then changed the RAM configuration. My GeIL DDR2 667Mhz 4-4-4-4-12, i set it to 4-4-4-4-15 @ 400Mhz. and it booted fine!

Någonn som lyckats lösa ett liknande problem, där tydligen minnena/minnes inställningarna i BIOS inte överensstämt. Jag förstår dock inte vad som menas med det han skrivigt. Men det leder ju tillbaka misstankarna mot minnena..


Jag sitter nu med grejer för X antal tusen som jag inte kan använda, spela spel är min största hobby och jag vill bara att det ska funka nu. Ångrar nästa att jag inte köpt en komplett burk från DELL eller en lokal datorbutik.

Pengar är inget större problem så om jag bara visste att det ÄR moderkortet som är kasst t.ex. så Skulle jag tveklöst köpa ett nytt av en annan sort och slänga det jag har åt H#&*E§E så att säga.

Hjälp, tips och råd önskas..

///Svenke
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Exakt vilket moderkort är det du har? K9N finns i olika versioner.

Det troligaste kanske är att det är ett BIOS- eller spänningsproblem vid uppstarten. Har du prövat att rycka ut strömkabeln, vänta en stund och sedan sätta tillbaka den samt hålla inne power-knappen?

Luktar det brännt någonstans på moderkortet?

"DDR2 667Mhz 4-4-4-4-12": Siffrorna i slutet är latencyn, alltså fördröjningen på minnena och det är specifikt för just dina minnen. Är detta felkonfiguerat stöter man lätt på problem. Det är möjligt att BIOS har ändrat dessa inställningar så att datorn inte startar. Testat andra minnen?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Är det en ren nyinstallation det senaste du gjorde efter att du fick ditt senate moderkort installerat?
Vad händer när du startar nättaggregatet backtill?
Någonting som händer, moderkortet borde få ström?
Fortfarande inget som händer om du trycker på power knappen?
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Min första tanke som slog mig var att jordningen inte fungerar som den ska.

En grej du kan testa är att köra datorn utanför chassit. Kör med minimalt med hårdvara, moderkort, processor, minnen, en hårddisk. Koppla in nätagget och se om den fungerar.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

XitArS
Jag har ett MSI K9NPL.
Jag har testat att dra ur sladden till nätagget och sen trycka som bara den på powerknappen, tyvärr har det inte hjälpt.
Ska testa igen idag att hålla den inne länge.

Jag har inte känt att det skulle lukta bränt vid nått tillfälle och det borde jag ah tjänt om det gjort för jag har suttit med huvudet inne i chassit ett tag nu.

Jag har inte testat andra minnen, jag antar att jag måste använda DDR2 och det vet jag ingen som har så jag kan låna. Skulle kunna köpa ett till av en annan sort och testa om ni tror det är värt det.

Pumping_iron
Jag gjorde faktiskt aldrig någon ny installation efter att jag fått mitt nya moderkort, det funkade ändå.
Jag satt och spelade ett bra tag för att testa om det fungerade så att säga. Först nästa dag var datorn död igen.

När jag startar nätagget så lyser on/off knappen på själva nätagget men sen när jag trycker på starta datorn knappen händer det absolut ingenting.
Inget ljud, inga fläktar, helt dött..

Jäkligt skumt är det.
Trodde först att jag hade nått fel i chassit typ att on/off knappen var glapp eller nått men jag har prövat att starta datorn genom att kortsluta pinsen på moderkortet och det är lika dött då.

Najze
Oj, hur kör jag utanför chassit?
Var gör jag av moderkortet så att säga?
Jag har testat med minsta antal hårdvara ansluten men det haj inte hjälp.
Först när jag plockat isär allt (dock inte processorn) och sen satt ihop det och ”clear CMOS” så har datorn startat igen..
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Är fläktarna kopplade direkt till nätagget eller via moderkortet för om de är kopplade direkt till nätagget borde ju de gå igång iaf om det är fel på moderkortet. Så det kanske är nätagget det är fel på. Bara en tanke...
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

robin00
Fläktarna är kopplade direk till nätagget (ej cpu dårå).
Men modekortet reagerar inte på att man trycker på on/off knappen och då får inte nätagget någon signal om att nu ska jag starta.
Så har jag förstått det iaf.

Om jag plockar loss ATX kontakten och kortsluter svart och grön kabel så snurrar nätagget och fläktarna.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Om du har kopplat pwr kontakten från chassit till moderkortet rätt så låter det väldigt skumt.

Jag skulle plocka ur allt ur chassit, ta fram ett träbord och lägga moderkortet på moderkortskartongen och koppla in alla nödvändiga komponenter som moderkort, cpu, graffe, minne och hårddisk, givetvis också nätaggregatet. Starta datorn med pwr on funktionen kan du göra med en skruvmejsel, var försiktig så du inte slinter eller liknande och ev. reppar något.

Fungerar det inte då är det något som är fel, om du kopplar in nätaggregatet och enbart moderkortet och om led:en på moderkortet inte lysser om du sätter på agget där bak så tycker jag att det är moderkortet som är något vajsit med.

Du har otur :( skulle satsa ev på annat moderkort eller märke, samt att du får ett garanterat funktions fritt moderkort om du går tillbaka till datoraffären.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

När du resettar CMOS, håller du inne resetknappen i MINST 10 sekunder?
DU kan också prova att slå på/av powerknappen 4 gånger.

GÖR DETTA:
Om inte detta hjälper så dra ut nätsladden från nätaggregatet, ta bort batteriet från moderkortet. Vänta en stund (10-15 minuter) och sätt sedan tillbaka det. Håll inne CMOS knappen i 15 sekunder och tryck ett par gånger för skojs skull.Ta ut minnesmodulerna och sätt i endast en i bank#1. Sätt i strömsladden och pröva att starta.

Om du lyckas få systemet att starta så installera MSIs nyaste BIOS-version (1.41 eller nåt?), och kontrollera alla inställningar i BIOS så att de matchar din hårdvara. För detta får du konsultera specifikationerna på dina komponenter.

Överlag så har det här moderkortet (med sin gamla BIOS) stora kompabilitetsproblem med olika minnesmoduler.

Såhär skriver MSI på sin hemsida:
Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR2 voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability

Om ovanstående inte fungerar så vette fan. Det behöver ju inte vara moderkortet det är fel på.
Hur installerade du systemet, har du matta i ditt rum, hur är din låda utformad? Kanske har du lyckats skada någon styrkomponent genom statisk urladdning vilket kan ske vid installation eller i drift.

Mitt tips om det itne fungerar är att testa dina komponenter i något annat system för att på så sätt eliminera alla källor. Orkar du inte det så rekommenderar jag dig att köpa ett ANNAT (ej samma version) moderkort ;).

Hittat:
Didn't detect my Crucial Ballistix RAM timings correctly. Boots at 1.9 volts to the RAM, which made my computer essentially unbootable (RAM is rated at 2.2v) until I tried both sticks in all the different slots until I found one that would get me to the bios. Needs a bios update asap.
After a couple days of normal useage, this motheboard has burned itself to a crisp and no longer works. The computer shut down and everything in the machine was a little warm but the chipset heatsink on the motherboard was blazing hot.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Försöker få igån datorn nu..

Säger det här nått om hur jag ska konfigurera BIOSEN för minna minnen?


‧ Suitable for: Desktop PC
‧ 240 Pin Unbuffered-DIMM non-ECC
‧ Capacity: 1GB Kit(512MBx2), 2GB Kit(1GBx2)
‧ Configuration: 64Mx8
‧ Bandwidth: 8GB/Sec(PC2 8000)
‧ Timings: 5-5-5-15
‧ Voltage: 2.2V ± 0.1V
‧ Supports nVIDIA EPP Technology
‧ Warranty: Lifetime Warranty


http://www.adata.com.tw/adata_en/produc ... ductNo=175[[/url]

EDIT: Ähh, jag får ändå inte igång datorn alls nu. Jag tycker det är jätte konstigt hur den kan starta så fint och fungera till jag lämnar den ensam i 12 timmar, sen är det helt död och inget ovan hjälper. Har testat göra precis som XitArS sa, men icke

Ja ska testa med ett ny moderkort!
Jag skulle jätte gärna vilja ha tips på ett BRA moderkort jag kan köpa istället för MSI K9N, helst inte MSi överhuvudtaget.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tråkigt att du inte får det att fungera...

"MSI K9N Diamond nForce 590 SLI" är ett mycket bra kort. Och om du hyser agg mot MSI så rekommenderar jag "Asus CROSSHAIR nForce 590 SLI". Båda korten är dock HighEnd och kostar kring 2000kr. Vill du ha de billigare (nForce 570) så är "MSI K9N SLI Platinum nForce 570" (alltså det du har nu) det bästa kortet. Kolla med andra återförsäljare som säljer nyare kort. Antagligen har affären där du köper ifrån de äldsta korten (de som har problem).
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Tänkte jag skulle testa med ett annat minne om/när jag får ogång datorn-

Minnet jag har kräver ju 2.2V ± 0.1V vilket jag läser ut som 2.2V, 2.1V eller 2.3V. Problemet är att att jag inte vet vad mitt moderkort skickar utt till RAm minnet.

Någon som vet? Har som sagt detta moderkort, K9N

Är det någon som kör samma moderkort som jag och i så fall vilka grejer har ni till det, grafik, RAM, processor, nätagg??
Post Reply